AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #61 Skrevet 16. februar 2021 Hei ts! Vil bare kommentere på dette med liten hund + stor hund. Pommen er jo en liten hund som tåler vesentlig mye mindre enn en hund av den størrelsen dere vurderer. Tenker at det setter store krav til oppsyn med og kontroll over den nye valpen av større rase. Har selv hunder på 15kg og 5kg og merker hvor sårbar den lille hunden er for å bli løpt ned. Håper dere tenker over det Anonymkode: 22b23...926 3
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #62 Skrevet 16. februar 2021 Siden du nevner schæfer som et alternativ.. Jeg har selv en schæfer fra utstillingslinjer. Måtte ta noen runder med meg selv der jeg vurderte etikken rundt det å kjøpe en rase som er avlet på en usunn måte. Jeg kom frem til at den eneste måten jeg kunne forsvare et slikt kjøp, var hvis jeg kjøpte fra en oppdretter som ikke ekstremavler hundene. Det er mange oppdrettere som forsøker å rette opp både bakben og rumpe bare så det er sagt. Det gjelder å gjøre gode undersøkelser. Personlig er jeg meget fornøyd rasevalget. Dette er en leken og lettlært rase! Kjempe fin familiehund og snill som dagen er lang! Hun krever sitt da. Bruker 1,5-2 timer på fysisk aktivitet med hunden (minst 30 minutter gåtur på morgenen, så skiturer, joggeturer etc. på dagen). I tillegg får hun løpe mye løs på gården her. Vi trener også på rallylydighet, noe som er kjempe gøy. Mulig vi prøver oss på litt agility også etterhvert. Bruksschæfer ville jeg styrt unna med mindre dere har konkrete planer om å trene opp redningshund eller lignende. De krever en del mer fysisk og mentalt enn schæfere fra utstillingslinjer (som også krever en del). Det er ikke så mange som avler på bruksschæfere heller, og de færreste vil nok selge en slik for å bare være treningskamerat og familiehund. Anonymkode: c7191...b4e
Knirke Skrevet 17. februar 2021 #63 Skrevet 17. februar 2021 13 hours ago, AnonymBruker said: Er en ting jeg ikke forstår.... pommen deres er 6 år, og den kan leve i 6 år til... om dere skaffer dere en ny hund, så hår dere jo på tur med 2 hunder, og folk kommer fortsatt til å spørre om å få klappe pommen, selv om dere går med en annen hund. Skal dere gå separate turer da, du med den nye hunden og typen med pommen? Eller hva har du tenkt her? 🙈 At folk vil klappe pommen forsvinner ikke selv om dere går med enda en hund.... Problemet ditt kommer uansett til å vedvare i 6 år til 🤷🏼♀️ Du er bare halveis 😅 Hva med å heller kjøpe en genser til pommen hvor det står «ikke klapp meg!» eller «tjeneste hund i arbeid» 🙈 Barn kommer nok ikke til å forstå, men de fleste barn vil hilse på alle hunder... det starter oftest med «oj mamma se en hund!» også kommer de løpende, uansett ossen hund det er 🙈 Hilsen tidligere husky, bernersennen, elghund og nå pomeranian eier Anonymkode: d674b...eb0 Hun skal ha ny hund, ikke kvitte seg med den gamle... Og jo, det er mindre fristende å løpe bort til den søte lille pommen hvis det står en 60 kilos bullmastiff (bare et eksempel) ved siden av.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #64 Skrevet 17. februar 2021 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Er en ting jeg ikke forstår.... pommen deres er 6 år, og den kan leve i 6 år til... om dere skaffer dere en ny hund, så hår dere jo på tur med 2 hunder, og folk kommer fortsatt til å spørre om å få klappe pommen, selv om dere går med en annen hund. Skal dere gå separate turer da, du med den nye hunden og typen med pommen? Eller hva har du tenkt her? 🙈 At folk vil klappe pommen forsvinner ikke selv om dere går med enda en hund.... Problemet ditt kommer uansett til å vedvare i 6 år til 🤷🏼♀️ Du er bare halveis 😅 Hva med å heller kjøpe en genser til pommen hvor det står «ikke klapp meg!» eller «tjeneste hund i arbeid» 🙈 Barn kommer nok ikke til å forstå, men de fleste barn vil hilse på alle hunder... det starter oftest med «oj mamma se en hund!» også kommer de løpende, uansett ossen hund det er 🙈 Hilsen tidligere husky, bernersennen, elghund og nå pomeranian eier Anonymkode: d674b...eb0 Det har du rett i forsåvidt, har ikke tenkt så mye på akkurat det. Skal skaffe meg en sånn genser, det var veldig smart! Altså grunnen til at jeg har nevnt dette i det hele tatt er fordi alle har spurt spørsmål rundt akkurat den delen av innlegget, istedenfor å gi meg konkrete svar på hva jeg faktisk ønsker erfaring fra. Innlegget var for å finne rase, ikke finne løsninger på et problem, for det klarer jeg selv. Og ja vi går mye separate turer. Det er som sagt ikke jeg som trenger eller ønsker en tøffere hund, eller at folk ikke hilser. Jeg er introvert, så jeg styrer unna, men jeg skaffet meg pom med viten om at det er sånn det blir. Det er heller samboer som ønsker en litt tøffere hund. Han er fra Kosovo, hvor de kun har tøffere hunder, så han er oppvokst med dem, og ønsker derfor lignende hunder, vokterhunder. Jeg selv tenker både på vakt og jakthund (ikke brukshundene såklart). Jeg elsker personlig jaktinstinktet, spesielt spaniel eller retrievere. Så det er ikke jeg personlig som nødvendigvis ønsker en tøffere hund, det er mer samboer, han er veldig maskulin av seg, selvom han elsker min pomme da. Men til syvende og sist bestemmer jeg dette sammen med han, selvom det er mitt navn som blir å stå på hunden. Så vi får se hva det blir, derfor jeg ville ha erfaringer, både på godt og vondt. Pommen er bestevenn med en 60kg’s stor rottweiler. De ble kjent når rottweileren var ung/valp. Så jeg vet det er mulig å finne en tøffere rase som kan passe sammen med pommen, men jeg er fortsatt svært usikker, da de gjerne er litt mer ustabile enn en retriever for eksempel, ut ifra min erfaring da. Anonymkode: 128a1...725
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #65 Skrevet 17. februar 2021 Julie skrev (På 16.2.2021 den 0.42): Ok,skulle tro det var færre passeringer på bygda enn i en storby (?). Hilsing styrer jo eier, så får det være om det faller i god jord hos den andre parten eller ikke. Min erfaring med voksne retrievere er heller ikke at de er hypersosiale på å hilse på fremmede forbipasserende mennesker, med mindre de oppfordres/stimuleres til det. Dobermann har en heller sørgelig helsestatistikk med mye DCM og ganske begrenset avlsdatabase her i landet. RR er estetisk flotte hunder,men med sine utfordringer i form av jaktlyst på biler/syklister/joggere/skiløpere. Og nei,jeg sier selvsagt ikke at dette gjelder alle individer av rasene. Det jeg mener å si er at du har mange ulike raser å velge mellom mht akkurat dette med å oppsøke/hilse på fremmede 🙂 Lykke til! Takk for svar! Ja nei dobermann eller rr blir det absolutt ikke! Vi har ikke rette livsstilen til det den deg idag, i tillegg til at jeg har hørt en del om det du nevnte, så jeg mener man bør bruke de i sport på mer høyt nivå, så de får nok utløp for instinkter. Mulig det stemmer det du sier om retrievere, jeg er bare så vandt til en del som er ekstreme til å dra i bånd etter å hilse på folk. Men kan jo være jeg har vært borti de verste hilserne🤣 Anonymkode: 128a1...725
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #66 Skrevet 17. februar 2021 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Hei ts! Vil bare kommentere på dette med liten hund + stor hund. Pommen er jo en liten hund som tåler vesentlig mye mindre enn en hund av den størrelsen dere vurderer. Tenker at det setter store krav til oppsyn med og kontroll over den nye valpen av større rase. Har selv hunder på 15kg og 5kg og merker hvor sårbar den lille hunden er for å bli løpt ned. Håper dere tenker over det Anonymkode: 22b23...926 Ja tenker veldig på det, så jeg vurderer litt mindre rase. Og helst ikke en rase som er den villeste. Pommen er vandt med en eurasier som vokste opp rundt han, så det går veldig fint, og den er rolig rundt pommen. Har vært inne på tanken om eurasier, for den er jo veldig søt, men ser litt bjørnete ut🥰Hadde også passet veldig godt inn i vår livsstil, i tillegg til at de eurasierne vi har møtt på har veldig god kjemi med pommen. Det er noe med spisshund og spisshund sammen som fungerer veldig bra for pommen vår. Retrievere jeg har hilst på har også vært rolige og snille rundt han. Så isåfall tror jeg det blir noe av dette om vi skal ha større hund. Men vi tenker litt over størrelse på kooiker osv også, for den er mindre i str. Ingenting er bestemt enda, vi blir å dra på utstillinger til mulige raser for å hilse på, se hvordan han går sammen med dem når de hilser osv. Anonymkode: 128a1...725
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #67 Skrevet 17. februar 2021 For en overskrift... Anonymkode: 62f94...c85 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #68 Skrevet 17. februar 2021 Knirke skrev (4 timer siden): Hun skal ha ny hund, ikke kvitte seg med den gamle... Og jo, det er mindre fristende å løpe bort til den søte lille pommen hvis det står en 60 kilos bullmastiff (bare et eksempel) ved siden av. Takk!!😂Jeg er vokst opp med amerikansk bulldog, boxer og schæfer osv, og det var ingen som ønsket å hilse på! Det blir neppe slike raser, for det var en pitbull som angrep pommen min en stund tilbake. Men en større hund med riktig egenskaper er ikke umulig, han er selv god venn med en rottweiler og en eurasier, de går fint i lag selvom pommen er 2,5kg. Anonymkode: 128a1...725
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #69 Skrevet 17. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): For en overskrift... Anonymkode: 62f94...c85 Hva er det med overskriften? Jeg skulle skrevet hunderase, men utenom det så. Anonymkode: 128a1...725
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #70 Skrevet 17. februar 2021 Årsaken til at folk kommer med andre råd enn det du spør om, er at det de synes det er uforsvarlig med en stor hund sammen med en liten pomme. Tenk hvor lite den tåler! Den kan få en tung labb på seg med et uhell. De tynne beinene på pommen knekker momentant! Selv om den store ikke mener det. Dessuten virker det ikke som om du har peiling på hund. Du har sett på dobber og hovawart, men vil ikke ha en hund som vokter. Bare det sier litt om hvor lite kunnskap du har... Anonymkode: 3bde2...5ef
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #71 Skrevet 17. februar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Årsaken til at folk kommer med andre råd enn det du spør om, er at det de synes det er uforsvarlig med en stor hund sammen med en liten pomme. Tenk hvor lite den tåler! Den kan få en tung labb på seg med et uhell. De tynne beinene på pommen knekker momentant! Selv om den store ikke mener det. Dessuten virker det ikke som om du har peiling på hund. Du har sett på dobber og hovawart, men vil ikke ha en hund som vokter. Bare det sier litt om hvor lite kunnskap du har... Anonymkode: 3bde2...5ef Jeg har hatt 5 hunder iløpet av min oppvekst, alt fra amerikansk bulldog, til golden og nå pomme. Har ingenting med min kunnskap å gjøre. Du har ikke lest de andre kommentarene mine. Jeg skrev tydelig at jeg har sett på hovawart og dobbe, men at de ikke passer min livsstil, da de krever for mye for oss. Jeg skal nok ha dobermann en dag (om livsstilen passer såklart), men da blir det når pommen er død, og veldig mange år til om det skulle skjedd noen gang. Men det er jeg tvilsom på at det gjør, for de krever ekstremt, og da spesielt å brukes til noe. Så nei jeg vurderer ikke de rasene, samboer vil ha vakthund, jeg står mellom jakt og vaktinstinkt, eventuelt apporterende hund. Pommen er jo vokter, og har ikke noen problem med han. Det er ganske vanlig å ha store og små hunder sammen, millioner av mennesker har dette. Hvem som har rangen i flokken har ingenting med størrelse å gjøre. Pommen var sjefen over en eurasier på 40kg, uten problem. Det blir for dumt å kommentere på dette, det er noe man tenker mye på før man eventuelt tar det valget med stor hund. Dessuten ville ikke en retriever vært like voldsom som en schæfer eller dobbe. Anonymkode: 128a1...725
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå