Gå til innhold

Skammens (pol)kø!

Fremhevede innlegg

Skrevet
Example skrev (15 minutter siden):

Det problemet hadde ikke eksistert dersom matbutikker og andre forretninger kunne solgt alkohol over 4,7 %. 

helt enig i det... tror ikke det hadde ført til noe økt alkohol forbruk. Kanskje mer avslappet forhold enn nå at man må kjøre km vis for å få tak i og ha lager fremover..som kanskje fører til at man drikker mer enn man burde pga isolasjon. 

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
parmanoia skrev (4 minutter siden):

Hva? Alle på kg har et meget avslappet forhold til alkohol og stopper alltid etter ett glass! 🧐🤪

Jeg klarer meg med 1 glass, men det er dessverre mange som ikke gjør det. Forhåpentligvis er det flest av oss som ikke har noe behov for å stå i skammens polkø 😄

• Liker 4
Skrevet

Uansett, så blir ikke dette en vin-vinnsituasjon for noen. Kan vi konkludere med det? 

• Liker 11
Skrevet (endret)

Det blir bare så tydelig hvor egoistiske nordmenn er. Det er trist.

Har sett to stykker i kø bli intervjuet, og de begrunnet det med at Vinmonopolene i Oslo var stengt. Hun ene innrømmer til og med at hun skal ha gjester.

Når intervjueren da påpeker at det er blitt oppfordret til å ikke krysse kommunegrenser, og at man ikke skal ha gjester, så tar de på seg en dum mine og sier "det har jeg ikke fått med meg".

Eh..jo..det har dere. Har dere fått med dere at Vinmonopolene i Oslo stenger, så har dere fått med dere hvorfor. Patetisk.

Endret av bopera
  • Liker 29
Skrevet
MortenMinstelønn skrev (28 minutter siden):

Uansett, så blir ikke dette en vin-vinnsituasjon for noen. Kan vi konkludere med det? 

ha ha ha.... du er morsom... ha ha ha ikke sikkert det nei... 

Skrevet

Ein må vel  tilbake til begynnelsen av 70 talet for å sjå lange køer foran polet.   Skulle nesten tru at det var  siste dagen polet holder åpent 2021 ettersom mange hamstrer polvarer.    I mars / april hamstret folk brødvarer /bakervarer, toalettpapir, m.m  og skulle tru  mange satt hjemme med diare. 

Egoismen ingen ende tar ser det uttil, og undres på omfanget av alkoholisme i befolkningen er langt mer omfattende en mange har forstilt seg.    

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Den polkøen beviser godt at nordmenn på generelt grunnlag sliter mye med alkoholisme. 

Kan liksom ikke klare seg 14 dager uten polvarer. 

Avhengighet. 

Selv om det selges øl på butikken. 

Patetisk. 

Som igjen viser at regjeringens forslag for å skåne folkehelsen driter hvermansen i med å lage køkaos og risikerer smitte på banale steder som på vinmonopolet. For noen dråper rødvin, sprit og cognac.

Det kommer ikke til å nytte uansett. Folk vil kjøre til nabokommunene å handle det dem trenger. Ingenting skal stoppe en alkoholavhengig nordmann. 

Anonymkode: 7ce59...61c

Noen vil kanskje kose seg med god mat og et glass vin når man først skal være hjemme, helt greit det. Skammen er at vi må ha et pol i 2021

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Haha, nei. 14 dager uten vin klarer du. 

Anonymkode: 946d6...6c5

Men det trenger man heldigvis ikke, hva du mener folk trenger eller ikke er ikke veldig relevant;)

• Liker 4
Skrevet

Bor i Bærum. Er ikke forundret over alle Oslo folka som har kommet hit idag for å handle på polet. Uansett så er det unødvendig. Må man absolutt ha alkohol får man heller kjøpe seg øl på butikken. 

Skrevet
parmanoia skrev (1 time siden):

Vinmonopolet har hjemlevering! 

Det har de,  men det er lang leveringstid! Bestilte i midten av januar,  og leveringsdato ble satt til 3. februar.  (Oslo)

Gjest pangolina
Skrevet

Syns polet burde være åpent, når bar og restauranter er stengt. I andre land kan folk kjøpe sin vin på matbutikken. Det kan ikke vi..

Skrevet
tussi84 skrev (4 minutter siden):

Bor i Bærum. Er ikke forundret over alle Oslo folka som har kommet hit idag for å handle på polet. Uansett så er det unødvendig. Må man absolutt ha alkohol får man heller kjøpe seg øl på butikken. 

Elsker Vinmonopolet enda mer etter å ha bodd i utlandet. Faghandel med godt utvalg og alltid god hjelp. 

• Liker 5
Skrevet
tussi84 skrev (3 minutter siden):

Ja, du er nok ikkje alene som forundres over polkøene.    Hadde landet stått over ein matvarekrise så hadde vel mange prioritert å hamstre ved polet først.     Det er all grunn til  bekymring  om pandemien har ført til  økt volumet / forbruk  av alkohol i befolkningen.       

Skrevet
pangolina skrev (1 minutt siden):

Syns polet burde være åpent, når bar og restauranter er stengt. I andre land kan folk kjøpe sin vin på matbutikken. Det kan ikke vi..

Er egentlig enig i det. Er smittespredningen så stor hvis man ser på vinmonopolet isolert sett? Folk bruker maske, holder avstand og det bør i utgangspunktet være regulert hvor mange antall kunder som er der av gangen. Eller for å si det på en annen måte: Jeg tror ikke at det er vinmonopolets skyld at smittespredningen er så stor på disse plassene. Dem kunne heller satt inn flere dørvakter som regulerte antall kunder om gangen. På statens regning. Det hadde skapt arbeidsplasser, og utsalget skjer på vegne av statlig fortjeneste. 

Men kanskje dette gjør at det skapes en ny debatt om vinsalg i butikk. Det burde det. Vi trenger egentlig ikke vinmonopolet som egen butikk. 

• Liker 3
Skrevet
Skybe skrev (1 minutt siden):

Ja, du er nok ikkje alene som forundres over polkøene.    Hadde landet stått over ein matvarekrise så hadde vel mange prioritert å hamstre ved polet først.     Det er all grunn til  bekymring  om pandemien har ført til  økt volumet / forbruk  av alkohol i befolkningen.       

Men vet vi om det er fordi ingen kjøper i utlandet og på taxfree, eller fordi vi faktisk drikker mer under pandemien?

• Liker 6
Skrevet

Hadde selv tenkt meg en tur på polet i dag, men jeg er ikke så desperat at jeg drar til Bærum for å stå i alkoholkø. Hvis man ikke klarer 14 dager uten alkohol, har man faktisk et problem. 

• Liker 7
Skrevet (endret)
parmanoia skrev (16 minutter siden):

Men vet vi om det er fordi ingen kjøper i utlandet og på taxfree, eller fordi vi faktisk drikker mer under pandemien?

Tror ikke det drikkes mer. Men i og med at det er svært få som reiser, får staten nå alle pengene som vanligvis går til taxfree eller utland.

Endret av tirben
  • Liker 4
Skrevet (endret)
Ctrl skrev (13 minutter siden):

Er egentlig enig i det. Er smittespredningen så stor hvis man ser på vinmonopolet isolert sett? Folk bruker maske, holder avstand og det bør i utgangspunktet være regulert hvor mange antall kunder som er der av gangen. Eller for å si det på en annen måte: Jeg tror ikke at det er vinmonopolets skyld at smittespredningen er så stor på disse plassene. Dem kunne heller satt inn flere dørvakter som regulerte antall kunder om gangen. På statens regning. Det hadde skapt arbeidsplasser, og utsalget skjer på vegne av statlig fortjeneste. 

Men kanskje dette gjør at det skapes en ny debatt om vinsalg i butikk. Det burde det. Vi trenger egentlig ikke vinmonopolet som egen butikk. 

Polet er pålagt å ta sine regler i forhold til smittevern ved salg, og er vel ikkje der folk flest deler sin  bekymring.    De aller fleste vet at nordmenns  alkoholvaner skiller seg ut ifra mange andre land.    Alkoholisme legger beslag på ei stor del av politiets ressurser spesielt i helgen, og når  "Når alkoholen tas sinn, så renner vitet ut"   

Ja, alkoholsalget skaper arbeidsplasser , men alkoholsalget skaper og  eit samfunnsproblem.    

Endret av Skybe
Skrevet
Selbu skrev (2 timer siden):

Utrolig pinlig å bli fotografert i den køen. 

Ikke rart alle har maske på ,Ser ingen ville bli intervjuet 🤔

• Opprett ny...