AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #41 Skrevet 15. februar 2021 Julie skrev (1 time siden): ☝️Sikkert ikke et svar du ønsker å høre,men vedkommende over her har et poeng. Dere som eiere må ta styring over dette, fremfor å bruke dette som en innfallsvinkel og kriterie til valg av rase nr 2. Egenskaper og bruksformål bør veie tyngst. Rett og slett fordi oddsen for et ålreit hundehold er vesentlig større da. Det har ingenting med at jeg ikke klarer å si nei til mennesker, men man blir lei av å bli pratet til av enhver sjel ute. Det var slik med forrige Golden også. Jeg er ikke så glad i mennesker, trives med mange, men vil helst være alene på tur med hunden, uten kontakt fra andre. Føler ikke jeg kan sette fra meg bikkja en kjapp tur utenfor butikken engang, for jeg er redd noen skal stjele han før jeg er kommet ut igjen. Det var ingen innfallsvinkel i valg av rase. Det er som sagt ikke et stort krav vi har, bare en preferanse. Egenskaper og match kommer først. Utseende kommer sist av kriterier. Om det er en rase som ser søt ut, men som ikke lar seg hilse på, da gjerne en vakthund (uten aggresjon såklart), eller eventuelt en veldig reservert hund som heller går unna... så fungerer det også utmerket. Det er derfor jeg ikke bryr meg om utseende, det handler om væremåten til hunden i kontakt med mennesker. Har kommet ut et titalls ganger fra en kjapp tur innom butikken for å kjøpe meg en brus, kommer ut til 3-4 personer stående å klappe hundene mine, hver gang. Har prøvd å ha på skjerf hvor det står «ikke klapp meg», ingen respekt overhodet, de står fortsatt å klapper. Folk bryr seg ikke. Hvis jeg ender opp med to raser jeg liker til slutt, og begge passer meg, så velger jeg den minst pene med andre ord, men egenskaper er viktigst for oss såklart. Alt annet kan man finne løsninger på Anonymkode: 128a1...725
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #42 Skrevet 15. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du må ta deg en realitetssjekk på hundeholdet du ønsker! I det mener jeg tid og rom for pelsstell, tid og rom for mental trening, tid og rom for fysisk aktivitet, økonomi, plass i hus/bil, hundepass og tid alene hjemme. Så må du være dønn ærlig på hva du faktisk makter..., «å gå på tur» er for veldig mange raser ikke godt nok (uavhengig av størrelse). Når alt det er gjort kan du begynne stryke de med mye helseproblemer. Når det er gjort kan du bestemme deg for kjønn. Så vil jeg anbefale deg å kjøpe av anbefalt oppdretter igjennom raseklubben. Da går pengene dine til målrettet avl (så kan vi være uenige om målet og veien dit, men den er like fullt målrettet i motsetning til mye annet). Det betyr muligens at du allerede er sent ute. En tispe av en populær rase kan fort vekk vente på seg et par år. Lykke til Anonymkode: 6665c...3db Tusentakk for flott innlegg! Jeg skal gjøre dette, det var veldig smart! Skal skrive liste over raser vi finner som kan passe oss. Som sagt er samboer over gjennomsnittlig aktiv, går fjelltur annehver dag pga ADHD kick, så jeg vet hunden får nok, men det er alltid godt å ikke ha dårlig samvittighet om det blir noen innedager med kortere turer i perioder. Plutselig er man syk, og jeg klarer ikke ha tur for hundene på samvittigheten!😟Pommen er jo middels aktiv, han har det veldig godt med livsstilen vår nå, og til tross for problemene hans er han fortsatt med på fjelltur iblandt (på sommeren da), uten problem! Var veldig glad i tidligere Golden, så skal se litt på det igjen, i tillegg til flat. Mange over her hang seg veldig opp i det jeg skrev om utseende, men det er ikke must. Tenkte meg på hovawart utstillingen også til sommeren, for å lære mest om rasen der. For det er noe som gir meg en ekstremt god magefølelse på hovawart. Men jeg må lære mer først, høre mer erfaringer. Takk for flott og utfyllende svar, skal skrive liste og være dønn ærlig med meg selv!❤️ Anonymkode: 128a1...725
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #43 Skrevet 15. februar 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Utseende kommer sist, så la vær å kommentere. Du er negativ på alt av forum jeg ser deg på. Av de egenskapene jeg skrev i innlegget, er det mer enn nok raser som kan passe oss, jeg vil bare ha forslag eller erfaring fra andre. Jeg har hatt amerikansk bulldog, boxer og engelsk bulldog i hus her, ingen som ville hilse på disse, noe JEG synes er POSITIVT. Dette er nydelige hunder i gemytt, med riktig oppdragelse. Det var min bror som eide dem når vi begge bodde hjemme. Anonymkode: 128a1...725 Dette var til ditt innlegg: @Troyamin Anonymkode: 128a1...725
Julie Skrevet 15. februar 2021 #44 Skrevet 15. februar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det har ingenting med at jeg ikke klarer å si nei til mennesker, men man blir lei av å bli pratet til av enhver sjel ute. Det var slik med forrige Golden også. Jeg er ikke så glad i mennesker, trives med mange, men vil helst være alene på tur med hunden, uten kontakt fra andre. Føler ikke jeg kan sette fra meg bikkja en kjapp tur utenfor butikken engang, for jeg er redd noen skal stjele han før jeg er kommet ut igjen. Det var ingen innfallsvinkel i valg av rase. Det er som sagt ikke et stort krav vi har, bare en preferanse. Egenskaper og match kommer først. Utseende kommer sist av kriterier. Om det er en rase som ser søt ut, men som ikke lar seg hilse på, da gjerne en vakthund (uten aggresjon såklart), eller eventuelt en veldig reservert hund som heller går unna... så fungerer det også utmerket. Det er derfor jeg ikke bryr meg om utseende, det handler om væremåten til hunden i kontakt med mennesker. Har kommet ut et titalls ganger fra en kjapp tur innom butikken for å kjøpe meg en brus, kommer ut til 3-4 personer stående å klappe hundene mine, hver gang. Har prøvd å ha på skjerf hvor det står «ikke klapp meg», ingen respekt overhodet, de står fortsatt å klapper. Folk bryr seg ikke. Hvis jeg ender opp med to raser jeg liker til slutt, og begge passer meg, så velger jeg den minst pene med andre ord, men egenskaper er viktigst for oss såklart. Alt annet kan man finne løsninger på Anonymkode: 128a1...725 En grei start for å få bukt med problemet er å slutte å binde hunden utenfor butikken. 5
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #45 Skrevet 15. februar 2021 Julie skrev (20 minutter siden): En grei start for å få bukt med problemet er å slutte å binde hunden utenfor butikken. For man kan plutselig ikke gå innom en butikk engang uten å ha et problem å få bukt med? Hvorfor fortsetter du å skrive når jeg er tydelig i hva jeg ønsker? La heller være å kommentere, det er masser av andre folk som heller ønsker ditt «råd», det gjør ikke jeg. Man må kunne binde hunden utenfor butikken langt unna folk som går inn, i et minutt uten å måtte få disse problemene med respektløse mennesker. Kanskje du da kunne tatt deg turen hjem til hver og en og få bukt med problemene om respektløshet, prate med dem? Skal jeg ha folk til å gå rundt å ta og kikke og røre bilen min mens jeg er inne på butikken? Det er også min eiendel, noe jeg ønsker folk skal la være i fred. Du snakker som om dette er greit, og når jeg sier jeg ønsker en hund som er reservert eller som selv ikke lar seg hilse på, så er det visst galt. Når det faktisk er hunder som er slik. Anonymkode: 128a1...725
Julie Skrevet 15. februar 2021 #46 Skrevet 15. februar 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): For man kan plutselig ikke gå innom en butikk engang uten å ha et problem å få bukt med? Hvorfor fortsetter du å skrive når jeg er tydelig i hva jeg ønsker? La heller være å kommentere, det er masser av andre folk som heller ønsker ditt «råd», det gjør ikke jeg. Man må kunne binde hunden utenfor butikken langt unna folk som går inn, i et minutt uten å måtte få disse problemene med respektløse mennesker. Kanskje du da kunne tatt deg turen hjem til hver og en og få bukt med problemene om respektløshet, prate med dem? Skal jeg ha folk til å gå rundt å ta og kikke og røre bilen min mens jeg er inne på butikken? Det er også min eiendel, noe jeg ønsker folk skal la være i fred. Du snakker som om dette er greit, og når jeg sier jeg ønsker en hund som er reservert eller som selv ikke lar seg hilse på, så er det visst galt. Når det faktisk er hunder som er slik. Anonymkode: 128a1...725 Saklige tilbakemeldinger er en del av pakken som følger med SoMe. Om man liker det er en annen sak. Nei,jeg sier på ingen måte at det er greit,men når du fremholder at dette er et problem så er det naturlig å tenke løsning? Du må gjerne binde hunden utenfor butikken, med de konsekvenser det har. Med dagens lovverk er du modig som tar sjansen. Mht rasevalg og preferanser - har du møtt mange hunder som aktivt søker mot fremmede ved forbipassering på tur? 4
Troyamin Skrevet 15. februar 2021 #47 Skrevet 15. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette var til ditt innlegg: @Troyamin Anonymkode: 128a1...725 Så jeg er negativ på alle forum du ser meg på?🤣 Da lurer jeg fælt på hvilke andre forum enn KG du ser meg på? Synes heller du burdre gå i deg selv her, ts. Du har fått gode råd ut i fra det du har skrevet. Les gjennom en gang til og pust med magen. Det virker nemlig som om du tar alt i verste mening, bare fordi du ikke hører det du vil høre. 4
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #48 Skrevet 15. februar 2021 Så kun overskriften og ikke hvor innlegget var, så lurte fælt på hva det her var for noe😂🙈🙈 Anonymkode: 5cc0d...a7f 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #49 Skrevet 15. februar 2021 Julie skrev (1 time siden): Saklige tilbakemeldinger er en del av pakken som følger med SoMe. Om man liker det er en annen sak. Nei,jeg sier på ingen måte at det er greit,men når du fremholder at dette er et problem så er det naturlig å tenke løsning? Du må gjerne binde hunden utenfor butikken, med de konsekvenser det har. Med dagens lovverk er du modig som tar sjansen. Mht rasevalg og preferanser - har du møtt mange hunder som aktivt søker mot fremmede ved forbipassering på tur? De aller fleste av enkelte søte raser, søker kontakt. Anonymkode: 128a1...725
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #50 Skrevet 15. februar 2021 Troyamin skrev (1 time siden): Så jeg er negativ på alle forum du ser meg på?🤣 Da lurer jeg fælt på hvilke andre forum enn KG du ser meg på? Synes heller du burdre gå i deg selv her, ts. Du har fått gode råd ut i fra det du har skrevet. Les gjennom en gang til og pust med magen. Det virker nemlig som om du tar alt i verste mening, bare fordi du ikke hører det du vil høre. Alle innlegg her inne på forumet altså, alt av hundeinnlegg jeg leser har du den samme væremåten. Jeg trenger ikke gå i meg selv, du gir meg såkalte «råd», men jeg spurte ikke om de spesifikke rådene du ga meg. Du går inn på temaer som dette ikke handlet om. Jeg skrev spesifikt «ikke nødvendigvis en skummel hund..», men så skal du begynne å kommentere på det. Les heller innlegget en gang til, så slipper noen å føle seg dårlig her. Det er ikke første innlegget du har kommentert usaklige ting på her inne. Anonymkode: 128a1...725
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #51 Skrevet 15. februar 2021 Nordisk Arisk. Anonymkode: 2d72d...9e4 1
Julie Skrevet 15. februar 2021 #52 Skrevet 15. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): De aller fleste av enkelte søte raser, søker kontakt. Anonymkode: 128a1...725 Høres spesielt ut at dette fenomenet gjelder enkelte søte raser? Dersom de går i fleksibånd så kan det tenkes dette stemmer? Valper og unghunder (uavhengig av rase) kan gjerne være nysgjerrige mht fremmede mennesker,men for voksne individ i normalt leiebånd så gjelder vel dette reelt sett for et mindretall? 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #53 Skrevet 15. februar 2021 Julie skrev (2 minutter siden): Høres spesielt ut at dette fenomenet gjelder enkelte søte raser? Dersom de går i fleksibånd så kan det tenkes dette stemmer? Valper og unghunder (uavhengig av rase) kan gjerne være nysgjerrige mht fremmede mennesker,men for voksne individ i normalt leiebånd så gjelder vel dette reelt sett for et mindretall? Jeg vil tro det har litt med hvor man er fra i landet. Her jeg bor er det vanlig å la hundene hilse på hverandre. Det er nok helt annerledes i storbyer for eksempel, hvor det er flere folk. Men disse Retriever rasene er som oftest veldig pene/søte, og ekstremt ivrig etter kontakt. Mange av de mindre rasene også. Har vært borti litt her og der, men det gjelder vel mest disse. Men igjen, det kommer ann på hvor tett man går oppi hverandre, på en skogssti blir det annerledes enn på et torg eller på et bredt fortau såklart! Alt i alt, er ikke dette noe jeg har verdens største problem med. Men alle her inne skulle kommentere på det ene jeg skrev som ikke var et must, for det har mange mye å si om, noe jeg kan forstå. Mange skaffer seg hund etter utseende. Hadde jeg gjort det, så hadde jeg aldri hatt de rasene jeg har nå, for min type hund er mer doberman/riesenschnauzer/rhodesian osv.. men jeg endte opp med Pomeranian, for det passet meg best😜🥰 Anonymkode: 128a1...725
Julie Skrevet 15. februar 2021 #54 Skrevet 15. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg vil tro det har litt med hvor man er fra i landet. Her jeg bor er det vanlig å la hundene hilse på hverandre. Det er nok helt annerledes i storbyer for eksempel, hvor det er flere folk. Men disse Retriever rasene er som oftest veldig pene/søte, og ekstremt ivrig etter kontakt. Mange av de mindre rasene også. Har vært borti litt her og der, men det gjelder vel mest disse. Men igjen, det kommer ann på hvor tett man går oppi hverandre, på en skogssti blir det annerledes enn på et torg eller på et bredt fortau såklart! Alt i alt, er ikke dette noe jeg har verdens største problem med. Men alle her inne skulle kommentere på det ene jeg skrev som ikke var et must, for det har mange mye å si om, noe jeg kan forstå. Mange skaffer seg hund etter utseende. Hadde jeg gjort det, så hadde jeg aldri hatt de rasene jeg har nå, for min type hund er mer doberman/riesenschnauzer/rhodesian osv.. men jeg endte opp med Pomeranian, for det passet meg best😜🥰 Anonymkode: 128a1...725 Ok,skulle tro det var færre passeringer på bygda enn i en storby (?). Hilsing styrer jo eier, så får det være om det faller i god jord hos den andre parten eller ikke. Min erfaring med voksne retrievere er heller ikke at de er hypersosiale på å hilse på fremmede forbipasserende mennesker, med mindre de oppfordres/stimuleres til det. Dobermann har en heller sørgelig helsestatistikk med mye DCM og ganske begrenset avlsdatabase her i landet. RR er estetisk flotte hunder,men med sine utfordringer i form av jaktlyst på biler/syklister/joggere/skiløpere. Og nei,jeg sier selvsagt ikke at dette gjelder alle individer av rasene. Det jeg mener å si er at du har mange ulike raser å velge mellom mht akkurat dette med å oppsøke/hilse på fremmede 🙂 Lykke til! 1
Knirke Skrevet 16. februar 2021 #55 Skrevet 16. februar 2021 On 2/15/2021 at 12:17 AM, Poldark said: Av de dere vurderer hadde jeg gått for flat altså, eller golden om du klarer å komme over forrige. Tolleren er egentlig min favoritt av retrievere, om man finner en god (litt variabelt), men blir kanskje litt liten for dere? Retrievere er jo bare jevnt over greie, førerorienterte, glad i folk og dyr, aktive, men tåler fint rolige dager og perioder. Minus for røyting, synes jeg, og den evinnelige badingen, men om det ikke stopper for dere så 😅 Helsen er også jevnt over god, i motsetning til f.eks schæfer ja, og der kan det også fort bli litt mer enn noen boff. Hovawart kjenner jeg ikke så veldig godt til, men har inntrykk av at de er ganske krevende brukshunder? Og få valpekull som blir født, men kan jo evt titte i Sverige f.eks også. Collie tenker jeg kan passe fint også, og storpuddel. Men litt annen "look" kanskje enn de du nevner som favoritter, vet ikke hvor mye det har å si. Om du vurderer str XXL så kan forventet levealder kanskje være en faktor, for meg er det dessverre nok til å utelukke dem. Riesen, rottweiler, schæfer og den typen tenker jeg egentlig er for folk som vil ha aktiv brukshund (ikke hovedsakelig turhund), men det er klart, folk har dem jo som familiehunder også. Men de trives gjerne noen hakk mer med ordentlig "jobb" 🙂 Har hatt noen border collier selv, som blir en veldig annen type, men samme arbeidsglede/intensitet - og det var fort gjort å henge litt bakpå/ha litt dårlig samvittighet om det ble for mange rolige dager og for lite hjernetrim (av nevnte tenker jeg schæfer av typen "familiehundlinjer" krever minst). Slenger med dalmatiner, passer på mange punkter. Skriver under på flat😊. Vi hadde en stor flat med mye pels, og ble aldri plaget av folk som ville hilse i tide og utide når vi gikk tur (selv om hun elsket både folk og andre hunder). Røytet endel da, men robotstøvsugeren tok seg av den biten. Lett hund å trene, glad i mat og god helse. Hun fikk aldri lært å bli glad i bading, så hun holdt seg heldigvis til vassing. Har hatt toller tidligere, men kommer ikke til å kjøpe det igjen. Veldig dominant (hannhund), og aggressiv mot andre hunder. Han ble også lett rastløs og sytete hvis han ikke ble aktivisert hele tiden. 1
Troyamin Skrevet 16. februar 2021 #56 Skrevet 16. februar 2021 AnonymBruker skrev (På 14.2.2021 den 23.34): Jeg er 22 år, samboer er 24. Vi har en Pomeranian på 6 år, og en katt på ca 5mnd. Samboer vil fjerne ha en rase som ser litt tøffere ut, altså ikke nødvendigvis skummel altså, men en stor rase som folk kanskje ikke har så lyst til å hilse på. Vi blir veldig plaget på tur, på grunn av at alle synes vår lille pom er så utrolig nydelig. Samboer er over middels aktiv, jeg selv er lav/middels. Så lenge jeg ikke er syk går jeg ca 1t lang tur på vinteren, og 2-3t på langtur på sommeren. Vi vil ha en hund som vi kan ha med på langtur og til skogs på telttur, men som samtidig ikke har noe imot å få kortere turer enkelte dager. Så jeg vil si ca middels mosjon på hunden da! Typ hva en Golden Retriever (ikke jaktgolden) trenger. Vår pom har tidligere vært angrepet av hund og fått varig funksjonshemning av dette (vestibulært syndrom), så det er viktig at en ny hund ikke har noe spesielt behov for dominans eller å være alfa på noe sett. Den må like andre hunder og kunne stole på at den ikke skader min pomme, da han betyr alt for meg! Jeg var med på å oppdra vår Golden Retriever når jeg var 10 år gammel, en 40kilo’s tispe, så jeg har hatt hund siden jeg var 10, og kan middels om hund, fortsatt mye å lære, det har vi alle. Men jeg mener selv jeg klarer å takle de fleste raser i oppdragelse, med hjelp av kurs ved siden av såklart da, det er et must for meg. Det tar nok et par år før vi får hund nr. 2, men vi vil forberede oss, spare opp og planlegge alt på forhånd. Jeg ønsker å prøve ut hundesport av noe slag, men da gjerne bare på hobbybasis! Utseende er ikke viktigst, selvom samboer gjerne ønsker en som ikke folk ønsker å hilse på. Dette er dog ikke et must, alt annet kommer først! Noen tips til raser som kunne passet oss? Jeg savner fortsatt min forrige Golden, etter 7 år uten henne.. Så det er litt for emosjonelt for meg å få Golden tror jeg, men er åpen for alle forslag! Anonymkode: 128a1...725 Troyamin skrev (23 timer siden): Du/dere må lære å si nei til folk som kommer bort til deres hund. Og jeg kan faktisk ikke se noe som taler for en hund nr to, da deres hund nr en ikke burde utsettes for unødige påkjenninger en annen hund kan gi. Vent heller med ny hund til pommen er død. For du kan aldri passe på godt nok til å forhindre at den større hunden ikke vil løpe ned, sette seg på eller bruke labbene for hardt på den lille. Jeg har selv sett verdens snilleste golden mix løpe ned en papillon og papillonen fikk så hard medfart at det utløste epileptiske anfall. Så jeg anbefaler som sagt å vente med ny hund til den første er død. AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg sier alltid nei om jeg ikke ønsker, dere sporer jo helt av temaet? Innlegget handlet hovedsaklig om egenskaper. Hva er det som gjør at dere ønsker å diskutere hele tiden? JEG SKREV tydelig, at det ikke var noe must med utseende. Men jeg velger helst den minst «pene» rasen, om det til slutt står mellom noen få. Nå er det vel ikke «du som skal tale for» om vi skal ha en hund nr 2 heller, det er vel ikke din avgjørelse eller business. Det er ikke snakk om nå, det er snakk om et par år til. Det tar gjerne 10 år til før pommen er død, og jeg ønsker hund nr2 før jeg er 30, da det handler om mer enn bare en hund. Jeg ønsker å bruke tiden min på hundesport på hobbybasis, det er mange grunner til hvorfor jeg ønsker en til. Han fikk en hjerneblødning, noe som resulterte i vestibulært syndrom. Det er kun når han er opphisset av glede eller stress at han får dette, varer i noen minutter så er det over. Han løper, spiser og leker selvom han får dette syndromet. Det er millioner av mennesker som har små og store hunder sammen, så det blir for dumt å komme med her, når jeg spør om noe helt annet. Men takk allikevel. Anonymkode: 128a1...725 Troyamin skrev (12 timer siden): Da kan jeg jo formulere meg på en annen måte. Det finnes ikke den perfekte rasen for dere. Ikke ut fra det du skriver. AnonymBruker skrev (7 timer siden): Alle innlegg her inne på forumet altså, alt av hundeinnlegg jeg leser har du den samme væremåten. Jeg trenger ikke gå i meg selv, du gir meg såkalte «råd», men jeg spurte ikke om de spesifikke rådene du ga meg. Du går inn på temaer som dette ikke handlet om. Jeg skrev spesifikt «ikke nødvendigvis en skummel hund..», men så skal du begynne å kommentere på det. Les heller innlegget en gang til, så slipper noen å føle seg dårlig her. Det er ikke første innlegget du har kommentert usaklige ting på her inne. Anonymkode: 128a1...725 Du har ilagt meg mer enn jeg faktisk har skrevet. Faktisk tar du fullstendig avgårde! Jeg har svart på akkurat det du skriver. Du skriver at dere blir plaget på tur. Dvs at dere ikke klarer å sette grenser, altså si nei til folk som vil hilse. Deretter tar jeg for meg fakta vedr. det å skaffe seg hund nr to sammen med en syk, liten pomme. Og råder deg derfor til å la være med å skaffe større hund sammen med den. Jeg skriver INGENTING om utseende på ny hund, da jeg alt har frarådet dere å ha hund. Og ut i fra hva du skriver til flere her inne, både forsterker det og gjør at jeg fastholder jeg mitt syn i saken. Du burde ikke skaffe deg en hund nr to. At du velger å si at jeg er negativ i alle tråder her inne, har du lov å mene. Så kan andre gjøre opp egen mening. For jeg gjemmer meg hvertall ikke bak en anonym bruker.... 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #57 Skrevet 16. februar 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): For man kan plutselig ikke gå innom en butikk engang uten å ha et problem å få bukt med? Hvorfor fortsetter du å skrive når jeg er tydelig i hva jeg ønsker? La heller være å kommentere, det er masser av andre folk som heller ønsker ditt «råd», det gjør ikke jeg. Man må kunne binde hunden utenfor butikken langt unna folk som går inn, i et minutt uten å måtte få disse problemene med respektløse mennesker. Kanskje du da kunne tatt deg turen hjem til hver og en og få bukt med problemene om respektløshet, prate med dem? Skal jeg ha folk til å gå rundt å ta og kikke og røre bilen min mens jeg er inne på butikken? Det er også min eiendel, noe jeg ønsker folk skal la være i fred. Du snakker som om dette er greit, og når jeg sier jeg ønsker en hund som er reservert eller som selv ikke lar seg hilse på, så er det visst galt. Når det faktisk er hunder som er slik. Anonymkode: 128a1...725 Det var en staff som ble stjålet for ikke mange ukene siden, og jeg hadde vært mer redd for at unger kom bort til hunden og gjorde noe skummelt, enn at den blir stjålet. Anonymkode: 3910d...727 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #58 Skrevet 16. februar 2021 Troyamin skrev (4 timer siden): Du har ilagt meg mer enn jeg faktisk har skrevet. Faktisk tar du fullstendig avgårde! Jeg har svart på akkurat det du skriver. Du skriver at dere blir plaget på tur. Dvs at dere ikke klarer å sette grenser, altså si nei til folk som vil hilse. Deretter tar jeg for meg fakta vedr. det å skaffe seg hund nr to sammen med en syk, liten pomme. Og råder deg derfor til å la være med å skaffe større hund sammen med den. Jeg skriver INGENTING om utseende på ny hund, da jeg alt har frarådet dere å ha hund. Og ut i fra hva du skriver til flere her inne, både forsterker det og gjør at jeg fastholder jeg mitt syn i saken. Du burde ikke skaffe deg en hund nr to. At du velger å si at jeg er negativ i alle tråder her inne, har du lov å mene. Så kan andre gjøre opp egen mening. For jeg gjemmer meg hvertall ikke bak en anonym bruker.... Okei, jeg skal prøve å skrive så kort jeg kan. Det er ikke meningen å være fiendtlig av noe slag, bare vit det på forhånd. Ja jeg skrev at vi blir plaget på tur pga pommen, men det betyr ikke at vi ikke sier nei til folk som vil hilse. Kanskje jeg formulerte meg feil i starten. Jeg ønsker ikke at mennesker skal se i min retning på en positiv måte, altså jeg vil ikke at mennesker skal prate til meg de timene jeg er ute på tur i naturen med vofsen. Det er min free space, og det jeg setter mest pris på i hverdagen. Jeg pleier aldri å sette fra meg hunden utenfor butikken, for jeg har bil han står i hvis jeg skal inn en kjapp tur. Men det faktum at man ikke kan ha hunden utenfor i 2 minutter i frykt for at noen skal stjele han, det skremmer meg. Det skjer nok dessverre lettere med små raser som er verdt mye.. selv en voksen pomme er ofte verdt 15-20 lapper. Så mulig jeg misforsto deg i hva du skrev, men det virker fiendtlig når mennesker skal bestemme for deg om du bør få hund eller ikke. Jeg spurte ikke om dette, så det er ikke saklig å gi meg råd jeg ikke trenger. Jeg har hatt hund hele livet, til sammen 5-6 hunder i hus opp igjennom, så det står ikke noe på erfaring eller slikt. Dette er dog min første lille hund, jeg har alltid hatt store, og savner veldig den bjørneklemmen man får av dem. Kan dessverre ikke bruke pommen til noe hundesport heller. Drev med det sammen med gamle hunden min, og savner det veldig. Hund er omtrent det eneste som gir meg glede i livet, det er det jeg brenner for. Være med hund, trene hund, jobbe med hund osv. Vi har tenkt på en større rase, for mange større raser kan gå fint med små hunder. Så lenge de er av rolig lynne og temperament. Men, det er ikke sikkert det blir så veldig stor hund. Jeg tenker også på enkelte spanielraser som cocker eller kooikerhund osv.. Jeg prøver å finne den perfekte hunden for oss, som kan gå sammen med nåværende hund. Jeg ønsker ikke hund kun for å ha hund, det er for livsstilen jeg savner å ha. Pommen har det fint, og er ikke lenger syk. Han har det ikke vondt, og syndromet stopper han ikke i verken lek eller på tur, om det skulle oppstå i noen minutter. Men det er jo såklart et handicap, og vi er veldig forsiktig med hvem han får hilse på. Jeg lar han gjerne hilse på retrievere, for de er oftest vennlig innstilt mot andre hunder, men visse andre raser styrer jeg unna, for mange sliter med samkjønns- aggressivitet. Beklager om jeg virket fiendtlig av noe slag, men det kommer alltid så mye negative kommentarer på alle som ønsker litt tøffere raser, som dogo og slike. Det virker nesten som folk hater dem, og jeg er vokst opp med slike typer hunder, så for meg er de flotte, men ikke noe som passer iforhold til hundesport eller bading osv. Jeg tenker vel mest på apporterende raser, da gjerne av jaktinnstinkt (ikke jakthund som trenger å brukes), evt en vakthund med mindre vokt. Vi lurer på om vi skal legge fra oss tanken på stor hund, med mindre vi skal ha retriever. Retrievere er bare gode og snille mot andre hunder, om de oppdras bra.. så der hadde jeg ikke bekymret meg. Men om det ikke blir en stor retriever, så blir det nok en mindre rase, slik at størrelsesforskjellen ikke blir så stor! Det har gått litt surr i svaring av folk her, så beklager om jeg anklaget deg for noe noen andre skrev😅Det er så mye å få med seg. Ja jeg har sett deg negativ i annet innlegg her inne, men mulig det var av god grunn, jeg leste ikke gjennom alt av kommentarer, så jeg skal ikke dømme. Takk uansett for tilbakemelding! Skal ta det til meg, tenke litt over hva slags rase og skrive ned egenskaper osv, også utforske litt. Jeg skal på utstilling til raser jeg vurderer uansett før jeg bestemmer meg, for jeg vil snakke med flere oppdrettere av hver rase jeg står mellom. Det står vel fortsatt mest mellom kooiker, hovawart, flat og Golden. Så vi får se hva det blir til etterhvert! Litt skeptisk til aktivitetsnivået på hovawarten. På nkk så står det jo at flat’en også trenger MYE mosjon, så vi får se. Det blir ikke før om et par år, men jeg vil gjerne finne en rase, lære mest mulig og så sette meg i kontakt med oppdretter så tidlig som i år. Anonymkode: 128a1...725
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #59 Skrevet 16. februar 2021 Tenker at dere bør stryke "rase som folk ikke vil klappe" fra kriteriene, så blir det lettere. Lær dere heller å si nei, og noe med at "hunden er ikke snill" og gå videre. Anonymkode: 90124...753 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #60 Skrevet 16. februar 2021 Er en ting jeg ikke forstår.... pommen deres er 6 år, og den kan leve i 6 år til... om dere skaffer dere en ny hund, så hår dere jo på tur med 2 hunder, og folk kommer fortsatt til å spørre om å få klappe pommen, selv om dere går med en annen hund. Skal dere gå separate turer da, du med den nye hunden og typen med pommen? Eller hva har du tenkt her? 🙈 At folk vil klappe pommen forsvinner ikke selv om dere går med enda en hund.... Problemet ditt kommer uansett til å vedvare i 6 år til 🤷🏼♀️ Du er bare halveis 😅 Hva med å heller kjøpe en genser til pommen hvor det står «ikke klapp meg!» eller «tjeneste hund i arbeid» 🙈 Barn kommer nok ikke til å forstå, men de fleste barn vil hilse på alle hunder... det starter oftest med «oj mamma se en hund!» også kommer de løpende, uansett ossen hund det er 🙈 Hilsen tidligere husky, bernersennen, elghund og nå pomeranian eier Anonymkode: d674b...eb0 5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå