Gå til innhold

Vi gratulerer kjentfolk som fyller år!


Hoppetaujenta

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • 2 uker senere...

Denne staselige karen hadde fylt 1900 år i dag hvis han fremdeles levde

25 Fun And Interesting Facts About Marcus Aurelius - Tons ...

Marcus Aurelius ble født i Roma 26. april år 121 i en høytstående familie, og ble etterhvert keiser i perioden 161-180. Dette er det andre brukere på forumet som kan skrive mer om - @Aragorn ll Elessar @Aragorn ll Elessar! Kan du høre meg? - eller @Frøkensina  (det forekommer meg at @O.G. også har nevnt han i en tråd?) I dagens klima kan det være verdt å nevne at han regjerte under et pestutbrudd som tok livet av flere millioner mennesker.

For meg og tusenvis av andre personer rundt om i verden, er det noe helt annet med han enn yrket som gjør han verdt å minnes. Marcus Aurelius var godt skolert i filosofi og dagboka hans, som neppe var ment for andres bruk, er muligens tidenes mest leste selvhjelpsbok. Den hadde naturlig nok ingen tittel, jeg har funnet den på stasnynorsk fra 20-tallet, da kalles den Tankar.

Her er et sitat som jeg tilfeldigvis kom over i serien Black Sails, jeg hoppet i stolen da de dro det fram, (det var naturlig nok på engelsk, men jeg støtter målsaka):

"Ver som eit fjell som stendigt bårone brytst mot: fast stend det, og kringom lyt dei brusande bylgjone leggja seg til ro."

Marcus Aurelius poengterte flere steder i Tankar at vi er alle sammen små støvkorn i universet og selv de mest kjente er glemt etter et par generasjoner. Hvem vet hva han hadde tenkt om han hadde forutsett at vi sitter nesten 2000 år etterpå og leser dagboka hans.

Gratulerer med dagen, Marcus Aurelius. Takk for det du etterlot deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med dagen Marcus Aurelius! Han er også med i filmen Gladiatoren for de som har sett den. Skjønner at filmen ikke er historisk korrekt, men det er en av mine favorittfilmer. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 3 uker senere...

  Veldig god norsk skuespiller fyller 82 år i dag! :roser:  Lise Fjeldstad - gratulerer så meget. :goodbye:
Forresten når jeg nå tenker litt på det: veldig behagelig lydbokstemme har hun også.  

19-minstudietid-lisefjeldstad-Web-PA.190

Endret av Hoppetaujenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis, Bob. :klappe: Helt utrolig hvordan "de aller eldste" som har levd ganske utsvevende liv
(vet ikke hva han har, men...) klarer å karre seg over målsnøret og bli skikkelig gamle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AthenaRavenLuna

Morgan Freeman fyller 83 år i dag, gratulerer til den flinke skuespilleren :klappe:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

"Bent Stiansen er en norsk kokk og driver gourmetrestauranten Statholdergaarden i Oslo. Han var i 1993 Norges representant i det uoffisielle verdensmesterskapet for kokker, Bocuse d`Or, hvor han som første nordmann tok gull."  

Født 1963 og har bursdag i dag. Gratulerer. :flagg: :smilyblomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 4 uker senere...

Ja, så sannelig gjør han det og før i tiden foretok de vel også benådninger i den anledning. 
Jeg legger inn en søknad om å få frigitt Kasper og Jerri og Jonathan og håper at han kan gi
folket det folket vil ha. Ta med Barrabas i samme slengen. :jepp: Grattis!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest AthenaRavenLuna
Hoppetaujenta skrev (17 minutter siden):

Ja, så sannelig gjør han det og før i tiden foretok de vel også benådninger i den anledning. 
Jeg legger inn en søknad om å få frigitt Kasper og Jerri og Jonathan og håper at han kan gi
folket det folket vil ha. Ta med Barrabas i samme slengen. :jepp: Grattis!

Jeg skriver under på en slik søknad :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...