Gå til innhold

Skader på støtfanger - må byttes helt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Den henger ikke, og sprekkene er små. Men jeg tenkte mer på om han trenger noe tilbehør for å fjerne den som er på nå, og for å montere på den nye?

Anonymkode: 14f04...25b

Jeg vil veldig sterkt anbefale å vite hva som er bak støtfangeren før han skifter. Dette kan man kanskje finne på youtube. Ellers så er det bare å finne plantegningene til bilen hvor du vil se alle festene og eventuelle ledninger. Hvis dere tar med bilen til et verksted og spør om pris så kan dere spørre hvordan det gjøres. Deretter sier dere at dere må tenke på det.

Han vil trenge verktøy og plaster når han er ferdig. Høres ut som om dette er enkelt å bytte så lenge dere vet hva som er bak støtfangeren. Det er mange DIY videoer på youtube

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Furusten skrev (15 minutter siden):

Jeg vil veldig sterkt anbefale å vite hva som er bak støtfangeren før han skifter. Dette kan man kanskje finne på youtube. Ellers så er det bare å finne plantegningene til bilen hvor du vil se alle festene og eventuelle ledninger. Hvis dere tar med bilen til et verksted og spør om pris så kan dere spørre hvordan det gjøres. Deretter sier dere at dere må tenke på det.

Han vil trenge verktøy og plaster når han er ferdig. Høres ut som om dette er enkelt å bytte så lenge dere vet hva som er bak støtfangeren. Det er mange DIY videoer på youtube

Verktøy og plaster når han er ferdig? Den skjønte jeg ikke helt.

Anonymkode: 14f04...25b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Verktøy og plaster når han er ferdig? Den skjønte jeg ikke helt.

Anonymkode: 14f04...25b

Man skraper seg opp på innsiden av støtfangeren når man setter den på.

Verktøy - man trenger en sak som brukes til å klemme inn de gamle festene. Tenk deg at man dytter en Y igjennom en liten runding. For å få ut Y-en trenger man et verktøy som lirkes inn og presser Y-en til en I så man kan dra den ut

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Furusten skrev (18 minutter siden):

Man skraper seg opp på innsiden av støtfangeren når man setter den på.

Verktøy - man trenger en sak som brukes til å klemme inn de gamle festene. Tenk deg at man dytter en Y igjennom en liten runding. For å få ut Y-en trenger man et verktøy som lirkes inn og presser Y-en til en I så man kan dra den ut

Ok, kanskje det blir litt vanskelig.

Om jeg kjøper støtfangeren på nett, ser ut som den er brukt og dermed lakkert i samme farge som min bil, og kun trenger å fjerne den som er er nå, og sette på den nye. Hvor mye ca. kan det koste på et verksted? Om du vet noe om det.

Anonymkode: 14f04...25b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Furusten skrev (2 timer siden):

Man kan ikke sveise plast. Eller er det kommet noe nytt produkt?

 

Plastsveising er veldig vanlig, fungerer nesten på samme måten som når man sveiser metall. Smelter sammen plasten og man kan tilsette mer plast. Er sånn 3D-printere fungerer. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor komplisert er monteringen? Er det mulig å gjøre det selv? Kjæresten min er veldig flink med biler, så håper det kan gjøres privat og se like fint ut?

Anonymkode: 14f04...25b

Siden det ikke er din bil så vil jeg sterkt anbefale at du gjør det riktig, ta det igjennom forsikringen og få et godkjent verksted til å utføre reparasjonen.

Gjør du det privat så vil du ikke ha dokumentasjon og garanti på jobben, du kan også få store problemer med leasingfirmaet når de oppdager at bilen har vært reparert uten at det foreligger dokumentasjon.

Anonymkode: c7c64...519

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Plastsveising er veldig vanlig, fungerer nesten på samme måten som når man sveiser metall. Smelter sammen plasten og man kan tilsette mer plast. Er sånn 3D-printere fungerer. 

Siden det ikke er din bil så vil jeg sterkt anbefale at du gjør det riktig, ta det igjennom forsikringen og få et godkjent verksted til å utføre reparasjonen.

Gjør du det privat så vil du ikke ha dokumentasjon og garanti på jobben, du kan også få store problemer med leasingfirmaet når de oppdager at bilen har vært reparert uten at det foreligger dokumentasjon.

Anonymkode: c7c64...519

Er det noen som vet hvor mye det vil koste å få fjernet nåværende støtfanger og montere en ny? Noen skrev i tråden her at det tar ca. 10 minutter? Verksted vil vel bruke noe mer antar jeg, for å tjene mer. Men hvor mye kan en slik jobb koste, om jeg kommer med den aktuelle delen som de kun skal skru på?

Har prøvd å søke etter svar, men svarene varierer vilt så aner ikke.

Anonymkode: 14f04...25b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

IKKE mekk selv på leaset bil....! Finner de ut av det blir det garantert trøbbel 

Anonymkode: 04f0e...601

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig for oss å si noe om skadene siden vi ikke har sett hvor skadet bilen er.
Siden bilen er leaset, bør du la et verksted se på skadene.

Mange nye biler, spesielt sånne elektriske, har masse sensorer og dritt i støtfangerne. Om dette også gjelder for Zoe, vet jeg ikke.

Anonymkode: a2435...b43

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjør bare alt vanskelig for deg selv nå. Lever bilen på verksted, så er du ferdig med det og du vet at jobben blir ordentlig gjort. Gjør du det på "ulovlig" vis som det virker som du tenker å gjøre, kommer du bare til å gå rundt å tenke på det i ettertid. Hvis hodet ditt er hengslet på den måten så klart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

teknosilje skrev (7 minutter siden):

Du gjør bare alt vanskelig for deg selv nå. Lever bilen på verksted, så er du ferdig med det og du vet at jobben blir ordentlig gjort. Gjør du det på "ulovlig" vis som det virker som du tenker å gjøre, kommer du bare til å gå rundt å tenke på det i ettertid. Hvis hodet ditt er hengslet på den måten så klart...

Det er jo ikke noe ulovlig i å f.eks. kjøpe delen på nettet, og så få et verksted til å montere den på. Da får jeg papirer på det.

Anonymkode: 14f04...25b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det er jo ikke noe ulovlig i å f.eks. kjøpe delen på nettet, og så få et verksted til å montere den på. Da får jeg papirer på det.

Anonymkode: 14f04...25b

Problemet med å kjøpe deler på nett utenom verkstedet er ofte at de nekter å montere de, verkstedet kan ikke gi deg verken garanti eller dokumentasjon på deler du har skaffet selv og da blir det problemer med leasingfirmaet.

Det er et kjent problem med kunder som skaffer billige deler selv og prøver å få verksted til å montere, blir det feil så kommer kundene tilbake og klager til verkstedet over billig søppel de har skaffet selv for å spare noen kroner.

Du bør gjøre dette riktig med forsikringsselskap, leasingfirmaet og godkjent verksted. 

 

Anonymkode: c7c64...519

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Furusten skrev (13 timer siden):

Gode nyheter. Hvis du får ladet bilen så er ikke laderen i stykker. Da kan du bestille uoriginal ferdig farget støtfanger. Hvis festene ikke er ødelagt så tar det ti minutter å bytte

Har nå fått klarlagt at laderen fungerer som før, og ikke er skadet på noe vis. Veldig lettet. Men støtfangeren er altså blitt "presset" noen millimeter mot det ytre lokket til laderen, så lokket må lirkes på for å åpne. Støtfangeren har fått en revne på førersiden i front, på kanskje 10-15 cm. Er det mulig å fikse det på noe vis med silikon e.l. for at det skal se ok ut, og ikke behøve å kjøpe ny/bytte den ut?

Anonymkode: 14f04...25b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har nå fått klarlagt at laderen fungerer som før, og ikke er skadet på noe vis. Veldig lettet. Men støtfangeren er altså blitt "presset" noen millimeter mot det ytre lokket til laderen, så lokket må lirkes på for å åpne. Støtfangeren har fått en revne på førersiden i front, på kanskje 10-15 cm. Er det mulig å fikse det på noe vis med silikon e.l. for at det skal se ok ut, og ikke behøve å kjøpe ny/bytte den ut?

Anonymkode: 14f04...25b

Nei det kan ikke fikses med silikon eller andre jallating, ta kontakt med leasingfirmaet som eier bilen. De vet hva som kreves og hva som blir godkjent av dem, hvis du ikke gjør dette riktig så risikerer du å gå på en gigantisk økonomisk smell når bilen skal leveres inn.

Det er garantert at firmaet finner ut av dette, de går over bilene med lupe og tar betalt for den minste steinsprut.

Les denne linken NØYE.

"Ved tilbakelevering av leasingbilen får man en tilsvarende økonomisk belastning dersom bilen ikke er behandlet på en riktig måte, sier Halvor Smukkestad, salgssjef B2B i NAF Senterne"

https://www.naf.no/kjop-og-salg/leasing/unnga-kjedelig-ekstra-regning/

Anonymkode: c7c64...519

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 18.2.2021 den 0.44):

Nei det kan ikke fikses med silikon eller andre jallating, ta kontakt med leasingfirmaet som eier bilen. De vet hva som kreves og hva som blir godkjent av dem, hvis du ikke gjør dette riktig så risikerer du å gå på en gigantisk økonomisk smell når bilen skal leveres inn.

Det er garantert at firmaet finner ut av dette, de går over bilene med lupe og tar betalt for den minste steinsprut.

Les denne linken NØYE.

"Ved tilbakelevering av leasingbilen får man en tilsvarende økonomisk belastning dersom bilen ikke er behandlet på en riktig måte, sier Halvor Smukkestad, salgssjef B2B i NAF Senterne"

https://www.naf.no/kjop-og-salg/leasing/unnga-kjedelig-ekstra-regning/

Anonymkode: c7c64...519

Nå skal jeg få montert en hel, ny/brukt original støtfanger i samme farge. Det kan vel ikke gjøres noe bedre enn det, og tviler på at det oppdages når delen ser helt likt ut som den nåværende som ble skadet.

Anonymkode: 14f04...25b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 18.2.2021 den 0.44):

Nei det kan ikke fikses med silikon eller andre jallating, ta kontakt med leasingfirmaet som eier bilen. De vet hva som kreves og hva som blir godkjent av dem, hvis du ikke gjør dette riktig så risikerer du å gå på en gigantisk økonomisk smell når bilen skal leveres inn.

Det er garantert at firmaet finner ut av dette, de går over bilene med lupe og tar betalt for den minste steinsprut.

Les denne linken NØYE.

"Ved tilbakelevering av leasingbilen får man en tilsvarende økonomisk belastning dersom bilen ikke er behandlet på en riktig måte, sier Halvor Smukkestad, salgssjef B2B i NAF Senterne"

https://www.naf.no/kjop-og-salg/leasing/unnga-kjedelig-ekstra-regning/

Anonymkode: c7c64...519

Igjen, delen jeg har bestilt, er en originaldel - med samme lakkfarge som bilen jeg har nå er i. Hvorfor mener du at det er noe som leasingfirmaet ikke vil like? De kan jo heller ikke finne en del som passer bedre.

Ser ikke uansett noe annerledes ut etter byttet. Det er del som ser identisk ut.

Anonymkode: 14f04...25b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Igjen, delen jeg har bestilt, er en originaldel - med samme lakkfarge som bilen jeg har nå er i. Hvorfor mener du at det er noe som leasingfirmaet ikke vil like? De kan jo heller ikke finne en del som passer bedre.

Ser ikke uansett noe annerledes ut etter byttet. Det er del som ser identisk ut.

Anonymkode: 14f04...25b

Fordi det bryter med garantivilkårene fra fabrikken, det vil si at eieren av bilen som i dette tilfellet er et leasingfirma mister garantien.

Det er en god grunn for at biler som er innenfor garantiperioden skal repareres på godkjent verksted, selv om det bare er støtfangeren som er sprukket så kan det være skader på andre ting. Det kan være braketter som er ødelagte eller ledninger som ligger i klem med fare for slitasje på isolasjonen. Kan også være bittesmå riper i lakken og rustbeskyttelsen på selve konstruksjonen og da ryker rustgarantien, bare etter noen måneder så kan det oppstå store rustskader som blir veldig dyrt å fikse.

Tror du bør lese nøye hva som står i leasingavtalen, du sparer kanskje noen kroner nå men det kan bli veldig dyrt den dagen bilen skal leveres.   

Anonymkode: c7c64...519

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fordi det bryter med garantivilkårene fra fabrikken, det vil si at eieren av bilen som i dette tilfellet er et leasingfirma mister garantien.

Det er en god grunn for at biler som er innenfor garantiperioden skal repareres på godkjent verksted, selv om det bare er støtfangeren som er sprukket så kan det være skader på andre ting. Det kan være braketter som er ødelagte eller ledninger som ligger i klem med fare for slitasje på isolasjonen. Kan også være bittesmå riper i lakken og rustbeskyttelsen på selve konstruksjonen og da ryker rustgarantien, bare etter noen måneder så kan det oppstå store rustskader som blir veldig dyrt å fikse.

Tror du bør lese nøye hva som står i leasingavtalen, du sparer kanskje noen kroner nå men det kan bli veldig dyrt den dagen bilen skal leveres.   

Anonymkode: c7c64...519

Det er en bruktbil jeg leaser, så garantien var utgått/gjaldt ikke da jeg begynte å lease den. Har ingen ca. ett år av leasingperioden.

Anonymkode: 14f04...25b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er en bruktbil jeg leaser, så garantien var utgått/gjaldt ikke da jeg begynte å lease den. Har ingen ca. ett år av leasingperioden.

Anonymkode: 14f04...25b

Leaset bruktbil???? Avhengig av merke så er normal garantitid 3-7 år, så da er din bil et sted mellom 4 og 8 nå.... kan du fortelle  mer om kostnader/vilkår i din leasingavtale?

Anonymkode: 17a46...256

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Leaset bruktbil???? Avhengig av merke så er normal garantitid 3-7 år, så da er din bil et sted mellom 4 og 8 nå.... kan du fortelle  mer om kostnader/vilkår i din leasingavtale?

Anonymkode: 17a46...256

Bilen er 7 år, har ikke leasingavtalen her nå hvor jeg er på jobb. Men det er en standard leasingavtale.

Anonymkode: 14f04...25b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Bilen er 7 år, har ikke leasingavtalen her nå hvor jeg er på jobb. Men det er en standard leasingavtale.

Anonymkode: 14f04...25b

Da håper jeg i alle tilfelle at du betaler minimalt i leasingkostnader og knøttlite innskudd...

Anonymkode: 17a46...256

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...