Gå til innhold

Hvor mye penger ville du brukt i et utdrikningslag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Så mange bitre, kjipe mennesker her. Jeg betaler gladelig noen tusen (forutsatt at aktivitetene tilsvarer prisen) for at vi skal ha et gøy utdrikningslag for ei god venninne. Man blir jo bare bedt hvis man er nær bruden... Så langt har det vært 200-1000 kr.

Jeg er evig singel og har vært i utdrikningslag og bryllup til så godt som alle vennene mine nå. Jeg blir ikke bitter av det. Jeg unner dem å finne kjærligheten.

En ting jeg ser er at menn er mye flinkere på utdrikningslag. De setter ofte av en helg og reiser bort eller drar på hyttetur.  

Jeg skulle arrangere utdrikningslag for søstera mi og foreslo å dra til familiehytta vår en helg fordi det var det søstera mi hadde hintet frem at hun ønsket. Men nei, det ble fort nedstemt fordi folk hadde et liv og kunne ikke dra bort en hel helg for et utdrikningslag, det var for mye å forvente... Deres ord... De ville heller at så mange som mulig skulle kunne bli med (pga av tiden, hytta er mer enn stor nok), enn at man skulle tenke på hva bruden ønsket av utdrikningslaget. Jeg tenker at er man nær bruden, så kan man vel sette av én helg god tid i forveien? 

Men 2000 per person for suiten for brud og forlover som de ikke deler med andre, nei der hadde jeg satt foten ned. Et litt finere rom synes jeg er en selvfølge at bruden skal få, men ikke en ekstravagant suite til flerfoldige tusen...

Anonymkode: 1ea0c...b5f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

«Gidder ikke feste» ? 🤔 Går det ikke an å «feste» uten å bruke «5-10 000,- kr»? 
Mange av oss er faktisk gift fra før og «surmuler ikke over at det ikke er vi som skal gifte oss», og har dertil økonomiske forpliktelser som boliglån, bil, barnehage osv. som skal betales, og er følgelig ikke interessert i å bruke flere tusen kroner på å «feste». Når man i tillegg har temmelig mange venner som gifter seg i løpet av få år så blir det enda mindre interessant. 
 

Anonymkode: 5b370...5b6

Men tenk deg da hvordan det er for oss som er utenfor dette og som ikke får noe igjen for tiden (og pengene) vi legger i, i feiring av venners valg her i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

O.G. skrev (3 minutter siden):

Men tenk deg da hvordan det er for oss som er utenfor dette og som ikke får noe igjen for tiden (og pengene) vi legger i, i feiring av venners valg her i livet.

Hva mener du med at dere ikke får noe igjen?

Anonymkode: a17f3...ba7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok til at det blir gøy for meg i grunn. Er det et mindre gøy opplegg synes jeg 500 kan være mer enn nok, men får man seg en fin tur og/eller opplevelser kan det fint 5-10 dobles. Nå når vennekretsen er blitt voksne med barn og ansvar skjer det ikke så mye så ofte. Da synes jeg dette er en fin mulighet for å slå litt på stortrommen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

O.G. skrev (8 minutter siden):

Men tenk deg da hvordan det er for oss som er utenfor dette og som ikke får noe igjen for tiden (og pengene) vi legger i, i feiring av venners valg her i livet.

Jeg er langt på vei enig med deg. Jeg skjønner hvordan det kan høres ut som om vi er bitre, men for meg er det ikke slik i det hele tatt. Jeg bruker gjerne av tiden min, og noe penger, på å være med på å feire store anledninger i mine venners liv, men jeg synes det går litt over styr når alt skal feires så stort og så mange ganger. Først skal vi bruke tusenvis på utdrikningslaget, så går det en del penger i forbindelse med bryllupet, så kommer første unge, og det skal være babyshower, så skal de ha barselgave, så skal ungen døpes (eller ha "navnefest"??) og der skal vi gi gave, så kommer unge nr. 2 med hele samme opplegget... Det er liksom ikke snakk om å stoppe og tenke over hva dette koster menneskene rundt deg. Selv er jeg i et fast forhold, men av den mindre tradisjonelle typen, så vi har ikke tenkt å gifte oss, og vi vil ikke ha barn. Altså vil mine venner aldri bruke et øre på mine livsvalg, mens jeg fortsetter å punge ut for deres jevnt og trutt over flere år. Som sagt, jeg bidrar gjerne en del, og setter pris på å bli invitert og få lov til å dele i gleden, men jeg synes det er mest anstendig å holde hver enkelt anledning på et nivå som ikke trenger å skape debatt. Jeg blir gjerne med på et utdrikningslag som ikke koster all verden, kommer selvsagt gjerne i bryllupet osv., men begynner altså å surmule litt om utdrikningslaget skal koste mange tusen (spesielt hvis det da egentlig bare er morsomt for bruden), hvis bryllupet feires langt unna og krever reise og overnatting o.l.

Anonymkode: 516c9...8f0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke alltid så lett å være forloveren heller. Noen gjester har trang økonomi og vil ikke betale dyrt. Noen gjester vil surmule om det blir «kjedelig» med for lite aktiviteter og sprell, da de har lyst til å benytte anledningen til å slå på stortromma. Noen ønsker å gå «crazy» med flatfyll og og kinkye saker, mens noen er avholds og/eller religiøse og synes slikt er grusomt. Samtidig skal man holde fokus på hva bruden selv vil sette pris på.... 

Da tenker jeg at man legger seg midt på linja, med noe som passer brudens personlighet, så får gjestene bare takke pent nei om de ikke ønsker å delta på det opplegget du legger frem.

Anonymkode: 36d78...abd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg er langt på vei enig med deg. Jeg skjønner hvordan det kan høres ut som om vi er bitre, men for meg er det ikke slik i det hele tatt. Jeg bruker gjerne av tiden min, og noe penger, på å være med på å feire store anledninger i mine venners liv, men jeg synes det går litt over styr når alt skal feires så stort og så mange ganger. Først skal vi bruke tusenvis på utdrikningslaget, så går det en del penger i forbindelse med bryllupet, så kommer første unge, og det skal være babyshower, så skal de ha barselgave, så skal ungen døpes (eller ha "navnefest"??) og der skal vi gi gave, så kommer unge nr. 2 med hele samme opplegget... Det er liksom ikke snakk om å stoppe og tenke over hva dette koster menneskene rundt deg. Selv er jeg i et fast forhold, men av den mindre tradisjonelle typen, så vi har ikke tenkt å gifte oss, og vi vil ikke ha barn. Altså vil mine venner aldri bruke et øre på mine livsvalg, mens jeg fortsetter å punge ut for deres jevnt og trutt over flere år. Som sagt, jeg bidrar gjerne en del, og setter pris på å bli invitert og få lov til å dele i gleden, men jeg synes det er mest anstendig å holde hver enkelt anledning på et nivå som ikke trenger å skape debatt. Jeg blir gjerne med på et utdrikningslag som ikke koster all verden, kommer selvsagt gjerne i bryllupet osv., men begynner altså å surmule litt om utdrikningslaget skal koste mange tusen (spesielt hvis det da egentlig bare er morsomt for bruden), hvis bryllupet feires langt unna og krever reise og overnatting o.l.

Anonymkode: 516c9...8f0

Jeg ser hva du sier og er enig. Det er mye forventning om at folk skal gi gaver og bruke av sin tid og aller mest press fra de som gjør lite for venner tilbake. Dog er det frivillig å være med på karusellen, man har lov å si nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i 6 utdrikningslag de siste 3 årene, blant de kostet fire 1500 og de to andre 1000 og 1200. Synes 1500 er fryktelig dyrt, men aksepterer det fordi det virker å være normen nå. Forventer dog at det da er inkludert frokost eller lunsj og middag.

Anonymkode: 48825...f44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble betalt inn 300 kr pr stk til mitt utdrikkingslag. Jeg synes det er lite. De var uenige om summen, og mange ville betale 150/200 kr pt stk. Vennene mine har ikke dårlig økonomi, og mannen min stilte som sjåfør(gratis) når vi dro på båttur i båten vår, på mitt utdrikkingslaget. Jeg har betalt inn mye mer når jeg har vært i utdrikkingslag, og det har jeg ingen problem med.

Anonymkode: a5efb...c92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minst mulig 😆 Synes det er en tullete tradisjon for å være helt ærlig. Brudeparet blir jo feiret på selve dagen og får plenty av gaver da. Hvorfor må det være så stort og voldsomt? Jeg har vært i to utdrikningslag. Betalte litt over 1000 begge ganger. Synes godt det kunne vært billigere

Anonymkode: 414ee...c76

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er gøy med utdrikkningslag i form av at venner samles og tar en skikkelig feiring sammen, og fin anledning til å treffes. Men synes det holder langt med å møtes, ha en god middag (gjerne hjemme hos noen) og skravle, drikke vin og ha det hyggelig sammen. Trenger ikke masse aktiviteter. Og liker ikke når mat og drikke er inkludert. Foretrekker å styre mengden mat selv, og hvor mye jeg er villig til å bruke på alkohol ut i fra dagsformen. 500,- synes jeg er fornuftig, opptil 1000,- synes jeg går greit. Men da tenker jeg de beløpene for alle utgifter man har den dagen. Betaler dog mer om det er det det legges opp til, for de utrikkningslagene jeg drar i er jo for venner jeg er veldig glad i.

Anonymkode: 22b60...bd2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir summen på 3500 pr pers, som inkluderer noe mat (1 måltid) og aktiviteter. Flere har trekt seg da de mente rundt 1000 var for mye.. 

Anonymkode: dab40...e2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.2.2021 den 22.55):

Jeg syns faktisk ikke at venner skal betale for utdrikningslaget. Sin egen drikke så klart, men resten skal brudeparet eller dem som betaler for bryllupet stå for.

Grunnen til dette er at det blir urettferdig for dem i vennegjengen som ikke skal gifte seg, den/dem fåe mindre enn dem som gifter seg. Så jeg syns det er urettferdig. 
 

Det samme med gaver et. 

Anonymkode: fa008...018

Selvsagt skal de som deltar i utdrikningslaget spleise på aktivitetene, også om det er snakk om spa etc. for bruden. Jeg er langt i fra gift selv, men såpass unner jeg mine venner. Det samme med gaver, det er en selvfølge. 
 

Brudeparet skal jo i utgangspunktet ikke delta så mye i planleggingen av utdrikningslaget.

Anonymkode: 3f208...604

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Her blir summen på 3500 pr pers, som inkluderer noe mat (1 måltid) og aktiviteter. Flere har trekt seg da de mente rundt 1000 var for mye.. 

Anonymkode: dab40...e2a

Ja, denne hadde jeg også kommet til å trukket meg fra. 

Anonymkode: 3f208...604

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.2.2021 den 23.01):

At venner skal betale for utdrikningslag er en jævla uting. Er ikke vennene som har valgt å gifte seg. MAX 500 kr. 
 

Man må betale for utdrikningslag og så er det utgifter for antrekk til bryllupet, og så er det selve bryllupsgaven. I tillegg må man ofte betale for reise og opphold der bryllupet holdes. 
 

Jeg synes brudepar forventer for mye av folk. Vi snakker fort noen tusenlapper totalt. Det er faktisk ikke alle som har råd til dette. Jeg løy på meg arbeidshelg ved én anledning da jeg ble invitert både  til bryllup og utdrikningslag. Det ville kostet meg mellom 3-5 000 kr for å reise dit, opphold, gave, antrekk.

Anonymkode: f02cb...730

Akkurat utdrikkingslag er nå noe jeg ønsker å arrangere for bruden, ikke noe bruden forventer av meg. I hvertfall er mine venninner slik. Syns det hadde vært helt merkelig om jeg var med på å arrangere en fest for bruden og så forventet at hun skulle betale i ettertid. Er det virkelig noe som forventes? Jeg betaler for utdrikkingslag fordi det er en fet dag sammen hele gjengen, og jeg vil være med for min skyld.

For å besvare tråden, så kommer det an på gruppa. Jeg syns det skal være et beløp man blir enig om, og helst ikke over 1000kr. Gjerne med alternativer der noen godt kan bruke mer om de vil, men det finnes billigere alternativer. Det siste utdrikningslaget jeg var med i, så droppa hun ene studenten å delta på en av delene. For henne ble det nesten gratis! Hun trengte bare å betale for egen drikke den dagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer helt Ann på 😊 men hadde ikke vært gjerrig, vil jo at bruden skal ha det gøy og at vi skal skape gode minner og bare ha det gøy! (Forutsagt at det er utdrikningslag til en nær person for meg eller en jeg liker men hadde vel ikke blidt bedt om jeg ikke er en nær person)

klassings Oslo utdrikningslag: 1000kr

tidenes jente helg på hytte tur/utlandet: 10 000

Anonymkode: 376d9...a21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ble presset til å arrangere utdrikkingslag, jeg var bare så lame om jeg ikke hadde dette. Så da inviterte jeg til cruise i Antarktis da. Heldigvis var ingen av mine venner hemmelig rike. Som ventet. Så ingen kom. Heldigvis. Puh.

Anonymkode: 6a90e...510

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt for mange bridezillaer i verden som tror at kjærlighet måles i penger brukt.

Anonymkode: 6a90e...510

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.2.2021 den 21.31):

Her blir summen på 3500 pr pers, som inkluderer noe mat (1 måltid) og aktiviteter. Flere har trekt seg da de mente rundt 1000 var for mye.. 

Anonymkode: dab40...e2a

Skjønner godt de trekker seg fra det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns rundt 1000 er ok, om det skal vere meir enn det burde ein i alle fall få beskjed i god tid. Og då burde det dekke ein del(eller alt) av mat, drikke og aktivitet. Om ein syns det blir for dyrt er det faktisk berre å avstå, eller kome opp med noko billegare alternativ :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...