Gå til innhold

Utsette babyplaner pga vaksine..


ME97

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 24.2.2021 den 20.29):

Skulle ønske prøvere ble prioritert i køen.. gir ingen mening at en skal planlegge for å bli risikogruppe, men når man er det kan en ikke ta vaksinen.. Hadde tenkt å begynne prøving til våren nå, men om vaksine er like rundt hjørnet vet jeg ikke hva jeg bør gjøre..

Anonymkode: 83c4f...b4d

Vet du ca hvor du er i vaksinekøen da? 
jeg er helsepersonell, fikk første dose igår. Tok Astra zeneca, som har enda lengre intervall mellom dosene en pfizer/ moderna. 9-12 uker!! Så prøvingen settes på vent enda lengre enn forventet.. *utålmodig*😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk også første dose på fredag, ME97.

Det er jo selvfølgelig gitt anbefalinger fra FHI. For meg blir det altforlenge å vente minimum 14 uker på å starte opp igjen med prøvingen. Arbeidsplassen sier at vi tidligst får dose to i mai, men kanskje også etter sommeren. Er forsåvidt ikke sikkert jeg blir gravid i denne perioden en gang... 

Jeg tenker derfor at jeg heller følger FHI sine anbefalinger som står her:

"Dersom en kvinne blir gravid i løpet av vaksinasjonsperioden, og ikke har kjent økt risiko for alvorlig forløp, bør den andre dosen utsettes til etter graviditet. Den andre dosen kan også gis i graviditet etter nøye vurdering av nytte og mulig risiko".

Jeg vil da få andre dose etter graviditet. Nå er det lite som tilsier at covid-19 vaksinen er farlig for gravide. Men det er imidlertid ikke nok forskning som gjør at Norge ikke har konkrete anbefalinger vedr. covid-19 vaksinering av gravide. Tross for dette er det flere gravide i andre land som får vaksinen. Disse landene har imidlertid høyere smittetall enn Norge har. 

Det kan derfor hende at gravide vil få tilbud om vaksinen om pålitelig forskning kommer på banen. Det blir da også meg, om jeg er så heldig å bli gravid innen denne perioden!
 

Slik jeg forstår det ønsker man å vente til fullvaksinering "for å være best mulig beskyttet mot covid-19 før graviditet": 

"Dersom man skal vaksinere en kvinne som planlegger å bli gravid, bør man legge opp til at hun kan vente med å bli gravid til hun er fullvaksinert, altså en ukes tid etter andre dose. Da har kvinnen best mulig beskyttelse mot koronasykdom før hun blir gravid, sier overlege Preben Aavitsland" 

Jeg tenker at jeg nå har tatt 1 dose av vaksinen, og er mer beskyttet mot covid-19 nå enn det jeg ville vært hvis jeg ventet med vaksinen, eller ikke ville få tilbud om denne igjen før om lenge.

 

Anonymkode: d355f...cf8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helsepersonell og fikk første dose forrige uke. Neste dose blir mest sannsynlig rett før egguttak med IVF, så den vil jeg da ikke ta. Om IVF utsettes en syklus kan jeg likevel ta den, men tenker at om jeg ikke får tatt den så har jeg hvertfall tatt noe. Her får vi ikke til normalmetoden i mellomtiden så det er ingen fare for graviditet nå eller frem til IVF, så derfor tok jeg hvertfall første dose. 

Anonymkode: aa6a4...1e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...