Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
lady90 skrev (På 8.2.2021 den 21.41):

10-åringen fyller straks 11 og sitter fortsatt i beltestol. Han er ikke av de største, har vel passert 135 cm (tror han er 137), aner ikke hva han veier men er ingen tungvekter. 

Er nok litt kjipt å sitte i stol fremdeles, alle kompisene ler litt når de ser det og lurer på hvorfor. De har jo gått over til kun belte for lengst. På skolen ser jeg ingen på hans alder som fortsatt sitter i stol. Faktisk er jeg sjokkert over at mange av 7-åringens venner har gått over til kun bilbelte /stol (men det er en annen sak). 

I tillegg er det upraktisk med 2 beltestoler i baksetet når han skal ha med en kompis. Da endre kompisen også opp i en bilstol fordi det er trangt å sitte mellom dem, jeg gidder ikke å ta ut stolen hver gang. 

Vi skal begynne samkjøring med datteren min på 7 sine venninner. Da ønsker jeg alle 3 i baksetet. Men da må en sitte mellom stolene i bare beltet. Går vi over til pute til storebror kan jeg låne en ekstra pute og ha 1 beltestol og 2 puter bak. 

Samtidig er jo pute ikke så veldig trygt så er litt usikker. Hva tenker dere? Trygg trafikk anbefaler barn helt opp til 150 cm å sitte i beltestol men det er vel ingen som gjør det i praksis? 

Hva sitter deres 10/11-åringer i? Noen som har noen formening om bilputer? Hva er bra/ikke bra? 

Her er 11-åringen 150, uaktuelt å sitte i beltestol her😂

Anonymkode: da071...4c0

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.2.2021 den 21.44):

Hvorfor skal en 11-åring ha beltestol?

Anonymkode: 401c2...b11

beltestolen er jo opp til ca 12 år. Alt kommer jo an på vekt og høyde hos barnet

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Her er 11-åringen 150, uaktuelt å sitte i beltestol her😂

Anonymkode: da071...4c0

150 kan jo en voksen være så det skjønner jeg jo

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.2.2021 den 14.44):

Er det ikke påbud om sikring i bil for alle da?

Anonymkode: 5600e...39a

problemet er beltet som går over halsen uten beltestolen eller puta så ved et kræsj kan beltet kvele barnet

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.2.2021 den 22.11):

Her er det bakovervendt frem til 13 år. Det var litt klaging på dårlig benplass da vi tok bilferie for to år siden. Men heller det enn døden. Neste sommer kan de få slippe 🙂 

Hva er grunnen til at du ikke har barnet ditt bakovervendt, ts? 

Anonymkode: 7442c...f06

Du tuller?!?!!! 

Anonymkode: 5f6db...e14

• Liker 2
Skrevet

Helt off topic her: 

Altså bilstol tema er helt sinnsykt! ALLE i min krets er potensielle uforsvarlige, barnemordere som driver grov omsorgsvikt på ett ekstremt nivå når det tydeligvis kommer til dette! 
Og vi skulle tydeligvis ikke hatt barn , og blitt behandlet som overgrepsdømte i USA om noen viste hvor tidlig vi både snudde barna og sluttet med bakovervendt, beltestol, pute og det som er! 
Personlig kjøpte vi nye seter av godkjent forhandler i prisklassen 5000-7000 frem til barna var 6 år! Siste sete ble kjøpt når de begynte i 1 klasse.. Så de var jo godt sikret lenge. Så jeg føler meg ikke akkuratt uansvarlig.

Men etter hva jeg leser mange steder så burde jeg ikke hatt barn, pga av min uansvarlighet🤣😢

Anonymkode: e3175...d27

Skrevet

13-åringer bakovervendt? Hvordan er det i det hele tatt mulig?

Min 13-åringer 180 cm :ler: Skulle tatt seg ut å ha ham i bilstol.

Anonymkode: 172f9...af1

Skrevet

Jeg tenker beltestol til lav 11åring er helt greit. Min 10-åring sluttet i sommer pga han var plutselig alt for lang,tung, bredskuldret (plutselig 157cm lang, 40kg) og han passet rett og slett ikke i stolen lenger. Men han sier det er flere i klassen som sitter i beltestol, ca 50/50. Men flere av de laveste har ikke sittet i stol siden barnehagen. 

Anonymkode: 15d64...45d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tenker beltestol til lav 11åring er helt greit. Min 10-åring sluttet i sommer pga han var plutselig alt for lang,tung, bredskuldret (plutselig 157cm lang, 40kg) og han passet rett og slett ikke i stolen lenger. Men han sier det er flere i klassen som sitter i beltestol, ca 50/50. Men flere av de laveste har ikke sittet i stol siden barnehagen. 

Det er altså vanlig forovervendt bilstol. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

13-åringer bakovervendt? Hvordan er det i det hele tatt mulig?

Min 13-åringer 180 cm :ler: Skulle tatt seg ut å ha ham i bilstol.

Anonymkode: 172f9...af1

Tror de snakker om beltestol forovervendt… ikke bakovervendt. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.2.2021 den 22.11):

Her er det bakovervendt frem til 13 år. Det var litt klaging på dårlig benplass da vi tok bilferie for to år siden. Men heller det enn døden. Neste sommer kan de få slippe 🙂 

Hva er grunnen til at du ikke har barnet ditt bakovervendt, ts? 

Anonymkode: 7442c...f06

Hvis mitt barn skulle sittet bakovervendt til hun var 13,måtte vi ha lagt ned setet bak :) Jeg regner med at dette er ment for spøk.

Anonymkode: 6e84f...dbc

• Liker 1
Skrevet

Vår 9 åring er 147 cm høy og veier 36 kg. Hun er lang i ryggen. Har begynt å klage på vondt i rumpa på langturer over 30 min....kjøpte sete nytt I 2018, kan forlenges til 150 cm. Hun er og har vært den eneste I klassen som sitter i beltestol siden 2.klasse. hun er blant de høyeste. De andre har ingenting.  Vi har sagt hun skla bruke sete ut 4.klasse,  men det kan hende det blir trangt da hun pleier vokse 7-10 cm pr skoleår. Vi får vurdere pp nytt til jul. 

Anonymkode: 9a3df...41a

Skrevet

Har en 7 åring på 143-han må sitte der i 1 år til. 

Anonymkode: 3d6ee...78b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...