Gå til innhold

Prøver på første


Helne90

Anbefalte innlegg

Syns det har vært veldig fint å lese andres erfaringer her inne, så lager også min egen dagbok! 

Litt om meg - jeg er 30, har vært med samboer i mange år, begge er i arbeid, bor i Oslo og har generelt sett stabile liv. 
Sent Januar 2020 spurte samboer om vi ikke skulle begynne å prøve våren 2020, så jeg sluttet på p-piller når brettet for januar gikk tomt, noe jeg har gått på fast siden 2014, men også i perioder før.
Mensen har hele tiden vært stabilt med noen dager fra eller til på sykluslengde, men den kommer alltid. 
Vi brukte annen prevensjon frem til Mai 2020, og tenkte at nå ser vi bare hva som skjer. (Samboeren har alltid hatt en greie om å få barn tidlig på året, derav start i Mai).

Nå i PP8 var første gang jeg har kjent jeg ble skikkelig neppå når mensen kom. Tidligere har jeg tenkt at "jaja, det har bare gått noen mnd", men nå er det jo SNART 1 år. 

Slik ståa er nå skal jeg ta litt div blodprøver (sjekke stoffskifte og hormoner, all that jazz), samt ta ny celleprøve. 
Mannen skal også inn for utredning nå ila vinteren. 

Vi har 3 vennepar som alle fikk sin første baby i 2020 (alle med få mnds prøving), og 1 vennepar som skal ha sin første nå i vår som fikk det til på første forsøk.
Vet det er håpløst å sammenligne, men lettere sagt enn gjort. Hjelper ikke å være tidenes streber som er vant til å jobbe hardt og få ting gjort effektivt, hehe.  

En ting er iallfall sikkert - ingen av oss bryr oss om barn tidlig på året lengre! 😂 

---

EDIT:
Januar - Mars 2021: Begge utredet. Alt fin med meg, men mannen har azoospermi så vi må bruke donorsperm. 
Juni 2021: Står på venteliste offentlig, men har bestilt til 3 forsøk med IUI privat i mellomtiden.
November 2021: Første IUI forsøk: Kjemisk
Desember 2021 - Januar 2022: Andre  IUI forsøk: Gravid, mister uke 8 MA



 

Endret av Helne90
ny info
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei og velkommen, så hyggelig at du ble med her 😊

Da har vi vært prøvere omtrent like lenge! Jeg må innrømme at jeg også påvirkes av alle som tilsynelatende får det til fort, glad på dem sine vegne, men skulle så gjerne ønske jeg og fikk det til fort..

Blir spennende å høre resultat fra blodprøvene! Og deilig å være igang med utredning før et år er godt, kan se for meg at det er betryggende 😊

Gleder emg veldig til å følge deg videre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe ja, det tar ikke mange månedene med prøving før man driter i timingen mtp. barnehage osv., man vil bare at det skal klaffe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Fint at du laga deg dagbok. Godt å dele tanker med noen :) Håper dere finner ut at alt er i orden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig å få følge deg fremover💕 har mannen sjekket seg da? Før du begynner med hormonkurer og greier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atticmess skrev (2 timer siden):

Hei og velkommen, så hyggelig at du ble med her 😊

Da har vi vært prøvere omtrent like lenge! Jeg må innrømme at jeg også påvirkes av alle som tilsynelatende får det til fort, glad på dem sine vegne, men skulle så gjerne ønske jeg og fikk det til fort..

Blir spennende å høre resultat fra blodprøvene! Og deilig å være igang med utredning før et år er godt, kan se for meg at det er betryggende 😊

Gleder emg veldig til å følge deg videre

Åh er vi det! Da får vi begge krysse fingrene for suksess for begge to neste PP! ❤️ 
 Ja sant, man er jo såklart glad på deres vegne, men stikker jo bittelitt når de får det til med eeeen gang 😂

Gud ja håper jeg slipper stoffskiftetrøbbel, men det ligger litt i de genetiske kortene dessverre. Trodde at nå som jeg har blitt såpas voksen at jeg slapp unna! Er nå plutselig bekymra for blokkerte eggledere grunnet tidligere blindtarmoperasjon, men selv om det står noen steder at det kan skje er det jo fortsatt svært sjeldent ser det ut som, så er jo bare å holde hodet kaldt så langt det lar seg gjøre! 
Alle har vel sine punkt med krisemaksimering, gjerne når man får mens igjen, hehe 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pantoten skrev (2 timer siden):

Hehe ja, det tar ikke mange månedene med prøving før man driter i timingen mtp. barnehage osv., man vil bare at det skal klaffe :)

Haha ja, SÅ sant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tjolahei skrev (1 time siden):

Hei!

Fint at du laga deg dagbok. Godt å dele tanker med noen :) Håper dere finner ut at alt er i orden!

Så hyggelig! :) Ja det lettet litt på trykket, så det var fint å endelig gjøre. 

Ja krysser fingrene for at det bare er timing! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uglejenta skrev (1 time siden):

Så koselig å få følge deg fremover💕 har mannen sjekket seg da? Før du begynner med hormonkurer og greier

❤️ 
Ja han har bestilt time til legen han og, men ikke tatt den enda!
Spurte gyno på timen om jeg skulle vente til han hadde testet, men han var ganske liberal med det og sa jeg kunne prøve første syklus nå først uten at han var testa, så satser på at han vet hva han holder på med, hehe! 
Var jo først og fremst der for celleprøve og generell ultralydsjekk av alt utstyrt, var ikke helt forberedt på å få en resept men jaja 😅  Er jo ikke gått riktig et år enda så mannen stresser nok litt mindre enn jeg gjør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

welcomwagon.gif.a0287dd72e49238e42e46a28746be594.gif

Velkommen og gratulerer som prøver! Kjedelig å høre at du har vært prøver såpass lenge uten at noe har skjedd. Men veldig sant at det er godt å henge med likesinnede. Vi begynte også å prøve i mai, så kjenner at man er skikkelig lei på dette tidspunktet over å ikke være gravid. Jeg ønsker meg også veeeldig en 2021-baby, så krysser fingrene for at vi begge får ønsket oppfylt! ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helne90 skrev (På 26.1.2021 den 17.29):

Gud ja håper jeg slipper stoffskiftetrøbbel, men det ligger litt i de genetiske kortene dessverre. Trodde at nå som jeg har blitt såpas voksen at jeg slapp unna! Er nå plutselig bekymra for blokkerte eggledere grunnet tidligere blindtarmoperasjon, men selv om det står noen steder at det kan skje er det jo fortsatt svært sjeldent ser det ut som, så er jo bare å holde hodet kaldt så langt det lar seg gjøre! 
Alle har vel sine punkt med krisemaksimering, gjerne når man får mens igjen, hehe 😅

Haha, kjenner meg igjen i krisemaksimeringen x) Håper det ikke er grunn til bekymring 🤞 Kjekt å få sjekket da, og få hjelp litt raskere om det trengs 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Update:
Tok blodprøver i går, gyno ringte idag med to av svarene - skal på kontroll igjen om et par uker grunnet noe høyt stoffskifte, og blir henvist for å ta biopsi grunnet celleprøven. Han sa det ikke var funnet noe skummelt, men at det var endringer så han ville være helt sikker før vi gjorde noe mer. 
Skal også avvente med oppstart av Letrozol til vi er 100% på stoffskiftet. 

Samboer er roligere enn meg med tanke på at det tar litt tid, og selv om han syns vi bare skal kjøre på som prøvere i tilfelle det sitter, så har han nå lagt sitt håp i en tidlig 2022-baby igjen, haha.
Så han har iallefall ikke lagt noe press på at det skal skje fort! Ikke det at han noen gang har gjort det, men jeg tror nok jeg legger det på megselv siden det er jeg som BLIR gravid og derav føler litt mer ansvar når det tar tid. Ikke særlig logisk men 😅 Kjente det lettet litt etter han sa det likevel, for da er det kun jeg som blir skuffet ved mens og ikke han, og det kan jeg tåle!

En annen ting jeg gjorde på dagen jeg fikk mens denne syklusen var å jobbe med å omstille hjernen litt - være positiv.
Så for å gi megselv et lite boost og en motivasjon for året lagde jeg et 2021Moodboard som representerer hvordan jeg vil 2021 skal være med alt fra jobb til familie og generelt. Det var faktisk utrolig gøy, beroligende og ikke minst motiverende!
Jeg har sett på det en gang om morgenen før jeg starter dagen, og da virkelig kjenner jeg på følelsen av å ha de tingene, og jeg blir skikkelig gira for dagen!
Denne typen visualisering er noe jeg kommer til å fortsette med på generelt grunnlag tror jeg, det ga meg mye! 

 

Endret av Helne90
skrivefeil
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (På 26.1.2021 den 21.12):

welcomwagon.gif.a0287dd72e49238e42e46a28746be594.gif

Velkommen og gratulerer som prøver! Kjedelig å høre at du har vært prøver såpass lenge uten at noe har skjedd. Men veldig sant at det er godt å henge med likesinnede. Vi begynte også å prøve i mai, så kjenner at man er skikkelig lei på dette tidspunktet over å ikke være gravid. Jeg ønsker meg også veeeldig en 2021-baby, så krysser fingrene for at vi begge får ønsket oppfylt! ❤️

Takk det samme, håper det sitter for dere nå kjapt også! ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Update: 
Tok biopsi av livmorhals på mandag - så får vi se om konisering blir nødvendig eller ei!
EL skal være idag, men grunnet biopsien på mandag har vi ikke kunnet prøve enda denne perioden, så Februar blir nok pause-mnd på oss! 

Mannen har tatt sædtest og fikk beskjed om dårlig kvalitet, men ingen fler detaljer enn det. Han skal til legen i morgen for å vite mer - om det er antall, svømmeevne eller avvik som er problemet, og i hvor stor grad det er et problem.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, hørtes frustrerende ut å bare få vite at det er dårlig kvalitet uten noe videre om hva som gjør at de har kommet til den konklusjonen. Heldigvis ikke lenge til legetime imorgen, håper dere får noen gode svar da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

HannaNO skrev (På 17.2.2021 den 13.53):

Hvordan går det Helne90? Har dere fått noe mer avklaring? Sender en klem!💕

Hei! ❤️
Det går fint her - biposi grunnet celleprøve gjorde at vi nok misset denne mds eggløsning, så har tatt det veldig chill egentlig! (nesten vært litt digg å vite at dette måtte bli pausemåned, hehe. Roe hodet litt). 
Mannen har blitt henvist til en klinikk for å finne ut hvorfor det var få sperm (blokkering? hormoner? who knows), men han har ikke fått time enda. 
Så vi får se! 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Update:
Tok ny stoffskifeprøve sist fredag og fikk vite idag at alt er bra! Det hadde justert seg på egenhånd. 

Alt annet av verdier (vitaminer, hormoner og hva nå annet de sjekka) var også bra, så da gjenstår det bare for mannen å få innkalling!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Februar ble da som sagt en pausemnd grunnet livmorhalsbiopsi midt oppi eggløsninga, så ingen sjokk at mensen kom!

De fant ingen spermier i sædprøven til mannen, så neste steg må vel bli videre utredning der for pesa/tesa.
Om noen har erfaringer med dette mottas de varmt! :)
Skjønner ikke helt om dette gjøres på en klinikk eller på sykehus, og fastlegen hans viste vist heller ingenting om prosessen - ikke særlig lovende...
Han står på venteliste hos min fastlege, men tror jeg sender han til privat utredning imens. Private klinikker kan vel henvise offentlig ved funn? 

Kjipe nyheter såklart, men leser mange positive historier der likevel! Krysser fingrene for at det enten er mange gode svømmere der inne som bare ikke kommer ut, eller om ikke at de kan stimuleres. 

Vi er nok litt lettet egentlig begge to for at vi vet årsaken, som sikkert høres rart ut når det såklart ikke er noe man ønsker å høre, men bedre å vite enn å uforklarlig ikke få det til! Da kan vi også slutte å stresse i PP frem til vi vet mer. 

Så da tenker jeg at PP9 pauser helt til det løser seg! Andre som har "pauset" tellingen pga utredning som må gjøres? 😅

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...