Gå til innhold

beklager nakstad, det holder nå


Egenskap

Anbefalte innlegg

Guile skrev (6 minutter siden):

Hvis tiltakene vi har per i dag gjør at R for "normalvarianten" er under 1, men likevel over 1 for den mer smittsomme varianten, så er det et problem, jo. Da er det bare et spørsmål om (nok) tid. Men jeg skal ikke prøve meg på å spå fremtiden, det går som regel dårlig. Bare støtter opp under Nakstad om at det kan være veldig dumt å slappe for mye av ennå. 

Du vil ikke klare å skape en situasjon som vil minske den prosentvise utbredelsen av den britiske varianten fremfor den "vanlige" så lenge begge angripes med de samme tiltakene. R-tallet er høyere for den britiske, og den vil ta over i Norge også. Dette gjelder om vi har 100, 1000 eller 10 000 daglige tilfeller.

Så det er ikke noe vits i å være i harnisk over at prosentandelen øker. Det vil den gjøre, uansett hvor flinke vi et i Norge. 

Så kan vi heller forbanne oss over at den fikk fotfeste i landet. Det er lite vi får gjort med nå. 

Tror de færreste slapper av for mye nå, men de fleste er nok bestemt på at dette er et siste krafttak. Fra mai/juni forventer man et oppmykning. Kommer ikke det, så vil man ikke respektere de tiltakene som er. Så akkurat der har man et problem. Folk forventer minimum en sommer som i fjor. Får man ikke det, er grunnen en feilslått vaksinestrategi, ingenting annet. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Guile skrev (1 time siden):

e27cb69a-a205-475d-8b37-ffc141ee34e2?fit

(sommeren 2020) 

"Fullt frislipp" er jeg helt sikker på at vil bety "fullt frislipp". Kanskje noen med særlig risiko for alvorlig sykdom ville isolert seg, men resten av folk? Drita lei tiltak, ut og lev som før. 

Men hvis det er sånn at du har rett i at et stort flertall ønsker fullt frislipp, så må jo det respekteres i et demokrati? 

Imidlertid viser vel meningsmålingene fortsatt et knapt flertall som ønsker tiltak. Så enn så lenge tar du nok feil.

Eller mener du at folk faktisk er så tilbakestående at de ønsker tiltak, men personlig vil velge å ikke selv følge anbefalinger uten å trues med bot?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (12 minutter siden):

Men hvis det er sånn at du har rett i at et stort flertall ønsker fullt frislipp, så må jo det respekteres i et demokrati? 

Det er en interessant problemstilling. Hvis flertallet av oss ønsker at sykehusene skal bli overfylt og tusenvis vil dø, skal vi gjøre det? 

Eller er det ikke egentlig det folk vil, men sliter med å innse de mulige konsekvensene av hva man ønsker seg (= slutte med de inngripende tiltakene)? 

Andelen som fortsatt støtter tiltakene var vel 59% eller noe. Blant de som ikke støtter dem så har du en del som likevel følger dem fordi de må, og noen Kari Jaquesson. Hvis hele den gruppa blir Kari så tror jeg dette kommer til å tippe feil vei ganske fort.

velociraptor skrev (18 minutter siden):

Eller mener du at folk faktisk er så tilbakestående at de ønsker tiltak, men personlig vil velge å ikke selv følge anbefalinger uten å trues med bot?

 Jeg tror veldig mange ønsker tiltak så lenge det ikke påvirker dem selv... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guile skrev (6 minutter siden):

Det er en interessant problemstilling. Hvis flertallet av oss ønsker at sykehusene skal bli overfylt og tusenvis vil dø, skal vi gjøre det? 

Eller er det ikke egentlig det folk vil, men sliter med å innse de mulige konsekvensene av hva man ønsker seg (= slutte med de inngripende tiltakene)? 

Andelen som fortsatt støtter tiltakene var vel 59% eller noe. Blant de som ikke støtter dem så har du en del som likevel følger dem fordi de må, og noen Kari Jaquesson. Hvis hele den gruppa blir Kari så tror jeg dette kommer til å tippe feil vei ganske fort.

 Jeg tror veldig mange ønsker tiltak så lenge det ikke påvirker dem selv... 

Jeg er for et mest mulig direkte demokrati. Jeg tror neppe noen ønsker overfylte sykehus og at tusener skal dø, men jeg tror en del synes det er verdt å ta sjangsen på det og at friheten er viktigere. Jeg tror jo heller ikke de som er for tiltak ønsker at bedrifter skal gå konkurs, at folk skal miste jobb og hjem, at ekstremt mange flere barn skal bli mishandlet hjemme, at unge skal droppe ut av skolen eller at folk skal bli deprimerte, begynne med selvskading og ta selvmord - de vare synes at det er verdt det for å unngå overfylte sykehus og flere tusen corona-dødsfall.

 

Og jeg tror du har rett i det siste - folk er mer positive til tiltak som ikke rammer dem selv eller trigger pet-peevsene deres. 

Merker selv at jeg blir provosert når jeg ser folk uten munnbind på butikkene og sånt nå - hvorfor skal JEG lide med det nasty munnbindet som gjør meg svimmel, tungpustet, klam og trigger eksem rundt munnen, og de slippe! Skal jeg ha det fælt bør alle andre også ha det like fælt! (dette er selvsagt bare noe jeg tenker i mitt indre, ikke noe jeg sier 😝)

Endret av velociraptor
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guile skrev (1 time siden):

Det er en interessant problemstilling. Hvis flertallet av oss ønsker at sykehusene skal bli overfylt og tusenvis vil dø, skal vi gjøre det? 

Eller er det ikke egentlig det folk vil, men sliter med å innse de mulige konsekvensene av hva man ønsker seg (= slutte med de inngripende tiltakene)? 

Andelen som fortsatt støtter tiltakene var vel 59% eller noe. Blant de som ikke støtter dem så har du en del som likevel følger dem fordi de må, og noen Kari Jaquesson. Hvis hele den gruppa blir Kari så tror jeg dette kommer til å tippe feil vei ganske fort.

 Jeg tror veldig mange ønsker tiltak så lenge det ikke påvirker dem selv... 

Kan snu det litt på hodet også, skal vi ha tiltak som rammer deler av befolkningen uforutsmessig hardt fordi et flertall ønsker det? 

Interessant at slike målinger heller ikke vil være treffende, fordi man spør voksne. Hvis man hadde spurt barn og ungdom ville man nok fått andre tall, og vi vet jo allerede at blant de yngste voksne og eldste barna (16-24) er støtten markant lavere. Jeg vil anta at støtten er enda lavere jo lenger ned man går. Så kan man si at de ikke forstår konsekvensene, men de merker i hvertfall konsekvensene av tiltakene. Tiltak satt i verks av voksne, for voksne. 

Nå vil jo ikke et rent flertall for eller imot tiltak ha så mye å si. Samtidig måler dette trøttheten på en god måte. Vi vet også at regjeringen selvfølgelig ønsker å vinne valget til høsten, og de politiske konsekvensene av å drive med tiltak imot befolkningens vilje vil være store. 

Folk vet hva som kan skje. Samtidig vet man også hva som skjer med tiltakene. Begeret renner snart over. En mutasjon fra eller til vil ikke ha noen særlig betydning for det. Folk er lei, og vil snart ikke bry seg. Da vil man få et problem, for uansett hvilke tiltak man setter inn vil ikke befolkningen følge dem. 

Så får heller helsemyndighetene ta konsekvensen av det, og gjøre det man kan om det nærmer seg kritisk stadium. Vaksiner smartere og lag kriseplaner som handler om annet enn smittevern. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Example said:

Kan snu det litt på hodet også, skal vi ha tiltak som rammer deler av befolkningen uforutsmessig hardt fordi et flertall

Folk vet hva som kan skje. Samtidig vet man også hva som skjer med tiltakene. Begeret renner snart over. En mutasjon fra eller til vil ikke ha noen særlig betydning for det. Folk er lei, og vil snart ikke bry seg. Da vil man få et problem, for uansett hvilke tiltak man setter inn vil ikke befolkningen følge dem. 

Så får heller helsemyndighetene ta konsekvensen av det, og gjøre det man kan om det nærmer seg kritisk stadium. Vaksiner smartere og lag kriseplaner som handler om annet enn smittevern. 

Helt enig i dine betraktninger.

Folk blir lei av mas om mutanter og å bli truet med eksponensiell nasjonal smittevekst, samt en treig vaksinering og å måtte sitte på ræva hjemme, mens andre kunne i flere måneder valse rett inn i landet vårt og spre viruset fritt.

Det finnes grenser for hvor lenge man skal leve med så inngripende tiltak og en uforutsigbar, forvirrende hverdag..

Til sommeren er det over tenker jeg, da må man leve med dette viruset på lik linje som influensa.

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Inverto skrev (1 minutt siden):

Ting er overraskende chill og slakk her i Ålesund. Det høres ut som situasjonen er et
mareritt hvor noen av dere bor

Det er også et poeng. Norge er langt. Jeg bor i Oslo og lever med dette tett på, hver dag. Andre bor på steder der det knapt nok har vært et eneste tilfelle, og syns da naturligvis at alt dette oppstyret er latterlig overdrevet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for brudd på koronarommets retningslinjer, avsporinger, innhold med opphavsrett, persondebatt og helseskadelige innhold samt svar til dette.

Edie, adm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det holder nå nakstad. 

Strategien din holder ikke mål. 

Jeg hører dine uttalelser, det blir vanskelig, det blir vanskelig, det blir vanskelig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Tamsi
Krantz95 skrev (På 20.2.2021 den 18.51):

Nakstad har nå sagt at mars og april blir de tøffeste månedene i hele pandemien.

Han mener da at vi skal godt over 300 innlagte på sykehus i løpet av noen få måneder.

Jeg er sikker på at han tar grundig feil fordi han har bommet en del med alle sine advarsler tidligere.

Nå som noen uker har gått, hva tenker du om egne analyser? 

Hint: "Dagens tall fra Helsedirektoratet viser at 306 pasienter nå er innlagt ved sykehus i Norge. Det er en økning på 17 pasienter fra fredag, og det høyeste antall innlagte siden15. april i fjor, viser VGs oversikt."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...