Ctrl Skrevet 23. januar 2021 #61 Skrevet 23. januar 2021 Skybe skrev (2 minutter siden): Polet er pålagt å ta sine regler i forhold til smittevern ved salg, og er vel ikkje der folk flest deler sin bekymring. De aller fleste vet at nordmenns alkoholvaner skiller seg ut ifra mange andre land. Alkoholisme legger beslag på ei stor del av politiets ressurser spesielt i helgen, og når "Når alkoholen tas sinn, så renner vitet ut" Joda, men nå var ikke regjeringens mål med å stenge polet å få folk til å drikke mindre. Det var vel for å unngå smittespredning. Drikkingen blir dem ikke kvitt uansett, og det ser vi jo helt tydelig nå med køene. Ser ikke ut som om at stenging av polet stoppet smittespredning heller, ettersom dem står oppå hverandre nå for å få tak i noen edle dråper. 4
Tusseladen Skrevet 23. januar 2021 #62 Skrevet 23. januar 2021 Ganske morsomt dette ja. Men ærlig talt ville jeg ikke risikert å sitte lenge i karantene uten vin. En annen sak er at folk burde klare å planlegge lenger enn til neste dag. Hva med å ha et vinlager på lur hjemme? 7
Antiviruset Skrevet 23. januar 2021 #63 Skrevet 23. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Heller mer egoisme tenker jeg. Pandemien driter i så lenge de kna kose seg med mat og alkohol. Tipper hyttekommuner kommer til å få trykk på seg selv om det er forbud mot å dra på hytta. Anonymkode: 3e0be...34d Ha ha ha ja dette, da de åpnet grensene mot Sverige en stakket stund var Harry handlerne i full gang sekunder etterpå, smitten tok seg opp og alt ble stengt ned igjen. Bedriftseierne er ikke mye smarte! De tror at bare vi får åpnet alt igjen raskt nå så ordner det seg for de. Så eksploderer smitten atter en gang, og de får månedvis med enda strengere nedstenging for noen dager med åpen handel. Hurtigrute skandalen er vel det verste eksempelet. For mange bedriftseiere handler alt om nå og bare sette alt på vent, redusere så mye som mulig og unngå konkurs! Så når smitten en gang er over kan de ha en bedrift som virkelig kommer til og slå seg opp, de andre idiotene er utradert i mellomtiden. 3
Gjest Acer Skrevet 23. januar 2021 #64 Skrevet 23. januar 2021 (endret) Ctrl skrev (2 timer siden): Joda, men nå var ikke regjeringens mål med å stenge polet å få folk til å drikke mindre. Det var vel for å unngå smittespredning. Drikkingen blir dem ikke kvitt uansett, og det ser vi jo helt tydelig nå med køene. Ser ikke ut som om at stenging av polet stoppet smittespredning heller, ettersom dem står oppå hverandre nå for å få tak i noen edle dråper. Dersom du hadde følgt med i timen, så burde du forlengst fått med deg at regjeringen stenger ikkje barer, og resturanter fordi dei anser alkoholen som eit problem. Av ærfaring har det synt seg at mange som besøker barer / resturanter "Mister ofte eindel av vitet / holdningene " etter noen 1/2 litere med øl eller alkohol. Endret 23. januar 2021 av Skybe
Ctrl Skrevet 23. januar 2021 #65 Skrevet 23. januar 2021 Skybe skrev (1 minutt siden): Dersom du hadde følgt med i timen, så burde du forlengst fått med deg at regjeringen stenger ikkje barer, og resturanter fordi dei anser alkoholen som eit problem. Av ærfaring har det synt seg at mange som besøker barer / resturanter "Mister ofte vitet " etter nooen runder på bar. Dersom du hadde fulgt med i timen, så handler det fortsatt om å hindre smittespredning. Herav stenger dem ALT, og ikke bare pol og barer. Det er smittespredningen gjennom sosial kontakt som er problemet, ikke at folk drikker en kartong rødvin hjemme. 4
NewStart87 Skrevet 23. januar 2021 #66 Skrevet 23. januar 2021 Jeg skjønner ikke hvorfor folk gidder å drikke nå i utgangspunktet, men jeg har aldri vært av typen som koser meg med vin alene. Godteri derimot, går ned på høykant for tiden! Har jo nesten ikke drukket i løpet av 2020 og ingenting hittil i år pga jeg samles jo ikke med venner nå uansett. Gidder ikke å drikke alene.
NewStart87 Skrevet 23. januar 2021 #67 Skrevet 23. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Mange som setter pris på god drikke til maten sin og i det hele tatt. Forstår at dette er ukjent for mange, fordi Norge er et gastronomisk uland. Livskvalitet for folk å kunne nyte sin vin. Hadde det blitt stanset tilgang på Grandiosa eller smågodt, så hadde dere nok overnattet for å få tak på det Anonymkode: 552c0...4b3 Jeg må ærlig innrømme at du tok meg der! 3
Gjest Acer Skrevet 23. januar 2021 #68 Skrevet 23. januar 2021 (endret) Ctrl skrev (6 minutter siden): Dersom du hadde fulgt med i timen, så handler det fortsatt om å hindre smittespredning. Herav stenger dem ALT, og ikke bare pol og barer. Det er smittespredningen gjennom sosial kontakt som er problemet, ikke at folk drikker en kartong rødvin hjemme. Ja, det handler om eit kollektivt ansvar å hindre smittespredning, og her er det ulikt syn på hvordan dette best kan gjøres. Tidligere så vasket vi oss på hendene med vann, og spriten drakk oss. Nå vasker vi oss på hendene med sprit, og drikker vannet. Endret 23. januar 2021 av Skybe
Gjest pangolina Skrevet 23. januar 2021 #69 Skrevet 23. januar 2021 Ctrl skrev (18 minutter siden): Er egentlig enig i det. Er smittespredningen så stor hvis man ser på vinmonopolet isolert sett? Folk bruker maske, holder avstand og det bør i utgangspunktet være regulert hvor mange antall kunder som er der av gangen. Eller for å si det på en annen måte: Jeg tror ikke at det er vinmonopolets skyld at smittespredningen er så stor på disse plassene. Dem kunne heller satt inn flere dørvakter som regulerte antall kunder om gangen. På statens regning. Det hadde skapt arbeidsplasser, og utsalget skjer på vegne av statlig fortjeneste. Men kanskje dette gjør at det skapes en ny debatt om vinsalg i butikk. Det burde det. Vi trenger egentlig ikke vinmonopolet som egen butikk. Jeg tror ikke det har noe med smitte å gjøre, men at de bare regner det som "annen butikk"? Jeg syns ikke det er rett. Alkohol er viktig for folk. Syns vinmonopolet enten burde være åpen eller at man løser det på andre måter som i matbutikk som du nevner eller ha mobilt pol/hjemmelevering om de må være stengt.
GrønnNellik68 Skrevet 23. januar 2021 #70 Skrevet 23. januar 2021 pangolina skrev (1 minutt siden): Jeg tror ikke det har noe med smitte å gjøre, men at de bare regner det som "annen butikk"? Jeg syns ikke det er rett. Alkohol er viktig for folk. Syns vinmonopolet enten burde være åpen eller at man løser det på andre måter som i matbutikk som du nevner eller ha mobilt pol/hjemmelevering om de må være stengt. Vinmonopolet har jo hjem levering... så ikke noe problem det der. 3
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 23. januar 2021 #71 Skrevet 23. januar 2021 Alkohol er jo livsnødvendig.......
Example Skrevet 23. januar 2021 #72 Skrevet 23. januar 2021 At folk er overrasket, det overrasker meg. Og selvsagt er det lett å be andre ikke drikke alkohol om man selv ikke drikker overhodet. Vi har et system med vinmonopol i Norge, på godt og vondt. At det ender sånn når på dagen plutselig stenger alle i et område med over en million mennesker, bør virkelig ikke overraske noen. Stenger det for lenge, vil folk reise ut av kommunene. Sånn er det. Smittevernmessig hadde det nok fort vært bedre å la polet være åpent. 11
velociraptor Skrevet 23. januar 2021 #73 Skrevet 23. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Haha, nei. 14 dager uten vin klarer du. Anonymkode: 946d6...6c5 Men hvem tror på at det blir 14 dager? Breddeidretten stengte for 10 dager den 12. mars, nå over 10 måneder etterpå er det fortsatt ikke åpnet opp. loveli skrev (2 timer siden): Jeg skjønner ikke at folk som synes alkohol er så viktig ikke har et lager i disse tider. Uansett flaut at vi nordmenn er så ville for alkohol. De tar jo ansvar og skaffer seg et lager til lockdownen nå 😂 Jeg skjønner godt at folk vil hamstre inn vin jeg. Det er jo ikke lov å gjøre noe som helst som gir livsglede lenger. Ikke sosialt samvær, ikke trene, ikke noen fritidsaktiviteter, ikke dra på konserter, ikke teater eller danseforestillinger. Faen meg ikke rart folk drikker. 10
Den Sagnomsuste Skrevet 23. januar 2021 #74 Skrevet 23. januar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Stakkars. Må leve 14 dager uten polvarer for å berge sin egen helse. Selv om man kan nyte vin 351 dager ellers i året. Eller resten av livet. Nei, dem kan for min del kutte Grandis og smågodt helt. Eller hva som helst. Anonymkode: 7ce59...61c Det komiske er at du tror dette kun varer i fjorten dager. Dette kommer til å vare frem til sommeren, mark my words! Ellers er jeg enig med de som påpeker alkoholismen jf Polkøen. Dersom man seriøst ikke får dekket tørsten igjennom butikksolgt alkohol er man etter mitt syn i alvorlig trøbbel! Jeg er periodedranker (og erkjenner at jeg har et problematisk forhold til kong alkohol), men jeg synes polet er så slitsomt og utilgjengelig at jeg aldri handler der. Å kjøre til polet for å rekke de idiotiske åpningstidene er rett og slett ikke verdt det. Dersom man er så sugen at pils blir for tamt er man i alvorlig trøbbel etter mitt syn. Å stå i den køen hadde vært det flaueste øyeblikket i mitt liv dersom jeg sto der og ble avbildet. Endret 23. januar 2021 av Den Sagnsomsuste 8
Høna79 Skrevet 23. januar 2021 #75 Skrevet 23. januar 2021 NewStart87 skrev (52 minutter siden): Jeg skjønner ikke hvorfor folk gidder å drikke nå i utgangspunktet, men jeg har aldri vært av typen som koser meg med vin alene. Godteri derimot, går ned på høykant for tiden! Har jo nesten ikke drukket i løpet av 2020 og ingenting hittil i år pga jeg samles jo ikke med venner nå uansett. Gidder ikke å drikke alene. Good for you at du ikke drikker 👍 Men du. Hva hvis det var godteutsalget de nå skulle stenge - hva da? Hvis det hadde vært stengt i fjor, og det nå kom til å være stengt i 14 dager, angivelig.. men mer sannsynlig i månedsvis? Kan det hende du hadde dratt og kjøpt litt? Jeg spiser nesten ikke godteri, men jeg er glad i et glass vin. Nå har jeg noen flasker hjemme og har ikke vært på polet noe sted de siste dagene. Hadde jeg bodd i Bærum, og ikke hatt vin igjen i boden, hadde jeg nok stått i kø til polet i dag., for jeg blir ikke forbauset om reglene blir utvidet til naboens naboer ila helgen. Så jeg tenker at det ikke er en selvfølge at alle som har stått i kø til polet i Bærum i dag er fra Oslo - tipper ganske mange er fra Bærum også 4
Kågebruker Skrevet 23. januar 2021 #76 Skrevet 23. januar 2021 (endret) Mange alkiser. Samtidig så skjønner jeg St dette kom litt brått på folk. Men man må jo bruke hodet litt. Endret 23. januar 2021 av Kågebruker
NewStart87 Skrevet 23. januar 2021 #77 Skrevet 23. januar 2021 Høna79 skrev (1 minutt siden): Good for you at du ikke drikker 👍 Men du. Hva hvis det var godteutsalget de nå skulle stenge - hva da? Hvis det hadde vært stengt i fjor, og det nå kom til å være stengt i 14 dager, angivelig.. men mer sannsynlig i månedsvis? Kan det hende du hadde dratt og kjøpt litt? Jeg spiser nesten ikke godteri, men jeg er glad i et glass vin. Nå har jeg noen flasker hjemme og har ikke vært på polet noe sted de siste dagene. Hadde jeg bodd i Bærum, og ikke hatt vin igjen i boden, hadde jeg nok stått i kø til polet i dag., for jeg blir ikke forbauset om reglene blir utvidet til naboens naboer ila helgen. Så jeg tenker at det ikke er en selvfølge at alle som har stått i kø til polet i Bærum i dag er fra Oslo - tipper ganske mange er fra Bærum også Jeg hadde ikke bare kjøpt litt, jeg hadde kjøpt MYE! 3
solmåneogstjerner Skrevet 23. januar 2021 #78 Skrevet 23. januar 2021 (endret) Den Sagnsomsuste skrev (22 minutter siden): Dersom man seriøst ikke får dekket tørsten igjennom butikksolgt alkohol er man etter mitt syn i alvorlig trøbbel! Hvis jeg må drikke øl så kan det egentlig være det samme. Det er ikke bare for alkoholen jeg kjøper vin. Vin er kjempegodt, øl er ikke (utenom en ytterst sjelden gang). Tips til Oslofolk: På liertoppen var det ikke kø i det hele tatt i ettermiddag. Endret 23. januar 2021 av solmåneogstjerner 2
solmåneogstjerner Skrevet 23. januar 2021 #79 Skrevet 23. januar 2021 Den Sagnsomsuste skrev (22 minutter siden): Dersom man er så sugen at pils blir for tamt er man i alvorlig trøbbel etter mitt syn Har da ikke med det å gjøre. Jeg liker ikke øl noe særlig. 1
FrankDrebin Skrevet 23. januar 2021 #80 Skrevet 23. januar 2021 Skjønner pokker ikke hvorfor folk stresser så jævelig med å få polvarer. Plenty av øl i butikken. 3
Fremhevede innlegg