Gå til innhold

Skader på støtfanger - må byttes helt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Var dessverre i en bilulykke i dag. En bil bak kjørte så vidt inn i meg, så jeg ble satt ut og førte til at jeg kjørte inni nestemann....Førte til at min støtfanger ble skadet. Ble noen sprekker, og er redd jeg må bytte hele greia.

Bilen min er en elbil, og jeg lurer på om det inni panseret ble skadet også, eller kun støtfanger? Ladeporten åpnes, men ikke like lett som før.

Det er en elbil zoe, 2015-modell. Hvor dyrt er det å bytte støtfanger? Kan man evt. gjøre det selv? Kjæresten min er veldig god på å bytte deler på biler etc., men usikker på om å bytte støtfanger/forskjerm er noe som kan gjøres av privatpersoner og at det blir like plettfritt/fint som det som gjøres på verksted?

Anonymkode: 14f04...25b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Var dessverre i en bilulykke i dag. En bil bak kjørte så vidt inn i meg, så jeg ble satt ut og førte til at jeg kjørte inni nestemann....Førte til at min støtfanger ble skadet. Ble noen sprekker, og er redd jeg må bytte hele greia.

Bilen min er en elbil, og jeg lurer på om det inni panseret ble skadet også, eller kun støtfanger? Ladeporten åpnes, men ikke like lett som før.

Det er en elbil zoe, 2015-modell. Hvor dyrt er det å bytte støtfanger? Kan man evt. gjøre det selv? Kjæresten min er veldig god på å bytte deler på biler etc., men usikker på om å bytte støtfanger/forskjerm er noe som kan gjøres av privatpersoner og at det blir like plettfritt/fint som det som gjøres på verksted?

Anonymkode: 14f04...25b

Gode nyheter. Hvis du får ladet bilen så er ikke laderen i stykker. Da kan du bestille uoriginal ferdig farget støtfanger. Hvis festene ikke er ødelagt så tar det ti minutter å bytte

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke ta det på forsikringen, så får et autorisert verksted som vet hva de driver med gjort jobben? Avhengig av skaden kan nok de plastsveise før de lakkerer opp hele støtfangeren igjen. 
Om dere velger å gjøre dette selv må dere jo uansett lakkere ny støtfanger? Det er det som koster penger, ikke jobben med montering. 

Anonymkode: 0dd6d...1eb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må uansett ha bilen på verksted så de får sjekket at ikke viktige ting er ødelagt (som kan medføre at bilen er farlig/ulovlig å kjøre). 

Og det er jo ikke du som skal betale dette. Det er jo han som kjørte i deg, evt hans forsikringsselskap som skal betale, da han har skyld i ulykken. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Furusten skrev (2 minutter siden):

Gode nyheter. Hvis du får ladet bilen så er ikke laderen i stykker. Da kan du bestille uoriginal ferdig farget støtfanger. Hvis festene ikke er ødelagt så tar det ti minutter å bytte

Er på jobb, så må vente uutholdelige timer til i ettermiddag for å finne ut om laderen fungerer.

 

Har søkt masse på nett etter støtfangere til zoe 2015-modell, men finner absolutt ingen billige uoriginale. Hvor finner du dette?

Anonymkode: 14f04...25b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kan du ikke ta det på forsikringen, så får et autorisert verksted som vet hva de driver med gjort jobben? Avhengig av skaden kan nok de plastsveise før de lakkerer opp hele støtfangeren igjen. 
Om dere velger å gjøre dette selv må dere jo uansett lakkere ny støtfanger? Det er det som koster penger, ikke jobben med montering. 

Anonymkode: 0dd6d...1eb

Må man lakkere ny støtfanger? Kan de ikke kjøpes i riktig farge?

Anonymkode: 14f04...25b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

solmåneogstjerner skrev (3 minutter siden):

Du må uansett ha bilen på verksted så de får sjekket at ikke viktige ting er ødelagt (som kan medføre at bilen er farlig/ulovlig å kjøre). 

Og det er jo ikke du som skal betale dette. Det er jo han som kjørte i deg, evt hans forsikringsselskap som skal betale, da han har skyld i ulykken. 

Jo, kunne sikkert det. Men bilen er leaset, og ønsker ikke å få frem at jeg har vært innblandet i ulykke. Vil sikkert føre til ekstrakostnader.

Anonymkode: 14f04...25b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Må man lakkere ny støtfanger? Kan de ikke kjøpes i riktig farge?

Anonymkode: 14f04...25b

Stort sett må du det. Mulig man får tak i ferdig lakkerte fangere også, men hvor man får tak i dette til din type bil vet jeg ikke. Karosserideler kommer stort sett ferdig grunnet, men ikke lakkert i bilens farge. Kjøper du en ferdig lakkert risikerer du også fargeforskjell, men om det ikke er så nøye går det helt sikkert fint. 

Anonymkode: 0dd6d...1eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jo, kunne sikkert det. Men bilen er leaset, og ønsker ikke å få frem at jeg har vært innblandet i ulykke. Vil sikkert føre til ekstrakostnader.

Anonymkode: 14f04...25b

Det fører ikke til ekstrakostnader når det ikke er din feil. Hadde det vært større skader enn kun støtfanger og dere velger å ikke informere om dette, derimot.. Da kan det fort bli mer interessant.

Anonymkode: 0dd6d...1eb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Stort sett må du det. Mulig man får tak i ferdig lakkerte fangere også, men hvor man får tak i dette til din type bil vet jeg ikke. Karosserideler kommer stort sett ferdig grunnet, men ikke lakkert i bilens farge. Kjøper du en ferdig lakkert risikerer du også fargeforskjell, men om det ikke er så nøye går det helt sikkert fint. 

Anonymkode: 0dd6d...1eb

Bilen er standard sort, men du sier det er umulig å skaffe riktig farge? Føler jeg er ganske motløs nå. Hadde håpet det gikk an å kjøpe delen i riktig farge.

Anonymkode: 14f04...25b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke sant. Om du kræsjet i en bil må du betale for hans skade. Da kommer det frem i hans skademelding hva du heter

Anonymkode: 0661c...c37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette er ikke sant. Om du kræsjet i en bil må du betale for hans skade. Da kommer det frem i hans skademelding hva du heter

Anonymkode: 0661c...c37

Ja, det jeg mener. Jeg ble kjørt inn i av en bil, og det førte til at jeg kjørte inn i den foran. Så da vil min forsikring bli dårligere om jeg tar det på forsikring. Han foran meg fikk ikke skader på sin bil heldigvis, min bil kom borti hans hengerfeste. Men min bil fikk ubetydelige skader bak, men dessverre ødelagt støtfanger foran.

Anonymkode: 14f04...25b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du trenger ikke ta det på forsikringen. Om det koster, si, 4000 å bytte støtfanger betaler du det uten å gå via forsikring. Du mister da ikke bonus. Å gjemme skade når du leaser virker risikabelt

Anonymkode: 0661c...c37

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zoe 2015 ville jeg bare ha ringt skraphandleren eller merkeverksted. Det hender merkeverksted kondemnerer el-biler på grunn av batteriet. I de tilfellene så kan du få en veldig billig støtfanger, men du må betale dyr montering hos merkeverkstedet om du velger denne løsningen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Du trenger ikke ta det på forsikringen. Om det koster, si, 4000 å bytte støtfanger betaler du det uten å gå via forsikring. Du mister da ikke bonus. Å gjemme skade når du leaser virker risikabelt

Anonymkode: 0661c...c37

Jeg vil selvsagt melde inn skade om laderen f.eks. er skadet/ødelagt. Foreløpig virker skadene kosmetiske, og det vil jeg i så fall prøve å fikse utenom forsikringen fordi det vil bli billigere.

Men noen med elbil-erfaring: Hvor mye "trøkk" tåler ladelokket og støtfanger før laderen i seg selv blir skadet? Nå ser det ikke ut til at ladeinngangen er blitt berørt, bare at pga. støtfangeren er det plundrete å få åpnet selve lokket utenpå laderen/på støtfangeren fordi støtfangeren er blitt presset litt mot ladelokket. Dårlig forklart, men håper det gir litt mening.

Anonymkode: 14f04...25b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Furusten skrev (35 minutter siden):

Zoe 2015 ville jeg bare ha ringt skraphandleren eller merkeverksted. Det hender merkeverksted kondemnerer el-biler på grunn av batteriet. I de tilfellene så kan du få en veldig billig støtfanger, men du må betale dyr montering hos merkeverkstedet om du velger denne løsningen

Hvor komplisert er monteringen? Er det mulig å gjøre det selv? Kjæresten min er veldig flink med biler, så håper det kan gjøres privat og se like fint ut?

Anonymkode: 14f04...25b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Furusten skrev (1 time siden):

Gode nyheter. Hvis du får ladet bilen så er ikke laderen i stykker. Da kan du bestille uoriginal ferdig farget støtfanger. Hvis festene ikke er ødelagt så tar det ti minutter å bytte

Har for øvrig funnet støtfanger på nettet. Står at den selges uten tilbehør. Hvilket tilbehør trenger jeg for at kjæresten skal kunne montere støtfangeren, og ta vekk den nåværende for øvrig?

Anonymkode: 14f04...25b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har for øvrig funnet støtfanger på nettet. Står at den selges uten tilbehør. Hvilket tilbehør trenger jeg for at kjæresten skal kunne montere støtfangeren, og ta vekk den nåværende for øvrig?

Anonymkode: 14f04...25b

Tilbehør er feste mellom bil og støtfanger. Hvis dere drar på skraphandleren og spør om dere kan se på feste så ser dere fort om dere trenger det. Hvis bulken er under 5 cm tror jeg feste du har vil holde, hvis det er 10 så er noen fester sikkert ødelagt. Hvis støtfangeren ikke henger så er den mest sannsylig i feste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Furusten skrev (7 minutter siden):

Tilbehør er feste mellom bil og støtfanger. Hvis dere drar på skraphandleren og spør om dere kan se på feste så ser dere fort om dere trenger det. Hvis bulken er under 5 cm tror jeg feste du har vil holde, hvis det er 10 så er noen fester sikkert ødelagt. Hvis støtfangeren ikke henger så er den mest sannsylig i feste

Den henger ikke, og sprekkene er små. Men jeg tenkte mer på om han trenger noe tilbehør for å fjerne den som er på nå, og for å montere på den nye?

Anonymkode: 14f04...25b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...