Gå til innhold

Legger barn merke til om foreldrene er tjukke?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Barna mine sier "pappa har stor mage". Barna i barnehagen jeg jobber i sier "S har stor mage". Så ja, barn ser om voksne er overvektige

Anonymkode: 621c6...d32

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Da burde man virkelig revurdere om det å få barn er en god idé. 

Anonymkode: 6bcf2...f10

Det burde man også om man har slike holdninger som deg.

Anonymkode: ebbb4...b38

• Liker 4
Skrevet

Ja, selvfølgelig. 

Min 6-åring bemerket det til meg allerede i 4-årsalderen.

Anonymkode: eb368...0f5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.2.2021 den 18.05):

Jeg er overvektig, er 165cm og veier 97 kg.

Tok slankeoperasjon for 6 år siden og gikk ned 55 kilo, og opererte bort løshud. Selv om jeg lever sunt så har en del kilo sneket seg på igjen, og er idag overvektig, men slankere enn før operasjonen.

Har ei datter på 10 år som allerede er minifjortis, og er opptatt av klær og sminke og kropp.

Lurer på om hun har registrert at jeg er tjukk og mange andre mødre er slankere?

Vi snakker aldri om vekt hjemme og spiser sunn mat, men også usunt på lørdagene.

Noen innspill?

Anonymkode: 92990...095

Ja det registrerer hun. Men det er vel ikke så viktig? 

Anonymkode: b5350...a1d

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja, selvfølgelig. 

Min 6-åring bemerket det til meg allerede i 4-årsalderen.

Anonymkode: eb368...0f5

Håper du da lærte din 4-åring at mennesker kommer i ulike størrelser, og at noen kan bli lei seg av slike bemerkninger. 

Anonymkode: ad947...5b0

Gjest Fnuggolina
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.2.2021 den 18.07):

Nei. Hun er bare glad i mammaen sin. 

Anonymkode: 754d0...689

Hun elsker nok mammaen sin, men hun er ikke blind?

Barn registrerer alt mulig i tidlig alder. 

Det er ikke dermed sagt at de mener noe om det. 

Skrevet

Motsatt retning, men min niese har siden hun var 3/4 år et par kommentert at «du er veldig liten» og «lårene dine tar liten plass», så barn gjør seg nok sine observasjoner, ja.

Anonymkode: 0dbf4...dad

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.2.2021 den 18.29):

Nei jeg gjør ikke det. Spiser små porsjoner , og sukker og fett gjør meg dårlig pga magesekken som er fjernet.

Ts

Men da er jo du en medisinsk sensasjon! Å forske på deg vil kunne få slutt på alle problemer med matmangel i verden, og kan redde de 3,5 millioner barn som dør av sult hvert år!

Anonymkode: a5156...b86

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Men da er jo du en medisinsk sensasjon! Å forske på deg vil kunne få slutt på alle problemer med matmangel i verden, og kan redde de 3,5 millioner barn som dør av sult hvert år!

Anonymkode: a5156...b86

Store deler av magesekken , skulle det være.

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Store deler av magesekken , skulle det være.

Ts

Personen mener nok at om du ikke inntar for mye kalorier, men allikevel er overvektig, ja, da er du et medisinsk mirakel. 

• Liker 3
Skrevet
FrøkenMånestråle skrev (På 21.2.2021 den 19.46):

Husker når guttungen gikk i barnehagen så trodde alle barna at jeg og sjefen i barnehagen var søstre siden vi begge var like tjukke.:ler:

Det var både søtt og morsomt. Naaaaw, unger altså😍

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.2.2021 den 14.09):

Barna mine sier "pappa har stor mage". Barna i barnehagen jeg jobber i sier "S har stor mage". Så ja, barn ser om voksne er overvektige

Anonymkode: 621c6...d32

Nei de har ingen forhold til over-, under- og normalvekt. At noe heter det lærer de av sine. Å observere at det er ulik form og størrelse er ikke det samme som å koble det til overvekt. At noe er større enn det skal være vet du bare om noe annet er sagt å være en normal og at avvik er feil. Skummelt om du jobber i barnehage.

Anonymkode: b08df...30f

• Liker 1
Skrevet

Så klart kan hun se det. Det er ikke sikkert hun dømmer deg likevel. Moren min har alltid vært veldig fit uten at hun var opphengt i kosthold,  og jeg visste jo også det i ung alder. 

Anonymkode: c6d2a...190

• Liker 1
  • 2 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Ikke før andre barn bemerker det...Er min erfaring. Pappaen her i hus er ganske rundt. Og vår lille kommenterte det aldri. Men kunne påpeke at andre var tykke. Da oftest fordi han/hun hadde hørt hørt andre snakke om at denne personen var tykk. Så først i 5-årsalderen ble det påpekt her ...fordi x hadde sagt at pappaen var tykk. 

Vi har også et ganske lubben besteforeldrepar i familien. De er enda ikke nevnt av barna som tykke. Mest sannsynlig fordi ingen andre barn har truffet dem og/eller komt på å kommentere det.

Dette gjelder forsåvidt meg selv også. Jeg kom ikke på at faren min var tykk. Tenkte ihvertfall aldri over det før på barneskolen da jeg fikk høre det av andre.

Anonymkode: 0c45c...7f8

AnonymBruker
Skrevet

Ja og nei. Faren min var diger når jeg var liten, typ 150-160 kg. Jeg var jo klar over det men brydde meg ikke, tenkte ikke over helsefarer osv. Ingen som kommenterte noe verken til meg eller han når vi var ute eller på skolen for juleavslutning f.eks. Når jeg tenker tilbake husker han som voldsomt stor og tjukk. Så har du mamma, som også var tjukk, men ikke på samme måte. Tror kanskje hun var rett rundt 100kg? Hun er ganske høy så det så liksom ikke like gale ut. Jeg tenkte aldri over at hun var tjukk. Når jeg ser tilbake på bilder fra den tiden får jeg helt sjokk, for det er jo ikke det bildet jeg har av henne i hodet mitt? Husker henne ikke som tjukk liksom. Ingen kommenterte noe om henne heller.

De har begge tatt slankeoperasjon nå (uavhengig av hverandre, de har aldri vært sammen og far gjorde det for iallefall 10-12 år siden) og begge er slanke og aktive i dag. 

Anonymkode: f62fc...ebc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.2.2021 den 18.22):

Jeg husker at jeg syntes mine foreldre var tjukke da jeg var barn. 

Anonymkode: 06439...6a5

Jeg husker også at jeg synes mamma var litt tykk fordi hun brukte str 38 og M i klær 🤣. Vi er lave da så 38/M tilsvarer grensen mellom normal og overvektig bmi, men allikevel. Mamma så ut som alle andre, men jeg tror jeg sammenlignet henne med meg selv fordi str 38 for meg virker som verdens største str (jeg var 32-34) 🤣.

Barn legger merke til vekt, noen bruker det som makt i mobbing. Uansett så går det over, og er man ikke tjukk så er de flau over noe annet. 

Anonymkode: 57c20...9a8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.2.2021 den 15.40):

Personen mener nok at om du ikke inntar for mye kalorier, men allikevel er overvektig, ja, da er du et medisinsk mirakel. 

Pirker litt, men å være overvektig indikerer for mange kalorier en eller annen gang tidligere - som førte til overvekt. Hun inntar en passe mengde kalorier hvis hun holder vekten stabil.

Veldig mange opplever frustrasjon over å spise "normalt" uten å gå ned i vekt. Det er lite hjelp i å shame dem mtp kosthold da, det er godt mulig de spiser sunn og god mat! 

Anonymkode: c3ba5...54d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Pirker litt, men å være overvektig indikerer for mange kalorier en eller annen gang tidligere - som førte til overvekt. Hun inntar en passe mengde kalorier hvis hun holder vekten stabil.

Anonymkode: c3ba5...54d

Her har du misforstått. Om du er overvektig, trenger kroppen mer kalorier for å holde vekten. Spiser du 1500 kcal når du er tjukk, så er det for lite til at kroppen klarer holde på fettet, og du vil gå ned i vekt

En overvektig person kan spise 3000 kcal hver dag for å være overvektig

En litt mindre person spiser 2500 kcal

en tynn spiser 1500 kcal. 

Dersom den som spiser 3000 kcal begynner spise 2500 kcal vil den gå ned i vekt på sikt. Om man vil gå enda lengre ned på må redusere kaloriene til 1500 kcal

Overvektige spiser mer enn de som er tynne, hver dag

Anonymkode: 19577...696

Gjest WhisperingWind
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.2.2021 den 18.11):

Hun er 11 om ikke så lenge, og moden for alderen.

Jeg synes det er rart at barn ikke registrerer hvem som er tjukk og hvem som er tynn.

Små barn kan jo spørre folk hvorfor de er tjukke, om de skal ha baby hvis de har mage osv.

Ts

Klart de ser det. 

Men du er mamma. Uansett størrelse. Siden hun bor med deg legger hun ikke like stor merke til små endringer i vekten din, men hun merket definitivt at du gikk mye ned etter slankeoperasjon. 

Men hun er stor. Forventer du at hun skal påpeke størrelsen din? For det gjør ikke de fleste med normal folkeskikk. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.2.2021 den 18.05):

Jeg er overvektig, er 165cm og veier 97 kg.

Tok slankeoperasjon for 6 år siden og gikk ned 55 kilo, og opererte bort løshud. Selv om jeg lever sunt så har en del kilo sneket seg på igjen, og er idag overvektig, men slankere enn før operasjonen.

Har ei datter på 10 år som allerede er minifjortis, og er opptatt av klær og sminke og kropp.

Lurer på om hun har registrert at jeg er tjukk og mange andre mødre er slankere?

Vi snakker aldri om vekt hjemme og spiser sunn mat, men også usunt på lørdagene.

Noen innspill?

Selvfølgelig har hun lagt merke til det. 

Min mor var skikkelig feit og jeg var oppmerksom på det. Men jeg tror at jeg var det fordi at hun ofte var ustelt, flekker på toppene, fettete hår, skjeggstubber, lat, var aldri med på aktiviteter osv. 

Jeg husker jeg skjemtes over henne allerede når jeg gikk i første klasse. Jeg følte også at klemmene hennes nærmest var som et overgrep, fordi jeg sa nei men at hun klemte meg til tross for at jeg avslo. Jeg syntes at hun luktet og for meg var det ekkelt. 

Det at hun var inaktiv var som avvisning for meg, hun deltok aldri i ting som jeg håpte på å gjøre. Om det så var å gå en tur. 

Hadde hun vært renslig og aktiv så tror jeg ikke at det hadde brydd meg. 

Anonymkode: 108cf...fc5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...