Gå til innhold

beklager nakstad, det holder nå


Egenskap

Anbefalte innlegg

Pia Sofia skrev (5 minutter siden):

Poenget er jo at hvis for mange blir innlagt med corona, så går det ut over alle andre, f eks deg hvis du kommer i en trafikkulykke og det ikke er plass til deg på sykehuset. Dette er det visst mange som ikke fatter. 

Dommedagsprofetier har vi hørt nok av. Dette viruset er ikke viktige enn alt annet, folk må faen meg få litt vett inn i skallen nå 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

clyde skrev (1 minutt siden):

Dommedagsprofetier har vi hørt nok av. Dette viruset er ikke viktige enn alt annet, folk må faen meg få litt vett inn i skallen nå 

Det er jo realistisk at vi ikke har kapasitet! 

Kjenner du forresten noen sykepleiere? De er så sinnsykt slitne! Noen må ta seg av syke folk uansett hva som er sykdommen, og da kan vi ikke knuse de som kan hjelpe! 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pia Sofia skrev (1 minutt siden):

Det er jo realistisk at vi ikke har kapasitet! 

Kjenner du forresten noen sykepleiere? De er så sinnsykt slitne! Noen må ta seg av syke folk uansett hva som er sykdommen, og da kan vi ikke knuse de som kan hjelpe! 

Jeg kjenner veldig mange faktisk, har flere i nærmeste familie, og de fleste av dem er drittlei dommedagsprofetier og hysteri. 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pia Sofia skrev (24 minutter siden):

Poenget er jo at hvis for mange blir innlagt med corona, så går det ut over alle andre, f eks deg hvis du kommer i en trafikkulykke og det ikke er plass til deg på sykehuset. Dette er det visst mange som ikke fatter. 

Og hvis for mange får psykiske problemer, flere med spiseforstyrrelser pga. tiltakene osv. så blir det ikke plass til de heller fordi psykisk helse er allerede nedprioritert. Hva kan løsningen være tro.. kanskje åpne opp? Og jobbe med kriseplan for pandemi istedetfor å lukke befolkningen inne. Jobbe med plan for å øke kapasiteten. Skulle det bli ganske fullt med koronapasienter så får man ta det hvis det kommer- og kalle inn ansatte på jobb slik man kan gjøre i andre krisesituasjoner. 
 

Var ikke hensikten med nedstengingen i mars og de strenge tiltakene- for å slippe videre nedstenging og konsekvensene av det?  Hva er det vi har hatt i et år?Delvis nedstenging,nedstenging, strenge tiltak, lite frihet, mistet rettigheter osv.
Så hva skjer nå- selv om man stenger i en måned så kommer det fremdeles til å være stengt. Så virker da nedstengingen? Skal man stenge ned i flere år?

Endret av mima
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egenskap skrev (16 timer siden):

Den måten du kommuniserer på og advarer og advarer i tillegg til å advare er rett og slett for mye for befolkningen. På tide nakstad blir byttet ut, og får inn en som kan kommunisere bedre. 

Enig. At en assistent får så mye makt er latterlig. Han bør komme seg på kjøkkenet og starte å koke kaffe til helsedirektøren og passe møtekalenderen hans, slik andre assistenter gjør ...!

For de som ikke tok spøken er det en referanse til The Office.

https://www.urbandictionary.com/define.php?term=assistant+regional+manager

 

Endret av Djækklåsst
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Angående det å være sliten, den jeg kjenner som er mest sliten er venninnen min. Hun jobber som psykolog, og pasienter med psykiske vansker pga nedstengning renner ned dørene hennes. Depresjon, familievold, selvskading, selvmordstanker. Hun gråter fordi hun må avvise masse folk på grunn av kapasitet. Det er så mange nå som ikke får hjelp. Corona er ikke viktigere enn alt annet, og så lenge det norske samfunn/våre politikere ikke gidder å finne en middelvei, da må vi andre protestere så mye vi kan. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (45 minutter siden):

Så kan man jo kanskje spørre seg om snart skal begynne å bruke vaksinene for å bremse smittespredning istedenfor. 

Synes også disse argumentene faller på sin egen urimelighet. Vi har allerede strenge tiltak, og har hatt det lenge. Skal vi fortsette med dette for å unngå å ha strenge tiltak (som vi allerede har). Og nå vet jeg at man vil si at det går an å ha enda strengere tiltak, men er det forholdsmessig? 

R-tallet er ikke alt. Korona er ikke alt. Vi ser nå at psykiatrisk avdeling for barn og unge på Ullevaal har sprengt kapasitet, er ikke det et problem? 

Jeg er veldig enig med deg at nå må man kjøre på med vaksinene. Vi har mange på lager! Mange land melder nå om høy virkning kun etter en dose og at det holder og sette neste etter 3 mnd. Dessuten føler jeg at Norge har mye igjen og gå på for og hindre smitte ved og høyne smittevernet i det offentlige. Vi må også teste mer målrettet og mer slik som Danmark. Hvorfor det er nødvendig og stenge ned ting nå forstår jeg ,fordi det andre ikke gjøres...Jeg er veldig i mot og slippe løs smitten men føler vi har mye igjen og prøve. At vi må prøve og forebygge mer, og det er irriterende at det ikke gjøres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capt. Obvious skrev (15 timer siden):

Det kommer aldri til å gå over i vår levetid i ytterste konsekvens. Dette er den nye normalen der alle skal sitte inne for seg selv, så det er bare å venne seg til :)

 

Det er godt nytt fra Israel👍🏻Vaksiner er veien ut av dette. Men vi burde få opp farten...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

J.E skrev (6 timer siden):

Jeg er veldig enig med deg at nå må man kjøre på med vaksinene. Vi har mange på lager! Mange land melder nå om høy virkning kun etter en dose og at det holder og sette neste etter 3 mnd. Dessuten føler jeg at Norge har mye igjen og gå på for og hindre smitte ved og høyne smittevernet i det offentlige. Vi må også teste mer målrettet og mer slik som Danmark. Hvorfor det er nødvendig og stenge ned ting nå forstår jeg ,fordi det andre ikke gjøres...Jeg er veldig i mot og slippe løs smitten men føler vi har mye igjen og prøve. At vi må prøve og forebygge mer, og det er irriterende at det ikke gjøres.

Det er litt av problemet, ja. Så kjører man på med to ulike strategier samtidig. Vi vaksinerer for å hindre sykdom og død, men vi stenger ned for å hindre overbelastning av helsevesenet. Vi bruker vaksiner i kommuner som ikke har vært rammet av korona på månedsvis, mens byer var vært stengt ned i fire måneder. 

Jeg synes man etter hvert får et forklaringsproblem. Hvorfor har vi tiltak for å hindre overlastning når vi har et middel mot det, som ikke brukes. Da kan man nesten spørre seg om tiltakene egentlig er gyldige rent rettslig. 

Dette kommer til å bli et stadig tilbakevendende tema jo lenger man kommer i vaksineringen. Da vi forsvinner hele argumentet med å redde de gamle og syke. Hittil har vi bruk snart to måneder på å redde de menneskene som allerede er eldre enn gjennomsnittlig levealder. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pia Sofia skrev (1 time siden):

Poenget er jo at hvis for mange blir innlagt med corona, så går det ut over alle andre, f eks deg hvis du kommer i en trafikkulykke og det ikke er plass til deg på sykehuset. Dette er det visst mange som ikke fatter. 

Du går ut i fra at folk ikke «fatter det» (for en nedlatende formulering!) - sannheten er vel heller at mange er villige til å ta den bittelille risikoen for at de skal komme i en alvorlig men ikke dødelig ulykke akkurat den perioden sykehusene evt skulle være overfylte.

Pia Sofia skrev (1 time siden):

Det er jo realistisk at vi ikke har kapasitet! 

Kjenner du forresten noen sykepleiere? De er så sinnsykt slitne! Noen må ta seg av syke folk uansett hva som er sykdommen, og da kan vi ikke knuse de som kan hjelpe! 

Ja, flere. Også på intensiv på Ahus. Ikke noe mer slitne enn alltid ellers, før pandemien. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (17 minutter siden):

Det er litt av problemet, ja. Så kjører man på med to ulike strategier samtidig. Vi vaksinerer for å hindre sykdom og død, men vi stenger ned for å hindre overbelastning av helsevesenet. Vi bruker vaksiner i kommuner som ikke har vært rammet av korona på månedsvis, mens byer var vært stengt ned i fire måneder. 

Jeg synes man etter hvert får et forklaringsproblem. Hvorfor har vi tiltak for å hindre overlastning når vi har et middel mot det, som ikke brukes. Da kan man nesten spørre seg om tiltakene egentlig er gyldige rent rettslig. 

Dette kommer til å bli et stadig tilbakevendende tema jo lenger man kommer i vaksineringen. Da vi forsvinner hele argumentet med å redde de gamle og syke. Hittil har vi bruk snart to måneder på å redde de menneskene som allerede er eldre enn gjennomsnittlig levealder. 

Veldig enig i dette angående feilslått vaksine strategi... Det begynner og bli provoserende. Vi prioriterer bygd fremfor by, det ser man jo på vg sin vaksine oversikt. Små kommuner helt uten smitte har blitt prioritert. Vi vaksinerer fortsatt ikke nok helsepersonell slik at smitten kommer inn på sykehus. Og vi prioriteter ikke de i alderen som belaster sykehusene mest. Vi kaster doser, vi har vaksiner på lager... De vil ikke skjevfordele vaksiner men og skjevfordele byrden er tydeligvis greit. Det er tross alt to forskjellige liv når det gjelder tiltaksbelastningen  i befolkningen men også belastningen for sykehusene. Noen sykehus har vært hardt rammet av smitten , ikke bare innlagte men det og få smitten inn på andre avdelinger. Det har mye og si for driften. 

Endret av J.E
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Example skrev (2 timer siden):

Så kan man jo kanskje spørre seg om snart skal begynne å bruke vaksinene for å bremse smittespredning istedenfor. 

Synes også disse argumentene faller på sin egen urimelighet. Vi har allerede strenge tiltak, og har hatt det lenge. Skal vi fortsette med dette for å unngå å ha strenge tiltak (som vi allerede har). Og nå vet jeg at man vil si at det går an å ha enda strengere tiltak, men er det forholdsmessig? 

R-tallet er ikke alt. Korona er ikke alt. Vi ser nå at psykiatrisk avdeling for barn og unge på Ullevaal har sprengt kapasitet, er ikke det et problem? 

Ja selvfølgelig er det et problem, med sprengt psykiatrisk avdeling for barn og unge, men det hjelper ikke dem at smitten kommer ut av kontroll. 

Ja jeg er enig i at det bør bli fortgang i vaksineringen, og at man prioritere områder med tett befolkning, og mest smitte, som i de største  byene.Videre bør man  også vurdere at studenter og videregående elever bør  rykke fem i køen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

clyde skrev (6 timer siden):

Jeg kjenner veldig mange faktisk, har flere i nærmeste familie, og de fleste av dem er drittlei dommedagsprofetier og hysteri. 

Samme her, og nei, de er ikke mer slitne enn vanlig, det er jo mer rolig enn det pleier å være. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Ukjent. said:

Samme her, og nei, de er ikke mer slitne enn vanlig, det er jo mer rolig enn det pleier å være. 

Har vært mindre å gjøre enn vanlige år på sykehuset i mitt distrikt. Operasjoner, behandlinger osv. blir utsatt for å prioritere et lass av korona-pasienter som aldri kommer, og mange tør heller ikke dra dit pga. fryktpropagandaen spredd av mediene..

Endret av Anonymus1986
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 2/20/2021 at 6:51 PM, Krantz95 said:

Nakstad har nå sagt at mars og april blir de tøffeste månedene i hele pandemien.

Han mener da at vi skal godt over 300 innlagte på sykehus i løpet av noen få måneder.

Jeg er sikker på at han tar grundig feil fordi han har bommet en del med alle sine advarsler tidligere.

Det er vanskelig å spå, især om framtida. Likevel, Nakstad baserer seg på det faktagrunnlaget Helsedirektoratet har, samt at han har medisinsk utdannelse.

Faktorer som taler for at han får rett er:

- Den britiske og den sørafrikanskje mutasjonen sprer seg raskere enn den "vanlige" fordi de er mer smittsomme. Det ville også skjedd om vi plutselig skulle fjernet alle tiltak, men det skjer langsommere desto kraftigere tiltak vi har.
- Viruset sprer seg lettest når temperaturen er mellom 0 og 10 grader, aller best rundt 4 grader (etter det jeg har lest), og det er typisk der vi ligger i mars-april.
- Påskeferien kommer, folk har lyst til å reise litt.
- Tiltakstrøtthet i befolkningen. Det siste jeg hørte var at det fremdeles er flertall for tiltak, men det er mindre enn på lang tid, bare 59% (tror det var denne uka).
- Vaksineringen fortsetter å gå tregt
- Folk som deg som vil ha bort alle tiltak og ha fri spredning.

Faktorer som taler for at han tar feil:
- Folk fortsetter å slutte opp om tiltakene, være nøye med hygiene og holder sosial avstand
- Vaksineringen får opp farta

Nakstad har ikke bommet. Han har sagt hva som kan skje hvis vi ikke er flinke med tiltakene. I november-desember 2020 var vi på vei mot rask eksponentiell vekst. Det skjedde ikke, hovedsakelig fordi det ble innført strengere tiltak og kanskje fordi en del folk skjønte tegninga.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Collan skrev (Akkurat nå):

Det eneste landene som har sett en virkelig reduksjon er Israel, som har kommet lengst i vaksineringen med over 50% av befolkningen.

Visse steder i land som har hatt høy smitteutbredning viser tegn til flokkimmunitet, som f. eks. deler av India, men det er fullt mulig å bli syk flere ganger. Flokkimmuniteten varer ikke mer enn noen måneder.

I Norge har nå snaut 70 000 vært registrert smittet. Norge er et svært oversiktlig land, jeg har sett estimater på mørketall til ca. 5 ganger så mange, dvs. ca. 350 000 kan ha vært smittet til nå. En del av dem var smittet for såpass lenge siden at de nå kan bli syke igjen, særlig av en av mutasjonene, som er mer forskjellig fra det viruset de hadde.

I tillegg kommer snaut 280 000 som har fått enten første dose av vaksinen eller første og andre dose. Dermed er det fremdeles ca. 5 millioner personer i Norge som ikke har vært smittet eller er vaksinert. Med den britiske mutasjonen på vei oppover er det fullt mulig å få en ny bølge i Norge.

Vi får se.

Rett etter påske tenker jeg det kan kåres en vinner:

Blir det meg som ikke tror på at vi får den tøffeste perioden i mars/april (med godt over 300 innlagte på et tidspunkt).

Eller blir vinneren Nakstad/deg som tror på godt over 300 sykehusinnlagte i løpet av våren?

Den som taper sletter brukeren sin på KG og forsvinner herfra i skam.

Deal?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

J.E skrev (9 timer siden):

Det er godt nytt fra Israel👍🏻Vaksiner er veien ut av dette. Men vi burde få opp farten...

Det er ikke satt 400K vaksiner en gang på ca 2 måneder, og ser man på fullvaksinerte er det fortsatt under 100K. Med mindre det skjer et mirakel, så vil dette vare i mange år. 

Livene slik de var for de fleste er uansett slutt for godt, det er bare at de fleste ikke har tatt det innover seg ennå. Isolasjon og arbeidsløshet helt til samfunnet bryter sammen er den nye normalen. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Krantz95 said:

Vi får se.

Rett etter påske tenker jeg det kan kåres en vinner:

Blir det meg som ikke tror på at vi får den tøffeste perioden i mars/april (med godt over 300 innlagte på et tidspunkt).

Eller blir vinneren Nakstad/deg som tror på godt over 300 sykehusinnlagte i løpet av våren?

Den som taper sletter brukeren sin på KG og forsvinner herfra i skam.

Deal?

Jeg håper selvsagt at smittetallet blir så lavt som mulig. Om det blir veldig lavt blir jeg glad, og jeg gidder ikke slette brukeren min om det skulle skje. 

Hovedproblemet slik det ser ut nå er at R-tallet ligger på ca. 1, og den britiske mutasjonen sprer seg. Med samme tiltaksnivå og sosial interaksjon i befolkningen som vi har nå vil R-tallet krype oppover etterhvert som mutasjonen sprer seg, det skjønner du også egentlig tror jeg. 

Problemet med vellykkede helsetiltak, enten det nå er meslingvaksine eller sosial distansering, er at alternativet ikke er så synlig for folk. De fleste burde ha fått med seg at helsevesenet i Storbritannia har vært overfylt etter jul og nyttår, men det er ikke det samme som å oppleve det i Norge. Akkurat som det er folk som argumenterer mot meslingvaksinen fordi de ikke har kjent på kroppen hvordan en stor meslingbølge i befolkningen arter seg. 

Det man opplever tett innpå seg gjør alltid mer inntrykk enn det man bare leser om. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...