AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #21 Skrevet 21. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Da jeg var barn, kanskje 7-8 år, og kranglet med en venn eller venninne, kunne jeg true dem med at "hvis de ikke var snille, ville jeg hente mamma og be henne sette seg på dem så de ble most". Mammaen min var feit og overvektig i noen år mens jeg var barn. Hun la om livsstilen og begynte å spise andre ting, og gikk ned voldsomt i vekt og ble tynn etterhvert. Så ja, jeg vet at barn legger merke til folks kroppsvekt og forskjellene mellom mennesker når det kommer til det. Anonymkode: a498c...6ad 😃 Anonymkode: 92990...095
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #22 Skrevet 21. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nei jeg gjør ikke det. Spiser små porsjoner , og sukker og fett gjør meg dårlig pga magesekken som er fjernet. Ts Anonymkode: 92990...095 Vel, du har for høyt inntak av kalorier, ellers hadde du ikke vært feit. Skjønner du ikke det, er det jo en reell fare for at ungen din også blir overvektig. Ta grep! Anonymkode: 6bcf2...f10 11
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #23 Skrevet 21. februar 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Du finner på unnskyldninger, du spiser for mye og er dermed overvektig. Spis mindre. Anonymkode: 6bcf2...f10 Hvorfor så ufin? Ts har ikke bedt om slankeråd. Anonymkode: 40584...dcf 17
Summeer Skrevet 21. februar 2021 #24 Skrevet 21. februar 2021 Ja, barn legger merke til det. Og barn har ikke vondt av å prate om porsjonsstørrelser, hva maten gjør med kroppen, og hva som skjer hvis aktivitetsnivå og inntak ikke står i forhold til hverandre så lenge det ikke er skam og kjeft, men motivasjon for å gjøre noe bra for seg selv. Kos er ikke nødvendigvis det samme som å spise noe godt, og godteriet må ikke være på en lørdag, hvis man skal gjøre noe hyggelig sammen på søndagen istedet... 4
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #25 Skrevet 21. februar 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Vel, du har for høyt inntak av kalorier, ellers hadde du ikke vært feit. Skjønner du ikke det, er det jo en reell fare for at ungen din også blir overvektig. Ta grep! Anonymkode: 6bcf2...f10 Seriøst slutt da, det er jo ikke dette ts spør om. Ts skal kunne ta opp et slikt tema uten å få masse dritt. Anonymkode: 21074...fed 11
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #26 Skrevet 21. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Seriøst slutt da, det er jo ikke dette ts spør om. Ts skal kunne ta opp et slikt tema uten å få masse dritt. Anonymkode: 21074...fed Ts her. Det går fint, jeg blir ikke støtt. Ikke rart at folk kommer med råd. Lurer også på dette selv men har vel lav forbrenning tenker jeg? Anonymkode: 92990...095
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #27 Skrevet 21. februar 2021 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Jeg er overvektig, er 165cm og veier 97 kg. Tok slankeoperasjon for 6 år siden og gikk ned 55 kilo, og opererte bort løshud. Selv om jeg lever sunt så har en del kilo sneket seg på igjen, og er idag overvektig, men slankere enn før operasjonen. Har ei datter på 10 år som allerede er minifjortis, og er opptatt av klær og sminke og kropp. Lurer på om hun har registrert at jeg er tjukk og mange andre mødre er slankere? Vi snakker aldri om vekt hjemme og spiser sunn mat, men også usunt på lørdagene. Noen innspill? Anonymkode: 92990...095 Du er ikke overvektig med den vekt og høyde. Dette er fedme. Ikke engang i nederste sjikt. Og ja, barn legger absolutt merke til slikt. De har øyne. Men din vekt er ikke hennes problem. Snakker dere godt sammen så ikke hun får over eller undervekt av kosthold eller negativt syn på vekt så er det det viktigste. Anonymkode: 3b584...040 4
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #28 Skrevet 21. februar 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Nei jeg gjør ikke det. Spiser små porsjoner , og sukker og fett gjør meg dårlig pga magesekken som er fjernet. Ts Anonymkode: 92990...095 Trolletråd. Hadde du fjernet magesekken hadde du ikke vært i live. Hva får folk ut av slike tråder hvor de skal latterliggjøre overvektige. Anonymkode: 42e75...c5d 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #29 Skrevet 21. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Trolletråd. Hadde du fjernet magesekken hadde du ikke vært i live. Hva får folk ut av slike tråder hvor de skal latterliggjøre overvektige. Anonymkode: 42e75...c5d Du forstår sikkert, som andre, at ved et slikt inngrep fjernes 85% av magesekken. Anonymkode: 90dfc...172 9
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #30 Skrevet 21. februar 2021 Mine barn ser min store rompe og mage. De er som barn flest nysgjerrig og kommenterer. Jeg kunne ikke brydd meg mindre. Forklarer at folk er forskjellige og noen kan bli litt lei seg hvis de sier sånt høyt til andre. Vi er i svømmehaller og vi alle dusjer nakne. De kommenterer aldri kropper høyt og bryr seg egentlig ut i fra hvordan jeg leser barna mine. De kler enkelt og greit av seg uten problem også både offentlig og hjemme. De 10 og 12. Vi har aldri kommentert kropper hjemme eller i nærheten av barna. Vektsnakk blir ikke snakket om med barna tilstede. Kommer vel en dag de blir med var på dette, enn så lenge syns jeg det er bra de ikke gjør det. Anonymkode: faff0...1e0 2
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #31 Skrevet 21. februar 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Trolletråd. Hadde du fjernet magesekken hadde du ikke vært i live. Hva får folk ut av slike tråder hvor de skal latterliggjøre overvektige. Anonymkode: 42e75...c5d Hun har fjernet deler av magesekken, det hadde du skjønt om du tenkte litt før du skrev. Jeg vet om flere som sliter med å holde vekta til tross for denne operasjonen og har gått opp igjen en del. Overvekt kommer ikke bare av hva man spiser. Det sitter psykisk og emosjonelt også. Selv raste det av medg 10 kg på en mnd av et samlivsbrudd. Jeg spiste akkurat som før. Og kaloritelling funket ikke på meg, dette er også psykisk og emosjonelt. Men med OMAD derimot. En helt annen verden. Så til det du spør om ts, ja barn legger nok merke til slikt, men det får ikke en negativ betydning før noen har sagt noe negativt om noens kropp og vekt. Vet om et barn som plutselig kommenterte noe til sin mor, og gjett hvor barnet hadde hørt det fra og trodde det var greit å si slikt? Bekjente og slekt på en tilstelning som slarvet uten å tenke over hva barn hører. Moren fikk det ikke lettere, hun slet veldig med både ekteskapet og selvtilliten sin fra før. Virkelig ufortjent var den hendelsen. Men din datter er hele 10 år, og har hun ikke sagt noe nå, så kommer hun ikke til å si noe senere. Hun er gammel nok til at slikt ville plumpa ut av henne om det var noe hun følte seg brydd over. Anonymkode: dba25...709 2
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #32 Skrevet 21. februar 2021 Jeg ble mobbet fordi moren min er tjukk. Så joda barn legger merke til det. Anonymkode: 75160...fd6 5
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #33 Skrevet 21. februar 2021 Vi har hatt mange samtaler om at folk har forskjellige kropper - og at det er helt i orden. Noen er høye, andre lave. Noen har krøllete hår, andre har glatt. Noen har mørk hud, noen har lys hud. Og kropper kommer i alle fasonger. Jeg ER tykk. Det er ikke noe poeng i å late som noe annet. Men jeg kan i det minste forsøke å lære barna mine at alle mennesker fortjener respekt, uavhengig av hvordan de ser ut. Og at det er lov å være glad i seg selv, akkurat som man er. Om det er nok til å motvirke alt kroppspress de utsettes for fra omverdenen, vet jeg ikke. Men jeg kan ikke annet enn å forsøke. Jeg forsøker også å gi dem et godt forhold til mat. Lærer dem å lage mat fra bunnen av, lærer dem hva kroppen trenger mer av og hva som er "en gang i blant" - mat. Overvekt og fedme er ofte litt mer komplisert enn "du spiser for mye". Blant annet kan psyken ofte være en medvirkende årsak. Dårlig selvfølelse "medisineres" med mat, som igjen fører til dårligere selvfølelse, skyld og skam. Selv har jeg brukt nesten 40 år på å komme i nærheten av å ikke hate meg selv. Den forakten andre viser deg når du har fedme, forsterkes 100 ganger av den stemmen i hodet som sier at du ikke er verdt noe. Sånn vil jeg ikke at barna mine skal ha det. Derfor snakker vi om kropp og kosthold sånn som vi gjør. Jeg sier heller aldri noe negativt om kroppen min eller andres. Anonymkode: 2e316...2df 7
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #34 Skrevet 21. februar 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Ts her. Det går fint, jeg blir ikke støtt. Ikke rart at folk kommer med råd. Lurer også på dette selv men har vel lav forbrenning tenker jeg? Anonymkode: 92990...095 Synes det var unødvendig frekt jeg da.. 😕 Kan hende du har lav forbrenning ja, eller lavt stoffskifte? Har hørt at man da har vanskeligere for å gå ned i vekt 😊 Anonymkode: 21074...fed
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #35 Skrevet 21. februar 2021 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Jeg synes det er rart at barn ikke registrerer hvem som er tjukk og hvem som er tynn. Selvsagt gjør de det. Min partner er overvektig og de andre barna i klassen pekte og lo fra første skoledag. Anonymkode: fc810...849 4
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #37 Skrevet 21. februar 2021 Ja hun merker det, vennene hennes kommenter det og du gir henne garantert dårlig mat og vaner! Anonymkode: a2b30...d41 6
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #38 Skrevet 21. februar 2021 Forbrenning har ingen ting med saken å gjøre, tipper du er prediabetes, google Dr. Jason Fung og helsefordeler ved faste og riktig mat. Anonymkode: a2b30...d41 1
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #39 Skrevet 21. februar 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Selvsagt gjør de det. Min partner er overvektig og de andre barna i klassen pekte og lo fra første skoledag. Anonymkode: fc810...849 Da har foreldrene til disse barna ikke gjort oppgaven sin som foreldre. Anonymkode: faff0...1e0 4
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2021 #40 Skrevet 21. februar 2021 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Ts her. Det går fint, jeg blir ikke støtt. Ikke rart at folk kommer med råd. Lurer også på dette selv men har vel lav forbrenning tenker jeg? Anonymkode: 92990...095 https://www.google.com/amp/s/www.lommelegen.no/annet/artikkel/myter-og-fakta-om-forbrenning/69027929/amp Anonymkode: 6bcf2...f10
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå