Far til 2 Skrevet 18. august 2005 #41 Skrevet 18. august 2005 Fortell det til min venninne som fant sin biologiske far etter 20 år, og som har verdens beste forhold til ham i dag da - at han like gjerne kunne vært død, det hadde kanskje vært bedre for henne. Jeg sier jo ikke at det er lett å ha en pappa som ikke bryr seg. Det er j...lig vanskelig, jeg har faktisk vært der selv, men ikke så voldsomt som deg Marianne - det høres grusomt ut. Jeg sier ikke at det ikke er en sorgprosess å ha en far som er mer opptatt av sin nye familie, og at det medfører mange vonde følelser som de med døde foreldre slipper. Men når far til 2 bruker to grusomme flyulykker der mange barn har mistet foreldrene sine, noen sikkert gode foreldre - andre sikkert ikke, over natten til argumentasjon for en barnelov i Norge som skal gi fedre rett til foreldrerett ved fødsel på denne måten: Der han marginaliserer disse 2-300 barnas tragedie og glorifiserer barn som savner samvær sin tragedie, da blir jeg kvalm. Jeg kan ikke skjønne at verken du eller noen andre oppegående mennesker kan støtte ham i en slik argumentasjonsteknikke. JA - det er grusomt med alle de barna som ikke får se fedrene sine så mye som de vil. Men ikke bland grusomme dødsulykker inn i det. ← Min mor mistet sin mor da hun var 2 månder. Noen venner mistet sin far da de var 7 og 10 år. Begge sier at det var vondt og at de har savnet denne forelderen siden. Og mine venner har gjort sitt ytterste for å holde seg i god fysisk form slik at ikke deres egne barn skal få oppleve noe tilsvarende. Mange av de samme reaksjonene kommer fra venner som av forskjellige årsaker ikke har hatt kontakt med sin far etter foreldrenes samlivsbrudd. Og venner jeg har vokst opp med og som så hvordan jeg hadde det med felles omsorg har kjempet hardt for å få lov til tilsvarende ordninger og kunne være tilstede for sine barn også etter samlivsbrudd, mye fordi de har følt på kroppen hva det vil si å ha en far uten mulighet til samvær. I et tilfelle har barnet valgt å kutte all kontakt med sin mor etter at hun selv ble voksen, da hun oppdaget hva moren hadde gjort og hvordan hun hadde trenert samværet. I et annet tilfelle har barnet valgt "å se sin far som død" siden faren trenerte samværet. I dette tilfellet mente altså det tidligere barnet at dette var en måte å beskytte seg selv mot den psykiske påkjenningen det var å ikke oppleve omsorg fra sin far. Som voksne mener jeg vi har lett for å vurdere dødsfall litt anderledes enn barn. Men jeg sier ikke at det ikke er tungt for barna også. Om en som ungdom/voksen er forelsket og har sterke ønsker om samvær med denne uoppnåelige partneren er det tungt å bli fratatt en slik mulighet med makt (f.eks. flytting) eller fordi den andre ikke bryr seg. For barn er dette VELDIG sterke følelser. Men om den personen en er forelsket i skulle dø (en fryktelig tanke, men nødvendig for sammenlikningens skyld) KAN !!! det være lettere å leve med manglende samvær. Når barn blir uten en eller begge foreldrene pga dødsulykke er det naturligvis en tragedie av dimensjoner. Som jeg har sagt i en annen tråd (glemte da å logge meg inn) er dette noe både jeg og mange andre foreldre er redd for. Og naturligvis sitter jeg med en klump i halsen når jeg leser store førsteside oppslag om at barna har mistet en forelder. Jeg synes det er like tragisk om det er et mindre innlegg hvor det til slutt står f.eks. "H*n etterlater seg ektefelle og 2 barn". Det jeg imidlertid reagerer sterkest på er at ingen forsøker å gjøre noe for de ca 70.000 barna som savner sin samværsforelder. Om jeg husker rett er det flere tusen barn som har mistet sin samværsforelder for altid (dvs ikke har samvær) fordi en av foreldrene på forskjellig vis trenerer samværet. Jeg reagerer med andre ord på at myndighetene ikke gjør noe for tusenvis av norske barn som gråter seg i søvn kveld etter kveld, uten at mor eller far ser det.
Gjest jomfrua.... ikke innlogget Skrevet 18. august 2005 #42 Skrevet 18. august 2005 hei for det første sa er sykehusene pålagt og bringe pa det rene vem som er faren det gjøres ved farskapstest, to vis du har lest det jeg har sier sa sier jeg at far bør vere til stede eller i umiddelbar framtid ta pa seg farskapet, altså vis far tar pa seg farskapet sa mener jeg han ska ha del i foreldreansvaret og de fleste fedre er til stede er det sa urimelig hilsen ← Sykehus er IKKE pålagt under en fødsel eller på eget initiativ å få på det rene hvem som er faren til barnet. Nå snakker du tøv og feilaktig. Ord som ""bør" og "de fleste" i den sammenheng du bruker dem nå gir ingen mening ut bra diskusjonstema..... lovgivning....farskap. Det er det som at du skal mene noe..... men det er ikke reellt og det kan ingen forholde seg til.
Gjest jomfrua.... ikke innlogget Skrevet 18. august 2005 #43 Skrevet 18. august 2005 Far til 2.... det er på dette punktet du har mistet perspektivet på din sak. Nå beveger du deg over på områder du viser lite kunnskap om, du blir irettesatt, men tar ikke ett hint og det ender med at du taler mot din sak.... du skaper uvilje for din sak fordi du ikke ser dine begrensninger. Ha en fin dag! hilsen en som liker og se sin lille hund løpe rundt og rundt etter sin egen hale... og for å "lure" halen... prøver den plutselig å snu flisa med å løpe den andre veien. Målet med dette? vet ikke.... men det er en fornøyelig og tåpelig lek og se på
Tule Skrevet 18. august 2005 Forfatter #44 Skrevet 18. august 2005 Mitt svar her var ment som en støtte til det du sier og som å være uenig med Sissi, men ettersom ikke alt kommer med når jeg trykker siter kan det kanskje misforstås. Jeg mener at det blir feil å hevde at man har lik plikt til å sette seg inn i plikter og rettigheter, fordi om mor "glemmer" det så får det ingen konsekvenser, vi får foreldreansvaret AUOTOMATISK uansett. ← hei ja da er det greit det er det jeg mener og jeg skjønner ikke helt vor sissi tar holdningene sine fra hilsen
Tule Skrevet 18. august 2005 Forfatter #45 Skrevet 18. august 2005 Jeg VET at det var ment å være ensidig, med mindre du har hørt noe annet fra NRK så la vær å kverulere. ← hei men mødrene her hadde full mulighet til og si sin side men gjorde det ikke hilsen
Tule Skrevet 18. august 2005 Forfatter #46 Skrevet 18. august 2005 Noe skjedde med mitt lange fin innlegg så jeg tar en enkler vinkling. Referansen til programmet "Far på mors måte" var gjort for å vise at det finnes foreldre som trenerer samvær, og at dette ødelegger barn. Mulig jeg tar feil, men jeg mener programmet var gjort av NRK og tilhørte serien "Rikets tilstand" ??? Jeg vet det finnes personer og organisasjoner som påstår at det var unyansert. Ikke minst fordi det beviser metoder som bevist brukes for å frata barn en forelder de i utgangspunktet er glad i, og hva dette gjør med barna. Som NRK også sa i forordet er dette noe svært få vil snakke om. Enda mindre stille opp i. Om organisasjonene som uoffisielt støtter slik samværstrenering hadde stilt opp vet de godt at gode spørsmål fra oppegående journalister ville avslørt mye av deres skjulte agenda. Problemet er imidlertid godt kjent over hele landet, men politikerene tør ikke gjøre noe med det fordi den sterkeste av de grupperingene som var involvert har tilegnet seg for mye makt til at politikerene tør frata dem noe av dette. At programmet var lite nyansert slik du referer til var fordi de som regnes for den sterke delen av de involverte partene nektet å uttale seg. Derfor ble det begrenset til domstoler og dokumentasjon fra disse samt uttalelser fra fagfolk som ikke er farget av den sterkeste partens synspunkter. Vi ser det samme i andre saker som avsløres. En av partene er ofte "ikke tilgejngelig for kommentarer". ← hei nemlig og det programmet viser også vorfor det er vanskelig og ikke fa sanne programmer ensidige hilsen
Gjest Gjest Skrevet 18. august 2005 #47 Skrevet 18. august 2005 Det jeg imidlertid reagerer sterkest på er at ingen forsøker å gjøre noe for de ca 70.000 barna som savner sin samværsforelder. Om jeg husker rett er det flere tusen barn som har mistet sin samværsforelder for altid (dvs ikke har samvær) fordi en av foreldrene på forskjellig vis trenerer samværet. Jeg reagerer med andre ord på at myndighetene ikke gjør noe for tusenvis av norske barn som gråter seg i søvn kveld etter kveld, uten at mor eller far ser det. ← Man trenger da ikke å se sine foreldre mer fordi om foreldrene har felles foreldreansvar..
Far til 2 Skrevet 18. august 2005 #48 Skrevet 18. august 2005 ... Når det gjelder programmet "far på mors måte" så VAR dette et makkverk. Fra nrks side ble det også tydelig sagt at man ikke ønsket å være objektiv, man så saken kun fra en side. Dette ga seg også veldig klart uttrykk i hvilke "eksperter" som ble sitert/brukt i progammet. Det er i seg selv grunn god nok for at mødrene i disse tilfellene IKKE stilte opp - de hadde uansett ikke kommet til orde. En annen sak er at jeg ikke kan fatte at NOEN ansvarsfulle foreldre ønsker å henge ut sine barn på den måten disse fedrene gjorde. I det perspektivet er det også fullt forståelig at mødrene ikke ønsket å bidra til enda mer uthengig av sine egne barn. ← Det er liten tvil om at det finnes enkeltpersoner og organisasjon(er ?) som ikke var enig. Disse personene og organisasjonen(e ?) fikk mulighet til å uttale, men ønsket naturligvis ikke uttale seg da deres skjulte agenda ville bli avslørt. NRK sa også at de hadde funnet MANGE tragiske problemstillinger mens de arbeidet med programmet, men ettersom så mange valgte å holde kjeft ønsket de bare å legge frem den informasjonen som kunne dokumenteres med "hard facts". Med andre ord var en mulig rettsak i ettertid ikke ønsket, noe som gjorde at programmet ble mye mindre opprørende enn det det kunne ha blitt om de hadde valgt å legge frem alt. Jeg skulle ønske politikerene kunne kontaktet NRK og deres journalister og fått all informasjon og dokumentasjon som ble funnet mht problemstillingen som ble dokumentert i programmet. Trådstarter tar opp problemstillingen mht foreldreansvar. I realiteten er dette bare en dråpe i havet om vi skal få på plass et lovverk som ivaretar barnas behov på en akseptabel måte. Men for trådstarter (og meg) er det sansynligvis UMULIG å flagge alle sakene i en tråd. Til det er forskjellsbehandlingen og de manglende rettighetene til barna altfor store. Jeg setter stor pris på at det er en sterkt voksende andel mødre og fedre som innser at de må ta sin del av ansvaret for at barn skal få den omsorgen de trenger fra begge foreldrene. Praksis fra det forrige århundre er heldigvis på vei til å endres og det er nærmest en eksplosiv vekst av foreldre som innser at barns rettigheter er viktigere enn foreldrenes rettigheter. Desverre er ikke lovverket oppdatert ihht folkeopinionen, men det vil bedre seg på sikt. Politikerene har ikke bestandig bakkekontakt og bruker noen tiår mer enn andre til å innse behovet for lovendringer. Men det er liten tvil om at om mine mine barn spør, når de blir voksne, skal de få informasjon om hvem som motarbeidet deres ønsker om samvær. Uavhengig om det er politiske partier, organisasjoner eller enkelt mennesker som blir nevnt. Og det er ikke vanskelig å dokumentere det jeg vil fortelle dem.
Tule Skrevet 18. august 2005 Forfatter #49 Skrevet 18. august 2005 Gjest skriver "Jeg mener at det blir feil å hevde at man har lik plikt til å sette seg inn i plikter og rettigheter, fordi om mor "glemmer" det så får det ingen konsekvenser, vi får foreldreansvaret AUOTOMATISK uansett." Ja mor får foreldreansvar uansett - som jomfrua påpeker, biologisk sett ser man godt hvor ungen kommer fra. For å sette det på spissen: skal mor måtte "erkjenne" morsskap da, for at det skal være rettferdig overfor far?? Selvsagt har både far og mor plikt til å sette seg inn i plikter og rettigheter ved å bli foreldre! Hvorfor skal den vordende mor være ansvarlig for å informere den vordende far om sine plikter?! Jeg skjønner ikke logikken - mor er da vel ikke sånn sett ansvarlig for far eller for å "oppdra" far (selv om jeg vet av visse personer i denne tråden mener at menn alltid er stakkarslige og ikke greier noen ting på egen hånd). Fortsatt er det slik at de fleste barn fødes inn i faste forhold (selv om foreldrene ikke er gift). At det da skal være et større ansvar for mor å sette seg inn i lover og regler blir søkt. Dette må da vel være et felles ansvar! Når det gjelder programmet "far på mors måte" så VAR dette et makkverk. Fra nrks side ble det også tydelig sagt at man ikke ønsket å være objektiv, man så saken kun fra en side. Dette ga seg også veldig klart uttrykk i hvilke "eksperter" som ble sitert/brukt i progammet. Det er i seg selv grunn god nok for at mødrene i disse tilfellene IKKE stilte opp - de hadde uansett ikke kommet til orde. En annen sak er at jeg ikke kan fatte at NOEN ansvarsfulle foreldre ønsker å henge ut sine barn på den måten disse fedrene gjorde. I det perspektivet er det også fullt forståelig at mødrene ikke ønsket å bidra til enda mer uthengig av sine egne barn. ← hei en jeg mener ikke at mor skal bevise morskap, men vis en far tar på seg farskapet sa bør det holde for og fa foreldreansvar jeg mener ikke at mor skal informere far om sine rettigheter jeg mener samfunnet skal det men se va som skjer nar det gjør det, barne og familiedepartemanget har gat og informert om forskjellene i rettigheter og blir da kritisert de fleste barn blir født i forhold likevel er det ikke før januar at fedre som bor sammen med mor for samme retigheter va er rimelig med det og nar det gjelder det programmet, vem har sakt det ikke var meningen og vere objektiv, og det var ikke barna som ble hengt ut dem sa vi ikke det var mødrene de kunne fint ha utalt seg de ble tilbudt di sa selv nei det er ikke slik som du sier at de ikke ville slippet til hadde de ver litt mindre feige sa hadde di utalt seg og provd og forsvare det di har gjort, jeg syns det var bra di lakte programmet det tok opp noe viktig det viser vor lett skjevhetene i rettigheter gjør at foreldre og barne i enkelte tilfeller noen ganger blir skadelidene jeg syns ikke det er noen vits i og forsvare morene sa lenge di ikke provde og forsvare seg selv hilsen
Tule Skrevet 18. august 2005 Forfatter #50 Skrevet 18. august 2005 Sykehus er IKKE pålagt under en fødsel eller på eget initiativ å få på det rene hvem som er faren til barnet. Nå snakker du tøv og feilaktig. Ord som ""bør" og "de fleste" i den sammenheng du bruker dem nå gir ingen mening ut bra diskusjonstema..... lovgivning....farskap. Det er det som at du skal mene noe..... men det er ikke reellt og det kan ingen forholde seg til. ← hei det star svart pa vit i barnelova at vis mor ikke oppgir farskap sa skal sykehuset gjøre det di kan for og fa brakt på det rene det siste du sier skjønner jeg ikke helt hilsen
Tule Skrevet 18. august 2005 Forfatter #51 Skrevet 18. august 2005 Man trenger da ikke å se sine foreldre mer fordi om foreldrene har felles foreldreansvar.. ← hei nei men det blir vanskelig og trenere samveret den som er omsorgsforelder kan da ikke flytte ut av landet hilsen
Mette Skrevet 18. august 2005 #52 Skrevet 18. august 2005 (endret) Tråden er ryddet. Remyline Moderator Endret 18. august 2005 av Remyline
Gjest Gjest Skrevet 18. august 2005 #53 Skrevet 18. august 2005 hei men mødrene her hadde full mulighet til og si sin side men gjorde det ikke hilsen ← Les igjen, det var MENT å være ensidig!
Gjest Gjest Skrevet 18. august 2005 #54 Skrevet 18. august 2005 Gjest skriver "Jeg mener at det blir feil å hevde at man har lik plikt til å sette seg inn i plikter og rettigheter, fordi om mor "glemmer" det så får det ingen konsekvenser, vi får foreldreansvaret AUOTOMATISK uansett." Ja mor får foreldreansvar uansett - som jomfrua påpeker, biologisk sett ser man godt hvor ungen kommer fra. For å sette det på spissen: skal mor måtte "erkjenne" morsskap da, for at det skal være rettferdig overfor far?? Selvsagt har både far og mor plikt til å sette seg inn i plikter og rettigheter ved å bli foreldre! Hvorfor skal den vordende mor være ansvarlig for å informere den vordende far om sine plikter?! Jeg skjønner ikke logikken - mor er da vel ikke sånn sett ansvarlig for far eller for å "oppdra" far (selv om jeg vet av visse personer i denne tråden mener at menn alltid er stakkarslige og ikke greier noen ting på egen hånd). Fortsatt er det slik at de fleste barn fødes inn i faste forhold (selv om foreldrene ikke er gift). At det da skal være et større ansvar for mor å sette seg inn i lover og regler blir søkt. Dette må da vel være et felles ansvar! Når det gjelder programmet "far på mors måte" så VAR dette et makkverk. Fra nrks side ble det også tydelig sagt at man ikke ønsket å være objektiv, man så saken kun fra en side. Dette ga seg også veldig klart uttrykk i hvilke "eksperter" som ble sitert/brukt i progammet. Det er i seg selv grunn god nok for at mødrene i disse tilfellene IKKE stilte opp - de hadde uansett ikke kommet til orde. En annen sak er at jeg ikke kan fatte at NOEN ansvarsfulle foreldre ønsker å henge ut sine barn på den måten disse fedrene gjorde. I det perspektivet er det også fullt forståelig at mødrene ikke ønsket å bidra til enda mer uthengig av sine egne barn. ← Jeg snakker ikke om mor og en hvilken som helst far, jeg snakker om mor og far som er samboere. Da bør far få automatisk foreldreansvar som mor får på lik linje som gifte. Og det du sier om at det skulle være et større ansvar for mor å sette seg inn i lover og regler er virkelig tull, mange mødre setter seg ikke inn i lover og regler FORDI de vet at de får foreldreansvaret uansett. Det var en tilfeldighet at jeg så på skjemaet på sykehuset og krysset av for at far skulle få foreldreansvar. Jeg visste det ikke, det var ingen problemstilling for meg. Ang. NRK sitt program så har jeg skrevet her inne opptil flere ganger at jeg VET at det var ment å være ensidig fra NRK sin side.
Gjest Sissi Skrevet 18. august 2005 #55 Skrevet 18. august 2005 (endret) Gjest: jeg snakker også om mor og far som er samboere og mener da at det er begges ansvar å finne ut av lover og regler. Også det som gjelder nå (men som endres fra 1. januar) om at mor automatisk har foreldreansvar mens far må skrive under på det. Mht. nrk-programmet så var mine kommentarer ikke rettet til deg, men til far til 2 og hans vanlige oppgulp om stakkars far. Endret 18. august 2005 av Sissi
Mette Skrevet 18. august 2005 #56 Skrevet 18. august 2005 Tråden er delt, dere finner den andre delen på Ris og ros. Remyline Moderator
Gjest Gjest Skrevet 18. august 2005 #57 Skrevet 18. august 2005 Gjest: jeg snakker også om mor og far som er samboere og mener da at det er begges ansvar å finne ut av lover og regler. Også det som gjelder nå (men som endres fra 1. januar) om at mor automatisk har foreldreansvar mens far må skrive under på det. Mht. nrk-programmet så var mine kommentarer ikke rettet til deg, men til far til 2 og hans vanlige oppgulp om stakkars far. ← Men er det det vi diskuterer da? Diskuterer vi ikke om det burde være slik at samboende far også får automatisk foreldreansvar? (sånn det nå forsåvidt har blitt, så egentlig er vel debatten unødvendig... ) Og, ja - strengt tatt har begge 2 like mye plikt til å sette seg inn lover og regler. Men, jeg mener at for samboende par burde det ikke være nødvendig, begge bør få automatisk foreldrerett.
Gjest Sissi Skrevet 18. august 2005 #58 Skrevet 18. august 2005 Gjest skriver"sånn det nå forsåvidt har blitt, så egentlig er vel debatten unødvendig..." nettopp
Gjest Gjest Skrevet 18. august 2005 #59 Skrevet 18. august 2005 Jeg VET at det var ment å være ensidig, med mindre du har hørt noe annet fra NRK så la vær å kverulere. ← Og hvordan VET du det. Slutt å kveruler selv.
Gjest Gjest Skrevet 18. august 2005 #60 Skrevet 18. august 2005 Og hvordan VET du det. Slutt å kveruler selv. ← Det går jeg utifra at du kan tenke deg til selv.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå