Gå til innhold

Leter etter den perfekt rase!

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg ville ikke vært redd for å skaffe en bruksschæfer, de er først og fremst bare mer sunne og ikke rettet mot utstilling.

Dette stemmer rett og slett ikke. Bruksschæfer har VESENTLIG mer motor enn en gjengs utstillingsvariant og trenger - eller i alle fall fortjener - mye mer aktivisering. Det er ingen god idé å gå til anskaffelse av en bruksvariant - uansett rase - om man ikke har tenkt å bruke den til noe.

Skjønner ikke helt hvordan flat eller labbe eller noen som helst form for retriever skal hjelpe på «problemet» med at folk vil hilse på hunden på tur. Ikke ser de tøffe ut (heldigvis) og de ELSKER ofte folk. Når det er sagt så synes jeg utgangspunktet om å kjøpe hund etter «tøft» utseende for å avskrekke folk høres helt hinsides dumt ut. Du setter selvsagt selv grensene for hvem som skal få hilse på hunden din. 

Anonymkode: 6a68a...0e1

• Liker 13
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dette stemmer rett og slett ikke. Bruksschæfer har VESENTLIG mer motor enn en gjengs utstillingsvariant og trenger - eller i alle fall fortjener - mye mer aktivisering. Det er ingen god idé å gå til anskaffelse av en bruksvariant - uansett rase - om man ikke har tenkt å bruke den til noe.

Skjønner ikke helt hvordan flat eller labbe eller noen som helst form for retriever skal hjelpe på «problemet» med at folk vil hilse på hunden på tur. Ikke ser de tøffe ut (heldigvis) og de ELSKER ofte folk. Når det er sagt så synes jeg utgangspunktet om å kjøpe hund etter «tøft» utseende for å avskrekke folk høres helt hinsides dumt ut. Du setter selvsagt selv grensene for hvem som skal få hilse på hunden din. 

Enig med første avsnitt. Og la ikke særlig vekt på akkurat dét ved mine anbefalninger av bl.a retriever. Når det er sagt har jeg nå liten hund for første gang, og den trekker mer folk enn de større har gjort, selv om en større på ingen måte er en "skummel" rase. Har også hatt cane corso en kort periode og fått en del oppmerksomhet da... Selv om det kanskje hadde blitt litt mindre oppmerksomhet om man turer rundt på mørke kvelder. 

• Liker 2
Skrevet

Det er da bare å si nei! 

Dere blir ikke kvitt problemet før dere lærer dere å si nei. Spiller ingen rolle hva slags hund dere har, det er alltid folk som vil hilse og kose på bikkja deres.

Bare å lære seg å si nei først som sist.

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg er 22 år, samboer er 24. Vi har en Pomeranian på 6 år, og en katt på ca 5mnd. Samboer vil fjerne ha en rase som ser litt tøffere ut, altså ikke nødvendigvis skummel altså, men en stor rase som folk kanskje ikke har så lyst til å hilse på. Vi blir veldig plaget på tur, på grunn av at alle synes vår lille pom er så utrolig nydelig.

Vår pom har tidligere vært angrepet av hund og fått varig funksjonshemning av dette (vestibulært syndrom), så det er viktig at en ny hund ikke har noe spesielt behov for dominans eller å være alfa på noe sett. Den må like andre hunder og kunne stole på at den ikke skader min pomme, da han betyr alt for meg!

Utseende er ikke viktigst, selvom samboer gjerne ønsker en som ikke folk ønsker å hilse på. Dette er dog ikke et must, alt annet kommer først!

Anonymkode: 128a1...725

Du/dere må lære å si nei til folk som kommer bort til deres hund. 

Og jeg kan faktisk ikke se noe som taler for en hund nr to, da deres hund nr en ikke burde utsettes for unødige påkjenninger en annen hund kan gi. Vent heller med ny hund til pommen er død. For du kan aldri passe på godt nok til å forhindre at den større hunden ikke vil løpe ned, sette seg på eller bruke labbene for hardt på den lille. Jeg har selv sett verdens snilleste golden mix løpe ned en papillon og papillonen fikk så hard medfart at det utløste epileptiske anfall. Så jeg anbefaler som sagt å vente med ny hund til den første er død.

• Liker 2
Gjest Kvinne487
Skrevet

Det finnes bare en rase for min del; Rodeshian Ridgeback ❤️❤️

Skrevet

Unngå samojed, for jeg får aldri gå i fred. «Alle» vil hilse på isbjørnen min, og det har gått fra å være hyggelig til å bli veldig irriterende 🙈

Anonymkode: 1e78b...443

Skrevet

Ridgeback, amerikansk bulldog, Berner sennen, Bordeaux? 

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke noe som heter den "perfekte rase" din rasist. Alle rasene er like mye verdt, selv om de kommer i svart, hvit, rød eller gul. Noen raser er kanskje mer spenstig, andre mer intelligent. Men ingen er perfekte, og tanken om at alle andre raser er underhunder enn den ene rene rasen er veldig rasistisk! 

Hvorfor er dette greit i hundeverdenen, men så feil i menneskeverdenen? Måtte bare si det ;)

Anonymkode: 35b13...2d8

• Liker 1
Skrevet

Det er bare å si nei når folk vil hilse.  Har alltid hunden i bånd og sier bare nei,  gidder ikke gi forklaring engang. 

Hvis det er barn sier jeg at hun ikke vil bli klappet av fremmede.   Hiver gjerne på en forklaring ala, du hadde syntes det var rart om en du ikke kjenner ville klappe på deg.

unngå collie og sheltie, alle vil hilse på løven

Anonymkode: e7f79...feb

• Liker 2
Skrevet

Vi har Finsk lapphund, det er en "hund-hund", men den får en del oppmerksomhet på tur av folk som synes den er såååå søt 😄 

Anonymkode: 40e5c...831

Skrevet

Jeg ville gått for retriever jeg, gjerne golden. 😄 Vi har golden og det er ikke så ofte noen spør om å hilse, var mest mens hun enda var liten. Men folk ser vel kanskje at vi trener med tenåringen aka gærneguri også🤣

• Liker 2
Skrevet

Må det på død og liv være en renraset hund?  Hva med en stor mix? Bare sett deg inn i hvilke raser som er blandet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Nå går du litt ut av temaet, for jeg skrev tydelig at dette er siste og minste kravet av alle, absolutt ikke et must bare noe samboer gjerne ønsker for når han selv skal på tur, og jeg også. Jeg skrev også at det ikke var en typisk «skummel» hund vi nødvendigvis har lyst på, selvom det ikke gjør noe det heller. Men kanskje en hund som ikke folk har så lyst til å hilse på iforhold til størrelse, utseende eller av andre faktorer. Altså ikke nødvendigvis den søteste av de søteste hundene. Men som sagt er det ikke noe krav, mer en preferanse om det til slutt skulle stått mellom et par raser. Egenskaper kommer alltid først. Det finnes alltid flere raser som passer en person, og ALLE mennesker går etter utseende på noe som helst plan. Ikke nødvendigvis fordi hunden er søt, men man har sine preferanser, akkurat som vi har oss mennesker imellom. Jeg velger da samboeren min både fordi han tiltrekker meg, og fordi vi matcher utenom dette, men det er utseende som kommer sist der også. Blir så tåpelig når alle skal si noe om at det er hinsides å ønske seg en skumlere hund fordi man ikke ønsker folk å hilse på. Jeg er selv introvert og misliker når mennesker spør om å hilse på pommen min, og begynner å snakke med meg. Selvom jeg trives med mennesker til tider, så trenger jeg min fri space, og det er når jeg er ute med hunden på tur, da vil jeg helst gå der ingen er, og bare meg, naturen og hunden min. Det er ingenting galt i å være introvert, og derfor ønsker jeg en hund som enten ikke intr seg spesielt for andre, eller eventuelt en hund som mennesker ikke ønsker å kontakte. Når man da spesielt er ute å trener, er det da viktig for meg at folk skygger unna og respekterer dette. Det er en ærlig sak det jeg skriver, og ingen trenger å kommentere noe på dette, da egenskapene i hunden alltid kommer først. Om jeg skulle hatt en jakthund, hadde jeg valgt den som så minst pen ut for eksempel, men nå skal jeg ikke ha dette da, bare et eksempel. Mange respekterer ikke slikt som at de ikke får hilse, og går rett bort til hunden så fort de får sjansen. 

- ts

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er ikke noe som heter den "perfekte rase" din rasist. Alle rasene er like mye verdt, selv om de kommer i svart, hvit, rød eller gul. Noen raser er kanskje mer spenstig, andre mer intelligent. Men ingen er perfekte, og tanken om at alle andre raser er underhunder enn den ene rene rasen er veldig rasistisk! 

Hvorfor er dette greit i hundeverdenen, men så feil i menneskeverdenen? Måtte bare si det ;)

Anonymkode: 35b13...2d8

Rasistisk? Tror ikke det finnes rasisme ovenfor hunder dessverre. Nå handler ikke dette om utseende heller, det handler om egenskaper. Og jo en eller annen rase der ute er perfekt for MIN livsstil. Tror du har misforstått litt av hva å ha hund betyr. Du skaffer deg den hunden som er mest perfekt for din livsstil, det betyr IKKE at hunden er perfekt, for det er ingen. Jeg er ikke rasist, hverken mot mennesker eller dyr, om sistnevnte i det hele tatt er mulig å være. Jeg er selv samboer med en utenlandsk mann, så det blir for dumt å komme med det her i en hundetråd.

• Liker 1
Gjest Shawtyella
Skrevet (endret)
Min_hund_er_Grå skrev (10 timer siden):

Det er da bare å si nei! 

Dere blir ikke kvitt problemet før dere lærer dere å si nei. Spiller ingen rolle hva slags hund dere har, det er alltid folk som vil hilse og kose på bikkja deres.

Ikke alltid folk hører, og det var ikke det som det ble spurt om i innlegget.

Endret av Shawtyella
Skrevet
Troyamin skrev (10 timer siden):

Du/dere må lære å si nei til folk som kommer bort til deres hund. 

Og jeg kan faktisk ikke se noe som taler for en hund nr to, da deres hund nr en ikke burde utsettes for unødige påkjenninger en annen hund kan gi. Vent heller med ny hund til pommen er død. For du kan aldri passe på godt nok til å forhindre at den større hunden ikke vil løpe ned, sette seg på eller bruke labbene for hardt på den lille. Jeg har selv sett verdens snilleste golden mix løpe ned en papillon og papillonen fikk så hard medfart at det utløste epileptiske anfall. Så jeg anbefaler som sagt å vente med ny hund til den første er død.

Jeg sier alltid nei om jeg ikke ønsker, dere sporer jo helt av temaet? Innlegget handlet hovedsaklig om egenskaper. Hva er det som gjør at dere ønsker å diskutere hele tiden? JEG SKREV tydelig, at det ikke var noe must med utseende. Men jeg velger helst den minst «pene» rasen, om det til slutt står mellom noen få. 

Nå er det vel ikke «du som skal tale for» om vi skal ha en hund nr 2 heller, det er vel ikke din avgjørelse eller business. Det er ikke snakk om nå, det er snakk om et par år til. Det tar gjerne 10 år til før pommen er død, og jeg ønsker hund nr2 før jeg er 30, da det handler om mer enn bare en hund. Jeg ønsker å bruke tiden min på hundesport på hobbybasis, det er mange grunner til hvorfor jeg ønsker en til. Han fikk en hjerneblødning, noe som resulterte i vestibulært syndrom. Det er kun når han er opphisset av glede eller stress at han får dette, varer i noen minutter så er det over. Han løper, spiser og leker selvom han får dette syndromet. Det er millioner av mennesker som har små og store hunder sammen, så det blir for dumt å komme med her, når jeg spør om noe helt annet. Men takk allikevel.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg sier alltid nei om jeg ikke ønsker, dere sporer jo helt av temaet? Innlegget handlet hovedsaklig om egenskaper. Hva er det som gjør at dere ønsker å diskutere hele tiden? JEG SKREV tydelig, at det ikke var noe must med utseende. Men jeg velger helst den minst «pene» rasen, om det til slutt står mellom noen få. 

Nå er det vel ikke «du som skal tale for» om vi skal ha en hund nr 2 heller, det er vel ikke din avgjørelse eller business. Det er ikke snakk om nå, det er snakk om et par år til. Det tar gjerne 10 år til før pommen er død, og jeg ønsker hund nr2 før jeg er 30, da det handler om mer enn bare en hund. Jeg ønsker å bruke tiden min på hundesport på hobbybasis, det er mange grunner til hvorfor jeg ønsker en til. Han fikk en hjerneblødning, noe som resulterte i vestibulært syndrom. Det er kun når han er opphisset av glede eller stress at han får dette, varer i noen minutter så er det over. Han løper, spiser og leker selvom han får dette syndromet. Det er millioner av mennesker som har små og store hunder sammen, så det blir for dumt å komme med her, når jeg spør om noe helt annet. Men takk allikevel.

Da kan jeg jo formulere meg på en annen måte. Det finnes ikke den perfekte rasen for dere. Ikke ut fra det du skriver. 

• Liker 1
Skrevet
Min_hund_er_Grå skrev (10 timer siden):

Det er da bare å si nei! 

☝️Sikkert ikke et svar du ønsker å høre,men vedkommende over her har et poeng. Dere som eiere må ta styring over dette, fremfor å bruke dette som en innfallsvinkel og kriterie til valg av rase nr 2. Egenskaper og bruksformål bør veie tyngst. Rett og slett fordi oddsen for et ålreit hundehold er vesentlig større da.

• Liker 3
Skrevet

Du må ta deg en realitetssjekk på hundeholdet du ønsker! I det mener jeg tid og rom for pelsstell, tid og rom for mental trening, tid og rom for fysisk aktivitet, økonomi, plass i hus/bil, hundepass og tid alene hjemme. Så må du være dønn ærlig på hva du faktisk makter..., «å gå på tur» er for veldig mange raser ikke godt nok (uavhengig av størrelse). Når alt det er gjort kan du begynne stryke de med mye helseproblemer. Når det er gjort kan du bestemme deg for kjønn. Så vil jeg anbefale deg å kjøpe av anbefalt oppdretter igjennom raseklubben. Da går pengene dine til målrettet avl (så kan vi være uenige om målet og veien dit, men den er like fullt målrettet i motsetning til mye annet). Det betyr muligens at du allerede er sent ute. En tispe av en populær rase kan fort vekk vente på seg et par år. Lykke til :) 

Anonymkode: 6665c...3db

• Liker 1
Skrevet

Utseende kommer sist, så la vær å kommentere. Du er negativ på alt av forum jeg ser deg på. 

Av de egenskapene jeg skrev i innlegget, er det mer enn nok raser som kan passe oss, jeg vil bare ha forslag eller erfaring fra andre. 

Jeg har hatt amerikansk bulldog, boxer og engelsk bulldog i hus her, ingen som ville hilse på disse, noe JEG synes er POSITIVT. Dette er nydelige hunder i gemytt, med riktig oppdragelse. Det var min bror som eide dem når vi begge bodde hjemme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...