Gå til innhold

Hvor lenge kan myndighetene og de trofaste følgerne stå inne for tiltakene når man reflekterer over innholdet i disse artiklene?


spenol

Anbefalte innlegg

SagaP skrev (17 minutter siden):

Dette er vranglære. Nederland hadde en topp i smitten rundt 20. desember, siden har tallene falt og falt. 
Coronastatistikk, Nederland:  889 000 smittede. Av disse er 12 685 døde. I prosent er utgjør tallet på døde ca 1,4 %

Beklager det er helt sikker rett. Skrev feil, skulle være Irland . Skal rette det opp

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

SagaP skrev (1 minutt siden):

Nederland har hatt to topper under pandemien; én i oktober/november og én rundt 20. desember. Ellers har de hatt lite smitte i landet. 
Hvis man ønsker å poengtere at det fort kan snu, så må man nesten skrive det, i tillegg til å være etterrettelig med datoene hvis det er en del av poenget. 
Anbefaler alle å faktasjekke påstander i Covid-debatten. Generelt mye vranglære og synsing. 

det var jo akkurat det hun skrev. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jane Eyre skrev (11 minutter siden):

Men du valgte likevel å gi det en respons? Min påstand er langt i fra synsing men informasjon jeg har fått av mennesker som nå jobber på somatiske avdelinger i spes.helsetjenesten. Årlige sesong sykdommer er det mindre av. Pasienter blir sendt hjem fortere grunnet nye retningslinjer. Norge forbereder seg på en bølge med sykehusinnleggelser som aldri kommer.

De aller fleste med disse symptomene får ikke alvorlige symptomer heller.

nei, det er ikke sprengt kapasitet idag. Det er vel ingen som sier at det er sprengt kapasitet idag?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lana01 skrev (Akkurat nå):

Beklager det er helt sikker rett. Skrev feil, skulle være Irland . Skal rette det opp

Takk 🙂 

Irland har 2460 døde av totalt 159 000 smittede. De har generelt hatt liten smitte, men med en topp tidlig i januar som du poengterer, men smitten er på vei ned nå. 
Totalt har 1,5 % av de smittede dødd. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nala79 skrev (1 time siden):

Disse bildene viser faktisk det motsatte da... Alle er jo uvirksomme. Kun et par som faktisk er i bruk av de sykebilene der... Litt dårlig bilder kanskje... 😏

Jeg trodde det var vanlig å være uvirksom når man stod i kø.

Men vis meg noen bilder av virksomme ambulanser i kø, så kanskje jeg kan se forskjell ved senere anledninger.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

SagaP skrev (1 minutt siden):

Takk 🙂 

Irland har 2460 døde av totalt 159 000 smittede. De har generelt hatt liten smitte, men med en topp tidlig i januar som du poengterer, men smitten er på vei ned nå. 
Totalt har 1,5 % av de smittede dødd. 

Sykehusene venter trykk etter smitte økningen , som de allerede har begynt å merke 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jane Eyre skrev (8 minutter siden):

Du synes ikke påstanden min fortjente en respons likevel kom du med en respons noe som får meg til å konkludere med at du vurderte at påstanden min fortjente en respons. 

Hersketeknikk dette.

Jeg jobber i spes.helsetjenesten og de fleste i mitt sosiale nettverk jobber på sykehuset og fordelt mellom ulike somatiske avdelinger. Kapasiteten er langt i fra sprengt. 

Folk i vikariater og andre midlertidige stillinger frykter oppsigelser fordi det ikke er nok å gjøre. Denne påstanden er ikke synsing men reelle problemstillinger som har oppstått i kjølvannet av de massive endringene i spes helsetjenesten. 

Reagerer også veldig på at det stadig brukes hersketeknikker for å fremstille seg bedre enn alle andre. Men håper andre ser dette også og rapporterer denne type utspill. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (18 minutter siden):

nå var vel poenget til @Lana01 at det kan snu fort fra lave tall til høye tall, og selv om hun bommet noen dager på smittetoppen, så er det jo helt sant at Nederland økte kraftig på noen få uker i desember. "Vranglære" er kanskje ikke en helt presis beskrivelse av et poeng som står seg?

Takk har ikke sjekket tallene , der selv , da jeg bommet på land 😉

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lana01 skrev (1 minutt siden):

Sykehusene venter trykk etter smitte økningen , som de allerede har begynt å merke 

Hvordan kan de vente trykk nå når smittetallene er halvert siden 5. januar? 
Uansett så klarer vel irske sykehus å håndtere 3500 covid smittede? Gitt at alle 3500 havner på sykehus, og det skjer sikkert ikke. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lana01 skrev (Akkurat nå):

Takk har ikke sjekket tallene , der selv , da jeg bommet på land 😉

jeg sjekket Nederlands kurve, og den illustrerte poenget ditt, den og, selv om du tilsynelatende bommet med en uke 🙂

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (37 minutter siden):

det er et godt poeng. Vi vet at median liggetid på respirator er 12 dager for covid-19-pasienter, mot median 2 dager for alle andre. I tillegg kommer de som ligger på intensiv uten å ligge på respirator. Mange ligger jo i ukesvis.

Nå har jeg søkt for å finne median liggetid respirator covid 19 mot median to dager for alle andre...

Det finner jeg ikke noe sted. Har du kilder på dette? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SagaP skrev (Akkurat nå):

Nå har jeg søkt for å finne median liggetid respirator covid 19 mot median to dager for alle andre...

Det finner jeg ikke noe sted. Har du kilder på dette? 

ja, jeg har brukt den kilden før. Skal se om jeg klarer å finne den igjen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Little Diva skrev (6 minutter siden):

Reagerer også veldig på at det stadig brukes hersketeknikker for å fremstille seg bedre enn alle andre. Men håper andre ser dette også og rapporterer denne type utspill. 

Dette👏 er så enig. Viktig å ikke la seg kneble av slike kommentarer.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SagaP skrev (4 minutter siden):

Nå har jeg søkt for å finne median liggetid respirator covid 19 mot median to dager for alle andre...

Det finner jeg ikke noe sted. Har du kilder på dette? 

Her står det: https://www.dagsavisen.no/rogalandsavis/nyheter/pandemiregister-mange-norske-covid-19-pasienter-er-mer-slitne-maneder-etter-innleggelse-1.1793029

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (1 minutt siden):

ja, jeg har brukt den kilden før. Skal se om jeg klarer å finne den igjen.

Det er viktig at du finner kilden. Jeg har systematisk gått gjennom flere av påstandene i denne tråden. Mye er lite etterrettelig/etterprøvbart. 
Akkurat som det med Irland og Nederland. Land som har hatt lave smittetall hele veien, så har de hatt et par mindre utbrudd, men tallene har gått fort ned igjen. 
Å da snakke om at det fort kan snu er jo på en måte misvisende, siden det fort regulerer seg tilbake. 
Det er jo også pandemiens natur at det kommer utbrudd av smitte, men hvis du leser tallene så vil du også se at det er ikke høye smittetall. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

MissLucy skrev (3 minutter siden):

Flott! Men husk at dette gjelder 247 pasienter. Så får man komme tilbake med bedre statistikk når pandemien er over. Her tenker jeg at man må se på sammenligningsgrunnlaget. Andre intensivpasienter er ikke godt nok. Vi må vite mer om disse, hvilke sykdommer/tilstander som gjorde at de ble intensivpasienter. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SagaP skrev (2 minutter siden):

Det er viktig at du finner kilden. Jeg har systematisk gått gjennom flere av påstandene i denne tråden. Mye er lite etterrettelig/etterprøvbart. 
Akkurat som det med Irland og Nederland. Land som har hatt lave smittetall hele veien, så har de hatt et par mindre utbrudd, men tallene har gått fort ned igjen. 
Å da snakke om at det fort kan snu er jo på en måte misvisende, siden det fort regulerer seg tilbake. 
Det er jo også pandemiens natur at det kommer utbrudd av smitte, men hvis du leser tallene så vil du også se at det er ikke høye smittetall. 

enig i at det syndes mye med udokumenterte påstander og spekulasjoner i koronaforumet.

Men selv om Nederlands tall går rette veien, så har de jo nettopp hatt en smittetopp som nødvendigvis vil få konsekvenser på innleggelser snart.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SagaP skrev (2 minutter siden):

Flott! Men husk at dette gjelder 247 pasienter. Så får man komme tilbake med bedre statistikk når pandemien er over. Her tenker jeg at man må se på sammenligningsgrunnlaget. Andre intensivpasienter er ikke godt nok. Vi må vite mer om disse, hvilke sykdommer/tilstander som gjorde at de ble intensivpasienter. 

Og de 247 er etter det jeg forstår alle, ikke et utvalg, så foreløpig er det jo det man har å telle.

Noen av dem har ligget opp til seks uker på respirator, og det understreker jo poenget vi begynte med, som er at covidpasienter er ekstremt ressurskrevende for sykehusene.

Endret av MissLucy
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (1 minutt siden):

enig i at det syndes mye med udokumenterte påstander og spekulasjoner i koronaforumet.

Men selv om Nederlands tall går rette veien, så har de jo nettopp hatt en smittetopp som nødvendigvis vil få konsekvenser på innleggelser snart.

Helt enig. Jeg er sikker på at diskusjonen har blitt mer konstruktiv om det ble oppmuntret til mer bruk av kilder. 

Uansett, jeg er glad vi har luksusen av å kunne diskutere om tiltakene har vært for harde. Det hadde vært så uendelig mye verre om det var andre veien. 

Her er kilde hvordan Sverige har feilberegnet og vært alt for optimistiske. https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2021/01/14/195732924/covid-19-i-sverige-smitten-sprenger-alle-prognoser-uventet-sier-tegnell Da vil jeg heller være i vår situasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...