Gå til innhold

Hvorfor er det noen som skylder på offeret?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvorfor det er så naturlig for noen å tildele offeret skyld? Hva tror dere er psykologien bak det hos folk som tenker sånn? Jeg tenker for eksempel i tilfeller som vold og overgrep, der vi ofte ser folk som tenker på denne måten. Men også for eksempel i tilfeller med mobbing, eller der man har fått psykiske plager og traumer av noe som er litt tilfeldig og ikke ens egen feil. Noe som igjen kan gjøre at man sliter med enkelte ting i hverdagen. 

Det virker som noen tror det er så enkelt å alltid passe på seg selv for alle farer, og at hvis en først opplever noe fælt eller traumatiserende så er det fordi en selv har gjort noe galt. Men de færreste ønsker vel å skade seg selv på den måten, og hvis man vil det så er det vel ofte fordi man allerede har psykiske plager. Forsiktighet er en ting, men er ikke skyld noe helt annet? Jeg forstår ikke hvordan folk som ikke har gjort noe galt, kan bli tildelt skyld. Det at man i noen tilfeller kunne ha vært mer forsiktig, betyr jo ikke at man har gjort noe galt moralsk sett. 

Var forresten usikker på hvor jeg skulle plassere dette, så da endte det under generell debatt. 

Anonymkode: d4c9b...118

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, tror at vi ofte har behov for å forsikre oss selv om at "dette hadde ikke skjedd meg, jeg hadde klart å unngå dette her". 

Anonymkode: a4e29...cd5

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, tror at vi ofte har behov for å forsikre oss selv om at "dette hadde ikke skjedd meg, jeg hadde klart å unngå dette her". 

Anonymkode: a4e29...cd5

Det tror jeg også. Synes det er stygt å f.eks kalle folk som har vært i et voldelig forhold for dumme. De får etter hva jeg har forstått faktisk høre det en del. Ingen vits å være tøff i trynet, det kunne vært seg selv. 

Anonymkode: 51b54...6ab

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker kvinner som kler seg tøsete og utfordrende ber om det, finnes mange syke folk så det går an å bruke hode, du hopper ikke ut i vannet sammen med haier visst du har mensen

Anonymkode: a8460...516

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi folk føler seg tryggere da, for det vil jo ikke skje dem om de er mer forsiktige. 
Det er ganske skummelt å vite at det er en reel sjanse for å bli voldtatt uansett hvor flink og snill og prektig og god i selvforsvar man er, og det er mye enklere og mer behagelig å tenke at det er ting man kan gjøre som garanterer for at det ikke skjer.

Anonymkode: c5fbb...946

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjønner jeg ikke. Det samme som når du blir plaget av naboen, sier folk: "Flytt!" eller når du blir mobbet på skolen, sier folk: "Det er bare å bytte skolen da!"...

Anonymkode: a1575...cc0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg tenker kvinner som kler seg tøsete og utfordrende ber om det, finnes mange syke folk så det går an å bruke hode, du hopper ikke ut i vannet sammen med haier visst du har mensen

Anonymkode: a8460...516

Det du egentlig sier er at "hvis jeg kler meg anstendig så vil han voldta den neste jenta istedetfor meg". Innmari solidarisk.

Anonymkode: a4e29...cd5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg tenker kvinner som kler seg tøsete og utfordrende ber om det, finnes mange syke folk så det går an å bruke hode, du hopper ikke ut i vannet sammen med haier visst du har mensen

Anonymkode: a8460...516

Så du tror at voldtektsmenn kommer unna med voldtekten i retten fordi offeret hadde på seg et kort skjørt eller en utringet topp?

 

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fordi folk føler seg tryggere da, for det vil jo ikke skje dem om de er mer forsiktige. 
Det er ganske skummelt å vite at det er en reel sjanse for å bli voldtatt uansett hvor flink og snill og prektig og god i selvforsvar man er, og det er mye enklere og mer behagelig å tenke at det er ting man kan gjøre som garanterer for at det ikke skjer.

Anonymkode: c5fbb...946

Ja dette tror jeg også. 
 

Tror vi er hardwired til å tro at «som man reder ligger man», eller at folk på et eller annet nivå får det de fortjener. 
Vi har jo alle vokst opp med å få høre at hvis vi er snille og oppfører oss så går alt bra.

Og at vi ikke egentlig fikser tanken på å leve i en tilfeldig og kaotisk verden at vi selv kan bli offer for grusomme ting hvert øyeblikk. 
Tror vi har et stort behov for en slags orden i universet (som selvfølgelig ikke finnes) 

 

Og så er det vel varierende da, i hvor stor grad enkelte klarer å overstyre dette, og ikke være møkkafolk når det gjelder å victim blame 🤷🏼‍♀️

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg tenker kvinner som kler seg tøsete og utfordrende ber om det, finnes mange syke folk så det går an å bruke hode, du hopper ikke ut i vannet sammen med haier visst du har mensen

Anonymkode: a8460...516

Kom gjerne med dokumentasjon på at det er flere voldtekter om for eksempel sommeren enn vinteren. 
 

Eller på at det var ferre voldtekter i middelalderen da kvinner var mye mer påkledd enn nå. 
 

Voldtektsmenn voldtar ikke fordi kvinner kler seg lett. 

Føler du en slags sympati med voldtekstmenn som «bare ikke klarer å styre seg»? 

Anonymkode: 041eb...fd5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg tenker kvinner som kler seg tøsete og utfordrende ber om det, finnes mange syke folk så det går an å bruke hode, du hopper ikke ut i vannet sammen med haier visst du har mensen

Anonymkode: a8460...516

Det er vel ikke bare om du har mensen du ikke hopper ut sammen med haier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg tenker kvinner som kler seg tøsete og utfordrende ber om det, finnes mange syke folk så det går an å bruke hode, du hopper ikke ut i vannet sammen med haier visst du har mensen

Anonymkode: a8460...516

Dette TS.

Det er uskrevne regler for hvordan en skal kle seg og oppføre seg. Hvis man våger å gå mot visse regler, så får man takke seg selv. Slik tenker en del mennesker.

Hvis du velger å skille deg ut, takk deg selv. Hvis du ikke er enig med flertallet, kan du takke deg selv. Hvis du er en offentlig person, kan du takke deg selv. Å bli mobbet er faktisk noe man dessverre må regne med ifølge en del mennesker.

Gjør du en feil, så fortjener du ikke bedre. 

Det er dumhet å tenke sånn. Og dumme mennesker må vi bare innse at er blant oss. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SaraLynn skrev (4 minutter siden):

Ja dette tror jeg også. 
 

Tror vi er hardwired til å tro at «som man reder ligger man», eller at folk på et eller annet nivå får det de fortjener. 
Vi har jo alle vokst opp med å få høre at hvis vi er snille og oppfører oss så går alt bra.

Og at vi ikke egentlig fikser tanken på å leve i en tilfeldig og kaotisk verden at vi selv kan bli offer for grusomme ting hvert øyeblikk. 
Tror vi har et stort behov for en slags orden i universet (som selvfølgelig ikke finnes) 

 

Og så er det vel varierende da, i hvor stor grad enkelte klarer å overstyre dette, og ikke være møkkafolk når det gjelder å victim blame 🤷🏼‍♀️

 

Jeppjepp! At det er en mening bak ting som skjer, og ikke at alt bare er sannsynlighet og tilfeldigheter. For en uutholdelig tanke! Men gode ting skjer med drittfolk og vonde ting ned gide folk.

Anonymkode: a4e29...cd5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brunello skrev (2 minutter siden):

Det er vel ikke bare om du har mensen du ikke hopper ut sammen med haier?

😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeppjepp! At det er en mening bak ting som skjer, og ikke at alt bare er sannsynlighet og tilfeldigheter. For en uutholdelig tanke! Men gode ting skjer med drittfolk og vonde ting ned gide folk.

Anonymkode: a4e29...cd5

Jepp. 
Karma is one hell of a non existent bitch. 

Endret av SaraLynn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at det er rimelig sikkert tegn på manglende empati hos personer som sier sånt. Da er man fullstendig skadd i huet. 

Anonymkode: f5dd9...efa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fordi jeg er gæren og er litt for ærlig i blandt og så banner jeg.

Anonymkode: e7dd7...566

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg lurer på hvorfor det er så naturlig for noen å tildele offeret skyld? Hva tror dere er psykologien bak det hos folk som tenker sånn? Jeg tenker for eksempel i tilfeller som vold og overgrep, der vi ofte ser folk som tenker på denne måten. Men også for eksempel i tilfeller med mobbing, eller der man har fått psykiske plager og traumer av noe som er litt tilfeldig og ikke ens egen feil. Noe som igjen kan gjøre at man sliter med enkelte ting i hverdagen. 

Det virker som noen tror det er så enkelt å alltid passe på seg selv for alle farer, og at hvis en først opplever noe fælt eller traumatiserende så er det fordi en selv har gjort noe galt. Men de færreste ønsker vel å skade seg selv på den måten, og hvis man vil det så er det vel ofte fordi man allerede har psykiske plager. Forsiktighet er en ting, men er ikke skyld noe helt annet? Jeg forstår ikke hvordan folk som ikke har gjort noe galt, kan bli tildelt skyld. Det at man i noen tilfeller kunne ha vært mer forsiktig, betyr jo ikke at man har gjort noe galt moralsk sett. 

Var forresten usikker på hvor jeg skulle plassere dette, så da endte det under generell debatt. 

Anonymkode: d4c9b...118

De som har behov for å legge skylda på de som har blitt utsatt for noe, er gjerne giftige og narsissistiske personer. De er onde og kalde

Anonymkode: aba87...85a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SaraLynn skrev (27 minutter siden):

Ja dette tror jeg også. 
 

Tror vi er hardwired til å tro at «som man reder ligger man», eller at folk på et eller annet nivå får det de fortjener. 
Vi har jo alle vokst opp med å få høre at hvis vi er snille og oppfører oss så går alt bra.

Og at vi ikke egentlig fikser tanken på å leve i en tilfeldig og kaotisk verden at vi selv kan bli offer for grusomme ting hvert øyeblikk. 
Tror vi har et stort behov for en slags orden i universet (som selvfølgelig ikke finnes) 

 

Og så er det vel varierende da, i hvor stor grad enkelte klarer å overstyre dette, og ikke være møkkafolk når det gjelder å victim blame 🤷🏼‍♀️

 

Ikke rart det er psykiske lidelser og mye depresjoner ute å går. Når vi vokser opp med mentaliteten om at man får det man fortjener. Dette er absolutt ikke sant for alle som finnes. Det finnes gode, smarte, oppegående og flinke folk som får konstant dritt her i livet. Jeg er en av de. Jeg har ikke noe ordentlig sted å bo, er blakk, får ikke jobb, funker ikke lenger blant mennesker, sliter med helsa, forholdet med eksen tok slutt, mistet jobben, hunden måtte avlives og alt falt i grus. Prøvd i flere år å bygge meg opp uten noe framgang, alt gjør ting verre enn bedre. I jakten på nye relasjoner så har jeg kommet borti i mennesker som ville meg vondt.

Anonymkode: aba87...85a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke rart det er psykiske lidelser og mye depresjoner ute å går. Når vi vokser opp med mentaliteten om at man får det man fortjener. Dette er absolutt ikke sant for alle som finnes. Det finnes gode, smarte, oppegående og flinke folk som får konstant dritt her i livet. Jeg er en av de. Jeg har ikke noe ordentlig sted å bo, er blakk, får ikke jobb, funker ikke lenger blant mennesker, sliter med helsa, forholdet med eksen tok slutt, mistet jobben, hunden måtte avlives og alt falt i grus. Prøvd i flere år å bygge meg opp uten noe framgang, alt gjør ting verre enn bedre. I jakten på nye relasjoner så har jeg kommet borti i mennesker som ville meg vondt.

Anonymkode: aba87...85a

Forsto du det jeg skrev som at jeg mener  at folk får det de fortjener? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...