2ro Skrevet 18. april 2021 #221 Skrevet 18. april 2021 DislayName skrev (7 minutter siden): Av alle jeg kjente i tenårene er kun jeg og 2 andre blitt narkomane. Vi kom også fra dårligste kår. Jeg har levd hele virkeligheten rusreformutvalget har forholdt seg til: barn og unge fra dårlige sosioøkonomiske kår har oftere befatning med politiet og elendig "rusbehandling", enn barn og unge fra gode sosioøkonomiske kår. Flere av dommene jeg har på meg er fordi jeg rusa meg ute. De fra gode hjem har alltids et sted å bo. Og de finner lettere frem til god hjelp i hjelpeapparatet. Det er en stor skam hvordan ruspolitikken i praksis har slått ut slik at man straffer folk for å ikke ha et godt supportsystem. Jeg husker det var ikke så uvanlig å ha prøvd LSD, hasj og MDMA men de fleste kom seg godt over i vanlige liv med god utdanning og jobb og uten et rulleblad, mens de uten familie endte opp som narkomane. Det er virkeligheten. Et rulleblad og stemplet "narkoman" i journalene gjorde også at det tok altfor mange år i traumebehandling. Og nå har jeg kronisk traumelidelse pga altfor mange år med traumelidelse, og alle traumer "hjelpeapparatet" inkl politiet påførte meg. Det er lett å gjøre narr av narkomane. Men ofte er det tilfeldigheter og klassebakgrunn som avgjør om du ender som verdig hjelpetrengende i psykiatrien, med beroligende fra fastlegen, eller om du selvmedisinerer med stoff fra gata. Norge som velferdssamfunn hvor "alle skal med" burde klare bedre enn dette. Du skriver veldig mye viktig nå. Takk for du deler. Det er regelrett trist hvordan rusmisbrukere behandles. Hvordan enkelte mottas for behandling av somatisk sykdom står ofte til stryk også. Det virker av og til som det er et a-lag og b-lag når det kommer til misbruk. Om misbruket skyldes lovlige preparater så blir det av mange "en helt annen sak". Sannheten er at ingen vet hva fremtiden vil bringe. Mange er bare en alvorlig skade eller et traume unna å få livet snudd på hodet. Hvor vi er i dag og hvor vi har vært, er faktorer på hva som vil skje om vi faller utenfor. Dette gjelder for mennesker i alle aldersgrupper. 1
Ole Brum Skrevet 18. april 2021 #222 Skrevet 18. april 2021 2ro skrev (3 minutter siden): Jeg ble faktisk overrasket. At det er så få som støtter nåværende politikk er helt hårreisende fra et demokratisk perspektiv. Men klarer de å oppnå politisk flertall uten AP? Eller blir det nødvendig at politikere stemmer etter samvittigheten? Jeg vet om mange fagfolk som har gledet seg til dagen kom, også spenner ap bena under håpet om human narkotikapolitikk. Jeg er litt forundret over at FrP er mot... Men er de MOT eller mot som i: vi kan gi dere denne seieren mot at vi vinner fram en annen av våre kjærnesaker Nei ettersom jeg har forstått så blir et samlet nei fra AP nok til og stoppe. Det er splittelse i AP og naturlig og fristille politikerne etter min mening. Det gjør de i andre demokratier. Mange stemmer enstemmige også i medfølelse med sin egen befolkning.
2ro Skrevet 18. april 2021 #223 Skrevet 18. april 2021 Ole Brum skrev (1 minutt siden): Nei ettersom jeg har forstått så blir et samlet nei fra AP nok til og stoppe. Det er splittelse i AP og naturlig og fristille politikerne etter min mening. Det gjør de i andre demokratier. Mange stemmer enstemmige også i medfølelse med sin egen befolkning. Uff. Så Arbeiderpartiet går mot 80 prosent av befolkningen som et av Norges største parti... Det er hårreisende. Lurer på hvordan prosentene er i egen velgermasse. Jeg forstår godt at KrF er mot, selv om det nok er stemmer som taler for det også. Det har noe med menneskeverd å gjøre. 1
Nalini Skrevet 18. april 2021 #224 Skrevet 18. april 2021 Mange dere tar opp legalisering av cannabis, men var ikke forslaget til venstre var at all narkotika skulle legaliseres, inkl heroin. Dere som støtter forslaget til venstre forteller ikke høyt opp om frislipp av heroin. 1
Ole Brum Skrevet 18. april 2021 #225 Skrevet 18. april 2021 2ro skrev (3 minutter siden): Uff. Så Arbeiderpartiet går mot 80 prosent av befolkningen som et av Norges største parti... Det er hårreisende. Lurer på hvordan prosentene er i egen velgermasse. Jeg forstår godt at KrF er mot, selv om det nok er stemmer som taler for det også. Det har noe med menneskeverd å gjøre. Stemmetallene var: 67 for, 14 vet ikke, 19 nei. Ved og bytte svar alternativet vet ikke med bryr meg ikke hadde man fått kokt det ned til 4-5%, de siste 10% fordeler seg da med 65% til flertallet. Men 67% for er mye. I egne rekker var det 68% for. Langt over gjennomsnittet av de andre partiene. 1
2ro Skrevet 18. april 2021 #226 Skrevet 18. april 2021 (endret) frysja skrev (7 minutter siden): Mange dere tar opp legalisering av cannabis, men var ikke forslaget til venstre var at all narkotika skulle legaliseres, inkl heroin. Dere som støtter forslaget til venstre forteller ikke høyt opp om frislipp av heroin. Det blir ikke frislipp men ikke straff. Det er stor forskjell. Leste du eksempler over der jeg forklarte hva som skjer nå? At folk dør av overdose fordi de kan få straff for bruk og oppbevaring, og vegrer seg for å ta kontakt også på andres vegne? Det blir det slutt på da. Folk begynner ikke rett på heroin (de fleste) og om det er lettere å få hjelp kan man trolig hjelpe før de er hardbarka narkoman. Jeg sier ikke at det ikke er et komplisert tema... Men det vi har gjort så langt har ikke vært veien å gå. I Norge dør mange flere enn i andre land, men de har annen politikk. Endret 18. april 2021 av 2ro 2
Ole Brum Skrevet 18. april 2021 #227 Skrevet 18. april 2021 frysja skrev (7 minutter siden): Mange dere tar opp legalisering av cannabis, men var ikke forslaget til venstre var at all narkotika skulle legaliseres, inkl heroin. Dere som støtter forslaget til venstre forteller ikke høyt opp om frislipp av heroin. Avkriminaliseres i første omgang. Høyt heroinmisbruk er et resultat av feil politikk. Så fort cannabis blir legalisert går heroinbruken ned. Cannabis er den mest effektive medisin mot heroinavhengighet så langt. 1
Gjest DislayName Skrevet 18. april 2021 #228 Skrevet 18. april 2021 4 minutter siden, Ole Brum said: Avkriminaliseres i første omgang. Høyt heroinmisbruk er et resultat av feil politikk. Så fort cannabis blir legalisert går heroinbruken ned. Cannabis er den mest effektive medisin mot heroinavhengighet så langt. Et godt liv inkl en god baendom er mest effektive medisin mot heroinavhengighet.
2ro Skrevet 18. april 2021 #229 Skrevet 18. april 2021 Ole Brum skrev (3 minutter siden): Avkriminaliseres i første omgang. Høyt heroinmisbruk er et resultat av feil politikk. Så fort cannabis blir legalisert går heroinbruken ned. Cannabis er den mest effektive medisin mot heroinavhengighet så langt. Det som tidligere var argument mot avkriminalisering (mulig det blir brukt ennå) er at dette kommer på toppen av annen rus. Erfaring nå er (i andre land) at det reduserer annen skadelig bruk (inkludert alkohol). I forhold til cannabis (med forbehold om at du er voksen og ikke psykisk syk, da blir det en mer komplisert debatt) er det nesten umulig å overdose (naturlig framdrevet, mulig det er verre med genmanipulert?). Det blir sett mindre vold etc også. Og annen medisinbruk går ned, som sovemedisin og smertestillende 1
Drizzt Skrevet 18. april 2021 #230 Skrevet 18. april 2021 jabx skrev (15 timer siden): Like lav som å starte med alkohol? Hvorfor er det ikke straffbart å nyte alkohol? Godt spørsmål. Spør du meg, så blir det det. Og tobakkrøyking. Men ellers er det skille mellom alkohol og narkotika og forskjellige holdninger hvor alkohol ses på som mindre farlig enn narkotika. Så har vi ikke så omfattende nettverk av alkohollangere som frister med produktene sine barn og unge på skolegården.
Gjest DislayName Skrevet 18. april 2021 #231 Skrevet 18. april 2021 1 hour ago, 2ro said: Du skriver veldig mye viktig nå. Takk for du deler. Det er regelrett trist hvordan rusmisbrukere behandles. Hvordan enkelte mottas for behandling av somatisk sykdom står ofte til stryk også. Det virker av og til som det er et a-lag og b-lag når det kommer til misbruk. Om misbruket skyldes lovlige preparater så blir det av mange "en helt annen sak". Sannheten er at ingen vet hva fremtiden vil bringe. Mange er bare en alvorlig skade eller et traume unna å få livet snudd på hodet. Hvor vi er i dag og hvor vi har vært, er faktorer på hva som vil skje om vi faller utenfor. Dette gjelder for mennesker i alle aldersgrupper. Takk! Går bra med meg nå altså. Klarte meg på tross av, ikke takket bære, systemet. Men mine tanker.går til de som har gått til grunne pga samfunnets fordømmelse og slik hjelpeapparatet er organisert.
Jessicanaconda Skrevet 18. april 2021 #232 Skrevet 18. april 2021 Ann Mo skrev (4 timer siden): Noen av målene jeg ser: 1. Få bruke narko fritt som man ønsker det. 2. Rusreformen er flott. 1. Hindre at flere begynner med narkotika. 2. Rusreformen vil gi motsatt effekt i mange liv. 2. Straff kan være holdningsfremmende forebyggende. 2. Holdningskampanjer mot narkotika kan gi effekt. 1. Sikre at rusmisbrukere med avhengighet blir møtt med respekt. 2. ... 2. ... 2. ... mange muligheter Vi har allerede bevis på at avkriminalisering virker, og at kriminalisering ikke gjør det. Se til Portugal og USA. Jeg bryr meg ikke om flere begynner med rus. Poenget er at det skal være trygt, og at det skal være et ordentlig system for dem som utvikler avhengighet. Som sagt, over halvparten av rusmisbrukere har også mentale lidelser. Det er dette (og andre faktorer som f.eks. ensomhet) som leder til avhengigheten, ikke rusmidlene i seg selv. Jeg vil at folk skal kunne bestemme hva de vil gjøre med sine egne liv. Vil du drikke? Flott. Vil du røyke tobakk? Flott. Vil du røyke hasj? Flott. Alle disse tingene kan lede til avhengighet. Det er bare én som blir behandlet som en forbrytelse. Straff er ikke avskrekkende. Alt straff gjør, er å hindre misbrukere fra å søke hjelp. Kampanjer er lite effektive, men burde brukes til å advare mot farlige stoffer, mulig avhengighet og drikkepress/røykepress. Det er altså ikke en fullstendig løsning og burde absolutt ikke kobles sammen med kriminalisering. Ja, rusmisbrukere må bli møtt med respekt på lik linje som alle andre mennesker man møter i hverdagen. Det har du rett i. 5
Ole Brum Skrevet 18. april 2021 #233 Skrevet 18. april 2021 DislayName skrev (1 time siden): Et godt liv inkl en god baendom er mest effektive medisin mot heroinavhengighet. En tapt barndom kan ikke erstattes. 1
Ole Brum Skrevet 18. april 2021 #234 Skrevet 18. april 2021 Ann Mo skrev (5 timer siden): Jeg tror det er flere ulike mål/resultater som ønskes oppnådd, og vil tro det er flere mulige måter for å oppnå dette. Og straffefrihet for narkotika kan gi motsatt effekt for noen av målene Noen av målene jeg ser: 1. Få bruke narko fritt som man ønsker det. 2. Rusreformen er flott. 1. Hindre at flere begynner med narkotika. 2. Rusreformen vil gi motsatt effekt i mange liv. 2. Straff kan være holdningsfremmende forebyggende. 2. Holdningskampanjer mot narkotika kan gi effekt. 1. Sikre at rusmisbrukere med avhengighet blir møtt med respekt. 2. ... 2. ... 2. ... mange muligheter Det holder ikke at straff kan være forebyggende. Det finnes ikke troverdig dok. på at straff forebygger men det finnes mye på det motsatte. Kanskje du bør sette deg bedre inn i saken. Jeg ser at målet ditt er og svekke troverdigheten til rusbrukere. Latterlig. 3
Ole Brum Skrevet 18. april 2021 #235 Skrevet 18. april 2021 Ann Mo skrev (På 19.2.2021 den 12.50): Problemet for min del er ungdommene som står i risiko for å starte å bruke. Jeg mener at dersom det er lovlig, så er terskelen lavere. Dersom det stemmer, så vil flere bli ødelagte av narkotikabruk. Eneste måten og gjøre terskelen lavere en den er i dag er og videreføre den mislykkede politikken. Vi gjør ikke terskelen lavere ved og sette inn 20 årsgrense og starte med riktig informasjon. 1
Ole Brum Skrevet 18. april 2021 #236 Skrevet 18. april 2021 Drizzt skrev (På 21.2.2021 den 8.28): Ja. Regjeringen gjør terskelen for å starte med narkotika mye lavere. Det er absolutt INGENTING positivt i å ha og bruke narkotika. La det forbli ulovlig og straffbart. Man slår ikke ned på narkotikaomsetning ved å tillate bruk og besittelse! Helt likt det å tillate at man stjeler verdier til opp til f.eks. 1000 kroner. Man slår ned på narkotikaomsetning til barn og unge jo det gjør man. Alle statistikker fra land og stater som har legalisert cannabis, også medisinsk, viser at debut alderen går oppover igjen. Norge bryter barnekonvensjonens paragraf 33, hvoretter alle medlemsland forplikter seg til og gjøre sitt ytterste for og skjerme barn og ungdom mot narkotika. Det vet vi nå at vi IKKE gjør.
Ole Brum Skrevet 18. april 2021 #237 Skrevet 18. april 2021 Drizzt skrev (På 20.2.2021 den 17.35): Hvis man først har startet å gå denne veien, så foreslår jeg for regjeringen neste steg: Å være lovlig å stjele varer opp til 1000 kroner ustraffet. Neste steg der igjen må bli at et blir lovlig og voldta max en person pr. mnd. 1
Ole Brum Skrevet 18. april 2021 #238 Skrevet 18. april 2021 kvinneguide skrev (På 21.2.2021 den 11.09): Hva mener du, økt bruk at narkotika kan redusere alkoholforbruk? Forstår ikke at du trekker inn røyking, viss bruk ble så kraftig regulert at mange ble tvunget til å slutte. Det er ikke brukernes feil at politikerne tar nedstengningen for tidlig.
Ole Brum Skrevet 18. april 2021 #239 Skrevet 18. april 2021 Drizzt skrev (På 21.2.2021 den 11.26): Hvis å skade seg selv ikke skal være straffbart, så skal man også si fra seg rettighetene til behandling på offentlig sykehus, men betale all behandling som følge av røyking, narkotika, alkohol og andre skadelige stoffer man velger selv å putte i kroppen sin fra egen lomme. Det er en del som mener det ja. " og andre skadelige stoffer man velger selv å putte i kroppen sin fra egen lomme." Men det er omdiskutert siden det inkluderer sukker, fett, kaffe, osv. 2
Ole Brum Skrevet 18. april 2021 #240 Skrevet 18. april 2021 linsejesus skrev (På 21.2.2021 den 13.40): Rusproblemer er noe som skal behandles, ikke "slås ned". Vi straffer ikke overvektige, anorektikere eller andre psykiske lidelser, eller trafikkskadde for den saks skyld. Rusproblemer oppstår ikke av seg selv, det er et utslag av andre, dypere problemer, som for eksempel angst eller ptsd. Du kurerer ikke noe som helst ved å straffe folk. 💓
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå