Gå til innhold

Mor er irritert at jeg har kjøpt elbil som første bil


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

@nordlending, jeg ser dette forumet er full av dieselgubber som lager diverse scenario for hvorfor elbil ikke passer dem. Bruk gjerne en av disse andre trådene, eller lag din egen, slik at jeg slipper å få varsel om det her. Jeg går eller sykler for det meste når jeg skal til fjells. Ellers er det en vennine eller kjæresten min som liker å kjøre. Overhodet ingen relevant problemstilling altså.

Anonymkode: 63e12...ea1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 hour ago, AnonymBruker said:

Vanskelig å ignorere mor.

Vi tok en prat rundt middagsbordet nå og jeg skal spytte inn 200 kr/mnd i ladekostnader. Hun er ikke mye blidere hva gjelder bil, men hun sier nå i alle fall at hun respekterer valget mitt. Tror kanskje far har pusha ho litt.

Anonymkode: 63e12...ea1

Du er smart iallefall når det gjelder penger. Kjøpe en ELbil å betale 200 kroner i mnd ekstra for strøm hjemme. Blir billig for deg, men dyrt for foreldrene dine. 

Anonymkode: 7e6e5...441

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

@nordlending, jeg ser dette forumet er full av dieselgubber som lager diverse scenario for hvorfor elbil ikke passer dem. Bruk gjerne en av disse andre trådene, eller lag din egen, slik at jeg slipper å få varsel om det her. Jeg går eller sykler for det meste når jeg skal til fjells. Ellers er det en vennine eller kjæresten min som liker å kjøre. Overhodet ingen relevant problemstilling altså.

Anonymkode: 63e12...ea1

Du lurte på hvordan du skulle få moren din til å akseptere kjøpet ditt? Hva med å fortelle henne at det jeg skrev ikke er tilfelle for deg? At det ikke er en relevant problemstilling er ikke noe vi kan vite. Ingen grunn til å være spydig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/16/2021 at 7:24 PM, AnonymBruker said:

Takk for mange gode innspill. Jeg bor hos mor og far, tok inntil nylig buss på skolen, men nå kjører jeg. Bilen har ifølge en sånn app ca 20 kWt batteri igjen, så en full lading blir da en tredel av det som @byråkrati har regnet ut? Visste ikke at det var så billig! Men, ja, jeg må lade den hver dag. Tar ikke plassen fra noen heller.

Det er sant at jeg ikke har involvert foreldrene mine. Pengene har jeg spart selv, med gaver, småjobber, rest etter konfirmasjon, faktisk. Jeg trodde jeg skulle vise at jeg er blitt voksen og selvstendig. Når jeg da forventer at de to blir stolte av meg, så er særlig min mors reaksjon vondt. Jeg blir lei meg av det. 

Anonymkode: 63e12...ea1

Da regner jeg med at du betaler strømmen som brukes til å lade bilen, samt husleie.

Anonymkode: 327ed...b0e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Da regner jeg med at du betaler strømmen som brukes til å lade bilen, samt husleie.

Anonymkode: 327ed...b0e

Jenta er 18 og går på vgd ennå. Ergo har foreldrene økonomisk ansvar for henne. Hun skal derfor ikke betale husleie. 

Hun har blitt enig med foreldre i å betale ekstra strøm. Dette er selvfølgelig en løsning. Men hva med det foreldrene sparer i busspenger? Tror nok det overstiger strømkostnaden pr mnd. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/20/2021 at 7:28 PM, AnonymBruker said:

Du er smart iallefall når det gjelder penger. Kjøpe en ELbil å betale 200 kroner i mnd ekstra for strøm hjemme. Blir billig for deg, men dyrt for foreldrene dine. 

Anonymkode: 7e6e5...441

Hvordan vet du om det er dyrt, hvor langt kjører TS i måneden og hvor mange kwh er det? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du får rett og slett si til henne at det er veldig snobbete å henge seg opp i hva slags bil du kjører. 

Og så kan du tilby noen 100-lapper for lading i måneden. 

Vi lader en bil med 400km rekkevidde hele tiden og bruker den mye, og vi har ikke merket det betydelig på strømregningen. Kan jeg ikke skjønne hvor man får 2k i strømregning bare for billading fra? Du bruker den jo bare til skolen og til venner. 

Og i tillegg! Månedskort pleier jo å koste 3-600kr for de som går på skolen, så vil tro foreldrene dine uansett sparer på dette.

Endret av LillEve
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.2.2021 den 21.20):

Ikke mange kronene?? Det er jo over 1000,- pr.mnd(30 dager) før nettleie går på! Og det forventer man skal tilfalle foreldrene som betaler strømmen?? Ikke noe rart vi har utfordringer med strømmen i framtida, men dit er vi ikke kommet enda. 

Anonymkode: 94dde...ea8

 

byråkrati skrev (På 16.2.2021 den 15.08):

Når hun sier at hun lader den hjemme, så regner jeg med hun snakker om eget hjem?

De fleste foreldre betaler mat og lar ungdommen komme gratis på besøk hjemme, jeg tenker det må stå dårlig til med foreldrene om de ikke aksepterer lading et par ganger i året (om hun faktisk ladet hos dem). Jeg krever ikke betaling når moren min er på overnattingsbesøk med elbil... Såpass har jeg råd til...

Mye ladestasjonert rundtomkring, også på bygda. Var kanskje problem for noen år siden, men du kommer deg langt med elbil, også på bygda, nå til dags. Sikkert enkelte steder som er veldig langt unna alt, men det er blitt brukendes. 

Redigert: Om jeg har forstått det riktig. Om bilen har kapasitet på 60 kwh så ganger man det med strømprisen på, la oss si 70 øre. Det blir 42 kr på en full lading? Så kommer selvsagt nettleie i tillegg. Men alikevel, det er ikke mange kronene det er snakk om.

1. Nissan Leaf 1.generasjon har batteri på 24 kwh, ikke 60. Reelt mer 20-22. 

2. Tvilsomt at den skal fullades hver eneste dag fra 0-100%, så det rellle tallet blir bare noen hundrelapper med den strømprisen som er skissert. Gitt at hun er hjemme en hel måned, men her høres det jo ut som hun bare er på besøk innimellom...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lass4r skrev (1 minutt siden):

 

1. Nissan Leaf 1.generasjon har batteri på 24 kwh, ikke 60. Reelt mer 20-22. 

2. Tvilsomt at den skal fullades hver eneste dag fra 0-100%, så det rellle tallet blir bare noen hundrelapper med den strømprisen som er skissert. Gitt at hun er hjemme en hel måned, men her høres det jo ut som hun bare er på besøk innimellom...

Les hva TS skriver, hun bor hjemme.

Anonymkode: 94dde...ea8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest byråkrati
On 2/20/2021 at 7:06 PM, AnonymBruker said:

Bare 200 i måneden? Det var lite med tanke på de sinnsvake strømprisene 

Anonymkode: 6ddf7...6d9

Du må selvsagt ta snittet av strømprisen hver måned. Om ts betaler 100kr mer enn hva bilen koster i strøm om sommeren så går det opp i i opp. Bruk nøtten på toppen litt før du skriver. 

Du må ha fryktelig dårlig økonomi om du ikke klarer regne ut slike ting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...