Gå til innhold

Hva tenker dere om vaksinen?


Gjest Celina holmkold

Anbefalte innlegg

MissLucy skrev (4 timer siden):

da spør jeg en gang til: Kan du vise oss noen artikler der dette har vært omtalt?

Da svarer jeg igjen, har ikke link.... Såpass mye artikler som har vært om covid-19 i 2020, så sparer jeg ikke på linker i tilfelle andre ikke hsr fått det med seg, nei.

Du kan sikkert google deg til informasjonen selv 👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

madamecurie skrev (1 time siden):

Svineinfluensavaksinen (Pandemrix) ble laget på en annen måte enn vaksinen mot Covid-19, som er en RNA-vaksine. Veldig simplifisert så inneholder "tradisjonelle" vaksiner fragmenter av selve viruset som immunforsvaret oppdager og deretter tolker som fiendtlig. Så setter det igang med å produsere antistoffer som er klare for kamp dersom kroppen blir angrepet av viruset senere. RNA-vaksiner utnytter kun sekvenser av virusets DNA, som man vet hvordan ser ut fra sekvensering. RNA er litt som en oppskrift fra en kokebok, der DNA er kokeboka - de kan kopieres, og deretter fraktes rundt til bestemte plasser i cellen som kan lese oppskriften. Deretter kan det man starte kokkeleringen ;) I dette tilfellet er resultatet antistoffer som kan bekjempe viruset. RNA-vaksinene inneholder bare RNA-et, altså oppskriften, som sendes til cellene våre som deretter produserer antistoffene. 

Igjen, dette er veldig, veldig forenklet - men poenget er uansett at det ikke blir riktig å sammenligne Pandemrix-vaksinen mot svineinfluensa mot RNA-vaksinene til Moderna og Pfizer. De er to helt forskjellige måter å produsere vaksiner på. Ser mange som ikke vet opp og ned på en celle eller et virus kommentere i hytt og gevær (for å presisere: jeg mener ikke at det er det du gjør her) om svineinfluensavaksinen, og det gjør meg midt sagt ekstremt irritert når det er helt tydelig at de som roper høyest ikke har den fjerneste anelse om hva de snakker om. Rett og slett fake news, uten at de nødvendigvis er klare over det selv. 

Hilsen kjemiker. 

Nå var det ikke akkurat dette som var poenget mitt. Jeg vet disse vaksinene er satt sammen på ulike måter. Man trenger ikke være kjemiker for å vite det. Dette lærte vi i naturfagen som jeg tok som privatist i fjor. 
 

poenget mitt var at det kan komme uventede bivirkninger som å bli kronisk syk. Vi har ingen garanti for det før man sitter der og er syk. Og at det er derfor lov å være skeptisk. Jeg har aldri sammenlignet de to vaksinene, men som alt med medisiner og vaksiner, så kan det komme bivirkninger. Noen er vanlige, andre er veldig sjeldne, og noen er uventa. Man har ingen garanti for det. Så man har lov å være skeptisk uten å bli kalt motstander.

 

Endret av Traktorlesba96
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

T-Rex skrev (11 timer siden):

Det er en mulighet for at noen blir svakt syke, uten å merke det, etter å ha tatt vaksinen. Men det vi erfarte fra massevaksineringen mot svineinfluensa, var at det var 800 færre enn normalt som døde av influensa det året. Så massevaksineringen førte noe godt med seg.

Nå er det flere ulikheter mellom svineinfluensa og Covid-19, blant annet rammet svineinfluensaen relativt unge og middelaldrende hardere enn eldre mennesker. Influensa er også mindre smittsomt og den er ikke så langvarig som alvorlige tilfeller av Covid-19 kan være. Men ekspertene mener at massevaksinasjon mot Covid-19 er veien å gå, og da er det nokså teit å tro at man selv vet bedre.

H*n  spurte hva vi tenker om den. Jeg svarte. Og jeg nevnte ikke svineinfluensa med et eneste ord.

Jeg vet ikke bedre enn andre. Jeg tenker mine tanker. Punktum.

Endret av Nala79
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når de nå tror man må ha en 3 dose og, for de er ikke sikker på om immuniteten er så lang som den skulle være, nei takk!

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 I følge FHI så vet de for lite angående disse vaksinenes bivirkninger enda, men de vil forske underveis i vaksineringen. Men myndigheten følger nøye med. No biggie!

Endret av Little Diva
Krøll i siteringen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Little Diva skrev (3 timer siden):

 I følge FHI så vet de for lite angående disse vaksinenes bivirkninger enda, men de vil forske underveis i vaksineringen. Men myndigheten følger nøye med. No biggie!

Det er akkurat derfor jeg er skeptisk. Det KAN være for sent om noen uheldige bivirkninger skulle komme :)  Men det er bare mine tanker. Og jeg må bare si det igjen, jeg er ingen motstander av dette, men bare kritisk og vurderer veldig sterkt å ta vaksinen :)  

Endret av Traktorlesba96
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Traktorlesba96 skrev (11 minutter siden):

Det er akkurat derfor jeg er skeptisk. Det KAN være forsent om noen uheldige bivirkninger skulle komme :)  Men det er bare mine tanker. Og jeg må bare si det igjen, jeg er ingen motstander av dette, men bare kritisk og vurderer veldig sterkt å ta vaksinen :)  

Forstår deg godt👍🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mistet all tiltro til regjering og helsemyndigheter. Maken til vingling. Og nå klarer ikke FHI og regne riktig engang. Så jeg stoler ikke et sekund på at denne vaksinen er trygg, kommer ikke til å ta den. Nå dør det vel omtrent like mange daglig av vaksinen som det dør av viruset selv, så nei takk. Og jeg vet at de som dør etter vaksinen er gamle og skrøpelige, men det er de som dør av/med viruset også. Viruset er i minste ikke noe som er hasteutviklet i et laboratorium. 

Endret av Ukjent.
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som hele tiden jobber for å fraråde folk om å ta vaksinen 

Hva ønsker dere oppnå med det?

Hvilke alternativ mener der vi har?

og ikke kom med folk får gjøre som de vil. Når dere aktivt går inn for å  jobbe med å skape tvil i befolkningen , er dere endel av de som jobber mot at vi får god nok vaksinedekning 

Hvorfor ønsker dere ikke god vaksinedekning i befolkningen?

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye studier angående langtidseffekter av  korona

Mange koronavirus-«overlevende» returnerer til sykehuset eller dør innen noen måneder, kommer det frem i en ny studie.

- Folk ser ut til å dra hjem, få langtidseffekter, komme tilbake og dø. Vi ser nesten 30 prosent har blitt lagt inn igjen, og det er mange mennesker. Tallene er så høye, sa Khunti.

- Covid handler om så mye mer enn døden. En betydelig belastning for langvarig sykdom etter innleggelse for Covid

Advarselen hans kommer etter at en undersøkelse fra Kina i forrige uke avdekket at koronapasienter kom tilbake til sykehuset med en annen diagnose. I tillegg hadde mange utviklet ytterligere komplikasjoner.

- Vi vet ikke om det er fordi Covid ødela betacellene som lager insulin, slik at du får diabetes type 1, eller om det forårsaker insulinresistans, og at du utvikler type 2. Men vi ser i hvert fall disse overraskende nye diagnosene av diabetes, la Khunti til.

https://www.nettavisen.no/nyheter/ny-studie-n-av-tre-utskrevne-koronapasienter-returnerer-til-sykehuset-innen-fem-maneder/s/12-95-3424076225

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lana01 skrev (3 timer siden):

Dere som hele tiden jobber for å fraråde folk om å ta vaksinen 

Hva ønsker dere oppnå med det?

Hvilke alternativ mener der vi har?

og ikke kom med folk får gjøre som de vil. Når dere aktivt går inn for å  jobbe med å skape tvil i befolkningen , er dere endel av de som jobber mot at vi får god nok vaksinedekning 

Hvorfor ønsker dere ikke god vaksinedekning i befolkningen?

 

Nå snur du dette på hodet for de flestes del. Det handler vel mer om å forsvare vårt valg til å ta en vaksine vi selv tviler på. Retten til å ikke bli påtvunget dette i egen kropp. Det er hva vi prøver å oppnå. For å gjøre dette blir man bedt om å forklare på hvilket grunnlag man mener det man gjør. Det er nok særdeles få som har en «agenda» om å så tvil hos andre.

Mange har nok heller ikke et ønske om å leve i et angiversamfunn, hvor myndighetene har bestemmelsesrett over kroppene våre, og hvordan man nærmest blir lynsjet for å ikke «følge ordre blindt.»

Det siste spørsmålet er svart på mange ganger, men ser ut til å gå inn det ene øret og ut det andre. Konfliktens kjerne er om god vaksinedekning faktisk løser problemene, eller skaper flere. Det er det mange ulike tanker om.

Dersom man følger med på nyeste forskning innen blant annet epigenetikk ser man flere og flere beviser på at virus bruker epigenetiske prosesser for å tilpasse seg; for å optimalisere replikasjon og unngåelse av immunceller. Med enkle ord vil det si; de lærer. Og forandrer seg i takt med ytre påvirkning. Dette har vel de fleste fått med seg at skjer allerede med covid.

Vaksiner har vært brukt i svært kort tid historisk sett. Vitenskap er heller ikke så objektiv som man liker å tro, men bygges på gitte sannheter, kulturelle forståelser og ofte konsensus om at «slik er det bare.» Det er arrogant og historieløst å tro at dagens fagmiljøer er hevet over de samme fallgruvene. Studiers konklusjoner gir ikke nødvendigvis en riktig tolkning av resultater, spesielt ikke om man bygger ny kunnskap på feil grunnlag.
 

I nyere tid har det blitt mer og mer utbrudd av såkalte «supervirus,» nye, sterkere varianter av tidligere bekjempet sykdom. Og land i Europa med høyt antibiotikaforbruk opplever økende antibiotikaresistens. Kanskje det burde gi noen hint på at vi håndterer ting på feil måte? Min frykt er at man skaper et enda større monster. I verste fall er covid et eksempel på at dette allerede har skjedd.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lana01 skrev (4 timer siden):

Dere som hele tiden jobber for å fraråde folk om å ta vaksinen 

Hva ønsker dere oppnå med det?

Hvilke alternativ mener der vi har?

og ikke kom med folk får gjøre som de vil. Når dere aktivt går inn for å  jobbe med å skape tvil i befolkningen , er dere endel av de som jobber mot at vi får god nok vaksinedekning 

Hvorfor ønsker dere ikke god vaksinedekning i befolkningen?

 

Dette spørsmålet kan også snus på hodet: hvorfor er du så ivrig etter å overbevise andre om at de bør ta vaksinen og at den er helt trygg? Faktum er at det vet du ikke. 
 

All den tid man ikke vet om vaksinen hjelper mot videreføre smitte, så er det ingen grunn til å overbevise friske, unge mennesker om å ta denne vaksinen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kardemomme skrev (21 minutter siden):


 

I nyere tid har det blitt mer og mer utbrudd av såkalte «supervirus,» nye, sterkere varianter av tidligere bekjempet sykdom. Og land i Europa med høyt antibiotikaforbruk opplever økende antibiotikaresistens. Kanskje det burde gi noen hint på at vi håndterer ting på feil måte? Min frykt er at man skaper et enda større monster. I verste fall er covid et eksempel på at dette allerede har skjedd.

nettopp pga problemet med antibiotikaresistens, er det flere som peker på vaksinering som et bedre alternativ. Her WHO:

https://www.who.int/news-room/q-a-detail/antibiotic-resistance-why-vaccination-is-important

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ukjent. skrev (17 minutter siden):

Dette spørsmålet kan også snus på hodet: hvorfor er du så ivrig etter å overbevise andre om at de bør ta vaksinen og at den er helt trygg? Faktum er at det vet du ikke. 
 

Det spørsmålet har jo et nokså opplagt svar. Litt rart å spørre egentlig.

Fordi alternativet er et valg mellom kollaps i helsevesenet eller kollaps i samfunn og økonomi.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (34 minutter siden):

Det spørsmålet har jo et nokså opplagt svar. Litt rart å spørre egentlig.

Fordi alternativet er et valg mellom kollaps i helsevesenet eller kollaps i samfunn og økonomi.

Hvordan får du det til å bli kollaps i helsevesenet om unge, friske folk ikke vaksinerer seg? Det er ingen som kan svare for om det gir beskyttelse mot at du smitter videre. Dermed er det ingen grunn for å vaksinere de som har tilnærmet null risiko for alvorlig forløp. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kardemomme skrev (45 minutter siden):

Nå snur du dette på hodet for de flestes del. Det handler vel mer om å forsvare vårt valg til å ta en vaksine vi selv tviler på. Retten til å ikke bli påtvunget dette i egen kropp. Det er hva vi prøver å oppnå. For å gjøre dette blir man bedt om å forklare på hvilket grunnlag man mener det man gjør. Det er nok særdeles få som har en «agenda» om å så tvil hos andre.

Mange har nok heller ikke et ønske om å leve i et angiversamfunn, hvor myndighetene har bestemmelsesrett over kroppene våre, og hvordan man nærmest blir lynsjet for å ikke «følge ordre blindt.»

Det siste spørsmålet er svart på mange ganger, men ser ut til å gå inn det ene øret og ut det andre. Konfliktens kjerne er om god vaksinedekning faktisk løser problemene, eller skaper flere. Det er det mange ulike tanker om.

Dersom man følger med på nyeste forskning innen blant annet epigenetikk ser man flere og flere beviser på at virus bruker epigenetiske prosesser for å tilpasse seg; for å optimalisere replikasjon og unngåelse av immunceller. Med enkle ord vil det si; de lærer. Og forandrer seg i takt med ytre påvirkning. Dette har vel de fleste fått med seg at skjer allerede med covid.

Vaksiner har vært brukt i svært kort tid historisk sett. Vitenskap er heller ikke så objektiv som man liker å tro, men bygges på gitte sannheter, kulturelle forståelser og ofte konsensus om at «slik er det bare.» Det er arrogant og historieløst å tro at dagens fagmiljøer er hevet over de samme fallgruvene. Studiers konklusjoner gir ikke nødvendigvis en riktig tolkning av resultater, spesielt ikke om man bygger ny kunnskap på feil grunnlag.
 

I nyere tid har det blitt mer og mer utbrudd av såkalte «supervirus,» nye, sterkere varianter av tidligere bekjempet sykdom. Og land i Europa med høyt antibiotikaforbruk opplever økende antibiotikaresistens. Kanskje det burde gi noen hint på at vi håndterer ting på feil måte? Min frykt er at man skaper et enda større monster. I verste fall er covid et eksempel på at dette allerede har skjedd.

 

Hvorfor er det så viktig å forsvare valget? Dette ville jo føre til at vi må forsette å leve på denne måten. Det er ingen tvang vaksine er frivillig, men det minst man kan gjøre la være  å "oppfordre" andre til å trosse anbefalingene. 

Grunnen til at man kan ha laget vaksinen så fort er at det har vært et stort samarbeid og en enorm  satsing. og den er grundig testet i fase 1 2 og tre. Helsemyndigheter og fagmiljøer over hele varden er enig om at vaksinering er riktig og viktig Det er vel mer arroganse til å mene man vet bedre.

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ukjent. skrev (1 time siden):

Dette spørsmålet kan også snus på hodet: hvorfor er du så ivrig etter å overbevise andre om at de bør ta vaksinen og at den er helt trygg? Faktum er at det vet du ikke. 
 

All den tid man ikke vet om vaksinen hjelper mot videreføre smitte, så er det ingen grunn til å overbevise friske, unge mennesker om å ta denne vaksinen. 

Det er ikke mine anbefalinger, men anbefalinger som det er bred enighet i fagmiljøer og helsemyndigheter over hele verden

Det er ingen grunn til å tro at den ikke vil hindre smitte, Man trenger bare mer data for å fastslå dette sikkert. 

Ved å ta vaksinen bidrar man til å bli med på å løse utfordringene vi står over

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ukjent. skrev (26 minutter siden):

Hvordan får du det til å bli kollaps i helsevesenet om unge, friske folk ikke vaksinerer seg? Det er ingen som kan svare for om det gir beskyttelse mot at du smitter videre. Dermed er det ingen grunn for å vaksinere de som har tilnærmet null risiko for alvorlig forløp. 

Fordi den gruppen består av 3,7 millioner mennesker, og selv om det er an lav prosent som vil trenge sykehusinnleggelse, så er tallet i seg selv så stort at det vil overskride helsevesenets kapasitet hvis smitten får spre seg uten tiltak i den gruppen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (1 time siden):

Fordi den gruppen består av 3,7 millioner mennesker, og selv om det er an lav prosent som vil trenge sykehusinnleggelse, så er tallet i seg selv så stort at det vil overskride helsevesenets kapasitet hvis smitten får spre seg uten tiltak i den gruppen.

Kan du vise til hvor stor andel helt friske personer, som er under 65 år som er lagt inn på sykehus med korona? Jeg har svært vanskelig for å tro på at den andelen er så stor at helsevesenet kollapser. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...