Gå til innhold

Forklar meg hvorfor elbil er mer økonomisk enn fossilbil


Anbefalte innlegg

Skrevet

Følger litt med her, om vi burde bytte til elbil eller ikke. Vi har to diselbiler. En litt mindre som mannen bruker og en 4x4. 

Vi kjører ca 50.000 km per år. 

Vi kjører normalt til fjells 2-3 ganger per vinter.

Vi kjører også i Europa, om ikke hvert år, så av og til. 

Mannen kjører hovedsaklig til og fra jobb, uten bompenger.

Jeg driver hovedsaklig med småkjøring, og taxi service for ungene. Normalt har jeg 20 minutt til jobb, småkjøring med ungene, bompenger, venting etc. 

Før vurderte vi om det hadde vært OK med en 7 seter. 

Mannen vil vente til vi vet mer om elbiler, kvalitet og pris. Han er litt konservativ der.

Anonymkode: 4fed3...8d5

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

 

 

Er det ikke derfor de fleste har en liten elbil i tillegg? 

 

Sikkert. Jeg trodde jeg kunne klare meg med bare elbil. 

Anonymkode: 47497...4cd

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Tro disse mage har funnet ut at dette ikke ble så billig som man trodde når bilen selges og regnestykket skal gjøres opp.

Typisk er at man bytter ut dieselbilen som man brukte 2000kr i diesel på hver mnd. Så kjøpte man BMW I3 eller VW Golf Elektrisk. Prisne på disse lå på 360.000. Så kjørteman 15.000 km på 1 år. Nye modeller erstattet de gamle. Litt mer rekkevidde. Forhandlere kjørte kampanjer på utgående modell. Så bilen man betalte 360.000 for var plutselig tilslags for 299.000 og og man måtte ned i 250 for å kvitt den.

Har sett flere kolleger som har mistet mer en 12--14.000 pr.nd på populære små elbilier for å slippe å bruke 1000 kr pr.mnd på 4 år gamle dieselbiler. Bruker man ikke bomveger til daglig eller ferjer. Så er ikke ikke el.bil alltid så lurt.

Anonymkode: ebf0b...7bc

Ja, bytter man bil hvert år blir det DYRT. Ingen bombe det, slik har det alltid vært. 

Vi kjøpte Leaf når den kom, kostet 274k. Falt mye i pris de neste årene, men vi solgte først etter 8 år for 69k og da endte månedlig verditap på 2135,-. Det er ikke galt, når man kjøper første generasjons moderne elbil med en gang den kom. 

Nåværende Tesla X75D kjøpte jeg for 4 år siden. Regner med å beholde den i ca. 6 år til. Månedlig verditap blir vel 5-6 tusenlapper tenker jeg. Ikke verst det heller for en ganske stor og dyr bil. Sparer vel 1500,- i måneden på drivstoff i forhold til den gamle dieselbilen + alt jeg sparer på service, bom og noe på parkering. 

  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

En elbil er billigere i bensin. Ja. Men...  elbil, foruten de dyreste som feks tesla (men de bilene priser seg bort for vanlige familier), er helt ubrukelige å kjøre til hytta/ lengre distanser med. På en kjøretur som normalt tar tre timer (vanlig hytteavstand) så må du lade minst 1 gang. Ofte 2. Det er ofte lang ventetid på ladestasjonen. Lading må planlegges for det er ikke ladestasjon mange steder. Når det er kaldt, noe det gjerne er i Norge vinterstid, så krymper batteriets rekkevidde inn til unyttig lite. Hyttestrøm er dyrt, og du må lade bilen på hytta. Du må ha en lader der. Lader er vel 10-20000. En hjemme og en på hytta. Det koster å ha elbil.

Anonymkode: 0966f...eb9

400-500k for en Tesla er ikke å prise seg bort for vanlige familier, det er tvert imot en ganske gjennomsnittlig pris på nye familiebiler. 

Tre timer er heller ikke normal hytteavstand. Det er faktisk et ganske lite mindretall som har så lang kjørevei. De fleste har under to timer, og flesteparten av de som har lengre kjørevei har under 3 timer. Et lite mindretall har over 3 timer, og svært få har over 4. 

Man trenger heller ikke strøm på hytta. Vi har 283km opp og hurtiglader en gang på veien opp og en gang på veien hjem. Det koster oss ikke noe i tid da vi uansett spiser og handler på veien. Hytta har ikke innlagt strøm (kan lade fra solcelleanlegget men kun i sommerhalvåret). 

Ladestasjoner er det snart "overalt", så lenge vi snakker sør for Trondheim i hvert fall. Jeg har gitt opp å telle hvor mange steder vi kan hurtiglade på veien til hytta, det er garantert over 20. Hvert eneste lite småsted på veien har en hurtiglader. Vi kan bl.a velge mellom Roa, Gran, Lygna, Raufoss, Reinsvoll, Gjøvik, Hov og Dokka for å nevne noen få. Flere er på vei, inkl. utvidelser av eksisterende steder. Foreløpig er vår favoritt Raufoss med 4x150kW hurtigladere. Har aldri opplevd kø der. 

  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Den dagen hovedbatteriet i en Kia Soul tar kvelden, og bilen er utenfor garanti, så har en nytt batteri en Veil utsalgspris på  Kr 240 000. I tillegg går det en dag i arbeid- der snakker vi fort nye 12-15 000. 
Det gamle batteriet er definert som miljøfarlig spesialavfall, som ikke bare kan sendes til nærmeste søppeldynge- man må booke spesialtransport til et godkjent mottak for disse batteriene, og det er heller ikke gratis...

Anonymkode: 9f627...bad

Brukte batterier fra vrakede biler får du for en billig penge. Til Kia Soul tar Grønvolds 25.000,- og de har ett på lager pr. nå.

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=103775793

Det gamle batteriet får du solgt på Finn.no for en god penge. Gamle batterier fra Leaf, iMiEV og lignende får man lett 15.000, for selv med noen defekte moduler. Disse slaktes og bygges om til hyttebatterier og lignende. F.eks Alternativ Energi i Arendal driver mye med dette: https://www.alternativenergi.no/categories/litium-kraftpakke-12-24-eller-48v

  • Liker 3
Skrevet

jeg har grublet lenge på elbil, men det går rett og slett ikke. har ingen steder å lade, og kjenner at jeg orker ikke alt lade-styret uansett. ønsker å ha et enkelt bilhold. har heller ikke råd til å ha to biler; en til småkjøring og en til langturer. jeg drar ofte til mine foreldre som bor 5 t unna, og vet ikke om en eneste ladestasjon på vegen. vurderte en stund å selge fossilbilen min som ikke er en spesielt god bil, og heller kjøpe en som holder seg i verdi og ikke krever masse reperasjoner før den er noen år. men har bestemt meg for å kjøre den jeg har noen år til, og heller skrote den når den dør😄bil er og blir tapsprosjekt for meg. men her er ikke mulighet for å reise kollektivt, så bil må man ha her.

Anonymkode: e7df8...f66

Skrevet

Strøm er dyrere? 

Sist måned fylte jeg strøm på bilen for 70 kr. Hjemme. Trenger ikke stoppe på bensinstasjon. Og det var en dyr måned :)

Vi har hatt én service på bilen, den kostet 800 kr. 

Anonymkode: 14758...08c

  • Liker 3
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Det er det sikkert, men jeg gjorde det ikke! Og derfor mener jeg at dette er viktig å få fram. Jeg er helt sikker på at det er andre som meg, som gjerne vil være miljøvennlig, ikke har så peiling på bil, men prøver seg på en brukt elbil. Jeg hadde aldri hørt om hurtiglading før jeg kjøpte den, og når selger sier at batteriet er «bra», viser meg at det har 97 % av original kapasitet så tenker ikke jeg på at det likevel er alt for lite. 
Hadde jeg bodd i sentrum av en by hadde det sikkert fungert, men jeg kommer meg jo nå verken på hytta, på besøk til gamle besteforeldre eller til slalåmbakken lenger!

Ja, ok, så har jeg vært dum, men egentlig er jeg faktisk ganske oppegående. Og derfor vil jeg si - som også flere andre har sagt - at elbil ikke er det beste valget og heller ikke mer økonomisk enn fossilbil i veldig mange tilfeller. 

Jo - jeg må hurtiglade om jeg skal kjøre over ti mil, dvs nærmeste by. Batteriet mitt har ca 70 km rekkevidde om det er fulladet. 

Hva da? Gjerne vær konkret. Jeg har i alle fall elbil. 

Nemlig. Det skulle jeg ønske jeg visste før jeg kjøpte en. 

Anonymkode: 47497...4cd

Om du ikke hadde hørt om hurtiglading før du kjøpte elbil lurer jeg litt på hvor du har lest deg opp. 

Anonymkode: 0239b...d4e

  • Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

jeg har grublet lenge på elbil, men det går rett og slett ikke. har ingen steder å lade, og kjenner at jeg orker ikke alt lade-styret uansett. ønsker å ha et enkelt bilhold. har heller ikke råd til å ha to biler; en til småkjøring og en til langturer. jeg drar ofte til mine foreldre som bor 5 t unna, og vet ikke om en eneste ladestasjon på vegen. vurderte en stund å selge fossilbilen min som ikke er en spesielt god bil, og heller kjøpe en som holder seg i verdi og ikke krever masse reperasjoner før den er noen år. men har bestemt meg for å kjøre den jeg har noen år til, og heller skrote den når den dør😄bil er og blir tapsprosjekt for meg. men her er ikke mulighet for å reise kollektivt, så bil må man ha her.

Anonymkode: e7df8...f66

Hvis du ikke kan lade hjemme eller på jobb ville jeg ikke anbefalt elbil nei. Men at det skal gå an å kjøre 5 timer uten en ladestasjon tror jeg ikke noe på. Ikke en gang i Finnmark er det mulig, om man ikke legger opp ruta spesifikt for å unngå ladestasjoner. 

  • Liker 1
Skrevet
-jk- skrev (43 minutter siden):

Hvis du ikke kan lade hjemme eller på jobb ville jeg ikke anbefalt elbil nei. Men at det skal gå an å kjøre 5 timer uten en ladestasjon tror jeg ikke noe på. Ikke en gang i Finnmark er det mulig, om man ikke legger opp ruta spesifikt for å unngå ladestasjoner. 

Sist jeg kjørte over Brokke Suleskar var laderen i Valle ute av drift.. da var det 0 lademuligheter på nærmere 25 mil..,

Skrevet
-jk- skrev (49 minutter siden):

Hvis du ikke kan lade hjemme eller på jobb ville jeg ikke anbefalt elbil nei. Men at det skal gå an å kjøre 5 timer uten en ladestasjon tror jeg ikke noe på. Ikke en gang i Finnmark er det mulig, om man ikke legger opp ruta spesifikt for å unngå ladestasjoner. 

jeg har ikke finkjemmet ruten på nett siden jeg uansett ikke skal ha elbil, men har aldri sett noen stasjoner på vei hjem. men tror ikke det er uten grunn at de går for fossilbiler i denne utkantkommunen☺️

Anonymkode: e7df8...f66

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Følger litt med her, om vi burde bytte til elbil eller ikke. Vi har to diselbiler. En litt mindre som mannen bruker og en 4x4. 

Vi kjører ca 50.000 km per år. 

Vi kjører normalt til fjells 2-3 ganger per vinter.

Vi kjører også i Europa, om ikke hvert år, så av og til. 

Mannen kjører hovedsaklig til og fra jobb, uten bompenger.

Jeg driver hovedsaklig med småkjøring, og taxi service for ungene. Normalt har jeg 20 minutt til jobb, småkjøring med ungene, bompenger, venting etc. 

Før vurderte vi om det hadde vært OK med en 7 seter. 

Mannen vil vente til vi vet mer om elbiler, kvalitet og pris. Han er litt konservativ der.

Anonymkode: 4fed3...8d5

Vi vet ganske mye om elbil, kvalitet og pris. Om mannen din begynner lete på for eks youtube (om han kan engelsk), så er det mange mennesker med gode kunnskaper og meninger som kan fortelle deg hva som er bra og hva som er dårlig. 

Det handler nok mer om interesse og evt tid til å lese seg opp

Kjøper du ny familiebil idag som er elbil, så skal det mye til å bli skuffet. Sjekk hvilken kapasitet som passer og se hvilke biler som passer de behovene. 

Men selvsagt, pris er barriere for mange. Og det er innafor. Om du må kjøpe eldgammel elbil så er det kanskje like greit kjøpe fossil

3 hours ago, AnonymBruker said:

jeg har grublet lenge på elbil, men det går rett og slett ikke. har ingen steder å lade, og kjenner at jeg orker ikke alt lade-styret uansett. ønsker å ha et enkelt bilhold. har heller ikke råd til å ha to biler; en til småkjøring og en til langturer. jeg drar ofte til mine foreldre som bor 5 t unna, og vet ikke om en eneste ladestasjon på vegen. vurderte en stund å selge fossilbilen min som ikke er en spesielt god bil, og heller kjøpe en som holder seg i verdi og ikke krever masse reperasjoner før den er noen år. men har bestemt meg for å kjøre den jeg har noen år til, og heller skrote den når den dør😄bil er og blir tapsprosjekt for meg. men her er ikke mulighet for å reise kollektivt, så bil må man ha her.

Anonymkode: e7df8...f66

Finnes elbiler som kan kjøre så langt uten lading. Er du sikker på at der ikke er ladestasjoner langs veien? Bor selv på landet og her er relativt mange ladestasjoner når man kjører en strekning. 

Du kan alltids vurdere hybrid. Da kan du kjøre på strøm hjemme og lene deg mer på fossil på langturer. 

Anonymkode: da24a...cf2

  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Vi vet ganske mye om elbil, kvalitet og pris. Om mannen din begynner lete på for eks youtube (om han kan engelsk), så er det mange mennesker med gode kunnskaper og meninger som kan fortelle deg hva som er bra og hva som er dårlig. 

Det handler nok mer om interesse og evt tid til å lese seg opp

Kjøper du ny familiebil idag som er elbil, så skal det mye til å bli skuffet. Sjekk hvilken kapasitet som passer og se hvilke biler som passer de behovene. 

Men selvsagt, pris er barriere for mange. Og det er innafor. Om du må kjøpe eldgammel elbil så er det kanskje like greit kjøpe fossil

Finnes elbiler som kan kjøre så langt uten lading. Er du sikker på at der ikke er ladestasjoner langs veien? Bor selv på landet og her er relativt mange ladestasjoner når man kjører en strekning. 

Du kan alltids vurdere hybrid. Da kan du kjøre på strøm hjemme og lene deg mer på fossil på langturer. 

Anonymkode: da24a...cf2

hovedproblemet er ikke manglende lademulighet på tur, men det at jeg ikke har mulighet til lading hjemme(ikke på jobb heller). har gratisparkering ute, men ingen ladere. har spurt styret i sameiet men det foreligger ingen planer. antar det også ville blitt ekstremt dyrt da det ikke er lagt til rette, slik som for de som har garasje. tror de betalte rundt 15 000 for ladestasjon. om det blir garasjeplass til salgs(hvilket er tvilsomt), så koster det 300 000+15 000. klarer meg uten garasje i dag, så det blir evt en dyr el bil til slutt🙃

Anonymkode: e7df8...f66

Skrevet

oi ser jeg svarte feil bruker. 

Anonymkode: e7df8...f66

Skrevet
Fruktninja skrev (4 timer siden):

Sist jeg kjørte over Brokke Suleskar var laderen i Valle ute av drift.. da var det 0 lademuligheter på nærmere 25 mil..,

Laderen? Det er to stk. på Valle. Og to på Rysstad, en omvei på til sammen 5km tur/retur.

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

jeg har ikke finkjemmet ruten på nett siden jeg uansett ikke skal ha elbil, men har aldri sett noen stasjoner på vei hjem. men tror ikke det er uten grunn at de går for fossilbiler i denne utkantkommunen☺️

Anonymkode: e7df8...f66

De står som regel ikke synlige langs veien, og skilting er det generelt dårlig med. Men det finnes nok av apper og kart som viser hvor de er.

  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

hovedproblemet er ikke manglende lademulighet på tur, men det at jeg ikke har mulighet til lading hjemme(ikke på jobb heller). har gratisparkering ute, men ingen ladere. har spurt styret i sameiet men det foreligger ingen planer. antar det også ville blitt ekstremt dyrt da det ikke er lagt til rette, slik som for de som har garasje. tror de betalte rundt 15 000 for ladestasjon. om det blir garasjeplass til salgs(hvilket er tvilsomt), så koster det 300 000+15 000. klarer meg uten garasje i dag, så det blir evt en dyr el bil til slutt🙃

Anonymkode: e7df8...f66

Sameiet blir nok pent nødt til å legge planer for ladere på resten av P-plassene også snart. Rundt 80% av nybilsalget er ladbare biler nå. 

  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Om du ikke hadde hørt om hurtiglading før du kjøpte elbil lurer jeg litt på hvor du har lest deg opp. 

Anonymkode: 0239b...d4e

Jeg googlet, som sagt. Husker ikke konkrete nettsider, men jeg burde forstått mer før jeg kjøpte. Men det gjorde jeg ikke, og regner med andre er akkurat like teite, derfor liker jeg denne tråden. 

Anonymkode: 47497...4cd

  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

El bil er ikke mere lønnsomt. Det er kun staten som mener det pga Norge er hyklere. 
Med strømprisene i dag så er det ikke rimeligere og kjøre per km. 
ser man servicen på bmw i3 så er den sykt dyr i forhold til normal bil. Da bremseskiver skiftes 1 gang i året pga rust. Da bremsene ikke brukes. (Man slipper dette om man er flink til og bremse hardt hver eneste dag. 

Norge er ett falskt land, da de lurte oss med diesel bil. Og diesel bilen er i dag mere miljøvennlig enn en elbil. Du må kjøre en tesla rundt 500 000 kr for at den skal være mer miljøvennlig. Og hvor mange av tesla eierne gjør det med bilen sin? 
 

Norge er ikke miljøvennlig. Vi har laget en fasade som lyver. se på oss i Norge vi er så flinke til og sortere søppel. Men søpla sendes med trailere og båter til Tyskland og Asia for å brennes, særlig plast brenner vi mye av i utlandet, eller da nesten ingen ting sv det som skal resirkuleres , faktisk resirkuleres. så hvor miljøvennlig er vi? Ikke en millimeter engang, i forhold til hva vi sier til alle andre i verden. 

 

 

Anonymkode: e8810...bdf

Du hr faktisk rett. At vi kildesorterer søpla vår her hjelper null og niks når vi selger den til land som kvitter seg med den på en miljøfiendtlig måte kun for å tjene pengene. Hva hjelper det at vi betaler når kjøperen forurenser??? 

Anonymkode: 0966f...eb9

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hybrid er iallefall ikke økonomisk gunstig. Å kjøre noen få mil elektrisk men ikke få noen av de økonomiske godene (bom, parkering, årsavgift, servicekostnader osv) er omtrent meningsløst.

Anonymkode: e3fe6...880

Joda, har halvert bensinkostnader med min Yaris 😊

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...