Gå til innhold

Mor er irritert at jeg har kjøpt elbil som første bil


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg bor på et slags tettsted i distriktet, går på videregående bare 2 mil herfra, og har alle venner innenfor en ca 4 mils kjøring hjemmefra. Så da jeg nettopp tok lappen, kjøpte jeg meg en gammel Leaf for 50000 kr med en rekkevidde på ca 80 km. Viser 135 når fulladet, men det stemmer ikke. Hurtigladet tre ganger på vei hjem fra Oslo, og viste stolt frem bilen...pappa bare lo, men mamma ble sint. Hun mente at "den radiobilen" duger ikke, og jeg burde ha kjøpt meg noe "fornuftig".

Det er tre uker siden, jeg er knallglad i bilen, men hun er fortsatt sur. Som skikkelig sur. Pappa sier at hun var litt råneberte i sin tid, og ville nok ha vært glad for om jeg kom hjem i "tofør" eller noe sånt harry dritt.

Men jeg prøver å forklare at dette valget er det mest fornuftige jeg har gjort noensinne: Prøv å finne en feilfri bil fra 2012 til 50k! Den er super billig å kjøre, og i alle fall for meg som lader hjemme og slipper bensinutgifter, lol. Det er en svært trygg bil. En gammel elbil lærer meg å kjøre innenfor fartsgrensen, forutsjående og pent. All sladding og slenging går hardt utover kjørelengden.

Men det nytter ikke...hvordan får jeg mor til å slappe av og leve med kjøpet mitt? Alle her har bil når de tar lappen, jeg følte jeg var lur med mitt valg. Betalte den jo selv også. Meh.

Anonymkode: 63e12...ea1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes du høres fornuftig ut. Kan det være at de er litt fornærmet over at de ikke fikk være med i prosessen? Antar du er 18 og går siste år på vgs siden du sier du går på vgs men har tatt lappen? På den alderen ville iallfall mine foreldre gjerne være involvert i ting (det vil de forsåvidt fremdeles, jeg kjøpte ny bil i alder av 33 og selv da var de litt sånn "jasså du spurte jo ikke oss om råd først er dette en bra bil da??")

Men, det er jo dine penger (antar jeg) og ditt valg og det er jo ikke et dumt valg så at de har fått for seg at elbil er dårlig uten noen gode argumenter er jo ikke noe du må ta innover deg. Du må bare forklare dem at du sparer penger på bensin og at du ønsket en trygg bil som du fikk nå. 

Anonymkode: 96abd...d31

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg bor på et slags tettsted i distriktet, går på videregående bare 2 mil herfra, og har alle venner innenfor en ca 4 mils kjøring hjemmefra. Så da jeg nettopp tok lappen, kjøpte jeg meg en gammel Leaf for 50000 kr med en rekkevidde på ca 80 km. Viser 135 når fulladet, men det stemmer ikke. Hurtigladet tre ganger på vei hjem fra Oslo, og viste stolt frem bilen...pappa bare lo, men mamma ble sint. Hun mente at "den radiobilen" duger ikke, og jeg burde ha kjøpt meg noe "fornuftig".

Det er tre uker siden, jeg er knallglad i bilen, men hun er fortsatt sur. Som skikkelig sur. Pappa sier at hun var litt råneberte i sin tid, og ville nok ha vært glad for om jeg kom hjem i "tofør" eller noe sånt harry dritt.

Men jeg prøver å forklare at dette valget er det mest fornuftige jeg har gjort noensinne: Prøv å finne en feilfri bil fra 2012 til 50k! Den er super billig å kjøre, og i alle fall for meg som lader hjemme og slipper bensinutgifter, lol. Det er en svært trygg bil. En gammel elbil lærer meg å kjøre innenfor fartsgrensen, forutsjående og pent. All sladding og slenging går hardt utover kjørelengden.

Men det nytter ikke...hvordan får jeg mor til å slappe av og leve med kjøpet mitt? Alle her har bil når de tar lappen, jeg følte jeg var lur med mitt valg. Betalte den jo selv også. Meh.

Anonymkode: 63e12...ea1

Det er ikke din jobb å overbevise mor at bilen var et godt kjøp. Det er ikke hennes bil, det er ikke hun som skal kjøre den, og hun har derfor ikke noe med hvilken bil du kjøpte. At hun surmuler er hennes problem, ikke ditt. 

Anonymkode: a0884...e22

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det virker som et klokt valg av bil. 

Men for noen er bil mer et statussymbol. Da er det vel annen fornuft som teller. 

Ikke bry deg om henne, hun oppfører seg barnslig. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare la hu surmule. Dine penger, ditt valg. 

Jeg kjøpte selv i min tid en liten mikro bil for slikk og ingen ting. Hadde minimale utgifter på den. Solgte den for grei sum. Mine penger mitt valg. Fikk mange kommentarer på at det var dårlig kjøp. Men jeg syntes ikke det. Ikke vær det noe populær bil og ikke var det noe wow bil. Jeg bodde midt i byen, måtte gateparkere. Var ikke så redd for lakken. Perfekt å lukeparkere med. Ble dreven på Tetris i bilen. 

Kjør med hode hevet, og gratulerer med ny bil TS. 

Anonymkode: d009f...c20

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest byråkrati

Enkelte er sterkt anti-elbil, bil for dem blir en del av identiteten. Mange av de vet ikke hvor bra elbiler er blitt og hvor stabile de er, spesielt for de som bruker den kun til kortere turer og ikke trenger lade noe særlig mer enn hjemme over natten

Tenker hun get over it med tiden. Ikke gidd krangle med henne. Du får si til henne at dersom det er så dårlig valg som hun tror, så er det bare bra at du får lære og erfare det selv så du vet hva du skal se etter neste gang. Bedre gjøre bomkjøp på 50k nå, enn å gjøre bomkjøp på 300k senere i livet. (Nå vil selvsagt ikke 1 dårlig erfaring bety at alle biler av samme type eller merke er dårlige, men enkel unøyaktig logikk er som regel bedre på sta mennesker, enn logisk fakta)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dine penger, din bil. Din mor har ikke kjøpt bilen for deg så da har hun jo ikke noe rett til å klage ;)

Anonymkode: d65f2...07c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite du kan gjøre antagelig, bare overse henne. Eventuelt si at du er skuffet over at hun ikke greier å glede seg på dine vegne.

Anonymkode: 5c232...8ab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje hun er litt sur fordi det er hun som må betale for at du kan kjøre den? Siden du sa at du ladet den hjemme.
Eller betaler du husleie hjemme?

Jeg ser jo også at en el-bil kanskje ikke er det mest praktiske å ha "på bygda"

Anonymkode: 53f59...344

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du betaler for strømmen når du lader elbilen? 
 

Anonymkode: 521dd...0da

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud for en reaksjonær og gammeldags mor. Si til henne at vi lever i 2021.

Anonymkode: 3b255...335

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest byråkrati
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Kanskje hun er litt sur fordi det er hun som må betale for at du kan kjøre den? Siden du sa at du ladet den hjemme.
Eller betaler du husleie hjemme?

Jeg ser jo også at en el-bil kanskje ikke er det mest praktiske å ha "på bygda"

Anonymkode: 53f59...344

Når hun sier at hun lader den hjemme, så regner jeg med hun snakker om eget hjem?

De fleste foreldre betaler mat og lar ungdommen komme gratis på besøk hjemme, jeg tenker det må stå dårlig til med foreldrene om de ikke aksepterer lading et par ganger i året (om hun faktisk ladet hos dem). Jeg krever ikke betaling når moren min er på overnattingsbesøk med elbil... Såpass har jeg råd til...

Mye ladestasjonert rundtomkring, også på bygda. Var kanskje problem for noen år siden, men du kommer deg langt med elbil, også på bygda, nå til dags. Sikkert enkelte steder som er veldig langt unna alt, men det er blitt brukendes. 

Redigert: Om jeg har forstått det riktig. Om bilen har kapasitet på 60 kwh så ganger man det med strømprisen på, la oss si 70 øre. Det blir 42 kr på en full lading? Så kommer selvsagt nettleie i tillegg. Men alikevel, det er ikke mange kronene det er snakk om.

Endret av byråkrati
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode innspill. Jeg bor hos mor og far, tok inntil nylig buss på skolen, men nå kjører jeg. Bilen har ifølge en sånn app ca 20 kWt batteri igjen, så en full lading blir da en tredel av det som @byråkrati har regnet ut? Visste ikke at det var så billig! Men, ja, jeg må lade den hver dag. Tar ikke plassen fra noen heller.

Det er sant at jeg ikke har involvert foreldrene mine. Pengene har jeg spart selv, med gaver, småjobber, rest etter konfirmasjon, faktisk. Jeg trodde jeg skulle vise at jeg er blitt voksen og selvstendig. Når jeg da forventer at de to blir stolte av meg, så er særlig min mors reaksjon vondt. Jeg blir lei meg av det. 

Anonymkode: 63e12...ea1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest byråkrati

Hvordan har moren din vært gjennom oppveksten? Har hun noen gang vært glad og stolt på dine vegne? Er dette en uvanlig reaksjon?

Om det er helt unormal oppførsel, så hadde jeg spurt pappaen din på tomannshånd hva han tror grunnen er. Det er ikke normalt at en voksen kvinne på over 40 (?) sutrer i 3 uker fordi hun er uenig i bilvalget ditt..... 

Redigert: Du burde kanskje spytte inn en 500 lapp eller noe sånt til foreldrene dine sin strømregning. Selv om det er 20-60 kr per natt, så blir det noen hundrelapper når du ganger med 30, eller 22 om du ikke kjører i helgene. Du beregnet vel utgifter til "drivstoff" i budsjettet ditt?

Endret av byråkrati
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør egentlig sette ned foten litt, det er ikke normalt å surmule tungt i tre uker fordi man er uenig i et bilvalg. Da har man et problem, så ville snakket med faren din om det er noe du ikke vet som ligger til grunn for oppførselen. 

Anonymkode: 05dba...9e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

byråkrati skrev (6 timer siden):

Når hun sier at hun lader den hjemme, så regner jeg med hun snakker om eget hjem?

De fleste foreldre betaler mat og lar ungdommen komme gratis på besøk hjemme, jeg tenker det må stå dårlig til med foreldrene om de ikke aksepterer lading et par ganger i året (om hun faktisk ladet hos dem). Jeg krever ikke betaling når moren min er på overnattingsbesøk med elbil... Såpass har jeg råd til...

Mye ladestasjonert rundtomkring, også på bygda. Var kanskje problem for noen år siden, men du kommer deg langt med elbil, også på bygda, nå til dags. Sikkert enkelte steder som er veldig langt unna alt, men det er blitt brukendes. 

Redigert: Om jeg har forstått det riktig. Om bilen har kapasitet på 60 kwh så ganger man det med strømprisen på, la oss si 70 øre. Det blir 42 kr på en full lading? Så kommer selvsagt nettleie i tillegg. Men alikevel, det er ikke mange kronene det er snakk om.

Ikke mange kronene?? Det er jo over 1000,- pr.mnd(30 dager) før nettleie går på! Og det forventer man skal tilfalle foreldrene som betaler strømmen?? Ikke noe rart vi har utfordringer med strømmen i framtida, men dit er vi ikke kommet enda. 

Anonymkode: 94dde...ea8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk for mange gode innspill. Jeg bor hos mor og far, tok inntil nylig buss på skolen, men nå kjører jeg. Bilen har ifølge en sånn app ca 20 kWt batteri igjen, så en full lading blir da en tredel av det som @byråkrati har regnet ut? Visste ikke at det var så billig! Men, ja, jeg må lade den hver dag. Tar ikke plassen fra noen heller.

Det er sant at jeg ikke har involvert foreldrene mine. Pengene har jeg spart selv, med gaver, småjobber, rest etter konfirmasjon, faktisk. Jeg trodde jeg skulle vise at jeg er blitt voksen og selvstendig. Når jeg da forventer at de to blir stolte av meg, så er særlig min mors reaksjon vondt. Jeg blir lei meg av det. 

Anonymkode: 63e12...ea1

Jeg skjønner godt du blir lei deg av reaksjonen til moren din. 

Jeg synes du virker kjempefornuftig og veldig selvstendig. 👍🏼☺️ Ta det med deg videre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest byråkrati
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ikke mange kronene?? Det er jo over 1000,- pr.mnd(30 dager) før nettleie går på! Og det forventer man skal tilfalle foreldrene som betaler strømmen?? Ikke noe rart vi har utfordringer med strømmen i framtida, men dit er vi ikke kommet enda. 

Anonymkode: 94dde...ea8

Leste du innlegget mitt? Jeg snakket om at ts kom hjem noen ganger i året. 

Leste du det neste innlegget mitt? Der jeg skrev at hun burde spytte inn litt penger

Snakk om å bli triggered og hoppe til ville konklusjoner. Gjør deg selv en tjeneste; les hva folk skriver neste gang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en slik bil selv (i tillegg til tyske statusmerker med bensin og diesel motor), og Leaf er utrolig enkel og god bil så lenge den dekker aksjonsradiusen din. Billig å kjøpe og aldri noe tull (til parkeringsbremsen gir seg), det mest ukompliserte bilholdet jeg har vært borti...

Tilby din mor å betale for strømmen (ca 0,2KWh pr km), og gi blaffen i at hun furter.... 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

byråkrati skrev (9 timer siden):

Leste du innlegget mitt? Jeg snakket om at ts kom hjem noen ganger i året. 

Leste du det neste innlegget mitt? Der jeg skrev at hun burde spytte inn litt penger

Snakk om å bli triggered og hoppe til ville konklusjoner. Gjør deg selv en tjeneste; les hva folk skriver neste gang

TS sier jo selv at hun bor hjemme hos sin mor og far. Kanskje DU skulle lese litt bedre?

Anonymkode: 94dde...ea8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...