linsejesus Skrevet 1. juni 2021 #301 Skrevet 1. juni 2021 1 hour ago, loveli said: Signaleffekten av dette har jeg liten tro på, som noen påstår; at folk vil ruse seg mer bare fordi det er lovlig. Det virker logisk at flere vil bruke hvis ting kommer i salg for vanlige (myndige) folk, men man har ikke sett den store effekten av det der man har dekriminalisert og/eller legalisert. Jeg antar at det som skjer er at en del prøver som ellers ikke ville prøvd fordi det var ulovlig, samtidig som en del ungdommer faktisk får mindre interesse for det av samme grunn. Rusen blir en mindre viktig kulturell markør. På samme måte som at det at det ikke var lov, i seg selv var en del av grunnen til at vi røyket på ungdomsskolen. Så alt i alt tipper jeg vi ville sett flere husmødre begynne å kose seg med en joint, mens barna deres begynner å synes det er litt teit. 1
Gjest loveli Skrevet 1. juni 2021 #302 Skrevet 1. juni 2021 (endret) linsejesus skrev (1 time siden): Det virker logisk at flere vil bruke hvis ting kommer i salg for vanlige (myndige) folk, men man har ikke sett den store effekten av det der man har dekriminalisert og/eller legalisert. Jeg antar at det som skjer er at en del prøver som ellers ikke ville prøvd fordi det var ulovlig, samtidig som en del ungdommer faktisk får mindre interesse for det av samme grunn. Rusen blir en mindre viktig kulturell markør. På samme måte som at det at det ikke var lov, i seg selv var en del av grunnen til at vi røyket på ungdomsskolen. Så alt i alt tipper jeg vi ville sett flere husmødre begynne å kose seg med en joint, mens barna deres begynner å synes det er litt teit. Ja, totalt sett tror jeg det blir det samme antall brukere. Man går kanskje bort fra de som bruker narko fordi det gir en sjokkeffekt fordi det er "kult" fordi det er ulovlig, og flere vil kanskje prøve fordi de ikke er redde for å ta noe de ikke vet hva er. Jeg tror dessverre også at mange blir fanget i narko fordi de prøver det fordi det er kult. De "kule" guttene på ungdomsskolen og VGS som tok mer dop enn gjennomsnittet for å tøffe seg droppet senere ut av skolen. De hadde problemer fra før da, så usikkert om de ikke hadde havnet der uansett. Men selvfølgelig er det jo lettere å bli hekta når man ikke har fullt utviklet frontal cortex. Spenningssøking, økt sosial status gjennom å tøffe seg og allerede et liv på kanten gir ikke de beste forutsetningene for å ikke ende opp i uløkka. Men folk flest kommer jo ikke til å løpe ned apotekene for å skaffe seg en dose... Endret 1. juni 2021 av loveli
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå