Gå til innhold

Gjør lærere annet enn å syte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Så et innslag på Tv2-nyhetene at lærere er utslitt etter 10 måneder med smitteverntiltak. Det ble diskutert ulike tiltak for å avlaste de stakkars, slitne lærerne. 

10 måneder med smitteverntiltak. Men det ble ikke nevnt at i løpet av de 10 månedene har de hatt over tre måneder ferie (først påskeferie, så sommerferie, så høstferie, så juleferie). 

Hva med andre yrkesgrupper som har hatt minst like strenge smitteverntiltak? Sykepleiere, leger, de som jobber i detaljhandelen, renholdsarbeidere osv? Korona og smitteverntiltak rammer alle, men få har sutret så mye som lærerne, samtidig som de har hatt så mye fri. Har feks sykepleierne eller renholdsarbeiderne hatt over tre måneder ferie siden mars? Nei. Jeg fatter ikke at lærerne gang etter gang ønsker å fremstille seg som en så sutrete yrkesgruppe. 

Anonymkode: ff956...a8a

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er kun sutrerne som går til media. De som synes jobben er overkommelig eller givende får ikke reportasje hos tv2.

Anonymkode: 218a0...073

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å herregud, enda en prater om ting hen ikke vet noe om. Har gått på skole, må vite, og da kan man jo sutre og klage over at lærerne forteller at de er slitne. 

Lærerne passer på ungen/e "du" har pult på deg, aktiviserer og sørger for at hen får mulighet til å tilegne seg kunnskap. som er en aktiv prosess, ungen må "gå veien" sjøl. Nei, forresten, gidder ikke skrive mer om læreryrket. Tro hva du vil, det kan ingen ta fra deg. Jeg kaster inn håndkledet. Mot uvitenhet kjemper selv gudene forgjeves, var det en klok person som sa. 

Lykke til med "Vi som sutrer over at lærerne sutrer uten å vite hva en lærerjobb er-tråden". 

Anonymkode: 7d060...488

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter denne, jeg er lei av klaging fra lærere. Håper de ikke alle er slik.

Anonymkode: 2d831...988

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme som svar over. Jeg er ĺærer og sutrer ikke til media. Jeg er mer irritert over at "Min mening" har blitt fast spalte hos mange aviser. 

Anonymkode: 7a723...17a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om andre yrkesgrupper heller ikke har hatt det lett, så betyr det jo ikke at lærerne ikke får lov til å fortelle at det har vært vanskelig for dem. Jeg er selv helsepersonell og er en av de som har jobbet annenhver helg i stedet for tredjehver helg, hatt endringer i turnus og fått ny turnus bare et par dager i forveien, jobbet ekstreme mengder overtid og hatt store hudproblemer på grunn av smittevernutstyr. Jeg er sykemeldt og sykdommen min er nok et resultat av lang tid med stor belastning. Men betyr det at jeg ikke forstår at veldig mange yrkesgrupper også har hatt det vanskelig under pandemien? Nei, selvfølgelig ikke. De har all rett til å snakke om det, for de fleste yrkesgrupper har nok hatt det vanskelig, og jeg sympatiserer med de alle.

Anonymkode: ea420...0af

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Så et innslag på Tv2-nyhetene at lærere er utslitt etter 10 måneder med smitteverntiltak. Det ble diskutert ulike tiltak for å avlaste de stakkars, slitne lærerne. 

10 måneder med smitteverntiltak. Men det ble ikke nevnt at i løpet av de 10 månedene har de hatt over tre måneder ferie (først påskeferie, så sommerferie, så høstferie, så juleferie). 

Hva med andre yrkesgrupper som har hatt minst like strenge smitteverntiltak? Sykepleiere, leger, de som jobber i detaljhandelen, renholdsarbeidere osv? Korona og smitteverntiltak rammer alle, men få har sutret så mye som lærerne, samtidig som de har hatt så mye fri. Har feks sykepleierne eller renholdsarbeiderne hatt over tre måneder ferie siden mars? Nei. Jeg fatter ikke at lærerne gang etter gang ønsker å fremstille seg som en så sutrete yrkesgruppe. 

Anonymkode: ff956...a8a

Jeg er renholdsoperatør på en vidergående skole. Har 5 uker ferie og bare det. Er jeg lei av korona? Ja 

Er jeg lei av å vaske berøringspunkt 2 ganger daglig på toppen av det vanlige renholdet? Ja 

Men jeg er glad for at jeg har en jobb og inntekt. 

Anonymkode: a07f2...0f1

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før var det dårlig lærerlønn, nå er de utslitte pga korona. Spennende å se hva som kommer opp neste gang fra hele Norges jammerkor

Anonymkode: 8e555...aad

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det som er sært er at de ikke vil ha kvalifiserte vikarer heller (lærerstudenter), de vil hellere ha redusert arbeidstiden sin permanent - for det er jo fryktelig å måtte jobbe mer enn andre (de ukene de jobber)... Klart, mindre undervisning er jo mye bedre enn at elevene får en lærerstudent i noen timer i uken 👍

Nåja og så vil de først i vaksinekøen, helst foran helsepersonell og syke folk i risikogruppen - det er jo farlig å være lærer må vite.

Kanskje gi mikrofonen til noen av de som har mistet jobben sin i stedet? Eller de som er i risikogruppene og må sitte hjemme og ikke gå noen steder, ikke treffe familien sin? Eller til sykepleiere, leger og omsorgspersonell som må jobbe i verneutstyr, har så travelt at de ikke kan gå på do engang og som lever i evig frykt for å spre smitte på jobben eller hjemme? Nei da - la oss vaksinere lærerne og kjempe for at de kan jobbe 80 % i ukedagene og til full lønn, og fortsatt ha ferie (viktig å kalle det avspasering!) 13 uker i året. De har det fælt.

Anonymkode: f29a0...1f9

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på når sånne som TS skal stoppe opp og stille spørsmål ved hva denne såkalte sutringen kan komme av. Arbeidsforholdene, kanskje?

 

All honnør til hardtarbeidende lærere og helsepersonell. Og nei, er ikke lærer selv.

Anonymkode: 3a025...c76

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men det som er sært er at de ikke vil ha kvalifiserte vikarer heller (lærerstudenter), de vil hellere ha redusert arbeidstiden sin permanent - for det er jo fryktelig å måtte jobbe mer enn andre (de ukene de jobber)... Klart, mindre undervisning er jo mye bedre enn at elevene får en lærerstudent i noen timer i uken 👍

 

Anonymkode: f29a0...1f9

Har det slått deg at det kan føre til merarbeid? Lærere jobber for øvrig nesten fem timer mer enn andre kommunalt ansatte per uke. Derav den fullt fortjente avspaseringen.

Dagens mest uvitende innlegg. Gratulerer! 

 

Anonymkode: 3a025...c76

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som med mange andre offentlige arbeidsplasser er lærerene underbemannet og overarbeidet. Jeg unner de absolutt å suttre! Serlig lærerene i småskolen og ungdomsskolen. 

Og nei, de har ikke hatt tre mnd. ferie. Det er bare sommerferien som er ordentlig ferie for de. De fleste lærere jobber hjemmefra i både juleferien og høstferie. Forberedelse til undervisning, retting av prøver osv. Det er en grunn for at mange lærerstillinger er vanskelig å besette. Det er rett og slett ikke speilt attraktivt.

Jeg er sykepleier og vi har det beintøft for tiden. Men jeg kunne faktisk ikke tenkt meg å bytte jobb med en lærere, ikke på småskolen i alle fall. Kunne tenkt meg lærerejobb på vgs. Men jeg står mye heller i min jobb enn å jobbe på bareneskole. Der har du helter! Ikke bare skal de lære ungene noe, de skal også ha det pedagogisk på plass og klare å hanskes med 20 unger fra ulike hjem og alle deres utfordringer. Når ungene har pause må læreren fremdels følge opp elevene i skolegården. Til forskjell fra ungdom på vgs eller høgskole/universitetet. 

Matpausen tas også som regel sammen med 15-20 bråkete 7 åringer 🥴🙈 

Anonymkode: e6442...7df

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så et innslag på Tv2-nyhetene at lærere er utslitt etter 10 måneder med smitteverntiltak. Det ble diskutert ulike tiltak for å avlaste de stakkars, slitne lærerne. 

10 måneder med smitteverntiltak. Men det ble ikke nevnt at i løpet av de 10 månedene har de hatt over tre måneder ferie (først påskeferie, så sommerferie, så høstferie, så juleferie). 

Hva med andre yrkesgrupper som har hatt minst like strenge smitteverntiltak? Sykepleiere, leger, de som jobber i detaljhandelen, renholdsarbeidere osv? Korona og smitteverntiltak rammer alle, men få har sutret så mye som lærerne, samtidig som de har hatt så mye fri. Har feks sykepleierne eller renholdsarbeiderne hatt over tre måneder ferie siden mars? Nei. Jeg fatter ikke at lærerne gang etter gang ønsker å fremstille seg som en så sutrete yrkesgruppe. 

Anonymkode: ff956...a8a

Er ikke DU lei av å gjenbruke sånne utbrukte, gamle utsagn om all denne "lærerferien"? Jeg fatter ikke at du ønsker å fremstille deg som så sutrete og kunnskapsløs.

La meg forklare det kort og enkelt:

1. Lærere jobber komprimert arbeidsår, noe som betyr at ukene utenom disse "tre måneder med ferie" skal bestå av rundt 43 timer pr uke. Lærere har 5 ukers ferie i året. Resten av disse "feriedagene" som mange er så misunnelig på, er avspasering (tid som enten allerede er jobbet inn eller må jobbes inn senere i løpet av skoleåret). Denne opparbeidede tiden må tas ut som avspasering, lærere kan ikke velge å få det utbetalt som overtid. Feriedagene er faste og kan i utgangspunktet ikke endres.

2. Mange lærere i grunnskolen har måttet jobbe dobbelt i perioder med nedstengning, da de har måttet planlegge og gjennomføre undervisning både fysisk og over nett. Mange har brukt både avspaseringstid og ferietid til dette, og har dermed fått mindre "ferie", men likevel bare samme lønna som ellers.

Lærere kan kanskje ikke påberope seg å ha hatt det verst i korona-tiden, men de har da like fullt både lov og grunn å klage. Dette er heller ingen konkurranse i å ha det verst, så drit nå i å sammenligne yrkesgrupper med ulike utfordringer med hverandre!
Og for å være like klisje som deg og sutringen si om de lange lærerferiene; hvis du mener læreryrket er så enkelt og greit, og betyr så mye ferie og kos, så bli lærer! Norge trenger flere lærere!

 

Anonymkode: e9f27...ce9

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så jævla lei at dere sutrekopper som alltid skal klage på lærerne.

De jobber for lite, klager for mye, altfor mye ferie, klager på lønn, får fri nesten hele året, må jo bare passe på et par barn....

Hvis det høres så sykt chill ut å være lærer, hvorfor er det da lærermangel ?

Vet du hvorfor lærerne er slitne etter er helvettes år med corona?  Det er fordi den eneste beskyttelsen vi har er en flaske antibac på deling. Vi må takle unger som hoster og nyser oss opp i anstiktet,  unger som klikker i vinkel i tillegg til å verne om de som ikke klikker!

Jeg gidder ikke å prøve å forklare avspaseringen vår en gang... Men jeg kan si det, hadde det vært opp til meg hadde jeg veldig gjerne tatt ferie utenom fellesferien, men da får jeg foreldre på nakken som sender mail til både meg og ledelsen om hvor lat jeg er og om jeg ikke tenker på barnets beste!? For jeg er så sykt ego som må ta ferie når det er jobb! Men når foreldre kommer med søknad om ferie for barnet sitt i 2 uker, ja da skal jeg sittte og smile og lage til et "koselig og enkelt" feriehefte som barnet kan glemme igjen på flyplassen....

 

Satan så jeg har fått nok av folk som ALLTID skal klage på lærere og andre ansatte i skolen. Folk skal prise seg lykkelige at vi orker å holde ut med de små monstrene til tider uten å klikke i vinkel selv!

Ikke alle er det, men fy søren så ødeleggende det er å ha bare en slik elev i klassen sin. Jeg burde tjent dobbelt så mye for å holde ut med sånne....

Sånn nå kan alle klage på dette og.

 

Anonymkode: 5f82c...dc4

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Nåja og så vil de først i vaksinekøen, helst foran helsepersonell og syke folk i risikogruppen - det er jo farlig å være lærer må vite.

Nei da - la oss vaksinere lærerne og kjempe for at de kan jobbe 80 % i ukedagene og til full lønn, og fortsatt ha ferie (viktig å kalle det avspasering!) 13 uker i året. De har det fælt.

Anonymkode: f29a0...1f9

Åja, du klarte virkelig ikke trykke deg innpå den artikkelen nei.

Da får du bare være dum og uvitende.

Det er ingen lærere som har bedt om å få komme før helsepersonell!! Du har lov til å tenke litt selv,  litt logikk har aldri skadet....

Anonymkode: 5f82c...dc4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sjansen er vel stor for at TS er en Karen-type med dårlig oppdratte barn, som alltid legger skylda på lærerne når noe går galt.

Anonymkode: e9f27...ce9

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner noen få som ikke gjør det, men de fleste lærere jeg kjenner tror de burde fått kongens fortjenstmedalje bare fordet de er lærere.

Anonymkode: e9493...6ce

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kjenner noen få som ikke gjør det, men de fleste lærere jeg kjenner tror de burde fått kongens fortjenstmedalje bare fordet de er lærere.

Anonymkode: e9493...6ce

Dummeste jeg har hørt.

Anonymkode: 46af8...47d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...