Gå til innhold

Hva tenker dere om vaksinen?


Gjest Celina holmkold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

lisaleah skrev (1 minutt siden):

? De begynte å vaksinere helsepersonell i førstelinjen denna uka. Følg med i nyhetstimen :)

Og et par timer etter vaksineringen bar det rett ut på skitur gitt! Så dette går helt fint om noen skulle være skeptisk😊 Hadde mer ømhet i armen etter feks hepatittvaksinen.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om folk faktisk dør av den så synes jeg faktisk det er sykt umoralsk å gi den. Om man dør av korona så er det i miste et uhell, ikke noe man gjøre som dugnad! 🤯

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thaila skrev (2 timer siden):

Om folk faktisk dør av den så synes jeg faktisk det er sykt umoralsk å gi den. Om man dør av korona så er det i miste et uhell, ikke noe man gjøre som dugnad! 🤯

Så langt har 42003 personer i Norge fått vaksinen. I følge rapporten til statens legemiddelverk har 13 personer dødd etter vaksinering, ni har fått alvorlige bivirkninger og sju mindre alvorlige bivirkninger. Over 50000 har fått påvist covid-19 og over 500 har dødd (om man dør av eller med både covid og vaksinen i de eldste aldersgruppene er en annen diskusjon). Det er garantert langt flere enn 16 personer som har fått ettervirkninger av covid. 
Så langt taler jo statistikken ganske klart for at vaksinen er tryggere enn covid. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/15/2021 at 3:50 PM, Celina holmkold said:

Personlig er jeg ikke vaksinemotstander i det hele tatt. Jeg tar influensavaksinen hvert år, og tar det når forskningen bak det er trygg. Men akkurat med covid-19- vaksinen er jeg skeptisk til. Jeg føler denne vaksinen er veldig eksperimentell, og veldig forhastet. Jeg er ganske ung. Er bare 22 år gammel, og jeg er heller ikke i en utsatt gruppe. Så jeg vil vurdere å ikke ta den. Men hva tenker dere om denne vaksinen? 

Det er mulig andre har skrevet det allerede, jeg har ikke lest hele tråden. Men jeg kan skrive det igjen og igjen: Denne vaksinen har gått gjennom samme trinn som alle andre nyutviklede vaksiner de siste tiårene. Vaksinen mot svineinfluensa var hastverksarbeid der man tok noen snarveier, men det har ikke blitt gjort nå.

Årsakene til at det har kunnet gå så fort er flere:

- Takket være tilnærmet ubegrensede midler har produsentene kunnet kjøre mange prosesser i parallell, som vanligvis må gjøres etter hverandre.
- Midlene kommer blant annet fra rike land som har garantert kjøp av ørten millioner doser selv om de ikke lykkes i å lage en fungerende vaksine.
- mRNA-teknologien er for første gang moden til å lage vaksine, den gjør det enormt mye lettere å lage nye vaksiner.

Pfizers og Modernas vaksine har vært testet i tre faser, slik som man alltid skal gjøre. Fase 1: Noen få personer for å sjekke om det er alvorlige bivirkninger. Fase 2: Litt flere folk, få en idé om hvor godt den virker. Fase 3: Massetest på titusener av personer over flere måneder, for å sjekke både bivirkninger og hvor godt den virker.

Pfizers vaksine var testet på 30 000 personer fra juli 2020 til november 2020. 162 ble smittet av de som fikk placebo, 8 av de som fikk vaksinen. Svært få alvorlige bivirkninger ble registrert.

Hvis du ikke vil ta denne vaksinen motsetter du deg å ta enhver nyutviklet vaksine. Videre er du usolidarisk med de som av forskjellige grunner ikke kan ta vaksinen. Du har gode sjanser til å overleve Covid19, men du kan smitte folk som ikke kan vaksineres. Man vet det ikke sikkert ennå, men det er svært sannsynlig at vaksinen også gir mindre sannsynlighet for å smitte andre hvis man skulle ha blitt smittet. Man vil sannsynligvis få en mye mindre virusmengde i nese og svelg før immunforsvaret slår ned viruset.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guile skrev (11 timer siden):

Vaksinen sørger for at viruset ikke biter og at du i verste fall får et mildt forløp. Hvis majoriteten av oss er vaksinert vil helsevesenet ha god kapasitet til å hjelpe de som skulle bli alvorlig syke. 

Og da kan vi åpne opp samfunnet igjen. 

Så jo, det hjelper å vaksinere. Men da må "alle" gjøre det. 

Jeg håper jeg rekker å bli vaksinert før jeg får sykdommen. 

I verste fall dør eldre mennesker som følge av at de ikke tåler et mildt forløp. Disse menneskene, og sannsynligvis andre med alvorlige eller underliggende sykdommer, vil måtte beskyttes som nå uansett. De vil ikke tåle å bli vaksinert, og de vil ikke tåle å bli syke. Hvilket betyr at disse gruppene fortsatt må skjermes.

Majoriteten av oss blir ikke syke. Når en svært stor overvekt av de som dør eller blir alvorlig syke allerede befinner seg i de nevnte gruppene, finnes ingen logikk i argumentet. Da kan vi like godt åpnet samfunnet for folk flest, mens vi fortsetter som før med de svakeste.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Collan skrev (1 time siden):

Hvis du ikke vil ta denne vaksinen motsetter du deg å ta enhver nyutviklet vaksine. Videre er du usolidarisk med de som av forskjellige grunner ikke kan ta vaksinen. Du har gode sjanser til å overleve Covid19, men du kan smitte folk som ikke kan vaksineres. Man vet det ikke sikkert ennå, men det er svært sannsynlig at vaksinen også gir mindre sannsynlighet for å smitte andre hvis man skulle ha blitt smittet. Man vil sannsynligvis få en mye mindre virusmengde i nese og svelg før immunforsvaret slår ned viruset.

Dette er synsing, og ikke enda dokumentert. Man håper at den vil fungere på denne måten, men det gjenstår å se.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kardemomme skrev (44 minutter siden):

I verste fall dør eldre mennesker som følge av at de ikke tåler et mildt forløp. Disse menneskene, og sannsynligvis andre med alvorlige eller underliggende sykdommer, vil måtte beskyttes som nå uansett. De vil ikke tåle å bli vaksinert, og de vil ikke tåle å bli syke. Hvilket betyr at disse gruppene fortsatt må skjermes.

Majoriteten av oss blir ikke syke. Når en svært stor overvekt av de som dør eller blir alvorlig syke allerede befinner seg i de nevnte gruppene, finnes ingen logikk i argumentet. Da kan vi like godt åpnet samfunnet for folk flest, mens vi fortsetter som før med de svakeste.

hvis vi følger din løsning skjer dette: Risikogruppene består av 1.3 millioner mennesker. Hvis vi holder disse utenfor, så står vi igjen med en befolkning på 3,7 millioner uvaksinerte mennesker. Hvis vi da dropper tiltakene vil smitten spres i den gruppen med eksponentiell vekst, og selv om den enkelte har lav risiko for et alvorlig forløp, vil tallene i seg selv bli så store at en selv en lav prosent av 3,7 mill blir et tall som er så stort  at helsevesenet ikke har kapasitet. 

Endret av MissLucy
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, Nala79 said:

Tenker at den vil gjøre at enda flere blir smittet faktisk! Og derfor vil jeg ikke ta den enda, ikke at jeg får heller. 

Den vil senke symptomene slik at du ikke tester deg og fortsetter å sprer det. 

Derfor bedre de som blir skikkelig dårlig/dør av covid 19 får den. Vi andre bør følge med og teste oss ved mistanke. Men hvis jeg ikke får symptomer på den vil jeg jo ikke testet meg heller.. vil du?

Det er en mulighet for at noen blir svakt syke, uten å merke det, etter å ha tatt vaksinen. Men det vi erfarte fra massevaksineringen mot svineinfluensa, var at det var 800 færre enn normalt som døde av influensa det året. Så massevaksineringen førte noe godt med seg.

Nå er det flere ulikheter mellom svineinfluensa og Covid-19, blant annet rammet svineinfluensaen relativt unge og middelaldrende hardere enn eldre mennesker. Influensa er også mindre smittsomt og den er ikke så langvarig som alvorlige tilfeller av Covid-19 kan være. Men ekspertene mener at massevaksinasjon mot Covid-19 er veien å gå, og da er det nokså teit å tro at man selv vet bedre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kardemomme skrev (1 time siden):

I verste fall dør eldre mennesker som følge av at de ikke tåler et mildt forløp. Disse menneskene, og sannsynligvis andre med alvorlige eller underliggende sykdommer, vil måtte beskyttes som nå uansett. De vil ikke tåle å bli vaksinert, og de vil ikke tåle å bli syke. Hvilket betyr at disse gruppene fortsatt må skjermes.

Majoriteten av oss blir ikke syke. Når en svært stor overvekt av de som dør eller blir alvorlig syke allerede befinner seg i de nevnte gruppene, finnes ingen logikk i argumentet. Da kan vi like godt åpnet samfunnet for folk flest, mens vi fortsetter som før med de svakeste.

Jeg skulle skrive et svar her, men det er ikke vits. Du kommer ikke til å endre mening uansett, før du eventuelt ligger dausjuk med korona. 

Jeg håper du slipper det. 

Endret av Guile
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, MissLucy said:

hvis vi følger din løsning skjer dette: Risikogruppene består av 1.3 millioner mennesker. Hvis vi holder disse utenfor, så står vi igjen med en befolkning på 3,7 millioner uvaksinerte mennesker. Hvis vi da dropper tiltakene vil smitten spres i den gruppen med eksponentiell vekst, og selv om den enkelte har lav risiko for et alvorlig forløp, vil tallene i seg selv bli så store at en selv en lav prosent av 3,7 mill blir et tall som er så stort  at helsevesenet ikke har kapasitet. 

Ja, det er akkurat dette som vil skje. Det er noen som blir alvorlig syke, selv om de ikke er gamle og heller ikke har noen underliggende sykdom. Hvorfor vet vi ikke. Hvis Covid-19 for alvor brer om seg i befolkningen, vil det bli et betydelig antall mennesker som får sykdommen og trenger hjelp på sykehus, også utenfor risikogruppene. Minst 1/4 av disse får varige skader av Covid-19, med de følgene dette får for dem selv og for samfunnet.

Endret av T-Rex
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blueberrymuffin skrev (På 16.1.2021 den 1.30):

Heller en vaksine, enn å fortsette med nedstengt samfunn og korona.

Man skal være veldig dum for å velge korona og nedstengt samfunn over en vaksine fordi man var skeptisk.

Flest mulig trenger å vaksinere seg slik at samfunnet kan gå tilbake til normalen. Hele verden går til helvete om vaksinemotstandere og skeptiskere får gjennomslag.

Synes det er skremmende med alle vaksinemotstandere og skeptiskere som faktisk sier nei takk til det ene håpet og muligheten vi har for å få tilbake hverdagen, nemlig en vaksine. Mener seriøst vaksineskeptikere at det er bedre at verden går til helvete, for det er det som er alternativet.

Nå sies det jo ganske tydelig at vi ikke slipper restriksjoner med vaksinasjon.

Vi blir bare ikke like syke av smitten, potensielt. Men vi er fortsatt smittebærere selv om vi ikke blir veldig syke, vi overfører smitte ved å ta på ting, uten selv å være smittet....

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kardemomme skrev (1 time siden):

Dette er synsing, og ikke enda dokumentert. Man håper at den vil fungere på denne måten, men det gjenstår å se.

Dette er ikke synsing, men bygger på faglig ekspertise om bioteknologi om hvordan virus oppfører seg og vaksiner virker. 

Det som er synsing er det folk her inne som driver med ,  og som tror de forstår ting bedre en fagfolk ang viruset, vaksine spredning m.m 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, *Mocca* said:

Nå sies det jo ganske tydelig at vi ikke slipper restriksjoner med vaksinasjon.

Vi blir bare ikke like syke av smitten, potensielt. Men vi er fortsatt smittebærere selv om vi ikke blir veldig syke, vi overfører smitte ved å ta på ting, uten selv å være smittet....

Jo da, restriksjonene går det an å lempe på etterhvert. Men det tar tid før mange nok er vaksinert

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synsing driver jo myndighetene med også. Kom frem senest idag.... De høye smittetallene som de siste to ukene med strenge restriksjoner var bygget på... De var feil, de var ikke så høye likevel. Og i samme artikkelen sier FHI selv at de har som vane å gå kjapt ut med informasjon, selv om de er usikre på informasjonen de går ut med. 🤯

Hvordan skal man stole på informasjon de kommer med, når det viser seg at de selv ikke engang er sikre? Og at det viser seg at informasjonen de baserer tiltak på et feil også?

De kan helt klart gjøre litt mer for å sikre troverdighet ovenfor befolkningen, slik at vi er trygge på at vi kan stole på at myndighetene gir oss rett informasjon.

Ikke vær bastant i informasjonen ut, dersom man ikke er sikker på at informasjonen man kommer med stemmer.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

T-Rex skrev (2 minutter siden):

Jo da, restriksjonene går det an å lempe på etterhvert. Men det tar tid før mange nok er vaksinert

Over tid ja..... Men det er sagt at til tross for vaksinasjon må vi regne med å ha restriksjoner i lang tid, fordi det er mange i samfunnet som faktisk ikke kan ta vaksinen og dermed må beskyttes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

*Mocca* skrev (5 minutter siden):

Nå sies det jo ganske tydelig at vi ikke slipper restriksjoner med vaksinasjon.

Vi blir bare ikke like syke av smitten, potensielt. Men vi er fortsatt smittebærere selv om vi ikke blir veldig syke, vi overfører smitte ved å ta på ting, uten selv å være smittet....

vi må ha restriksjon mens vi vaksinerer, fordi det fortsatt er slik at helsevesenet kan kollapse mens vi fortsatt har store uvaksinerte grupper. Men det er vel ingen som sier at vi skal ha restriksjoner når flokkimmunitet er oppnådd?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (1 minutt siden):

vi må ha restriksjon mens vi vaksinerer, fordi det fortsatt er slik at helsevesenet kan kollapse mens vi fortsatt har store uvaksinerte grupper. Men det er vel ingen som sier at vi skal ha restriksjoner når flokkimmunitet er oppnådd?

Problemet er at de har ikke tiltro til at det skal føre til flokkimmunitet heller, samt at de sier at til tross for vaksinasjon... altså når flertall er vaksinert....vil vi fortsatt trenge restriksjoner fordi det er såpass mange som ikke kan vaksineres. Restriksjonene vil nok ikke være like strenge som idag, men fortsatt tilstede.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at det er bra det er kommet en vaksine for de som ønsker det, men at jeg selv ikke ønsker å ta den da vi ikke vet hvilke evt. senvirkninger den kan ha.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, *Mocca* said:

Over tid ja..... Men det er sagt at til tross for vaksinasjon må vi regne med å ha restriksjoner i lang tid, fordi det er mange i samfunnet som faktisk ikke kan ta vaksinen og dermed må beskyttes.

Med vaksineprogrammet er det mulig at folk kan feriere i Europa til sommeren. Uten vaksinering vil ikke det være aktuelt. Ja, det går dessverre flere måneder til med restriksjoner. Men alternativet er ikke et alternativ.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...