Gå til innhold

Gjør lærere annet enn å syte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Før var det dårlig lærerlønn, nå er de utslitte pga korona. Spennende å se hva som kommer opp neste gang fra hele Norges jammerkor

Anonymkode: 8e555...aad

Å hold kjeft a. Hadde det ikke vært for lærere hadde du verken kunnet skrive eller lært deg å gi utrykk for meninger.

Anonymkode: 9f79f...282

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

TS jeg er enig. Jeg ser noen lærere i tråden her går av skaftet, men hovedinnlegget handlet ikke om hvorvidt det er å være lærer er utfordrende. Innlegget handlet om "sutring" fra lærerne.

På generell basis er arbeidspresset MYE høyere i privat sektor enn i offentlig, selv om unntak finnes (sykepleiere for eksempel som løper bena av seg). I privat sektor har man mye mindre arbeidsvern enn i offentlig sektor - ikke på papiret, men det er realiteten. Bare i min organisasjon kjenner jeg til flere som sover 4-5 timer i døgnet og ellers jobber jobber jobber. Dette er ikke tull, dette er realitet.

Jeg påstår ikke det ikke er utfordrende å være lærer. Jeg har tidligere undervist litt på ungdomskolen, og det er definitivt krevende. Men det er også givende! Når lærere kommer ut i media om hvor utrolig slitsomt de har det, fremstår det som om de fullstendig mangler forståelse for andre yrkesgrupper og bare tenker på seg seg seg. Her er det tusenvis av mennesker som jobber i helsetjenesten, med rengjøring, i dagligvarebutikker, restauranter og i alle andre bransjer som forsøker å få hverdagen til å henge sammen.

Som også må forholde seg til restriksjoner, kombinere jobb med å forsøke å hjemmeskole unger, som har jobb hvor man ikke kan ta hjemmekontor, som har sett bedriften sin gå under eller er i ferd med å gå under. Som har mistet jobben sin.  Ensomme eldre og ensomme unge. Så sitter de der, en del lærere, med sine trygge jobber og greie lønninger og syter. Det er flaut. Det er tøft for mange, lærere inkludert. Men det er ikke mer synd i en lærer enn den gjengse nordmann, og om man heller fokuserer på det man har og det som er bra heller enn bare å gnåle om det som er slitsomt tror jeg til og med disse fryktelig slitne lærerne skal greie å komme seg igjennom noen uker til. 

Anonymkode: bd901...a1e

Hvis alle som ytrer seg i media skulle tenkt på at det kan hende at det også er andre bransjer hvor forholdene er vanskelige, så er det ingen som kunne ytre seg. Det er alltid noen som har det verre enn andre. Dette er ikke en konkurranse i hvem som har det verst, men et rop om at det er ganske slitsomt for veldig mange lærer nå. Og det med god grunn. 

Hvordan hadde du likt å jobbe dobbelt, ha både hjemmeundervisning og klasseromsundervisning på samme tid, ikke få ekstra betalt og heller ikke plusstimer du kunne tatt ut - samtidig som du stod sammen med en flokk av mennesker du ikke vet om kan være smittet, midt under en pandemi, uten noe form for beskyttelsesutstyr annet enn en flaske antibakk? 

Tror de fleste tenker at det ikke er ok. Da er det bra at de sier i fra, så blir det kanskje en endring på det. 

Anonymkode: 830b5...012

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Kjenner noen få som ikke gjør det, men de fleste lærere jeg kjenner tror de burde fått kongens fortjenstmedalje bare fordet de er lærere.

Anonymkode: e9493...6ce

Noen må jo lære de shitkidsa deres normer og regler, så de kanskje kan bli et medmenneske i fremtiden.

Anonymkode: 29bdd...e5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Titori said:

Jeg er lærer. Og klager ikke. Men det er et yrke hvor du må sette grenser for deg selv, hvis ikke kan du slite deg helt ut - men regner med dette gjelder flere yrker. Får ikke alltid gjort alt like nøye som jeg skulle ønske, og hvis jeg fikk bestemme er det nok noen endringer jeg ville gjort for å få utført jobben min enda bedre og gjort det bedre for elevene (F.eks færre elever per klasse). Men vi lever ikke i en ideell verden, så sånn er det. 

Noe har vært krevende i denne perioden, men alt i alt har det gått fint. Men tror det varierer veldig etter hvilket trinn du har, hvilke elever/saker du møter, osv. 

Jeg kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen av ungdom over, syns de stort sett er supre å være sammen med. 

Og kjenner at det er fint å fokusere på det positive, det er fint å ha en trygg jobb å gå til. Og det hjelper også at jeg liker jobben min godt! Jeg ser også absolutt på avspaseringen/feriene som et gode, det er virkelig noe jeg setter høyt. Da går det greit å jobbe en del ekstra utenom. 

Så selv om noen klager, så gjelder det ikke alle. Og selv om man har samme yrke kan nok arbeidshverdagen se veldig forskjellig ut. Men en god ide er nok uansett å prøve å møte andre med forståelse, og ikke være for bastant rundt yrker man ikke har innsikt i. 

Jeg er enig. Hvis jeg skulle klaget over noe, er det hvor mye dette går ut over elevene. Masse fram og tilbake med disse koronatiltakene, det må være forvirrende for dem. Jeg har i år 2-3 tilsyn om dagen pga koronatiltakene, til forskjell fra 4 tilsyn i uka som det var før. Dette gjør at jeg ikke rekker alt jeg helst skulle gjort, som videre går ut over undervisningen. I tillegg må jeg også planlegge for de som er i karantene. 

Det går fint for meg, men jeg har dessverre ikke den energien jeg hadde før korona. Da var det mer aktiv og praktisk undervisning. Nå er det et strengere regime, og "kjedeligere" opplegg. Vi bruker masse tid på håndvask og venting. 

Som sagt, det går fint for meg. Men ungene savner hverdagen... hvor det er litt mer fritt, og læreren har mere tid til dem.

Anonymkode: 4922d...9ba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ok så slutt i jobben da? Slutt som lærer og ta en av de jobbene dere mener er bedre.

Anonymkode: 2d831...988

Jeg gjorde det. Fantastisk med fast arbeidstid, helgefri og fleksibel avspasering. 

Anonymkode: 3a025...c76

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om de slår seg sammen med sutreyrke nummer 1, sykepleiere? 😂

Anonymkode: 019e9...ade

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Så et innslag på Tv2-nyhetene at lærere er utslitt etter 10 måneder med smitteverntiltak. Det ble diskutert ulike tiltak for å avlaste de stakkars, slitne lærerne. 

10 måneder med smitteverntiltak. Men det ble ikke nevnt at i løpet av de 10 månedene har de hatt over tre måneder ferie (først påskeferie, så sommerferie, så høstferie, så juleferie). 

Hva med andre yrkesgrupper som har hatt minst like strenge smitteverntiltak? Sykepleiere, leger, de som jobber i detaljhandelen, renholdsarbeidere osv? Korona og smitteverntiltak rammer alle, men få har sutret så mye som lærerne, samtidig som de har hatt så mye fri. Har feks sykepleierne eller renholdsarbeiderne hatt over tre måneder ferie siden mars? Nei. Jeg fatter ikke at lærerne gang etter gang ønsker å fremstille seg som en så sutrete yrkesgruppe. 

Anonymkode: ff956...a8a

Oj... Du har virkelig ikke peiling på hva det vil si å jobbe som lærer. Jeg jobber så og si dag og natt hele uken, også i helgene. Satt og rettet prøver på julaften og hadde møter i romjulen. Nyttårsaften hadde jeg flere prøver og oppgaver å rette og jeg har mye undervisning å forberede. Høstferie og vinterferie er ferie for elever, men dessverre ikke for lærere. De gangene jeg har tatt meg fir en langhelg i.f.m påsken eller annet har jeg jobbet så jeg nesten har blitt syk både i forkant og etterkant. Men sommerferien er gull. Da er det endelig noen lange uker sammenhengende fri. Men ved nærmere ettertanke er jeg usikker på om det er verdt det sammenliknet med alt vi lærere jobber inn resten av året. Jeg har jobbet som sykepleier og da var det helt klart når en vakt startet og sluttet. Timetelling var enkelt. Som lærer jobber jeg minst tre ganger de timene, men lønnen er ikke høyere av den grunn. Som sykepleier hadde jeg tillegg på kveld og natt, helger og også i helligdager (absolutt velfortjent og vil på ingen måte påstå at ikke sykepleiere fortjener det, for det gjør de så absolutt!!!). Jeg hadde også overtid straks timene overgikk 35,5 t/uke i turnus. Som lærer jobber jeg lett 50-60 t. i uken uten en eneste time overtid. Og ja, det har vært helt jævlig i tiden med korona der vi både skal undervise i klasserom og over natt samtidig og også fange opp sårbare elever som ikke møter til undervisning hverken på skolen eller hjemme, i tillegg til oppfølging av foresatte og ekstra krav til samarbeid med både kollegaer, ledelse og også iverksetting av smitteverntiltak samtidig som vi skal innføre nye læreplaner og forsøke å holde hodet over vannet. Hvis du synes jeg sutrer så får det så være. Du aner seriøst ikke hva du snakker om!!!

Anonymkode: 04e85...31b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg gjorde det. Fantastisk med fast arbeidstid, helgefri og fleksibel avspasering. 

Anonymkode: 3a025...c76

Så bra! Kan jeg spørre hva du jobber som i dag? Har veldig lyst til å bytte beite selv også 😉 

Anonymkode: 04e85...31b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Oj... Du har virkelig ikke peiling på hva det vil si å jobbe som lærer. Jeg jobber så og si dag og natt hele uken, også i helgene. Satt og rettet prøver på julaften og hadde møter i romjulen. Nyttårsaften hadde jeg flere prøver og oppgaver å rette og jeg har mye undervisning å forberede. Høstferie og vinterferie er ferie for elever, men dessverre ikke for lærere. De gangene jeg har tatt meg fir en langhelg i.f.m påsken eller annet har jeg jobbet så jeg nesten har blitt syk både i forkant og etterkant. Men sommerferien er gull. Da er det endelig noen lange uker sammenhengende fri. Men ved nærmere ettertanke er jeg usikker på om det er verdt det sammenliknet med alt vi lærere jobber inn resten av året. Jeg har jobbet som sykepleier og da var det helt klart når en vakt startet og sluttet. Timetelling var enkelt. Som lærer jobber jeg minst tre ganger de timene, men lønnen er ikke høyere av den grunn. Som sykepleier hadde jeg tillegg på kveld og natt, helger og også i helligdager (absolutt velfortjent og vil på ingen måte påstå at ikke sykepleiere fortjener det, for det gjør de så absolutt!!!). Jeg hadde også overtid straks timene overgikk 35,5 t/uke i turnus. Som lærer jobber jeg lett 50-60 t. i uken uten en eneste time overtid. Og ja, det har vært helt jævlig i tiden med korona der vi både skal undervise i klasserom og over natt samtidig og også fange opp sårbare elever som ikke møter til undervisning hverken på skolen eller hjemme, i tillegg til oppfølging av foresatte og ekstra krav til samarbeid med både kollegaer, ledelse og også iverksetting av smitteverntiltak samtidig som vi skal innføre nye læreplaner og forsøke å holde hodet over vannet. Hvis du synes jeg sutrer så får det så være. Du aner seriøst ikke hva du snakker om!!!

Anonymkode: 04e85...31b

Hører andre lærere sier man rekker over en del i løpet av arbtiden dersom man faktisk bruker tiden man er på jobb til arbeid og ikke kaffeprat

Anonymkode: 019e9...ade

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Dere får bytte til privat sektor da om dere seriøst tror det er mer avslappende, bedre lønn etc 🤭

Anonymkode: 2d831...988

Det tror jeg ikke. Det vet jeg! Men man er ikke lærer på grunn av lønnen alene. Mn har virkelig mulighet til å utrette et og annet lite mirakel for enkeltindivider i jobben som lærer. Og det er virkelig verdt uendelig mye mer enn lønn og ferie tilsammen. Men iblant er det bare umulig å kunne gjøre lærerjobben slik en ønsker og når utakk da er verdens lønn er det på tide å vurdere noe annet.

Anonymkode: 04e85...31b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Som lærer jobber jeg lett 50-60 t. i uken uten en eneste time overtid.

Slutt med det med en gang! Det er ukollegialt og uprofesjonelt, du undergraver hele læreryrket med å være så «flink»!!! Jobb det du skal, ikke noe mer. Og juleaften! Seriøst!

Anonymkode: dd432...161

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men iblant er det bare umulig å kunne gjøre lærerjobben slik en ønsker og når utakk da er verdens lønn er det på tide å vurdere noe annet.

Ja, god ide. Dette yrket er ikke et kall, det er EN JOBB. Skulle ønske alle de som snakker om å gjøre en forskjell og jobbe for noe annet enn penger bare sluttet i jobben og heller drev en frivillig skole i Tanzania eller noe. 

Anonymkode: dd432...161

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det rart lærere klager og syter hele tiden?
De har ansvaret for ca 30stk av andre sine drittunger hver dag, skal lære dem både det ene og det andre. Kjefte på de som bråker og forstyrrer klasse, rose de som er flinke, være obs på de som ikke har det bra, rette lekser, være tilstede å "se" hver elev til en hver tid og svare alle de frustrerte foreldrene som ringer og sender de sms morgen og kveld.

Jeg er ikke lærer selv, men synes de er underbetalte mtp alt dem gjør.


Hvis DIN unge ikke følger med i timen, gjør leksene sine eller ikke kan gangetabellen er det læreren som får skylda!

Det virker som om mange foreldre legger 100% av læringsansvaret over på lærerne å tror de ikke må følge opp noe selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg ser veldig opp til læreren til barna mine, de er fantastiske og fortjener medaljer. Men lærere som gruppe fremstår sytete. 

Det er så mange yrkesgrupper som har tapt mer, utsettes for mer smitte og som har mer slitsomme hverdager enn lærere. 
 

Man skal heller ikke glemme at å få gå på jobb, treffe kollegaer og ha en litt normalisert hverdag er også en gode. Skjønner dog at det er skummelt for snart pensjonerte lærere.

Anonymkode: 00ba9...d96

Nei. Er det først smitte i et klasserom er læreren SVÆRT utsatt. Lærere har ikke smittevernutstyr på lik linje med helsepersonell. Og dersom du ikke har forstått at lærere er blant de som har hatt det mest slitsomt i hverdagen under pandemien, så er det bare fordi du ikke aner noe om hverdagen til lærere. Det er ikke alltid så lett å sette seg inn i andres arbeidshverdag.

Anonymkode: 93fc8...ba9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Å hold kjeft a. Hadde det ikke vært for lærere hadde du verken kunnet skrive eller lært deg å gi utrykk for meninger.

Anonymkode: 9f79f...282

Jeg kunne begge deler før jeg begynte på skolen.

Anonymkode: d07bd...b43

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Lærere har ikke smittevernutstyr på lik linje med helsepersonell.

Denne sammenligningen er tåpelig. For det første kan lærere fritt bruke smittevernutstyr om de ønsker det. For det andre er det ikke alt helsepersonell som bruker smittevern. Og de kan ikke velge det selv. 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ikke alltid så lett å sette seg inn i andres arbeidshverdag.

Anonymkode: 93fc8...ba9

Sant, litt ironisk at du skriver det, bare. 

Anonymkode: dd432...161

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Denne sammenligningen er tåpelig. For det første kan lærere fritt bruke smittevernutstyr om de ønsker det. For det andre er det ikke alt helsepersonell som bruker smittevern. Og de kan ikke velge det selv. 

Sant, litt ironisk at du skriver det, bare. 

Anonymkode: dd432...161

Og hvem er det du mener som har så mye mer slitsom hverdag enn lærerne da, om jeg tør spørre?

Jeg gjentar: Lærere har en flaske antibac på deling med elevene. DET er lærernes smittevern. I det siste har lærerne fått lov til å bruke visir og munnbind, men dette beskytter jo bare elevene mot læreren. Læreren er ikke beskyttet så lenge elevene ikke bruker munnbind. Og lærere har ikke lov til å tvinge elever til å bruke munnbind. 

SÅ nei. Lærere er ikke "vernet" mot smitte.

Anonymkode: 93fc8...ba9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.1.2021 den 0.41):

Har det slått deg at det kan føre til merarbeid? Lærere jobber for øvrig nesten fem timer mer enn andre kommunalt ansatte per uke. Derav den fullt fortjente avspaseringen.

Dagens mest uvitende innlegg. Gratulerer! 

 

Anonymkode: 3a025...c76

Hva? For noe tull. Bvarbeidere feks jobber ca 50% mer- uten ferie. 

Anonymkode: 749b6...d9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Og hvem er det du mener som har så mye mer slitsom hverdag enn lærerne da, om jeg tør spørre?

Jeg gjentar: Lærere har en flaske antibac på deling med elevene. DET er lærernes smittevern. I det siste har lærerne fått lov til å bruke visir og munnbind, men dette beskytter jo bare elevene mot læreren. Læreren er ikke beskyttet så lenge elevene ikke bruker munnbind. Og lærere har ikke lov til å tvinge elever til å bruke munnbind. 

SÅ nei. Lærere er ikke "vernet" mot smitte.

Anonymkode: 93fc8...ba9

Jeg har ikke sagt at lærerne er vernet mot smitte, og jeg har ikke uttalt meg om hvem som har det «verst» (ikke gidder jeg å gjøre det, heller, for en tåpelig ting å fokusere på).

Det du sier om smittevern er ikke sant. Alle skoler har smittevernplaner. På min skole er det leid inn vektere deler av dagen, og vi har desinfeksjonsspray og strenge avstandsregler i tillegg til Antibac. Hvis rutinene på skolen din ikke fungerer, bør du skrive avvik. 

De fleste jobber hvor man jobber med mennesker har akkurat samme smittevern for tiden, vil jeg tro. 

Anonymkode: dd432...161

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg har ikke sagt at lærerne er vernet mot smitte, og jeg har ikke uttalt meg om hvem som har det «verst» (ikke gidder jeg å gjøre det, heller, for en tåpelig ting å fokusere på).

Det du sier om smittevern er ikke sant. Alle skoler har smittevernplaner. På min skole er det leid inn vektere deler av dagen, og vi har desinfeksjonsspray og strenge avstandsregler i tillegg til Antibac. Hvis rutinene på skolen din ikke fungerer, bør du skrive avvik. 

De fleste jobber hvor man jobber med mennesker har akkurat samme smittevern for tiden, vil jeg tro. 

Anonymkode: dd432...161

Men vi har jo sagt ifra en rekke ganger. Og blir møtt med et «vi skjønner at det er utfordrende, men nå må dere likevel gjøre det sånn.»

Her blir ingenting gjort. Og det er jo nettopp derfor mange lærere «syter». Det er ikke bare på min skole det er sånn, jeg kjenner faktisk en god del andre lærere.

Men så bra for deg at du jobber på et sted der dine rettigheter blir ivaretatt.

Anonymkode: 93fc8...ba9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...