Far til 2 Skrevet 21. august 2005 #101 Skrevet 21. august 2005 Jeg mener ikke hun skal ha rett til det. Men det vil kunne bli en konsekvens i de tilfeller der mor er den eneste som vet hvem far er. Uansett hva du og jeg mener er riktig. ← Dette problemet er desverre allerede aktuelt og vil ikke bli endret vesentlig ved en loveendring som tilsier at fedre automatisk får foreldreansvar om de også juridisk sett blir far til barnet. Jeg har sett flere tilfeller der mødre som ønsker barn uten mann blir oppfordret til akkurat det du viser til. Dessuten kjenner jeg til et konkret tilfelle der mor gjorde nettopp det du beskriver. Faren ble den gang nektet å ta DNA test for å få bekreftet farsskapet som han ønsket å påta seg. Etter det tok faren sitt eget liv. "Barnet" vet fortsatt ingenting om hvem som er faren og farens skjebne, i hovedsak fordi moren etter dødsfallet tok barnet og flyttet til en annen kant av landet hvor ingen kjente historien.
Gjest Turi Skrevet 21. august 2005 #102 Skrevet 21. august 2005 Dette problemet er desverre allerede aktuelt og vil ikke bli endret vesentlig ved en loveendring som tilsier at fedre automatisk får foreldreansvar om de også juridisk sett blir far til barnet.← Vet at det alt er aktuelt. Det jeg opprinnelig skrev (for noen sider siden ) var at det ved å innføre automatikk i at en "kjent" far får foreldreansvar, vil kunne forsterkes fra dagens situasjon. Og det står jeg for, jeg vil anta at det kan bli endret vesentlig. For i dag kan far bli kjent uten å tildeles foreldreansvar og dermed begrense mors individuelle handlefrihet på vegne av poden. Om det ikke lenger er slik, vil de mødrene som er disponert for å ønske enevelde, ha enda en grunn til å ikke oppgi hvem far er. Igjen - jeg sier ikke at disse mødrene handler rett - jeg bare refererer til hva som vil kunne bli realiteten for enkelte barn. Vi kan diskutere enkeltsituasjoner/-personer opp og ned og bort i mente og være enige eller uenige i fars eller mors handlemåter og barns skjebner. Det som er vesentlig å se på i forhold til lovendringer er hvordan dette kan påvirke handlemønstre uavhengig av enkeltpersoner. Og da mener jeg altså at en automatikk i foreldreansvar vil kunne ha positive virkninger for de som allerede er vel forent om at dette skal far ha, og kunne medføre ytterligere forverring for de barn som har mødre som mener far IKKE skal ha det. Er derfor litt i tvil i forhold til automatikken i foreldreansvar for identifiserte - ikke samboende eller gifte - fedre... Selv om den i en ideell verden ville være bra.
Far til 2 Skrevet 21. august 2005 #103 Skrevet 21. august 2005 Vet at det alt er aktuelt. Det jeg opprinnelig skrev (for noen sider siden ) var at det ved å innføre automatikk i at en "kjent" far får foreldreansvar, vil kunne forsterkes fra dagens situasjon. ... ... ← Det virker som om du er enda mer kritisk til kvinners handlemåte, eller mulige handlemåte, en det menn (og barn) som har brennt seg er .
Tule Skrevet 23. august 2005 Forfatter #104 Skrevet 23. august 2005 Jeg synes loven kan være slik som den er nå, hvis folk vil ha alle rettigheter som ekteskapet gir så er det da bare å gifte seg, eller hva? Nei, fordi ekteskapet gir også plikter, noe et samboerskap ikke gjør..... ← hei va menere du og far er vel like mye forelder om han er sammen med som han er gift med mor heldigvis blir loven endret fra første januar slik at far for delt foreldreansvar om han å er sammen med mor hilsen
Tule Skrevet 23. august 2005 Forfatter #105 Skrevet 23. august 2005 Vet at det alt er aktuelt. Det jeg opprinnelig skrev (for noen sider siden ) var at det ved å innføre automatikk i at en "kjent" far får foreldreansvar, vil kunne forsterkes fra dagens situasjon. Og det står jeg for, jeg vil anta at det kan bli endret vesentlig. For i dag kan far bli kjent uten å tildeles foreldreansvar og dermed begrense mors individuelle handlefrihet på vegne av poden. Om det ikke lenger er slik, vil de mødrene som er disponert for å ønske enevelde, ha enda en grunn til å ikke oppgi hvem far er. Igjen - jeg sier ikke at disse mødrene handler rett - jeg bare refererer til hva som vil kunne bli realiteten for enkelte barn. Vi kan diskutere enkeltsituasjoner/-personer opp og ned og bort i mente og være enige eller uenige i fars eller mors handlemåter og barns skjebner. Det som er vesentlig å se på i forhold til lovendringer er hvordan dette kan påvirke handlemønstre uavhengig av enkeltpersoner. Og da mener jeg altså at en automatikk i foreldreansvar vil kunne ha positive virkninger for de som allerede er vel forent om at dette skal far ha, og kunne medføre ytterligere forverring for de barn som har mødre som mener far IKKE skal ha det. Er derfor litt i tvil i forhold til automatikken i foreldreansvar for identifiserte - ikke samboende eller gifte - fedre... Selv om den i en ideell verden ville være bra. ← hei det er jo interesant men jeg mener og siden det er kanskje tretti prosent av alle barn som har en annen far en den di tror er far, og vi sier at sykehuset har plikt til og gjøre det di ka nfor og fa fastslatt farskapet sa kan vi inføre tvungen farkapstest for alle, for noen kvinner som er gift er det viktig og holde pa fasaden derfor sier di ikke noe, og ved og gjøre det slik sa vil vi ikke stigmatisere noen, og vis kvinner vet konsekvensen ved og ikke si noe sa gjør di det ikke jeg vet ikke jeg bare legger det fra, det er litt bensin pa balet barn trenger en far og det er også slik at det fins arvelige sykdommer og egenskaper jeg syns barn skal vere klar over det, jeg syns barn skal ha rett til og vite om sit ophav jeg syns det skal ga foran mors rett til og tie, jeg syns i vertfall det bør vere slik at en som mener at han er far til barnet bor fa test og det mente jeg det var og jeg mener jeg sa en pa tv som etter mange ar fikk test og fikk bekreftet at han er far vis mor har vert sa løsaktig at hun ikke vet vem som er far sa bor det vere test, det er og slik at barn ikke er hennes eiendom da skal hun ikke ha rett til og nekte test hilsen
Tule Skrevet 23. august 2005 Forfatter #106 Skrevet 23. august 2005 Dette problemet er desverre allerede aktuelt og vil ikke bli endret vesentlig ved en loveendring som tilsier at fedre automatisk får foreldreansvar om de også juridisk sett blir far til barnet. Jeg har sett flere tilfeller der mødre som ønsker barn uten mann blir oppfordret til akkurat det du viser til. Dessuten kjenner jeg til et konkret tilfelle der mor gjorde nettopp det du beskriver. Faren ble den gang nektet å ta DNA test for å få bekreftet farsskapet som han ønsket å påta seg. Etter det tok faren sitt eget liv. "Barnet" vet fortsatt ingenting om hvem som er faren og farens skjebne, i hovedsak fordi moren etter dødsfallet tok barnet og flyttet til en annen kant av landet hvor ingen kjente historien. ← hei slik er ille hilsen
Gjest sexysadie Skrevet 24. august 2005 #107 Skrevet 24. august 2005 hei det er jo interesant men jeg mener og siden det er kanskje tretti prosent av alle barn som har en annen far en den di tror er far, og vi sier at sykehuset har plikt til og gjøre det di ka nfor og fa fastslatt farskapet sa kan vi inføre tvungen farkapstest for alle, for noen kvinner som er gift er det viktig og holde pa fasaden derfor sier di ikke noe, og ved og gjøre det slik sa vil vi ikke stigmatisere noen, og vis kvinner vet konsekvensen ved og ikke si noe sa gjør di det ikke jeg vet ikke jeg bare legger det fra, det er litt bensin pa balet ← Så 30% av barna har ikke "rett far", hvor har du det tallet ifra?
Tule Skrevet 26. august 2005 Forfatter #108 Skrevet 26. august 2005 Så 30% av barna har ikke "rett far", hvor har du det tallet ifra? ← hei det tallet har stått i en statistikk og det var framme da det var debatt ved at man inførte reglene om at en far altid har rett til en farskaps test uansett så skjønner jeg ikke argumentet dit om at det er forskjell på en far i et samboerskap og et ekteskap her er det snakk om og trygge rettighetene til et barn hva om en faller fra har du tenkt pa det hilsen
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå