Gå til innhold

Hva tenker dere om vaksinen?


Gjest Celina holmkold

Anbefalte innlegg

Traktorlesba96 skrev (24 minutter siden):

Bare et spm. Ikke for å være frekk, men du mener at det er bedre at de svake og syke får de alvorlige bivirkningene enn oss som er friske mener du? 

Jeg teker at det er bra at det er skepsis  rundt vaksinen. Det som hadde vært skummelt er om det ikke hadde vært det. Det å være skeptisk er ikke det samme som å være motstander, men bare at man er kritisk. Desto viktigere er det å sette seg inn i denne saken. 

Jeg er skeptisk til vaksinen, per dags dato. Det er ikke dermed sagt at jeg ikke skal ta den, men at jeg skal sette meg mer inn i denne saken før jeg bestemmer meg. For meg er det viktig at jeg må selv ta konsekvensen og stå for det hvis jeg ikke tar den, men jeg må også ta konsekvensen og stå for den om jeg skulle bli kronisk syk. Jeg kjenner noen mennesker som har blitt kronisk syke av svineinfluensavaksinen. Det var en sjeldent bivirkning, men når man kjenner så mange som fikk den sykdommen, så er det lov å være skeptisk. Men uansett hva man velger, så skal man kunne stå for det man gjør og ta konsekvensen av det. Jeg kan si at sannsynligheten er stor for at jeg velger å ta den, men som sagt, så vil jeg sette meg mer inn i vaksineringen. 

Nei det sier jeg ikke. Hadde jeg fått tilbudet i dag hadde jeg tatt den, jeg er veldig lite redd vaksiner og tok også svineinfluensavaksinen i tenårene. Jeg mener kun å si til TS at hun ikke trenger å bekymre seg fordi vi har lang ventetid og vi vil se evt bivirkninger før vår tur (fakta). Jeg mener også at de eldste skrøpelige ikke bør få vaksine fordi de tåler den ikke, og det blir bortkastede doser (85+ med alvorlige sykdommer på sykehjem med kort forventet levetid igjen). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Traktorlesba96 skrev (3 minutter siden):

svineinfluensavaksinen. Det var vel i 2009

Ja uff det er mange som ble dårlige av den, har jeg skjønt. Narkolepsi blant annet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er egentlig ikke imot vaksiner i og for seg selv, men er skeptisk til de av dem man ikke vet langtidseffektene av. Er ung og ganske frisk og lever nå for tiden et ganske isolert liv i utgangspunktet, uavhengig av koronasituasjonen, så jeg tenker at jeg like gjerne kan vente en stund og se hvordan situasjonen utvikler seg. Om det dukker opp merklige bivirkinger blant de andre som har tatt vaksinen, om koronaen forsvinner, muterer mer eller roer seg og blir mildere eller hva.

Kjenner jeg er veldig bekymret på vegne av de jeg kjenner som er i den verste risikogruppen. De løper en høy risiko uansett om de tar vaksinen eller ikke.

Endret av Frankenstein1
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, 2010slankeren said:

Ja uff det er mange som ble dårlige av den, har jeg skjønt. Narkolepsi blant annet?

Det var i underkant av 100 personer som fikk narkolepsi fra 2009 til 2012. Mange av de fikk vaksine, men det var også en del som fikk narkolepsi som ikke hadde fått vaksine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lisaleah skrev (På 15.1.2021 den 18.37):

Jeg skal ta dose 1 i morgen, ser frem til det å er absolutt ikke skeptisk! Vet at man kan bli litt uggen etter dose 2, men ikke noe alvorlig, så er forberedt på at det kan skje. Nå er jeg ung og sprek så da er det ingen grunn til bekymring tenker jeg!

Hvis du har fått tilbud om vaksinen er du vell ikke «ung og sprek». 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2010slankeren skrev (58 minutter siden):

Ja uff det er mange som ble dårlige av den, har jeg skjønt. Narkolepsi blant annet?

Ja. Narkolepsi er den jeg kjenner til. 

Jeg vil stå innen for mitt valg og ta konsekvensen hvis jeg feks skulle få en slik tilsvarende sykdom. Eller noe annet for den saks skyld. Jeg mener bare at uansett om folk tar vaksinen eller ikke, så må man stå for konsekvensene av eventuelle bivirkninger :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Frøyamor skrev (Akkurat nå):

Hvis du har fått tilbud om vaksinen er du vell ikke «ung og sprek». 

Nå skal de som jobber som lege osv vaksineres også. Er en lege i Drammen som driver med youtube. Husker ikke hva han heter, men han skulle vaksineres denne uka eller neste uke, men så fikk han korona! 😕

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blålin skrev (6 timer siden):

Vi er på internasjonale nyheter i dag. Like morsomt å lese kommentarene under.

 

Er ikke dette fake? Har det dødd 13 personer AV vaksinen i Norge? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Traktorlesba96 skrev (10 minutter siden):

Nå skal de som jobber som lege osv vaksineres også. Er en lege i Drammen som driver med youtube. Husker ikke hva han heter, men han skulle vaksineres denne uka eller neste uke, men så fikk han korona! 😕

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kardemomme skrev (54 minutter siden):

Det hjelper ikke å vaksinere all verdens mennesker, dersom det viser seg at vaksinen ikke hindrer smitte. 

Vaksinen sørger for at viruset ikke biter og at du i verste fall får et mildt forløp. Hvis majoriteten av oss er vaksinert vil helsevesenet ha god kapasitet til å hjelpe de som skulle bli alvorlig syke. 

Og da kan vi åpne opp samfunnet igjen. 

Så jo, det hjelper å vaksinere. Men da må "alle" gjøre det. 

Jeg håper jeg rekker å bli vaksinert før jeg får sykdommen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pop up bruker skrev (18 minutter siden):

Er ikke dette fake? Har det dødd 13 personer AV vaksinen i Norge? 

Det er ikke fake. De døde er eldre  over 80 år , noen over 90 år  og skrøpelige, Mindre alvorlige bivirkninger som feber og lett sykdom kan før til død. Disse burde aldri blitt vaksinert i utgangspunktet , da det er lite hensiktmessig.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pop up bruker skrev (24 minutter siden):

Er ikke dette fake? Har det dødd 13 personer AV vaksinen i Norge? 

Ja. Folk har dødd av vaksina i Norge. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pop up bruker skrev (25 minutter siden):

Er ikke dette fake? Har det dødd 13 personer AV vaksinen i Norge? 

23 personer (siste opptelling), 13 av de er etterforsket ferdig. De legger det da frem ganske balansert i denne reportasjen, med to fagpersoner som kommenterer. Det er andre utenlandske medier som også rapporterer fra Norge.

Alle de corona døde har heller ikke dødd AV corona. Men dette har blitt en sak fordi det er misstenksomt. Og det er vel bra?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lana01 skrev (10 minutter siden):

Det er ikke fake. De døde er eldre  over 80 år , noen over 90 år  og skrøpelige, Mindre alvorlige bivirkninger som feber og lett sykdom kan før til død. Disse burde aldri blitt vaksinert i utgangspunktet , da det er lite hensiktmessig.

Så de var rett og slett for dårlige til å bli vaksinert, og døde faktisk av bivirkninger av vaksinen? Det er jo ikke bra i det hele tatt. Da får bi jo håpe at de eldste som ikke kanskje tåler dette, ikke får vaksinen. 

Endret av pop up bruker
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blålin skrev (7 minutter siden):

23 personer (siste opptelling), 13 av de er etterforsket ferdig. De legger det da frem ganske balansert i denne reportasjen, med to fagpersoner som kommenterer. Det er andre utenlandske medier som også rapporterer fra Norge.

Alle de corona døde har heller ikke dødd AV corona. Men dette har blitt en sak fordi det er misstenksomt. Og det er vel bra?

Jeg trodde det var fake fordi jeg har ikke hørt noe om det, men mulig jeg har fult lite med? Men ettersom  det viser seg at det er tilfelle, er det i hvertfall bra at man ikke vaksinerer alle gamle over en lav sko etter dette håper jeg 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pop up bruker skrev (40 minutter siden):

Er ikke dette fake? Har det dødd 13 personer AV vaksinen i Norge? 

https://www.nrk.no/norge/legemiddelverket-knytter-13-dodsfall-til-bivirkninger-av-vaksinen-1.15327024

Felles for dem var at de var gamle og skrøpelige, altså.

Og felles for alle som dør "av korona" er at de er unge og friske. Er vel derfor de har en medianalder på over 84 år. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

pop up bruker skrev (13 minutter siden):

Så de var rett og slett for dårlige til å bli vaksinert, og døde faktisk av bivirkninger av vaksinen? Det er jo ikke bra i det hele tatt. Da får bi jo håpe at de eldste som ikke kanskje tåler dette, ikke får vaksinen. 

Ja, det er det de har kommet frem til . De har nå endret retningslinjene 

Hos personer med alvorlig skrøpelighet og de med forventet kort levetid kan imidlertid selv relativt milde vaksinebivirkninger få alvorlige konsekvenser. Samtidig kan gevinsten av vaksine være liten. For slike pasienter bør ansvarlig lege gjøre en nøye helhetsvurdering, og i samråd med pasient og eventuelt pårørende avgjøre om den enkelte pasienten bør få råd om å ta vaksinen. 

https://www.fhi.no/sv/vaksine/koronavaksinasjonsprogrammet/koronavaksine/

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lana01 skrev (Akkurat nå):

Ja, det er det de har kommet frem til . De har nå endret retningslinjene 

Hos personer med alvorlig skrøpelighet og de med forventet kort levetid kan imidlertid selv relativt milde vaksinebivirkninger få alvorlige konsekvenser. Samtidig kan gevinsten av vaksine være liten. For slike pasienter bør ansvarlig lege gjøre en nøye helhetsvurdering, og i samråd med pasient og eventuelt pårørende avgjøre om den enkelte pasienten bør få råd om å ta vaksinen. 

https://www.fhi.no/sv/vaksine/koronavaksinasjonsprogrammet/koronavaksine/

Så bra! Det var jo noe av det det de sa i videoen også. Får håpe at de gamle får leve den tiden de skal, med eller uten koroan vaksine 🙏🙏

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

pop up bruker skrev (1 minutt siden):

Så bra! Det var jo noe av det det de sa i videoen også. Får håpe at de gamle får leve den tiden de skal, med eller uten koroan vaksine 🙏🙏

Ja. helt enig 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøyamor skrev (2 timer siden):

Hvis du har fått tilbud om vaksinen er du vell ikke «ung og sprek». 

? De begynte å vaksinere helsepersonell i førstelinjen denna uka. Følg med i nyhetstimen :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...