AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #1 Skrevet 14. februar 2021 Jeg er 22 år, samboer er 24. Vi har en Pomeranian på 6 år, og en katt på ca 5mnd. Samboer vil fjerne ha en rase som ser litt tøffere ut, altså ikke nødvendigvis skummel altså, men en stor rase som folk kanskje ikke har så lyst til å hilse på. Vi blir veldig plaget på tur, på grunn av at alle synes vår lille pom er så utrolig nydelig. Samboer er over middels aktiv, jeg selv er lav/middels. Så lenge jeg ikke er syk går jeg ca 1t lang tur på vinteren, og 2-3t på langtur på sommeren. Vi vil ha en hund som vi kan ha med på langtur og til skogs på telttur, men som samtidig ikke har noe imot å få kortere turer enkelte dager. Så jeg vil si ca middels mosjon på hunden da! Typ hva en Golden Retriever (ikke jaktgolden) trenger. Vår pom har tidligere vært angrepet av hund og fått varig funksjonshemning av dette (vestibulært syndrom), så det er viktig at en ny hund ikke har noe spesielt behov for dominans eller å være alfa på noe sett. Den må like andre hunder og kunne stole på at den ikke skader min pomme, da han betyr alt for meg! Jeg var med på å oppdra vår Golden Retriever når jeg var 10 år gammel, en 40kilo’s tispe, så jeg har hatt hund siden jeg var 10, og kan middels om hund, fortsatt mye å lære, det har vi alle. Men jeg mener selv jeg klarer å takle de fleste raser i oppdragelse, med hjelp av kurs ved siden av såklart da, det er et must for meg. Det tar nok et par år før vi får hund nr. 2, men vi vil forberede oss, spare opp og planlegge alt på forhånd. Jeg ønsker å prøve ut hundesport av noe slag, men da gjerne bare på hobbybasis! Utseende er ikke viktigst, selvom samboer gjerne ønsker en som ikke folk ønsker å hilse på. Dette er dog ikke et must, alt annet kommer først! Noen tips til raser som kunne passet oss? Jeg savner fortsatt min forrige Golden, etter 7 år uten henne.. Så det er litt for emosjonelt for meg å få Golden tror jeg, men er åpen for alle forslag! Anonymkode: 128a1...725 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #2 Skrevet 14. februar 2021 Staff eller bullmastiff høres bra ut for dere. Anonymkode: 3d22c...68c
Poldark Skrevet 14. februar 2021 #3 Skrevet 14. februar 2021 Det er egentlig ikke så mye info å gi råd ut i fra, så skal klippe inn noe jeg nettopp skrev i en annen tråd. Men hvis du trivdes med golden, så virker det jo egentlig som om retriever passer på alle punktene du nevner? Labrador kanskje, eller flat. Spanieler kan kanskje passe, eller en vannhund. Synes det er litt vanskelig å si nærmere uten å vite helt hvilke egenskaper dere liker og misliker 🙂 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #4 Skrevet 14. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Staff eller bullmastiff høres bra ut for dere. Anonymkode: 3d22c...68c Liker ikke avlen på bullmastiffen, mtp nese osv, men jeg kan ikke så mye om rasen så skal uansett lese meg opp. Ja vi har tenkt litt på staff, men vi vil gjerne ha en stor hund, altså en Large-XLarge hund Anonymkode: 128a1...725 2
Poldark Skrevet 14. februar 2021 #5 Skrevet 14. februar 2021 (endret) Størrelse, hvor mye har det å si, og hva foretrekkes? Vil du helst bruke en del tid på pelsstell, eller ha røytehund og støvsuge litt ekstra? Går det greit med en hund som har litt lyd i seg, og lett for å varsle? Går det greit med hund som kan ha jaktinstinkt, som muligens alltid eller svært ofte vil være i bånd? Kan det være upraktisk å være veldig kortpelset (om dere er mye/stillestående/lenge ute i kaldt vær) eller tykkpelset (helst vil bo på stranda om sommeren) f.eks? Vil du ha skikkelig kosehund eller litt space (tykkpelsede hunder vil ofte ligge varmt, mykt, inntil mennesker - mens tykkpelsede ofte i større grad velger gulvet, spesielt når det er varmt)? Om man starter der kanskje, så kan man tenke enda litt videre etterhvert. Når man har noen alternativer er det lurt å tenke litt på helse også. Litt klipp og lim. Vil slenge med at staff passer ganske dårlig på "må like andre hunder", selv om det sikkert hadde gått fint med hunden den bor med da. De typene jeg nevnte tidligere vil nok egne seg for hundesport på hobbybasis, om dette er noe du ser for deg å drive med mer enn en svært sjelden gang kan det være lurt å se på litt førerorienterte raser. Endret 14. februar 2021 av Poldark 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #6 Skrevet 14. februar 2021 Jack russel terrier😍 Anonymkode: 4b32e...de8
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #7 Skrevet 14. februar 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Staff eller bullmastiff høres bra ut for dere. Anonymkode: 3d22c...68c Høres ut som en dårlig idé mtp. behovene til den hunden de har fra før. Anonymkode: 22b23...926 8
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #8 Skrevet 14. februar 2021 Poldark skrev (Akkurat nå): Det er egentlig ikke så mye info å gi råd ut i fra, så skal klippe inn noe jeg nettopp skrev i en annen tråd. Men hvis du trivdes med golden, så virker det jo egentlig som om retriever passer på alle punktene du nevner? Labrador kanskje, eller flat. Spanieler kan kanskje passe, eller en vannhund. Synes det er litt vanskelig å si nærmere uten å vite helt hvilke egenskaper dere liker og misliker 🙂 Takk for svar! Jeg har tenkt mye på flat, for jeg elsker vann og ønsker gjerne at en hund også skal like å svømme. Foreløpig har jeg vært innom Hovawart, Flat, Rottweiler og Doberman. Men de to sistnevnte krever i meste laget for oss, så det er uaktuelt. Jeg har veldig god erfaring med rottweiler da, min pom ble bestevenn med en 60kg’s stor rottweiler, utrolig snille hunder! Jeg skal enten ha doberman eller riesensnauzer den dag min pomme dør, da det er mine absolutt favorittraser. Om jeg har livsstilen som trengs på det tidspunkt såklart. Vi vet ikke helt angående egenskaper, så jaktinstinkt eller vokterinstinkt plager meg ingenting. Anonymkode: 128a1...725
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #9 Skrevet 14. februar 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Staff eller bullmastiff høres bra ut for dere. Anonymkode: 3d22c...68c He he he! Anonymkode: f4d85...99e
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #10 Skrevet 14. februar 2021 Leonberger eller irsk ulvehund. Spesielt leonberger ser ikke skummel ut, men de er SVÆRE hunder som folk vil tenke seg om et par ganger før de går bort og hilser. Anonymkode: c6c80...749 2
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #11 Skrevet 14. februar 2021 Vi ahr boxer. Anonymkode: b5559...c6c 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #12 Skrevet 14. februar 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jack russel terrier😍 Anonymkode: 4b32e...de8 Eh. Nei. JR er kjent for å være dominerende. Anonymkode: f4d85...99e 5
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #13 Skrevet 14. februar 2021 Poldark skrev (4 minutter siden): Størrelse, hvor mye har det å si, og hva foretrekkes? Vil du helst bruke en del tid på pelsstell, eller ha røytehund og støvsuge litt ekstra? Går det greit med en hund som har litt lyd i seg, og lett for å varsle? Går det greit med hund som kan ha jaktinstinkt, som muligens alltid eller svært ofte vil være i bånd? Kan det være upraktisk å være veldig kortpelset (om dere er mye/stillestående/lenge ute i kaldt vær) eller tykkpelset (helst vil bo på stranda om sommeren) f.eks? Vil du ha skikkelig kosehund eller litt space (tykkpelsede hunder vil ofte ligge varmt, mykt, inntil mennesker - mens tykkpelsede ofte i større grad velger gulvet, spesielt når det er varmt)? Om man starter der kanskje, så kan man tenke enda litt videre etterhvert. Når man har noen alternativer er det lurt å tenke litt på helse også. Litt klipp og lim. Vil slenge med at staff passer ganske dårlig på "må like andre hunder", selv om det sikkert hadde gått fint med hunden den bor med da. De typene jeg nevnte tidligere vil nok egne seg for hundesport på hobbybasis, om dette er noe du ser for deg å drive med mer enn en svært sjelden gang kan det være lurt å se på litt førerorienterte raser. Takk for detaljert svar! Ja jeg følte innlegget ble så langt at jeg tok ikke med alt av krav enda. Jaktinstinkt vil ikke plage meg, er vandt med å ha både forrige og nåværende hund i bånd, og ser ikke på det som noe problem. Vokterinstinkt har vi i pommen, noe til de grader også🤣Men vi vil helst ha en som ikke uler, et par boff og så gi seg, det går helt fint! Jeg selv elsker schæfer, så jeg skulle ønske disse var friskere i rygg og ben.. brukschæfer er for krevende, men jeg er sikker på at vi hadde taklet en vanlig schæfer, så aktiv som mannen min er! Jeg selv liker helst litt pels på hunder, men helst ikke Eurasier pels, da den er krevende å stelle. Må stelle min pom hver dag, noe jeg elsker! Men han er liten, så det er mer jobb med en stor med like mye pels. Middels pels passer helt perfekt for oss, for støvsuge gjør vi hver 3 dag uansett pga katten og hunden fra før!😝Størrelse har litt å si, men ville såklart ikke hatt grand danois eller lignende, det blir litt for stort. Golden, flat, hovawart, schæfer osv er fine størrelses eksempler på hva vi omtrent ønsker. Anonymkode: 128a1...725
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #14 Skrevet 14. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Leonberger eller irsk ulvehund. Spesielt leonberger ser ikke skummel ut, men de er SVÆRE hunder som folk vil tenke seg om et par ganger før de går bort og hilser. Anonymkode: c6c80...749 Leonberger er aldeles nydelig!! Vi har møtt på en, hodet hans var like stort som min pom, men den var så rolig og vennlig. Man ser det i de snille øynene dems🥺Takk! Skal se litt inn på Leonberger, det var veldig godt forslag. Anonymkode: 128a1...725 2
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #15 Skrevet 14. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Vi ahr boxer. Anonymkode: b5559...c6c Broren min hadde boxer, nydelig hund! Jeg er litt skeptisk til nesen og helsen rundt denne rasen. Hvordan har deres vært? Anonymkode: 128a1...725
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #16 Skrevet 14. februar 2021 Jeg tenker schnauzer, labrador, rottweiler og schæfer. Ser du er innom disse selv også Jeg ville ikke vært redd for å skaffe en bruksschæfer, de er først og fremst bare mer sunne og ikke rettet mot utstilling. Jeg er veldig glad i schæfer, søte, fine, dorky hunder. Har også god erfaring med Leonberger om du vil ha virkelig stor hund. Husk også på at alle disse store hundene også har en del helseproblemer knyttet til størrelsen. Anonymkode: 4fb92...5a0
Arx Skrevet 14. februar 2021 #17 Skrevet 14. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Broren min hadde boxer, nydelig hund! Jeg er litt skeptisk til nesen og helsen rundt denne rasen. Hvordan har deres vært? Anonymkode: 128a1...725 Ikke meg du siterte men boxer er det mye helsetrøbbel med. Venninna mi mistet 2 boxere i løpet av 1 år grunnet nyresvikt, enda de kom fra seriøse oppdrettere. Ifølge min dyrlege er det mye kreft på rasen også. 6
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #18 Skrevet 14. februar 2021 Arx skrev (4 minutter siden): Ikke meg du siterte men boxer er det mye helsetrøbbel med. Venninna mi mistet 2 boxere i løpet av 1 år grunnet nyresvikt, enda de kom fra seriøse oppdrettere. Ifølge min dyrlege er det mye kreft på rasen også. Ja jeg leste om dette da min Golden døde. Hun døde av svulst i tannkjøttet/ved hjørnetann. Det var godartet men hun måtte ha fjernet halve kjeven for å leve videre, noe vi valgte å ikke utsette henne for den gang. Da leste jeg at dette faktisk ikke var uvanlig hos boxere 😕 Mener å huske boxer’en til broren min ble avlivet av sykdom også, så er tvilsom til denne rasen. Anonymkode: 128a1...725 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #19 Skrevet 14. februar 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg tenker schnauzer, labrador, rottweiler og schæfer. Ser du er innom disse selv også Jeg ville ikke vært redd for å skaffe en bruksschæfer, de er først og fremst bare mer sunne og ikke rettet mot utstilling. Jeg er veldig glad i schæfer, søte, fine, dorky hunder. Har også god erfaring med Leonberger om du vil ha virkelig stor hund. Husk også på at alle disse store hundene også har en del helseproblemer knyttet til størrelsen. Anonymkode: 4fb92...5a0 Skal se litt nærmere på schnauzer, rottweiler og schæfer. Jeg elsker schæfer og riesenschnauzer, men usikker på om sistnevnte passer bra med liten hund. Anonymkode: 128a1...725
Poldark Skrevet 14. februar 2021 #20 Skrevet 14. februar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Takk for detaljert svar! Ja jeg følte innlegget ble så langt at jeg tok ikke med alt av krav enda. Jaktinstinkt vil ikke plage meg, er vandt med å ha både forrige og nåværende hund i bånd, og ser ikke på det som noe problem. Vokterinstinkt har vi i pommen, noe til de grader også🤣Men vi vil helst ha en som ikke uler, et par boff og så gi seg, det går helt fint! Jeg selv elsker schæfer, så jeg skulle ønske disse var friskere i rygg og ben.. brukschæfer er for krevende, men jeg er sikker på at vi hadde taklet en vanlig schæfer, så aktiv som mannen min er! Jeg selv liker helst litt pels på hunder, men helst ikke Eurasier pels, da den er krevende å stelle. Må stelle min pom hver dag, noe jeg elsker! Men han er liten, så det er mer jobb med en stor med like mye pels. Middels pels passer helt perfekt for oss, for støvsuge gjør vi hver 3 dag uansett pga katten og hunden fra før!😝Størrelse har litt å si, men ville såklart ikke hatt grand danois eller lignende, det blir litt for stort. Golden, flat, hovawart, schæfer osv er fine størrelses eksempler på hva vi omtrent ønsker. Anonymkode: 128a1...725 Av de dere vurderer hadde jeg gått for flat altså, eller golden om du klarer å komme over forrige. Tolleren er egentlig min favoritt av retrievere, om man finner en god (litt variabelt), men blir kanskje litt liten for dere? Retrievere er jo bare jevnt over greie, førerorienterte, glad i folk og dyr, aktive, men tåler fint rolige dager og perioder. Minus for røyting, synes jeg, og den evinnelige badingen, men om det ikke stopper for dere så 😅 Helsen er også jevnt over god, i motsetning til f.eks schæfer ja, og der kan det også fort bli litt mer enn noen boff. Hovawart kjenner jeg ikke så veldig godt til, men har inntrykk av at de er ganske krevende brukshunder? Og få valpekull som blir født, men kan jo evt titte i Sverige f.eks også. Collie tenker jeg kan passe fint også, og storpuddel. Men litt annen "look" kanskje enn de du nevner som favoritter, vet ikke hvor mye det har å si. Om du vurderer str XXL så kan forventet levealder kanskje være en faktor, for meg er det dessverre nok til å utelukke dem. Riesen, rottweiler, schæfer og den typen tenker jeg egentlig er for folk som vil ha aktiv brukshund (ikke hovedsakelig turhund), men det er klart, folk har dem jo som familiehunder også. Men de trives gjerne noen hakk mer med ordentlig "jobb" 🙂 Har hatt noen border collier selv, som blir en veldig annen type, men samme arbeidsglede/intensitet - og det var fort gjort å henge litt bakpå/ha litt dårlig samvittighet om det ble for mange rolige dager og for lite hjernetrim (av nevnte tenker jeg schæfer av typen "familiehundlinjer" krever minst). Slenger med dalmatiner, passer på mange punkter. Endret 14. februar 2021 av Poldark 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå