Gå til innhold

navnebytte


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Så lenge det ene ansees som mye mer "normalt" (og det er jo ut i fra at det er mest vanlig) så er det ikke så enkelt som at det er et "fritt valg"

Ingen valg er helt fri.. vi vil alle styres av de gjeldende normene i samfunnet!

I vårt samfunn er det en norm på at det er riktigere at barna har farens etternavn (det kan vel ingen nekter for?)

dette mener jeg er et dårlig trekk ved samfunnet og at vi derfor har et anvar for å endre det!

ta ansvar! vært sterke kvinner..!

Og slutt med det surret om at det er så feminint og romatisk å bytte navn..! Bullshit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Hun prater til stadighet om hvor "herlig det er å ha menn til å hjelpe seg" med f.eks å bytte lyspærer, slå en spiker i veggen ol. Og hun har en gang prestert å si at hun ikke skal ta i en hammer så lenge det finne menn i verden. Hun er forresten sekretær.

Du rakker ned på venninnen din fordi du syntes hun er så gammeldags. Hallo?? Vet du virkelig hva sekretærer rundt omkring i dag gjør? Våkn opp selv og døm ikke utifra stilling.

Jeg jobber selv som sekretær. Det betyr allikevel IKKE at jeg er den som ordner med alt husarbeidet. Dette fordeles likt. Og jeg forventer at min mann tar mitt etternavn, og jeg tar hans......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke annet enn å riste oppgitt på hodet av disse argumentene, for en måte å argumentere på. Hvis man skal argumentere skikkelig må man da komme opp med ulike momenter, ikke bare det samme absolutt hele tiden?

Mener du virkelig at absolutt alle fra nå av burde ta kvinnens etternavn når man gifter seg og at både mann og barn skal få kvinnens etternavn? Vil ikke det da være manne-diskrimminering? Bør man ikke ha like mye rett til å velge begge navnene? Selvsagt skal ikke alle ta mannens etternavn bare fordi det skal være sånn, men jeg synes det er like mye rett at kvinnen tar mannens etternavn som at mannen tar kvinnens etternavn. Skal man endre på absolutt alle ting bare fordi det har vært sånn i mange år og at det tidligere var knyttet ennå mer til et kjønnsrollemønster enn det det er nå? Det er ikke lenger slik at selvom jeg har mannens etternavn så er jeg hans eiendom, jeg skal stå på kjøkkenet hele dagen og tjene hus og hjem så godt som mulig. For hvis man lever under denne tankegangen, da bør man våkne opp litt og se på hvilket år v lever vi! Et navn har absolutt ingenting med hvem man er som person å gjøre, hvor feminin man er eller hvordan man oppfører seg som menneske. Et navn former ingen kvinne eller mann slik som arv og miljø gjør, et navn er "bare" et navn!! Og hva skal da være så ille med å bytte et etternavn?

og hvorfor i alle dager skulle jeg bli bilmekaniker? hva har det med å bytte navn å gjøre?

Det har absolutt ingenting medå bytte navn å gjøre, men det har en del med dette som du kaller likestilling å gjøre! De kvinnene som så absolutt vil ha likestilling, får da jammen meg ta "konsekvensene" av det også!

jeg vil være feminin og den jeg er og samtidig være et likeverdig medlem av samfunnet.

Og du mener at når man tar mannens etternavn så er man ikke lenger et liekverdig medlem av samfunnet? For hvis du mener det er det faktisk de som absolutt skal ha likestilling på alle områder som skaper slike fordommer og "nedrakkinger på andre kvinner" selv, ikke mennene slik man skulle tro...

men alle sier at "det er jo mest normalt å bruke mannens etternavn, da.." Og ser ut til å mene at det bør være noe veldig spesielt (f.eks et ekstra fint eller uvanlig navn) for at man skal ta kvinnens.

Men det er ikke alle som har denne holdningen til det! Personlig har jeg valgt min manns navn fordi jeg synes det er et flott etternavn, for meg gir det et spesielt fellesskap og et symbol på at vi nå er en egen familie. Da spør vel du hvorfor i alle dager vi ikke valgte mitt etternavn, det kunne jo oppfylt de samme kriteriene? Ja, det kunne vel faktisk det. Men jeg har ikke noe forhold til etternavnet mitt på den måten, slik min mann har. Jeg har også hatt så enormt lyst til å bytte etternavn den dagen jeg giftet meg, både fordi jeg synes det er utrolig romantisk og ikke minst flott!

for her ligger det fordommer som jeg mener vi MÅ få fjernet... for de neste generasjonene osv

jeg er i alle fall takknemmelig til alle som har sørget for at kvinner er myndige og derfor synes jeg vi skal ta siste skritt mot å være myndige -gjøre våre etternavn likeverdige!

Hva slags fordommer er det du prater om? Jeg tror kvinner er meget klar over sin egen rolle og hvordan de er som menneske, og jeg tror alle fordommene blir skapt av en del kvinner som på død og liv skal ha så mye likestilling at det ikke blir naturlig.

for det er en helt klar sammenheng mellom at kvinner skulle ta sin manns etternavn og at kvinner gikk over fra å ha sin far som verger til å ha sin mann som verger..

Er eller var? Det er da absolutt ikke lenger slik at selvom man tar sin mans etternavn så skal han være en "verge"? Mener du virkelig at det blir slik så fort man gifter seg og bytter etternavn? Min livssituasjon er absolutt ikke radikalt endret selvom jeg nå er gift og har et annet etternavn!

les historie og tenk! så vil se behovet for likeverd mellom etternavns-balanse mellom kjønn..

Som sagt klarer jeg ikke å fatte at dette med navn virkelig skal ha så mye å si som det du påstår. det er "kun" et navn, og man flyr ikke tilbake 200 år i tid selvom man bytter etternavn!

I mine øyne er faktisk det å ta etternavnet til kvinnen like vanlig som det å ta mannens, det er iallfall ikke langt unna. Det ser man etter uttallike diskusjoner her på Kvinneguiden. Men hva så om aldri fordelingen vil bli 50%? Gjør det virkelig noe? Gjør det kvinnen mer undertrykt? Gjør det kvinnen mindre feminin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Og slutt med det surret om at det er så feminint og romatisk å bytte navn..! Bullshit!

Mener du ja! :hoho: Feminint syntes jeg det ikke er. Men romantisk syntes jeg det er. Akuratt som jeg syntes det er romantisk at mannen bytter navn. Det går selvsagt begge veier!!

Jeg syntes det er ett fett hvem som bytter navn, men jeg kan skjønne at de som gifter seg ønsker å ha samme etternavn. Velg det navnet som er mest uvanlig spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ta min kommende manns etternavn? Hm...jeg har tenkt tanken, men det føles helt naturlig for meg å ta mitt eget navn som mellomnavn og hans navn som "hovedetternavn".

Jeg er litt enig i om en av partene har et vanlig etternavn - som meg (over 30 000 "likesinnede" i Norge) - og den andre har et uvanlig navn - som han (i underkant av 30 i Norge) - kan man ta det navnet som er mest spesielt. I vårt tilfelle er det hans, så det er enkelt. Likevel velger jeg å beholde mitt eget som mellomnavn fordi at jeg ikke skal bli en annen families "eiendom" i navnet.

:hoho: Jeg synes derfor det er helt opp til den enkelte hvilket navn han/nun velger, og jeg føler meg ikke underlagt min tilkommende på noe slags vis...... :hoho:

Monja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det här med att "föra namnet vidare" tycker jag är en konstig tanke. Jag har en manlig släktning som tycker jag (och min man) borde ha tagit min mors flicknamn (samma som han själv bär) eftersom det annars bara är han som kan föra det vidare... jaha?

Jag har INGEN relation till det namnet och det skulle verkligen vara konstigt. Däremot vill jag ha samma efternamn som min man, VI är ju en familj nu och jag tycker det känns naturligt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men jeg satt og leste denne tråden tenkte jeg virkelig ikke at jeg skulle orke å srive et innlegg her, men så fikk jeg en tanke som jeg må "bli kvitt";

Hva bryr det andre om kvinnen bytter etternavn etter bryllupet???

Eller mannen for den sags skyld....

Er ikke det noe som den kvinnen og den mannen må bli enige om hva som passer dem???

Å gå ut å advare mot å skifte etternavn synes jeg er litt drygt!!!

Selv har jeg et uvanlig navn, med 88 "bærere" i Norge, men den dagen jeg gifter meg, kommer det "bare" til å bli 87; jeg skifter etternavn til Bananmannens, selv om han har et vanlig -sen navn....

Hvorfor??

Vet egentlig ikke... Men jeg føler at det er riktig for meg.

Det har ingenting med undertrykkelse å gjøre, og jeg kommer fermdeles til å være et individ....

Jeg tror at det er riktig for oss; vi ser det som mulig å fremdeles være to individer, selv om vi da blir "ett".... (Vi skifter jo ikke fornavn, og vi er jo fremdeles to personer som vi var før)

En grunn til at jeg vil skifte, er at det er en del av tradisjonen....

Jeg er veldig glad i tradisjoner

*klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
En grunn til at jeg vil skifte, er at det er en del av tradisjonen....

Jeg er veldig glad i tradisjoner

Ja nettop! Det er tradisjon at KVINNER bytter navn!

Og jeg synes det er tragsik at vi fortsatt i det samfunnet vi lever i har tradisjoner som tilsier at kvinner skal tilpasse seg i større gran enn men når de går inn i et ekteskap

Jeg synes et ekteskap skal være et forhold mellom to selvstendige individer!

Bare for å dra en parallell til "business-verdenen". Dersom to selskaper slås sammen og de får navnet til bare det ene selskapet etterpå, så betyr dette at det ikke var en likeverdig sammenslåing, men derimot et oppkjøp (det er vel slik vi alle tolker det, ikke sant)

Derfor synes jeg at det å "lage et nytt navn", begge beholde gamle navn osv er mye bedre løsninger. For selskap som sammenslås er det vedig viktig at de ikke bare blir en del av et større selskap..

Og det skulle jeg ønske at det var for norske kvinner også... Det er det i alle fall for meg...

Så jeg aner ikke hva vi skal kalle eventulelle barn... ;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg synes det er tragsik at vi fortsatt i det samfunnet vi lever i har tradisjoner som tilsier at kvinner skal tilpasse seg i større gran enn men når de går inn i et ekteskap

Jeg synes et ekteskap skal være et forhold mellom to selvstendige individer!

Så man er ikke et selvstendig individ lenger når man gifter seg og bytter navn? Og det å bytte navn har da absolutt ingenting med å tilpasse seg eller ei!!?? Jeg hadde hatt akurat den samme rollen i ekteskapet vårt om jeg hadde hett det ene eller det andre. Det å ha fått et nytt navn forandrer ikke meg som person eller individ, jeg er akkurat den samme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har inget emot anonyma inlägg, men det börjar bli jobbigt med alla "Gjest". Det är svårt att veta om ni är en och samma person eller flera olika. Om ni nu inte vill (törs?) stå för era åsikter under en registrerad användare så skulle jag i alla fall uppskatta om ni hittade på ett tillfälligt namn ni använder er av. Det blir så mycket lättare att följa forumet då.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må da være deg, Anonym, revnende likegyldigt om jeg ønsker å følge tradisjonen som er i min familie!!!

Jeg synes dette er bare hyggeligt jeg :D

Jeg kommer aldri til å forandre mening, samme hvor mye du sammenlikner det med oppkjøp av bedrifter!!!!

Fra gammelt av så var det jo et "oppkjøp" det var snakk om, da brudens foreldre fikk en medgift....

Ja vel, la meg være en bedrift som blir kjøpt opp av min kommende mann da - DET BRYR MEG IKKE!!!!!

Det er jo ikke etternavnet som spiller noen rolle - egentlig!!!!

Det kommer jo helt ann på hva en legger i det !!!

Jeg vet hva som føles riktig for meg, og så får andre feie for sin egen dør....

*klem*

(Synes det er "svakt" at en ikke tør å stå frem med nick her også jeg da, men du er kanskje redd ??!!!

Oii... hisket ikke at du mente at en "skiftet personlighet" dersom en skiftet navn, jeg - da er det kanskjemlike greit å forbli "navnløs" da!! Det er jo ganske alvorlig å stå frem med et nick som ikke har noe med ditt egentlige navn å gjøre!!! En blir jo en helt annen da!!!) :hoho:

~Chiquita, som synes vår anonyme gjest har litt for mye fritid ~

:hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det må være fullt mulig å bare være "Gjest" her inne. Det er ikke alle som har lyst til å lregistrere seg å legge ut informasjon om seg selv på nettet. Dette er et anonymt diskusjonsforum, og jeg tror ikke det har noe med feighet å gjøre.

En helt annen ting er at jeg syns synd på disse kvinnene som bruker så mye energi på å føle seg undertrykket.

Selv valgte jeg å ta min manns navn fordi:

1. Jeg syns det var et fint navn

2. Jeg har lyst til at vi skal ha samme navn, fordi det får meg til å føle at vi er enda mer en "familie".

Hadde jeg villet beholdt mitt eget navn hadde han overhodet ikke gjort seg noe av det. Det er et valg man tar selv, og dermed kan det heller ikke kalles diskrimenering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være fullt mulig å bare være "Gjest" her inne. Det er ikke alle som har lyst til å lregistrere seg å legge ut informasjon om seg selv på nettet. Dette er et anonymt diskusjonsforum, og jeg tror ikke det har noe med feighet å gjøre.

Alle er selvsagt anonyme uansett her inne, om de er registrert eller ikke, om de ønsker det! :wink: Det som kunne vært kjekt var at gjestene oppgav ulike navn når de la inn et innlegg slik at vi klarte å skille dem, det kan man fint gjøre uten å være registrert og man er da selvsagt fullt og helt anonym. Det er faktisk ikke værre enn at man kaller seg Gjest1, Gjest2 o.s.v...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Trulseline

Jeg kommer til å ta min elskede sitt etternavn, men jeg kommer til å beholde mitt som mellomnavn. Etternavnet hans er ikke så vanlig, derfor gleder jeg meg til å bli hans kone og få hans sitt etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tok mannen min sitt etternavn da vi giftet oss. Det var helt naturlig for meg siden sønnen vår allerede hadde samme etternavnet. Det er greit at hele familien heter det samme. Ellers klarer jeg ikke med min beste vilje å føle meg undertrykket av den grunn. Synes det er opp til hver enkelt, og vil ikke advare mot hverken det ene eller andre. Dersom navnet hans hadde vært gyselig, hadde vi nok valgt mitt. Verre er det ikke. For meg personlig føltes det litt spesielt å gå inn med et navn og ut med et annent. Det ble liksom en skikkelig markering på at nå var vi vår "egen" familie, siden alle da hadde samme navnet. Jeg trives godt med å være fru x, og synes noen tradisjoner er greie å ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har inget emot anonyma inlägg' date=' men det börjar bli jobbigt med alla "Gjest". Det är svårt att veta om ni är en och samma person eller flera olika. Om ni nu inte vill (törs?) stå för era åsikter under en registrerad användare så skulle jag i alla fall uppskatta om ni hittade på ett tillfälligt namn ni använder er av. Det blir så mycket lättare att följa forumet då.[/quote']

Jeg er så enig med deg Furstina! Det begynner å bli litt frustrerende! ENkelte andre som "bare" er gjest, skriver iallefall et nick, slik at det blir lettere å kjenne de igjen, og om en ikke vil registrere seg må jo dette være et veldig bra alternativ!!??? :roll::roll::roll::roll::roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes personlig at kvinnen skal ta mannens etternavn, det hører med til det å gifte seg, det er en tradisjon. Men selfølgelig er det opp til hver enkelt om man vil beholde sitt eget etternavn eller bytte. Jeg synes derimot at det bør være en bedre grunn enn det at man føler seg "undertrykket".

Jeg lurer på om rødstrømpene her er redde for å føle seg "undertrykket", og ikke likestilt med mannen. Kvinner bør ikke være så redd for slike ting, da viser man jo, etter min mening, at man ikke er helt sikker på om en er likestilt.

Jeg synes at det er en stor ære at jeg skal få min samboers etternavn når vi gifter oss! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jeg synes personlig at kvinnen skal ta mannens etternavn' date=' det hører med til det å gifte seg, det er en tradisjon. [/quote']

Det er nettop slike holdninger som skremmer meg; "at kvinnen skal ta mannens etternavn"

Er det ingen andre som får lyst til å skike ut når dere hører slike gammeldagse tvangslenker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...