Gå til innhold

Hvorfor er det noen som skylder på offeret?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

At det ikke skjer så ofte? Må nesten si jeg mistenker deg for å mangle erfaring.

Anonymkode: 4e0ad...cca

Mener ikke å bagatellisere, men er dette noe du mener skjer ofte da? At noen som sover gjør et ubevisst seksuelt overgrep på en annen? Det blir jo uansett en litt annen sak, og et problem som ikke kan angripes på samme måte som i de tilfellene der overgriperen vet hva hen gjør. 

Anonymkode: d4c9b...118

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Der jeg mener, er å fokusere på de potensielle voldtektsmennene og ikke offeret. Dersom man klarer å forbedre holdninger hos disse, eller gitt folk god seksualundervisning, så er det en mulighet for at risikoen minsker i slike situasjoner.

Anonymkode: d4c9b...118

Jeg skjønte hva du mente, men jeg påpeker at dette ikke påvirker personens oppfattede risikovurdering, vi har senket risikorommet i sin helhet.

Og det er to helt ulike situasjoner som ikke har noe med hverandre å gjøre.

Og dette er veldig viktig i den offentlige debatten: vi kan diskutere spesifikke tiltak som motvirker spesifikke risikoer, som å gjøre det mindre problematisk for kvinner til å si ja til sex og gjøre uforpliktende sex mer sosialt akseptabelt, sånn at samtykkeprosessen blir enklere enn i dag, vi kan stramme inn rusmiddelbrukere, osv osv

Poenget, er at hvis JEG går ut og VELGER risiko i tråd med risikorommet, kan jeg ikke frasi meg konsekvensene og hevde de var uventet.

(Jeg misliker å blande inn voldtekt i spørsmålet, det er så farlig at dette blir ett følelsesmessig verdispørsmål istedet for ett rent prinsipielt spørsmål som henger på absolutt all risikohandlinger. Spesielt nå når voldtekt dekker så enormt bredt sett med handlinger og bevegrunner.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (1 minutt siden):

Jeg skjønte hva du mente, men jeg påpeker at dette ikke påvirker personens oppfattede risikovurdering, vi har senket risikorommet i sin helhet.

Og det er to helt ulike situasjoner som ikke har noe med hverandre å gjøre.

Og dette er veldig viktig i den offentlige debatten: vi kan diskutere spesifikke tiltak som motvirker spesifikke risikoer, som å gjøre det mindre problematisk for kvinner til å si ja til sex og gjøre uforpliktende sex mer sosialt akseptabelt, sånn at samtykkeprosessen blir enklere enn i dag, vi kan stramme inn rusmiddelbrukere, osv osv

Poenget, er at hvis JEG går ut og VELGER risiko i tråd med risikorommet, kan jeg ikke frasi meg konsekvensene og hevde de var uventet.

(Jeg misliker å blande inn voldtekt i spørsmålet, det er så farlig at dette blir ett følelsesmessig verdispørsmål istedet for ett rent prinsipielt spørsmål som henger på absolutt all risikohandlinger. Spesielt nå når voldtekt dekker så enormt bredt sett med handlinger og bevegrunner.)

Om det var uventet eller ikke, kommer vel an på ens egen oppfatelse av situasjonen, og kunnskap om den. Risikoen er noe høyere i enkelte situasjoner enn andre, men man går jo vanligvis ikke rundt og forventer at noe vondt skal skje. Hvis jeg setter meg på et fly så forventer jeg ikke at det skal styrte, selv om jeg vet det kan skje. 

Anonymkode: d4c9b...118

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Mener ikke å bagatellisere, men er dette noe du mener skjer ofte da? At noen som sover gjør et ubevisst seksuelt overgrep på en annen? Det blir jo uansett en litt annen sak, og et problem som ikke kan angripes på samme måte som i de tilfellene der overgriperen vet hva hen gjør. 

Anonymkode: d4c9b...118

Ja, det skjer hele tiden at mennesker gjør seksuelle ting med hverandre mens de sover. Mennesker går i søvne, lager mat i søvne, rydder i søvne, klår eller har sex i søvne. Og nettopp derfor bør man ikke sove med noen før man er klar for at dette kan skje. 

Anonymkode: 4e0ad...cca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkt mye på det selv siste tiden. 
Selv tror jeg det har med det at mange avskyr «svakheter». Offer = «svak» for noen, og dermed ønsker dem gjerne å trekke dem ned ved å gi dem skylden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Er det ikke bra da?

At det finnes en måte å leve på hvor man unngår å lide så mye? 

Anonymkode: 4e0ad...cca

Problemet er jo at det ikke stemmer. Det kan skje deg allslags dritt uansett hvor forsiktig du lever.

Anonymkode: a4e29...cd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja, det skjer hele tiden at mennesker gjør seksuelle ting med hverandre mens de sover. Mennesker går i søvne, lager mat i søvne, rydder i søvne, klår eller har sex i søvne. Og nettopp derfor bør man ikke sove med noen før man er klar for at dette kan skje. 

Anonymkode: 4e0ad...cca

Dersom man vet man gjør ting i søvne, så har man vel et lite ansvar for den andre også, at man for eksempel forteller om dette, eller selv unngår situasjoner der man tror man kan gjøre noe ugreit mot noen andre.

Det er vel en ting å ha i bakhodet kanskje. Men det å dele seng med noen man vil dele seng med, er jo en vanlig ting å gjøre, selv om ikke alle vil ha sex av den grunn. Så dette blir jo litt som at man vet at hvor enn man går, kan det komme en person som er mentalt ustabil i øyeblikket, og agripe deg. Man vet aldri hva som skjer, men man kan jo fortsatt leve livet. 

Anonymkode: d4c9b...118

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Problemet er jo at det ikke stemmer. Det kan skje deg allslags dritt uansett hvor forsiktig du lever.

Anonymkode: a4e29...cd5

Nei, ikke allslags. Er enig i at det er risikofylt å leve, men man unngår MYE hvis man er avholds.

Anonymkode: 4e0ad...cca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dersom man vet man gjør ting i søvne, så har man vel et lite ansvar for den andre også, at man for eksempel forteller om dette, eller selv unngår situasjoner der man tror man kan gjøre noe ugreit mot noen andre.

Det er vel en ting å ha i bakhodet kanskje. Men det å dele seng med noen man vil dele seng med, er jo en vanlig ting å gjøre, selv om ikke alle vil ha sex av den grunn. Så dette blir jo litt som at man vet at hvor enn man går, kan det komme en person som er mentalt ustabil i øyeblikket, og agripe deg. Man vet aldri hva som skjer, men man kan jo fortsatt leve livet. 

Anonymkode: d4c9b...118

Enig i det, men her var vel problemet at de begge er unge og dermed ikke vet om dette (og, hvis jeg ikke husker feil, så er ungdom i høyrisikogruppen for å gå i søvne, etc). 

Anonymkode: 4e0ad...cca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, Hr. Aktiv said:

Her hjemme i Norge skal det ikke være slik at "de ber om det". Jeg registrerer mere og mere slike ting ja, men er ikke enig i den fremstillingen. 

Dog har alle et ansvar også til seg selv. Dvs. vi er nå i en tid der man ikke kan gjøre alt man har lyst til og derfor ikke kan gå så tøsete kledd selv om man aldri har så mye lyst til akkurat det. 

Jeg har pratet med en folk av ulike bakgrunner også psykologer og advokater. Alle mener at damer kan gå sånn ute mens jeg sier at de ikke kan det lenger. Jeg referer til det med å ta på komfortabel bukse og joggesko ved kveldens slutt på byen f.eks. Dette er enklere å løpe i hvis det er tema. De er helt uenig med meg og mener det bare er tull selv om dama kan bli voldtatt på tur hjem i sine stiletthæler. 

Jeg tror folk bare reagerer på hvem man mener har skylden. Det kan høres ut som man skylder på offeret når man legger fokus på hvordan de går kledd osv. Men det ene utelukker jo ikke det andre. Det er bare det at mange har en svart/hvit tankegang. Så selv om man mener at offeret må bruke hodet sitt i en uperfekt verden, så betyr ikke det at det er offeret sin skyld. Det betyr bare at offeret kan velge hvilke risiko det ønsker å ta. I en perfekt verden ville dette ikke vært et tema. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...