Gå til innhold

Utsette babyplaner pga vaksine..


ME97

Anbefalte innlegg

Hei dere på KG

Må bare lufte litt utålmodighet. Altså, her var heeele planen lagt. Skulle bli prøvere fra nå i Januar av. Kjøpt inn en haug med tester osv. Så er det denne covid vaksinen da...Som mest hr ligget i underbevisstheten gjennom høsten 2020.  jobber i helsetjenesten (ikke i førstelinjen) , så føler ekstra ansvar og tenker at jeg skal vaksinere meg.  Dette betyr jo også at prøve-periode og eventuell graviditet må settes på vent, noe også FHI anbefaler. Jeg er derfor nå utrolig utålmodig. Er glad for å være relativt høyt på prio- lista pga jobben, men ut fra rapporter fra regionen får vi ikke fra den første leveringen til sykehuset. Så skal det jo gå nesten en mnd før dose nr to. Har noen tips til hvordan håndtere denne realiteten sånn tankemessig, uten å bli for stressa eller utålmodig. Jeg har ingen biologisk klokke som tikker , men likevel vært mentalt forberedt leeenge på at vi skulle bli prøvere. Er også i en midlertidig stilling på jobb som også kommer til å få betydning mtp rett til foreldrepenger, så sånnsett føler jeg at jeg ikke hr så mye tid å miste. 
Tar gjerne i mot innspill, tips eller tanker hos andre som får prøve-planene satt på vent..

Endret av ME97
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er selv prøver og jobber i et bokollektiv for eldre. Hadde en samtale med min leder hvor jeg sa at jeg ikke vet om jeg er gravid allerede 21.januar når første dosene skal deles ut. Sa jeg prøver å bli gravid, og ville det skulle bli mellom oss. Dette hadde hun full forståelse for, og sa at det er helt opp til meg om jeg ønsker å ta den. Hun sa også at dersom en tar vaksine, må en utsette prøvingen i 4-5 uker. 

Anonymkode: dbdc8...798

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er selv prøver og jobber i et bokollektiv for eldre. Hadde en samtale med min leder hvor jeg sa at jeg ikke vet om jeg er gravid allerede 21.januar når første dosene skal deles ut. Sa jeg prøver å bli gravid, og ville det skulle bli mellom oss. Dette hadde hun full forståelse for, og sa at det er helt opp til meg om jeg ønsker å ta den. Hun sa også at dersom en tar vaksine, må en utsette prøvingen i 4-5 uker. 

Anonymkode: dbdc8...798

Skjønner :) Utsette 4-5 uker etter andre/ siste dose mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i samme båt. Takket nei til vaksine....

Anonymkode: b1e92...14d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er i samme båt. Takket nei til vaksine....

Anonymkode: b1e92...14d

Akkuratt. Mulig jeg hadde gjort d samme selv hadde det ikke vært for jobben. Personlig har jeg vurdert det som litt uforsvarlig å skulle ha jobben med daglig kontakt med pasienter og i verste fall skulle pådra meg covid som gravid liksom , ååhr..

så skal jeg på nytt arbeidssted i feb, hvor jeg skal være et halvt år- så føler heller ikke d e aktuelt å skulle snakke med sjef, kollegaer som spør osv Når man ikke kjenner de så godt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ME97 skrev (1 time siden):

Akkuratt. Mulig jeg hadde gjort d samme selv hadde det ikke vært for jobben. Personlig har jeg vurdert det som litt uforsvarlig å skulle ha jobben med daglig kontakt med pasienter og i verste fall skulle pådra meg covid som gravid liksom , ååhr..

så skal jeg på nytt arbeidssted i feb, hvor jeg skal være et halvt år- så føler heller ikke d e aktuelt å skulle snakke med sjef, kollegaer som spør osv Når man ikke kjenner de så godt.

Jeg jobber også i helsevesenet, så her var jeg nok noe egoistisk. Men jeg har ventet på at mannen min skal bli klar i 3 år (!!). Og når han endelig er klar, så er det ingenting som kan få meg til å utsette prøvingen desverre.... 

helt ærlig så driter jeg i hva andre måtte mene om det. Det er opp til hver enkelt hva man gjør, og jeg følgte magefølelsen. Men det var derimot ikke et lett valg, for å ha det sagt.

Anonymkode: b1e92...14d

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg jobber også i helsevesenet, så her var jeg nok noe egoistisk. Men jeg har ventet på at mannen min skal bli klar i 3 år (!!). Og når han endelig er klar, så er det ingenting som kan få meg til å utsette prøvingen desverre.... 

helt ærlig så driter jeg i hva andre måtte mene om det. Det er opp til hver enkelt hva man gjør, og jeg følgte magefølelsen. Men det var derimot ikke et lett valg, for å ha det sagt.

Anonymkode: b1e92...14d

Vil gjerne benytte anledningen til å si meg enig i at det er opp til hvert enkelt å vurdere. Så jeg respekterer også valget du tok. Skjønner veldig godt at det er vanskelig å legge ting på is også når du har ventet så lenge. Men siden du også jobber i helse, vet du noe om det får noe konsekvenser sånn rent arbeidsoppgave-messig? Er det slik at man ikke blir prioritert til å gjøre enkelte arbeidsoppgaver dersom man ikke er vaksinert ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber også i helse, har utsatt prøving. Får første dose neste uke, så da kan jeg begynne prøving i slutten av mars.. håper ukene går fort, både for deg og meg :) her var heller ikke mannen spesielt lysten på å prøve før jeg har fått vaksine, å jeg ser jo det poenget..

Anonymkode: d6d3c...07e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ME97 skrev (16 minutter siden):

Vil gjerne benytte anledningen til å si meg enig i at det er opp til hvert enkelt å vurdere. Så jeg respekterer også valget du tok. Skjønner veldig godt at det er vanskelig å legge ting på is også når du har ventet så lenge. Men siden du også jobber i helse, vet du noe om det får noe konsekvenser sånn rent arbeidsoppgave-messig? Er det slik at man ikke blir prioritert til å gjøre enkelte arbeidsoppgaver dersom man ikke er vaksinert ?

Ikke så vidt jeg vet. Nå er ikke jeg kritisk helsepersonell akkurat. Jeg jobber i PU-bolig, så vi er heller ikke øverst på prioriteringslisten når det gjelder vaksine vil jeg tro. Men vi har ikke fått beskjed om hva som kan skje dersom man ikke tar vaksine 😊

Anonymkode: b1e92...14d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har tenkt å bli gravid og ta vaksine, er det eit greitt valg?

Begynner seriøst å bli litt hjernevaska av all anti vaksine folka her inne. Altså er vaksina ikkje trygg? Media og svartmale vaksina konstant, snart veit eg ikkje kva eg skal tro...

Skal ta den da. Kvifor kan ikkje gravide ta den? Eg vill ikkje ha covid-19 og spesielt ikkje om eg er gravid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mammahjarte skrev (1 minutt siden):

Eg har tenkt å bli gravid og ta vaksine, er det eit greitt valg?

Begynner seriøst å bli litt hjernevaska av all anti vaksine folka her inne. Altså er vaksina ikkje trygg? Media og svartmale vaksina konstant, snart veit eg ikkje kva eg skal tro...

Skal ta den da. Kvifor kan ikkje gravide ta den? Eg vill ikkje ha covid-19 og spesielt ikkje om eg er gravid!

Føre-var prinsippet. Vaksinen er ikke testet på gravide og barn, og derfor anbefales den heller ikke til disse gruppene. Jeg har dog sett noen videoer av gravide helsepersonell i andre land som blir vaksinert, så mulig det er ulike anbefalinger her. 

Anonymkode: 30bbf...8ac

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Føre-var prinsippet. Vaksinen er ikke testet på gravide og barn, og derfor anbefales den heller ikke til disse gruppene. Jeg har dog sett noen videoer av gravide helsepersonell i andre land som blir vaksinert, så mulig det er ulike anbefalinger her. 

Anonymkode: 30bbf...8ac

Ah skjønner. Det gir meining at man bør væra fullvaksinert da. Håper at folk kan ta eit informert valg om detta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis jeg hadde et valg mellom å vente litt med prøving for å få tatt vaksinen - eller å risikere å få korona under svangerskapet eller å måtte ta pause i langtidsprøving (man vet jo aldri) for å ta den, så hadde jeg definitivt ventet med prøving til etter vaksinen. Gitt at man er blant dem som tenker at det å ta den er fornuftig, så er det jo veldig godt å ha det gjort. Jeg ville jobber tett på mennesker og er også prøver, og ville gitt mye for å føle meg tryggere på å hverken smitte eller bli smittet i situasjonene der jeg er tett på. Har nå prøvd i 15mnd, og om jeg skulle være så heldig å få vaksine om et halvt års tid, kommer den pausen til å være tøffere mentalt enn det ville vært for meg å utsette prøvingen et par måneder til da vi begynte :)  Hvis du er født i 97, er sannsynligheten liten for at to måneder fra eller til vil spille noen som helst rolle, og du kan sannsynligvis slappe litt mer av med den tryggheten vaksinen vil gi deg. 

Anonymkode: a21ff...ac2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at det er frustrerende! I din situasjon hadde jeg forsøkt å avfinne meg med at det er mye en ikke kan kontrollere rundt prøving, og dette er en av dem. Det er normalt å bruke opp til et år på å bli gravid, så selve prøvestart-tidspunktet betyr mindre enn du ser for deg akkurat nå. 

Selv håper vi å få nummer to en gang i løpet av 2022, så hadde tenkt å begynne prøving rundt påske. Nå tenker jeg at vi venter til etter jeg har blitt vaksinert, forhåpentligvis til sommeren (er ikke i noen prioritert gruppe). 

Anonymkode: 2fec0...a09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg selv ville ikke tatt pause i prøvingen før jeg hadde en konkret dato for å få vaksinen. Hvis jeg fikk det, kunne jeg tatt en pause. 

Men vi har vært prøvere i noen år, og hatt 1 MA så det blir vel litt annerledes. Og er 30 år.

Anonymkode: 0f8dd...1f0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei. Jeg er så utrolig usikker på dette. Har planer om å prøve å bli gravid til sommeren, men jeg går ikke på prevensjon og sånn sett er det jo en risiko for at jeg er gravid hver mnd. Har fått tilbud om 1. dose av vaksinen denne uken, er så i tvil om jeg skal si ja eller nei! 

Anonymkode: 3469a...962

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hei. Jeg er så utrolig usikker på dette. Har planer om å prøve å bli gravid til sommeren, men jeg går ikke på prevensjon og sånn sett er det jo en risiko for at jeg er gravid hver mnd. Har fått tilbud om 1. dose av vaksinen denne uken, er så i tvil om jeg skal si ja eller nei! 

Anonymkode: 3469a...962

Hvis du har planer om å bli gravid til sommeren, så er det jo ingen grunn til å si nei? Du burde bare bruke prevensjon mellom første og andre dose. 

Anonymkode: a21ff...ac2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvis du har planer om å bli gravid til sommeren, så er det jo ingen grunn til å si nei? Du burde bare bruke prevensjon mellom første og andre dose. 

Anonymkode: a21ff...ac2

Ja, men nå er det jo kommet info om at man mulig må ha en 3. vaksinedose også i løpet av året? I tillegg kan jeg være gravid nå for alt jeg vet, selv om sjansen er liten siden han hopper av i svingen. 

Anonymkode: 3469a...962

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, men nå er det jo kommet info om at man mulig må ha en 3. vaksinedose også i løpet av året? I tillegg kan jeg være gravid nå for alt jeg vet, selv om sjansen er liten siden han hopper av i svingen. 

Anonymkode: 3469a...962

Whaat må man ha 3. Dos også? Åååhr enda mer ventetid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...