Gå til innhold

Mobbing er et oppkonstruert problem.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Maleficenta skrev (8 minutter siden):

Nei at noen (hvis det er snakk om barn da). En voksen stopper lederen. Det er jo de voksnes jobbå ordne opp her. Ikke barna selv

Ok. Ja, er enig i det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De sterke hjelper de svake. Men de aller svakeste, ja de mobber. Sterke gode mennesker mobber ikke. Svake og onde mennesker mobber. Jeg mener det er noe ondt i de som mobber og plager andre. De vet hva de gjør, men gjør det likevel. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.1.2021 den 20.41):

Mobbing er bare et navn enkelte bruker for å beskrive den naturlige sosiale prosessen som foregår allerede fra barnehagealder, og videre til skole, arbeidsliv, osv. Mennesket har alltid hatt en hierarkisk natur, så lenge det moderne mennesket har eksistert har mennesker innfunnet seg etter hierarkisk modell, der den sterkeste tar makten og bestemmer hvem som skal lede, og hvem som skal innrette seg. Det dere kaller mobbing er bare denne prosessen som gjør seg gjeldende i vårt moderne samfunn.

De som taper kampen, er de samme som hadde fått problemer av andre ting. Mobbeofrene er genetisk disponerte til å få problemer etter ytre negative stimuli, men man finner en ekstern forklaring for å dekke over at de ikke har greid å innordne seg i hierarkiet, eller nærmere bestemt at de havner nederst i næringskjeden når det kommer til sosial interaksjon. Alle mennesker konkurrerer seg i mellom, og særlig barn som vokser opp, de skal teste grenser og konkurrere innbyrdes, da vil konkurransen alltid ha tapere. Jeg mener dette er et naturlig utslag av menneskets konkurranselyst og hierarkiske natur.

Hierarkisk oppførsel er også naturlig blant dyr, mennesker er forsåvidt også dyr så denne oppførselen er egentlig helt naturlig. Det finnes ikke mobbing, bare usikre mennnesker. Eller mobbing er bare et ord som ikke har betydning.

Anonymkode: 32be7...11f

For at samfunnet skal akseptere mobbing, må samfunnet også akseptere at ofrene får forsvare seg selv. Det skjer ikke i dag. 

Hvis vi godtar mobbing må vi også godta at ofrene for eksempel får lov til å bruke vold for å beskytte seg selv. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mezinchaleft skrev (24 minutter siden):

For at samfunnet skal akseptere mobbing, må samfunnet også akseptere at ofrene får forsvare seg selv. Det skjer ikke i dag. 

Hvis vi godtar mobbing må vi også godta at ofrene for eksempel får lov til å bruke vold for å beskytte seg selv. 

Helt enig. Nå er det jo slik at dersom mobbeoffer tar igjen med vold, så er det de som får skylda og mobberen slipper unna

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 31.1.2021 den 20.59):

Hvorfor i all verden skal en person som har det bra ned seg selv gjøre livet kjipt for andre??

Anonymkode: ce1bf...5f0

Psykopatiske trekk?

 

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv blitt mobbet på skolen i alle år, til og med i arbeidslivet har jeg opplevd mobbing.

Det har gjort noe med meg som menneske

Jeg har alltid vært litt annerledes og det har det vært liten aksept for.

Opplever fremdeles den dag i dag mobbing

Husker godt den dagen jeg innrømmet for meg selv at jeg var et mobbeoffer, det føltes ikke godt.

Fikk lite hjelp fra skole og ledelse.

Har opplevd så mange fæle situasjoner at jeg begynner å gråte når jeg tenker på det.

Begynner lett å gråte når jeg hører om andre som opplever dette.

Mobbing er veldig ødeleggende

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Mobbing er ikke et oppkonstruert problem. Det er veldig reellt og ødelegger for ganske mange. 

 

Men det er samtidig også meget, meget, missforstått, dog 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang ang argumenter som 'de ønsker og å være onde'. Jeg tror det er få av dem som gjør det fordi ønsker og å være onde. Jeg tror mange av dem gjør det, fordi de ønsker og å oppnå en slags status. Derimot er de ofte  lite preget av empati for den som mobbes og det gjør at de ikke klarer og å sette seg inn i hvordan det oppleves for den som mobbes. De distanserer seg ofte fra den som mobbes, følelsesmessig og de legitimerer det de gjør. 

 

 

Det er så hardt og brutalt det faktisk er, noe som illustrerer hvorfor det er såpass farlig med mobbing 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogkatten skrev (På 31.1.2021 den 21.07):

Er ikke du snart ferdig med å forsvare mobbing nå, TS? Hvor lenge har du tenkt å spytte ut tråder som dette med jevne mellomrom? For jeg regner med det ikke er noen voldsom menge brukere her inne som har slike kyniske og lite sjarmerende meninger, men det har vært noen tråder med lignende tema en stund nå.

Mobbere en en kreftsvulst, de er avskum uten empati. Det er en myte at majoriteten har store problemer på andre områder i livet, de fleste er velfungerende mennesker som bare like å provosere og få frem en reaksjon. Og så har man dem som finner en syk glede i å plage andre. Jeg er også drittlei av å høre om alt fokus som er på mobbeofrene, mens "ingen" ser på mobberne og hva som er galt med dem. Og at de er barn er en dårlig unnskyldning, de fleste forstår at det de gjør er feil. De forstår kanskje ikke den fulle og langsiktige konsekvensen av det, men de vet utmerket godt at det er galt. 

Det er ikke en myte at mobbere har problemer på andre områder; det er et faktum. Miljø og oppvekst er ofte en ganske viktig faktor for at mobbing kan skje. Det oppstår ikke av seg selv 

Endret av Mari Y
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mari Y skrev (16 minutter siden):

Ang ang argumenter som 'de ønsker og å være onde'. Jeg tror det er få av dem som gjør det fordi ønsker og å være onde. Jeg tror mange av dem gjør det, fordi de ønsker og å oppnå en slags status. Derimot er de ofte  lite preget av empati for den som mobbes og det gjør at de ikke klarer og å sette seg inn i hvordan det oppleves for den som mobbes. De distanserer seg ofte fra den som mobbes, følelsesmessig og de legitimerer det de gjør. 

 

 

Det er så hardt og brutalt det faktisk er, noe som illustrerer hvorfor det er såpass farlig med mobbing 

Dette er å ønske å være ond. Pur ondskap. Ønsket ondskap. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (1 minutt siden):

Dette er å ønske å være ond. Pur ondskap. Ønsket ondskap. 

Målet kan ofte være at de ønsker og å oppnå status, og de bruker dette på en måte som er helt feil. I aller høyeste grad handler det også gjerne om makt og dominanse, og det kan neppe argumentes mot at dette er ondskap uansett om det er selve målet eller middelet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

PetterKanin skrev (På 31.1.2021 den 20.50):

Typisk misforståelse. Mobbere er ofte helt sikre på seg selv og hva de oppnår ved sin oppførsel. 

Dette er jo tilbakevist gjennom forskning mange ganger. 

Kaller man andre for stygge ting kommer det enten av usikkerhet eller sinne (som ofte også kommer av usikkerhet) 

Anonymkode: 08176...ae0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mari Y skrev (5 minutter siden):

Målet kan ofte være at de ønsker og å oppnå status, og de bruker dette på en måte som er helt feil. I aller høyeste grad handler det også gjerne om makt og dominanse, og det kan neppe argumentes mot at dette er ondskap uansett om det er selve målet eller middelet 

Selvsagt kan det det. Er man ondskapsfull er man ondskapsfull. Uansett hva målet er.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig finnes mobbing... Jeg mener derimot at det også finnes erting, og at erting ikke nødvendigvis er mobbing. Jeg tror folk slenger rundt seg med "mobbe" ordet litt for lett, for jeg kjenner folk som faktisk har vert utsatt for mobbing, og det er helt grusomt. Erte gjør ALLE barn fra tid til annen, det er en del av prosessen på en måte. 

Anonymkode: ae40b...677

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...