AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #21 Skrevet 8. februar 2021 lady90 skrev (1 time siden): Rart eller ikke rart, det er jo sikkerheten det går på og det er jo det viktigste i mine øyne, og det er derfor vi har hatt han i beltestol såpass lenge. Men ja, det begynner jo kanskje på tide å gi slipp på beltestolen nå Beltestol er tryggere enn pute! Det er jo ikke bare belteføring. En bilstol vil beskytte rygg og nakke bedre, samt være mye bedre ved en sidekollisjon. Jeg hadde hatt han lenger i bilstol, når han er så "liten", om det fortsatt var mulig. Anonymkode: 144ff...a97 3
Arkana Skrevet 8. februar 2021 #22 Skrevet 8. februar 2021 (endret) Min mellomste fyller 10 år neste mnd og sitter fortsatt i beltestol. Han er vel 140 cm høy og har god plass. Har aldri hørt at han har fått kommentarer fra venner når de sitter på med oss (de må jo sitte på pute eller i beltestol selv). Det er anbefalt at man sitter på pute eller i beltestol til man er 150 cm (og det er påbudt hvis utstyret er i bilen, et barn på 140 cm kan altså ikke sitte med bare bilens setebelter hvis det er en tilgjengelig stol/pute i bilen). Jeg gir blaffen i hva alle andre gjør i praksis. Her er det beltestol eller pute til 150 cm og de som er mer opptatt av å le av andre enn å sikre det kjæreste de har er rett og slett ganske dumme. Endret 8. februar 2021 av Arkana 12
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2021 #23 Skrevet 8. februar 2021 Min gutt sluttet med beltestol da han var 8, men da var han større enn 11-åringen din. Men tror nok jeg ville latt ham slutte likevel... Men vær oppmerksom på at det er påbudt å bruke opp til 150 cm dersom det finnes tilgjengelig i bilen. Anonymkode: 24607...069 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #24 Skrevet 9. februar 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ts hater nok barnet sitt siden hun ikke tar bilsikkerheten på alvor!! Helt enig med deg, har akkurat snudd min lille prins som fylte 23 i januar. Tenker det blir pute i 30-årspresang. Anonymkode: d776b...07f At du vurderer pute i bursdagsgave, vitner om total uvitenhet. Bare fordi han fyller år, skal du ikke minske sikkerheten. 😂 Anonymkode: 7442c...f06 5
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #25 Skrevet 9. februar 2021 Uff, la han slippe! Kan kan ikke sitte på pute i stedet? Anonymkode: 01850...330 1
Orly Skrevet 9. februar 2021 #26 Skrevet 9. februar 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hvorfor skal en 11-åring ha beltestol? Anonymkode: 401c2...b11 Hvorfor skal han ikke om den fortsatt passer? 4
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #27 Skrevet 9. februar 2021 Er flere 11 åringer som sitter i beltestol, bra at man tar bilsikkerhet på alvor Anonymkode: 82320...123 5
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #28 Skrevet 9. februar 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Pinlig å bli ledd av da... Vi bruker pute på langtur og noen ganger ellers. Begge er 9 og 135. Anonymkode: 8a3a3...4c7 Så mange er det nok ikke som ler Anonymkode: 82320...123 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #29 Skrevet 9. februar 2021 lady90 skrev (8 timer siden): Men litt enklere å forsvare at en 8-åring sitter i stol enn en 11-åring. Skjelettet på en 11-åring er kanskje litt mer utviklet og? Er liksom litt ukult å sitte i stol når man er 11 og alle kompiser for lengst har sluttet. Siden han ikke er så høy er nok pute alternativet for da kommer han litt opp i høyden og kan se ut av vinduet. De gangene han sitter uten noe som helst ser han ikke noe ut av vinduet Skjelettet er ikke ferdig utviklet før 12 års alderen , jeg bryr meg ikke om hva kompisene gjør , sikkerhet er viktig Anonymkode: 82320...123 4
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #30 Skrevet 9. februar 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Vi slutta med bilseter da ungene var rundt 8 år, tror jeg, men mine er ikke så lave for alderen. 135 cm er vel veldig lite for en 11-åring? Min 11-åring er 155 cm, og har ikke inntrykk av at han er spesielt høy. Eldstemann passerte 160 cm da han var 11. Bruk pute når du vet du skal ha flere i baksetet? Anonymkode: 172f9...af1 Det er vel ikke sånn at man får gjort så mye med høyden, selv om 135 er lite for en 11-åring?😏 Anonymkode: 19bbc...173
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #31 Skrevet 9. februar 2021 Datter på 15 har ei venninne født i Asia på 148 cm. Hun sitter ikke i beltestol altså. Anonymkode: a9e0c...e3b 7
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #32 Skrevet 9. februar 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Her er det bakovervendt frem til 13 år. Det var litt klaging på dårlig benplass da vi tok bilferie for to år siden. Men heller det enn døden. Neste sommer kan de få slippe 🙂 Hva er grunnen til at du ikke har barnet ditt bakovervendt, ts? Anonymkode: 7442c...f06 Skulle mitt barn blitt tvunget til å sitte bakovervendt i bilen som 13 åring, hadde du måtte lagt ned setet bak. Anonymkode: 6e84f...dbc 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #33 Skrevet 9. februar 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hvorfor skal en 11-åring ha beltestol? Anonymkode: 401c2...b11 Fordi ikke alle får riktig belteføring uten? En 11åring kan være altfor lav til å kunne sitte trygt uten. Anonymkode: 5bdfc...df8 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #34 Skrevet 9. februar 2021 Er du en sånn mor som gir barnet innetider og leggetider til det har passert 20.. ? Anonymkode: 8a3a3...4c7 4
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #35 Skrevet 9. februar 2021 Hei, TS! Så fint å høre at du tar sikkerheten på alvor 🙂 Min sønn er 10 år og 148 cm, og sitter i beltestol enda. Han har vært den eneste på hans trinn siden 2(!) klasse som sitter i beltestol. Han foretrekker faktisk det selv også, han syns det er mye mer behagelig enn bare pute. Så lenge sønnen din får plass, så ville jeg hatt han i beltestol. Eventuelt ha puter liggende i bagasjen, sånn at du bare kan ta ut beltestolen i en fei og sette inn putene om du skal ha med flere barn av gangen på kortere turer. Datteren min på snart 6 år sitter bakovervendt, og jeg er mer enn middels opptatt av bilsikkerhet. Sønnen min får ikke sitte uten beltestol eller pute før han oppfyller alle kravene for det: Ryggen inntil, knærne i 90° knekk i knærne over kanten. Beltet over hoftene (ikke magen!), og over skulderen inntil halsen. Det må man være ganske lang for å få til, så barn på 135-150 er for små for det uansett hvordan foreldrene vrir og vender på det. Anonymkode: 5bdfc...df8 3
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #36 Skrevet 9. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er du en sånn mor som gir barnet innetider og leggetider til det har passert 20.. ? Anonymkode: 8a3a3...4c7 Ånei, uff, så fælt med en mamma som ikke vil at barnet skal få feil belteføring og få indre skader av beltet som ligger feil. Er ikke rart barn ler av andre barn som sitter trygt i beltestol når du som voksen oppfører deg som en idiot og snakker med folk som gjør det riktige. Voks opp. Anonymkode: 5bdfc...df8 5
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #37 Skrevet 9. februar 2021 Arkana skrev (11 timer siden): Min mellomste fyller 10 år neste mnd og sitter fortsatt i beltestol. Han er vel 140 cm høy og har god plass. Har aldri hørt at han har fått kommentarer fra venner når de sitter på med oss (de må jo sitte på pute eller i beltestol selv). Det er anbefalt at man sitter på pute eller i beltestol til man er 150 cm (og det er påbudt hvis utstyret er i bilen, et barn på 140 cm kan altså ikke sitte med bare bilens setebelter hvis det er en tilgjengelig stol/pute i bilen). Jeg gir blaffen i hva alle andre gjør i praksis. Her er det beltestol eller pute til 150 cm og de som er mer opptatt av å le av andre enn å sikre det kjæreste de har er rett og slett ganske dumme. Nå spør jeg i ren uvitenhet. Bør barn sitte i beltestol, selv om de ikke har nådd 150 i løpet av ungdomskolen? Jeg var rundt 150 i 10 klasse. Og har en datter som er kort for alderen, slik at det er store muligheter for at hun heller ikke er 150 før utgangen av u.skolen. Men kan ikke se for meg at det er aktuelt for en u.skole elev å sitte i beltestol. Eller er da skjellettet sterkt nok til å sitte uten, uavhenig av lengde? Anonymkode: 39418...29b
Arkana Skrevet 9. februar 2021 #38 Skrevet 9. februar 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Nå spør jeg i ren uvitenhet. Bør barn sitte i beltestol, selv om de ikke har nådd 150 i løpet av ungdomskolen? Jeg var rundt 150 i 10 klasse. Og har en datter som er kort for alderen, slik at det er store muligheter for at hun heller ikke er 150 før utgangen av u.skolen. Men kan ikke se for meg at det er aktuelt for en u.skole elev å sitte i beltestol. Eller er da skjellettet sterkt nok til å sitte uten, uavhenig av lengde? Anonymkode: 39418...29b Det er en interessant problemstilling. Trygg Trafikk sier ingenting om bilsikring etter 12 år så derfor ville jeg tenkt at hun bør sitte på pute (mindre synlig og kanskje mindre flaut enn beltestol) til 12 år (evt ut barneskolen) og at det er greit å droppe ekstra bilsikring etter det. Er hun imidlertid så lav at hun ikke har nådd 135 cm innen hun begynner på ungdomsskolen ville jeg ringt TT og spurt om råd.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #39 Skrevet 9. februar 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Her er det bakovervendt frem til 13 år. Det var litt klaging på dårlig benplass da vi tok bilferie for to år siden. Men heller det enn døden. Neste sommer kan de få slippe 🙂 Hva er grunnen til at du ikke har barnet ditt bakovervendt, ts? Anonymkode: 7442c...f06 Bakovervendt når man ikke har plass til beina er jo en fin måte å bli kvitt melketennene på hvis man blir påkjørt bakfra. Har sett skrekkeksempler der barn sitter bakovervendt i fosterstilling, det er både farlig og ukomfortabelt så man kan jo nesten lure på hva som surrer rundt oppe i hodet på foreldrene. Anonymkode: 3571e...1ea 10
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #40 Skrevet 9. februar 2021 Min 10-åring (straks 11) er høyere enn meg som er 163 cm, og sitter ikke verken i bilstol eller på pute. Kameratene hans, fra 135-145 cm sitter uten noe i egne biler. Anonymkode: 82ade...09c 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå