Gå til innhold

Hva tenker dere om vaksinen?

Anbefalte innlegg

Gjest Celina holmkold
Skrevet

Personlig er jeg ikke vaksinemotstander i det hele tatt. Jeg tar influensavaksinen hvert år, og tar det når forskningen bak det er trygg. Men akkurat med covid-19- vaksinen er jeg skeptisk til. Jeg føler denne vaksinen er veldig eksperimentell, og veldig forhastet. Jeg er ganske ung. Er bare 22 år gammel, og jeg er heller ikke i en utsatt gruppe. Så jeg vil vurdere å ikke ta den. Men hva tenker dere om denne vaksinen? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg tenker at det nødvendig at mange av oss tar den, så vi kan få livet og samfunnet og økonomien på bena igjen.

• Liker 18
Skrevet

Du er som meg, ung og frisk, så foreløpig er vi ikke prioritert. Det er vel ca 3,2 millioner foran oss i køen og da har vi vel sett hvordan det har gått med de fleste innen vi får evt tilbud. Jeg ønsker å ta den foreløpig, men det kan hende jeg endrer mening ettersom vi ser hvordan andre reagerer. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg gleder meg til at samfunnet kan komme tilbake til normalen. 

Eldste i familien har fått første dose, så snart blir det mulig med litt mer kontakt. 

• Liker 10
Skrevet

Jeg tenker at den, tross alt, er det minste av to onder.

Vaksinen kan ha bivirkninger, men vi vet at Covid-19 har alvorlige virkninger. Og etter å selv ha opplevd noe som kan ha vært en ettervirkning av Covid-19 (tror jeg hadde sykdommen ganske mildt i vår, men er ikke testet), så ser jeg sykdommen som potensielt minst like farlig som vaksinen.

Så jeg går for vaksine.

• Liker 13
Skrevet

Jeg skal ta dose 1 i morgen, ser frem til det å er absolutt ikke skeptisk! Vet at man kan bli litt uggen etter dose 2, men ikke noe alvorlig, så er forberedt på at det kan skje. Nå er jeg ung og sprek så da er det ingen grunn til bekymring tenker jeg!

• Liker 9
Skrevet

Tenker at det er flott at vaksinen har kommet, og det at noen få får alvorlige bivirkninger av vaksinen er mye bedre enn at mange får alvorlige bivirkninger og død av sykdommen, pluss alle de økonomiske og sosiale nedsidene ved sykdommen. Er ung og tålig frisk, skal ta vaksinen når det er nok til alle.

Synes det er litt rart at du synes at influensavaksiner er ok men ikke koronovaksinen - influensavaksinene blir jo utviklet på under ett år de også.

• Liker 10
Skrevet

Er det nødvendig med enda en tråd om vaksinen? Kan vi ikke holde oss til en?

Skrevet (endret)

Heller en vaksine, enn å fortsette med nedstengt samfunn og korona.

Man skal være veldig dum for å velge korona og nedstengt samfunn over en vaksine fordi man var skeptisk.

Flest mulig trenger å vaksinere seg slik at samfunnet kan gå tilbake til normalen. Hele verden går til helvete om vaksinemotstandere og skeptiskere får gjennomslag.

Synes det er skremmende med alle vaksinemotstandere og skeptiskere som faktisk sier nei takk til det ene håpet og muligheten vi har for å få tilbake hverdagen, nemlig en vaksine. Mener seriøst vaksineskeptikere at det er bedre at verden går til helvete, for det er det som er alternativet.

Endret av Blueberrymuffin
  • Liker 12
Skrevet

Tenker at den vil gjøre at enda flere blir smittet faktisk! Og derfor vil jeg ikke ta den enda, ikke at jeg får heller. 

Den vil senke symptomene slik at du ikke tester deg og fortsetter å sprer det. 

Derfor bedre de som blir skikkelig dårlig/dør av covid 19 får den. Vi andre bør følge med og teste oss ved mistanke. Men hvis jeg ikke får symptomer på den vil jeg jo ikke testet meg heller.. vil du?

Skrevet
Blueberrymuffin skrev (12 timer siden):

Heller en vaksine, enn å fortsette med nedstengt samfunn og korona.

Man skal være veldig dum for å velge korona og nedstengt samfunn over en vaksine fordi man var skeptisk.

Flest mulig trenger å vaksinere seg slik at samfunnet kan gå tilbake til normalen. Hele verden går til helvete om vaksinemotstandere og skeptiskere får gjennomslag.

Synes det er skremmende med alle vaksinemotstandere og skeptiskere som faktisk sier nei takk til det ene håpet og muligheten vi har for å få tilbake hverdagen, nemlig en vaksine. Mener seriøst vaksineskeptikere at det er bedre at verden går til helvete, for det er det som er alternativet.

I så fall er det menneskeheten som velger å la verden gå til helvete pga. tiltak. Det er for så vidt ikke et argument mot vaksinen, men dersom mennesker syntes at det kun er et alternativ til tiltak (vaksine) og fortsetter å holde stengt hvis mange nok ikke tar den, så ja - da vil det bli krig, hungersnød og alt det andre "hyggelige" som skjer når verden ikke går rundt. 

Men man har et valg, og det er - hvis ikke vaksinene ikke nytter selvsagt - å åpne igjen, og ikke jobbe mot naturen. Det vil føre til mange dødsfall, men alternativet er ennå verre. For til syvende og sist vil man få flokkimmunitet og verden går videre.  

• Liker 7
Skrevet

Vi er på internasjonale nyheter i dag. Like morsomt å lese kommentarene under.

• Liker 4
Skrevet
On 1/15/2021 at 3:50 PM, Celina holmkold said:

Personlig er jeg ikke vaksinemotstander i det hele tatt. Jeg tar influensavaksinen hvert år, og tar det når forskningen bak det er trygg. Men akkurat med covid-19- vaksinen er jeg skeptisk til. Jeg føler denne vaksinen er veldig eksperimentell, og veldig forhastet. Jeg er ganske ung. Er bare 22 år gammel, og jeg er heller ikke i en utsatt gruppe. Så jeg vil vurdere å ikke ta den. Men hva tenker dere om denne vaksinen? 

Istedet for å føle at det er eksperimentelt og forhastet, er det ikke bedre å lære seg litt om det?

https://www.fhi.no/sv/vaksine/koronavaksinasjonsprogrammet/koronavaksine/

https://legemiddelverket.no/godkjenning/koronavaksiner/godkjenningsprosessen-for-vaksiner-mot-covid-19

Skrevet

Jeg kommer ikke til å ta den, ikke med det første i hvert fall. Jeg er utrolig skeptisk til eventuelle langtidsbivirkninger.. Dessuten er jeg ung og fysisk frisk, så det er veldig lave sjanser for at jeg blir noe særlig syk om jeg får korona. Jeg lever i tillegg et ganske isolert liv, så sjansene for at jeg skulle fått korona til å begynne med er utrolig lave. Hadde det stått mellom vaksine vs korona hadde jeg kanskje sett på det annerledes, men det er altså vaksine vs en liten sjanse for korona. 

• Liker 4
Gjest Warrior
Skrevet (endret)

Jeg skal ta den når jeg får. Jeg er ikke redd vaksinen og ikke redd for bivirkninger. De gir ikke ut en vaksine til folk som er farlig så jeg tenker den er helt trygg. Er mye mer redd for viruset. Den har alt tatt mange liv. 

Endret av Warrior
Skrevet (endret)
Jaymie skrev (På 15.1.2021 den 16.40):

Du er som meg, ung og frisk, så foreløpig er vi ikke prioritert. Det er vel ca 3,2 millioner foran oss i køen og da har vi vel sett hvordan det har gått med de fleste innen vi får evt tilbud. Jeg ønsker å ta den foreløpig, men det kan hende jeg endrer mening ettersom vi ser hvordan andre reagerer. 

Bare et spm. Ikke for å være frekk, men du mener at det er bedre at de svake og syke får de alvorlige bivirkningene enn oss som er friske mener du? 

Jeg teker at det er bra at det er skepsis  rundt vaksinen. Det som hadde vært skummelt er om det ikke hadde vært det. Det å være skeptisk er ikke det samme som å være motstander, men bare at man er kritisk. Desto viktigere er det å sette seg inn i denne saken. 

Jeg er skeptisk til vaksinen, per dags dato. Det er ikke dermed sagt at jeg ikke skal ta den, men at jeg skal sette meg mer inn i denne saken før jeg bestemmer meg. For meg er det viktig at jeg må selv ta konsekvensen og stå for det hvis jeg ikke tar den, men jeg må også ta konsekvensen og stå for den om jeg skulle bli kronisk syk. Jeg kjenner noen mennesker som har blitt kronisk syke av svineinfluensavaksinen. Det var en sjeldent bivirkning, men når man kjenner så mange som fikk den sykdommen, så er det lov å være skeptisk. Men uansett hva man velger, så skal man kunne stå for det man gjør og ta konsekvensen av det. Jeg kan si at sannsynligheten er stor for at jeg velger å ta den, men som sagt, så vil jeg sette meg mer inn i vaksineringen. 

Endret av Traktorlesba96
  • Liker 2
Skrevet
Traktorlesba96 skrev (4 minutter siden):

Bare et spm. Ikke for å være frekk, men du mener at det er bedre at de svake og syke får de alvorlige bivirkningene enn oss som er friske mener du? 

Jeg teker at det er bra at det er skepsis  rundt vaksinen. Det som hadde vært skummelt er om det ikke hadde vært det. Det å være skeptisk er ikke det samme som å være motstander, men bare at man er kritisk. Desto viktigere er det å sette seg inn i denne saken. 

Jeg er skeptisk til vaksinen, per dags dato. Det er ikke dermed sagt at jeg ikke skal ta den, men at jeg skal sette meg mer inn i denne saken før jeg bestemmer meg. For meg er det viktig at jeg må selv ta konsekvensen og stå for det hvis jeg ikke tar den, men jeg må også ta konsekvensen og stå for den om jeg skulle bli kronisk syk. Jeg kjenner noen mennesker som har blitt kronisk syke av influensavaksinen. Det var en sjeldent bivirkning, men når man kjenner så mange som fikk den sykdommen, så er det lov å være skeptisk. Men uansett hva man velger, så skal man kunne stå for det man gjør og ta konsekvensen av det. Jeg kan si at sannsynligheten er stor for at jeg velger å ta den, men som sagt, så vil jeg sette meg mer inn i vaksineringen. 

De du kjenner som har blitt kronisk syke av influensavaksine, har det vært nylig eller "på 80-tallet"?

• Liker 1
Skrevet

Tenker at jeg skal ta den så klart. 

• Liker 5
Skrevet
2010slankeren skrev (19 minutter siden):

De du kjenner som har blitt kronisk syke av influensavaksine, har det vært nylig eller "på 80-tallet"?

svineinfluensavaksinen. Det var vel i 2009

• Liker 2
  • Opprett ny...