Gå til innhold

Vi prøver 2021


Mnørste

Anbefalte innlegg

Dette er mitt første emne her. Veldig skummelt, men samtidig spennende. 
Min samboer og jeg er helt ferske prøvere. Vi eier leilighet og har begge gode jobber. Vi har nå blitt enige om å begynne prøvingen. 
Vi er 26 og 27 år gamle. 
Jeg har PCOS, lange sykluser og uteblitt mens. Noe som tærer veldig på psyken. Man vet aldri når eller hvor man er i forhold til eggløsning, eller om man i det hele tatt har det. Jeg er per nå uten medisiner, og jeg tenkte å skrive en dagbok fra starten av. Litt usikker på om syklusen vedvarer slik den har gjort i en periode. Og jeg begynte med eggløsningstest i dag. Dette er veldig spennende og skremmende på samme tid. 

Siste måneden har jeg vært utsatt for mye sorg og stress etter at mamman min døde helt brått. Om dette vil ha ble å si fremover vet jeg ikke. Men ønsket om barn er blitt enda sterkere, jeg har virkelig fått kjent på hvor skjørt livet er. 
 

Siden jeg er helt ny på dette, må dere gjerne komme med råd og hjelp. Jeg er ikke kommet helt inn i alle disse forkortelsene, så bare å kjøre på med en forklaring til meg, om man ønsker ☺️ 
 

Jeg vil ønske dere andre prøvere masse lykke til, og jeg heier på dere ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tok en ny eggløsningstest i dag. Føler jeg er helt ute på viddene, og at det er altfor tidlig. Min fruktbare periode starter egentlig ikke før 28/1, ifølge kalkulator. Noen som vil dele når det er best å begynne med testingen? 
Aldri følt meg så dum i hele mitt liv, dette er mye mer komplisert enn jeg hadde trodd 😂 

Er noe stresset grunnet jobben, og håper virkelig ikke dette har så mye å si. Prøver hele tiden å roe ned 😂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mammahjarte skrev (18 timer siden):

Kondolerer så masse ❤️

Spennande, lykke til med babyprosjekter 😄

 

Tusen takk ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Kondolerer så mye.... 💗

Lykke til med prøvingen og babyprosjektene! 

Jeg er ganske fersk selv - jeg og samboer er i 1. prøveperiode (pp). Prøver å kartlegge syklusen min nærmere, og spesielt da naturligvis: eggløsningen. Prøver meg på eggløsningstester selv, men har foreløpig ikke funnet den ift LHnivåer. 

 

Har googlet meg til ulike forkortelser jeg ser i kommentarfeltene her. Kan oppsummere de jeg vet nå!

PP = prøveperiode

CD = syklusdag 

IKM = ikke kommende menstruasjon

EL = eggløsning

DPO = days past ovulation, dvs ant. dager passert etter EL.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Kondulerer så mye 💕

Vil anbefale deg å få time hos gynekolog først og fremst :)

mtp eggløsningstesting så bruker jeg en app som heter premom der du tar bilde av testene og appen kalkulerer ut for deg. Enklere å holde styr på syklus også :)

Lykke til 💕

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

saloni skrev (4 timer siden):

Hei!

Kondolerer så mye.... 💗

Lykke til med prøvingen og babyprosjektene! 

Jeg er ganske fersk selv - jeg og samboer er i 1. prøveperiode (pp). Prøver å kartlegge syklusen min nærmere, og spesielt da naturligvis: eggløsningen. Prøver meg på eggløsningstester selv, men har foreløpig ikke funnet den ift LHnivåer. 

 

Har googlet meg til ulike forkortelser jeg ser i kommentarfeltene her. Kan oppsummere de jeg vet nå!

PP = prøveperiode

CD = syklusdag 

IKM = ikke kommende menstruasjon

EL = eggløsning

DPO = days past ovulation, dvs ant. dager passert etter EL.

Så spennende ❤️ Og tusen takk for forklaring. Nå skjønner jeg litt mer av hva andre mener her inne!

Masse lykke til videre med prøvingen 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shavasa skrev (4 timer siden):

Hei!

Kondulerer så mye 💕

Vil anbefale deg å få time hos gynekolog først og fremst :)

mtp eggløsningstesting så bruker jeg en app som heter premom der du tar bilde av testene og appen kalkulerer ut for deg. Enklere å holde styr på syklus også :)

Lykke til 💕

Hei!

Ja, det har vært i tankene mine. Har planer om å få snakket med legen min snart, for å få en henvisning. 
Takk for tips, skal prøve det ut ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har trent og er så støl at jeg såvidt kommer ned trappen 😅 Men veldig godt for kropp og sjel. Hadde en stressende dag i går, og jeg håper denne blir bedre. Har også filosofert litt over hvor annerledes det er å ha en dagbok på nett. Jeg har aldri skrevet dagbok, i noen som helst form, men dette gjør litt godt også ☺️ 
 

Jeg er nå i CD 11, tror jeg. Første dag i siste mens var 15. januar. Jeg har tatt en EL-test hver dag siden søndag. Alle helt blenda. I dag fikk jeg en noe synlig teststrek. Jeg vet at testen da er negativ. Men det jeg lurer litt på er om det er litt sånn hipp som happ? At det kommer noe på teststreken, eller er det tegn på noe? Burde jeg drikke mindre utover kvelden og ta en ny test? ☺️ 
 

Håper dere her inne har en fin dag i dag. Her er det deilig sol, og det hjelper på humøret ❤️

Endret av Mnørste
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen hit som prøver og med dagbok :smilyblomst: Det er veldig fint å henge sammen med likesinnede i denne spennende (men også frustrerende tiden).

Jeg er ikke fersk, men var akkurat der du er nå for 12 år siden. En syklus helt på styr, manglende EL, lange/rare menstruasjoner. Og på disse årene har jeg vært gjennom mye, på både godt og vondt - så jeg deler gjerne det jeg har av erfaringer :hug: (i tillegg prøver jeg på en sistemann, så er spennende tider).

Ettersom du vet du har PCOS så er det bare å komme seg på medisiner så raskt som mulig. Ellers kan dette ta unødvendig lang tid. Hør med fastlegen først, og får du ikke henvisning pga. for kort prøvetid så ta kontakt med en privat gynekolog. Det gjorde jeg etter 4 prøvemåneder, og angrer ikke. En kombinasjon av metformin + letrozol er det som har hjulpet å holde min PCOS i sjakk og gir meg fine sykluser.

Når det gjelder EL-tester så vil de som oftest vise to streker ja. Som du vet så er den negativ så lenge de ikke er minst like sterke. Men ettersom vi alltid har LH i kroppen så vil det komme to streker, og disse variere i styrke fordi LH-nivået svinger. Og det er helt normalt. Noen opplever en merkbar økning i styrken på teststreken når det nærmer seg positiv test, men ikke alle gjør det. Noen har ganske svak en dag til plutselig positiv en annen dag. Derfor viktig å teste hver dag dersom man skal klare å fange det opp. Min klareste anbefaling er å EL-teste på ettermiddagen. Mellom kl.15-18. Men da må man passe på å ha en konsentrert urin. Det betyr ikke gå på do noen timer før, og drikk minimalt. Jeg går alltid på do kl.13 i EL-testeperioden min, og så går jeg ikke mer før jeg er hjemme fra jobb kl.17, og da tester jeg. Her kan du se et eksempel på en testerekke jeg hadde i høst. Tok sin tid før strekene ble like sterke, men som du ser på den tredje nederste så er de det. Så gjelder å ikke gi opp! Er du usikker på tolkingen av strekene er det bare å spørre!! Her er det mange som er flinke til å tolke ;) Ellers kan jeg anbefale å ha en pakke digital tester liggende også. Det hender jeg er usikker selv på om strekene er helt like eller ikke, og da dobbeltsjekker jeg med en slik - og får da klart svar i form av smil eller ikke.

Skjønner du syns det er komplisert og overveldende sånn i starten. Snart blir du nok vant med det. Ta en EL-test hver ettermiddag, ikke noe mer eller mindre. Og få time hos gynekologen! Så går nok dette kjempefint :hug: Jeg har PCOS og har tre barn, så diagnosen er ingen hinder i seg selv for å bli mamma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (På 27.1.2021 den 11.06):

Velkommen hit som prøver og med dagbok :smilyblomst: Det er veldig fint å henge sammen med likesinnede i denne spennende (men også frustrerende tiden).

Jeg er ikke fersk, men var akkurat der du er nå for 12 år siden. En syklus helt på styr, manglende EL, lange/rare menstruasjoner. Og på disse årene har jeg vært gjennom mye, på både godt og vondt - så jeg deler gjerne det jeg har av erfaringer :hug: (i tillegg prøver jeg på en sistemann, så er spennende tider).

Ettersom du vet du har PCOS så er det bare å komme seg på medisiner så raskt som mulig. Ellers kan dette ta unødvendig lang tid. Hør med fastlegen først, og får du ikke henvisning pga. for kort prøvetid så ta kontakt med en privat gynekolog. Det gjorde jeg etter 4 prøvemåneder, og angrer ikke. En kombinasjon av metformin + letrozol er det som har hjulpet å holde min PCOS i sjakk og gir meg fine sykluser.

Når det gjelder EL-tester så vil de som oftest vise to streker ja. Som du vet så er den negativ så lenge de ikke er minst like sterke. Men ettersom vi alltid har LH i kroppen så vil det komme to streker, og disse variere i styrke fordi LH-nivået svinger. Og det er helt normalt. Noen opplever en merkbar økning i styrken på teststreken når det nærmer seg positiv test, men ikke alle gjør det. Noen har ganske svak en dag til plutselig positiv en annen dag. Derfor viktig å teste hver dag dersom man skal klare å fange det opp. Min klareste anbefaling er å EL-teste på ettermiddagen. Mellom kl.15-18. Men da må man passe på å ha en konsentrert urin. Det betyr ikke gå på do noen timer før, og drikk minimalt. Jeg går alltid på do kl.13 i EL-testeperioden min, og så går jeg ikke mer før jeg er hjemme fra jobb kl.17, og da tester jeg. Her kan du se et eksempel på en testerekke jeg hadde i høst. Tok sin tid før strekene ble like sterke, men som du ser på den tredje nederste så er de det. Så gjelder å ikke gi opp! Er du usikker på tolkingen av strekene er det bare å spørre!! Her er det mange som er flinke til å tolke ;) Ellers kan jeg anbefale å ha en pakke digital tester liggende også. Det hender jeg er usikker selv på om strekene er helt like eller ikke, og da dobbeltsjekker jeg med en slik - og får da klart svar i form av smil eller ikke.

Skjønner du syns det er komplisert og overveldende sånn i starten. Snart blir du nok vant med det. Ta en EL-test hver ettermiddag, ikke noe mer eller mindre. Og få time hos gynekologen! Så går nok dette kjempefint :hug: Jeg har PCOS og har tre barn, så diagnosen er ingen hinder i seg selv for å bli mamma.

Tusen takk for gode forklaringer ❤️ Jeg synes det er altfor lite snakket om, ulike lidelser vi kvinner har. Alltid godt å høre fra noen som har det samme. Jeg har alltid trodd at jeg bare måtte prøve, så fikk det briste eller bære. Ingen sa noen om medisiner, annet enn p-piller. 
Det er rundt 2 år siden jeg var hos legen med dette. Det ble tatt blodprøver, og de sammen med min historikk tilsier at jeg har PCOS. Jeg var hos gynekolog, som sa at alt så fint ut nedentil. Jeg ikke ikke så mye forklaringer med hormoner ogsånn, fikk bare beskjed om at p-pillene ble byttet ut. 
Er så glad for at jeg har skrevet her, så jeg har noe å komme med neste gang. 
 

Så fint at du har 3 barn, det er motiverende ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting å se på test i dag heller. Men jeg er hverken overrasket eller skuffet. Det er som det er, og jeg tar bare dag for dag. 
Nå har jeg langhelg og startet med å gå en mil i det kalde været, og det er så deilig å komme inn igjen 😊 Imorgen kommer jeg til å vente til ettermiddagen med å teste. Før siste mens kjente jeg tydelig murring venstre side, og EL-slim. Er spent på om det blir slik denne gangen også, om det kommer da 😅 

Helgen skal nytes, og jeg skal slappe av! Forsåvidt drittlei Corona, men det er vi alle 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Lenge siden jeg har oppdatert her. Det er heller ikke noe spennende å fortelle om. 
Har bare negative EL-tester, har heller ingen symptomer på EL. Mange rundt meg blir gravide bare de ligger en gang 😅 Eller så forteller de. Jeg er veldig glad på deres vegne, men det stikker litt. Likevel har jeg ingenting å klage på. Jeg har ikke jobbet lenge med dette. Det blir nok tøffere tak senere, så jeg får ta det da 😅 Det som er tungt nå er at jeg vet at noe ikke stemmer. Men man kan ikke få alt her i livet. Veldig ironisk mtp hva som har skjedd siste mnd av livet mitt, men jeg får bare tenke sånn ☺️

Planen er å bestille time til privat gynekolog. Orker ikke vente på henvisning, så tar der jeg kan velge selv. Det koster vi på oss!

Snart helg!! 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag har jeg vært hos gynekolog. Hun kunne virkelig jobben sin, og hadde god peiling på min ‘sykdom’. Jeg er så lettet, og jeg følte meg virkelig hørt. 
Alt så fint ut med eggstokker og livmor. Jeg hadde mange fine egg ☺️ Fikk også begynne på metformin med én gang. Ble også anbefalt å ta Myo-insitol(?), noen som har erfaring med dette? Kan visst kjøpes på helsekost. 
Gynekologen ba meg slutte å ta eggløsningstester, tror kanskje jeg har vært i overkant opptatt av disse..
Blodprøver ble også tatt, så vi får vente på svar på disse 👌🏻

Endret av Mnørste
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gode nyheter! Veldig deilig å få bekreftet på en sånn time at alt ser fint ut. Blir bra med metformin! Myo-insitol har jeg ingen erfaring med dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Dette ble jo ingen god oppdatert dagbok.. kanskje mest fordi alt dette er veldig frustrerende.

Jeg begynte på metformin for 2 uker siden, og siden da har det ikke skjedd noenting. Jeg har gått på 500mg om dagen, og skal fra i dag av (siden jeg ikke har fått mens) starte med 1000mg om dagen. 
Man blir liksom så skuffet når det ikke skjer noe 😞 Har følt stikkinger på venstre side, men det er nok bare ønsketenking. Ingen positiv EL-test noensinne her 😂 

Gynekologen ringte på fredag og informerte om at blodprøvene viste PCOS. Dette visste jeg allerede, men godt at hun har blodprøvesvar. 
Jeg skal til henne igjen mandag 15.Mars. Og jeg kan nesten ikke vente. Rart å ville dra til gynekolog tidligere. 
Alt i alt har disse 1,5 mnd vært full av skuffelser. Vi har liksom ikke hatt noe å prøve på.. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Satser på at økning av metformindosen er det som skal til! Jeg gikk fra 500mg til 1500mg på to uker, og har siden da alltid vært på høyeste dose. Bra du skal til gynekologen om et par uker da! Da er du nok i gode hender. Får du ikke EL av deg selv kan du få hjelp til det med enkel stimuli :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (49 minutter siden):

Satser på at økning av metformindosen er det som skal til! Jeg gikk fra 500mg til 1500mg på to uker, og har siden da alltid vært på høyeste dose. Bra du skal til gynekologen om et par uker da! Da er du nok i gode hender. Får du ikke EL av deg selv kan du få hjelp til det med enkel stimuli :klemmer:

Takk for oppmuntring 😊

Fikk du beskjed om å øke til 1500? Jeg fikk ikke noe mer beskjed enn 1000 etter 2 uker. Når merket du forskjell? 😊 og hvordan? 
sorry for alle spørsmål, men kjenner ingen med PCOS som går på metformin, og veldig lite ute på nettet 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed om at det var 1500mg jeg skulle gå på - en tablett tre ganger om dagen. Men at en gradvis økning var lurt for å ikke oppleve bivirkninger. Derfor en uke først på 500 og så en på 1000. Jeg har gjort dette alle tre gangene jeg har begynt på metformin. Første gang var i 2009 da jeg hadde EL-løs syklus og var prøver for første gang. Etter 1 års prøving ble jeg satt på metformin, fikk EL etter bare noen få uker og ble gravid på den. Gikk på dosen til sv.uke 10.

Så ved prøving på nestemann 4 år etterpå var jeg ikke i tvil om at jeg måtte på metformin igjen. Så samme regimet da. Ble faktisk gravid allerede i pp3 da, men mistet. Det skjedde flere ganger, men metforminen ga meg i allefall en syklus med eggløsning så jeg fikk mulighet til å prøve. Fikk en spire som holdt til slutt da.

Nå er det 6 år etter det igjen, og jeg er atter prøver. Begynte på metformin allerede i pp1, og ble gravid i pp2 (endte i MA). Så hele tiden har metformin vært positivt for eggløsning. Men den kom litt sent, syns jeg, så i høst begynte jeg også på letrozol for å få den tidligere. Noe som har fungert veldig bra.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

I dag har jeg vært på sjekk hos gyn. Jeg fortalte at jeg følte murringer i magen for 1-2 uker siden. Vi tok en ultralyd, og jeg har hatt EL ✌🏼  Jeg er altså i dpi-land uten å vite det 😂Nå venter jeg bare svar på blodprøven for å bekrefte. Hun sa også at slimhinnen min var mye tykkere siden sist. Så dette var herlige nyheter. Nå håper jeg blodprøven også kan gi et positivt svar.

For moro skyld tok jeg en EL-test nå. Merkelig innfall. Men den var ganske positiv. Men det skyldes kanskje pcos? Har dog aldri hatt så sterk teststrek før. Mye rart med denne kroppen altså 😅

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...