Gå til innhold

Hvor lenge kan myndighetene og de trofaste følgerne stå inne for tiltakene når man reflekterer over innholdet i disse artiklene?

spenol

Anbefalte innlegg

2ro skrev (41 minutter siden):

De har krise på sykehusene og har levd med tiltak til og med når vi ikke hadde (i sommer var våre fornøyelsesparker åpne, ikke alle der). Så de tallene er med tiltak. Det går ikke bra med så mange land nå, at jeg er veldig glad vi har våre tiltak. 

Utsatte operasjoner, for barn og voksne, kreftbehandling etc er blitt rammet. Barn har lagt i dagevis før de fikk behandling for brudd. Det er mye stygge artikler jeg har lest fra Sverige. I tillegg til rovdrift av helsepersonell....

Det er ikke krise på alle sykehus i hele Sverige. Det er enkelte sykehus som melder om at de nærmer seg makskapasitet. Dette er faktisk ikke unikt. Nå er det ikke akkurat sånn at det går utover folks livskvalitet at de ikke kan dra på Liseberg en sommer. Er det et tiltak jeg synes er OK, så er det at større konserter og lignende er avlyst. Det er et av veldig få tiltak som har dokumentert effekt (det er både effektivt og gir relativt liten skade på samfunnet totalt sett). 

Dessverre er det heller ikke unikt at operasjoner blir avlyst, eller at leger jobber skremmende lange vakter. Det skjer i Norge også, og også før korona. Det er en av få ting som er positivt oppi det her; at folk får øynene opp for at helsevesenet systematisk har blitt bygget ned og driftes som et firma. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ukjent. skrev (Akkurat nå):

Det er ikke krise på alle sykehus i hele Sverige. Det er enkelte sykehus som melder om at de nærmer seg makskapasitet. Dette er faktisk ikke unikt. Nå er det ikke akkurat sånn at det går utover folks livskvalitet at de ikke kan dra på Liseberg en sommer. Er det et tiltak jeg synes er OK, så er det at større konserter og lignende er avlyst. Det er et av veldig få tiltak som har dokumentert effekt (det er både effektivt og gir relativt liten skade på samfunnet totalt sett). 

Dessverre er det heller ikke unikt at operasjoner blir avlyst, eller at leger jobber skremmende lange vakter. Det skjer i Norge også, og også før korona. Det er en av få ting som er positivt oppi det her; at folk får øynene opp for at helsevesenet systematisk har blitt bygget ned og driftes som et firma. 

Nå blir alle kritiske operasjoner i England utsatt fra 2-4 uker. Dette inkluderer blant annet nyretransplantasjon. Er på BBC nå.

Alt som skjer er helt unikt. Det er den største helsekrisen i moderne tid. Mange plasser sliter til de grader tiltross for en rekke tiltak siden mars. Vi er heller ikke helt ferdig. 

De sykehus i Sverige som ikke har nådd Max kapasitet får tilflydd pasienter fra andre regioner. Det er krise jo.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Becky skrev (8 minutter siden):

Jeg skrev Mange og flere, ikke de fleste. Det er jo nettopp fordi mange her inne tror at Norge ikke kan bli rammet og skriker: Nei, til strenge tiltak. Jeg drar dette kun opp fordi noen her inne påstod at portforbud eller strenge tiltak ikke har effekt. Jeg skjønner ikke hvorfor at jeg må forklare noe så simpelt gang etter gang. 

Har ikke sett at noen ikke tror at Norge kan bli rammet, men vi er ikke i nærheten av det enda. Man må se på de strenge tiltakene i forhold til situasjonen, og må faktisk se på hvor føre var man kan være med alvorlige tiltak som da i så fall ødelegger mer enn det gjør godt.

Det er heller ikke noe rart at folk stiller spørsmål vedr effekten av tiltak når man ser land etter land med stadig mer inngripende tiltak og smitten til tross for det bare blir verre og verre.

Men da er det jo selvfølgelig en enkel løsning å si at grunnen er at folk ikke følger de.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ukjent. skrev (12 minutter siden):

Jo det er krise i Sverige . Fatter ikke at du fortsatt nekter for det. 

Endret av Lana01
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tutte skrev (8 minutter siden):

Har ikke sett at noen ikke tror at Norge kan bli rammet, men vi er ikke i nærheten av det enda. Man må se på de strenge tiltakene i forhold til situasjonen, og må faktisk se på hvor føre var man kan være med alvorlige tiltak som da i så fall ødelegger mer enn det gjør godt.

Det er heller ikke noe rart at folk stiller spørsmål vedr effekten av tiltak når man ser land etter land med stadig mer inngripende tiltak og smitten til tross for det bare blir verre og verre.

Men da er det jo selvfølgelig en enkel løsning å si at grunnen er at folk ikke følger de.

Jo, det er noen her inne som mener at Norge ikke kan bli rammet. 
Men det er jo derfor smitten øker, det er ikke en enkel løsning, det er påvist fakta. 

Endret av Becky
Skrivefeil
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Becky skrev (Akkurat nå):

Jo, det er noen her inne som mener at Norge ikke kan vli rammet. 
Men det er jo derfor smitten øker, det er ikke en enkel løsning, det er påvist fakta. 

Hvem er det som har ment det? Har heller ikke sett at noen mener man ikke skal ha tiltak i det hele tatt.

Og skulle gjerne sett en skikkelig statistikk og vitenskapelig dokumentasjon på det med tiltak og virkning før jeg slår meg til ro med den enkle løsningen. Har det f.eks noen virkning at tusenvis av barn og unge sitter med hjemmeskole uten at det er påvist et eneste smittetilfelle på skolen? Det er et eksempel på et alvorlig føre-var tiltak.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tutte skrev (4 minutter siden):

Hvem er det som har ment det? Har heller ikke sett at noen mener man ikke skal ha tiltak i det hele tatt.

Og skulle gjerne sett en skikkelig statistikk og vitenskapelig dokumentasjon på det med tiltak og virkning før jeg slår meg til ro med den enkle løsningen. Har det f.eks noen virkning at tusenvis av barn og unge sitter med hjemmeskole uten at det er påvist et eneste smittetilfelle på skolen? Det er et eksempel på et alvorlig føre-var tiltak.

77 smittede barn i vestfold og Telemark siden 01.01.21. 

Klart det er smittetilfeller på skoler. Bor du under en stein?

Endret av Gjest McGjest
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tutte skrev (3 minutter siden):

Jeg kan finne mye statistikk og vitenskapelig dokumentasjon, men dette kun om du stoler på forskning eller rapporter fra f.eks FHI, who eller utbredte studier. Det virker nemlig som at flere ikke tror på disse heller. Da blir det bare bortkastet tid for meg. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest McGjest skrev (7 minutter siden):

77 smittede barn i vestfold og Telemark siden 01.01.21. 

Klart det er smittetilfeller på skoler. Bor du under en stein?

Har ikke sagt at det ikke er smittetilfeller på skoler og da må i så fall de skolene som er rammet stenges, slik det var for litt siden. Men tusenvis av barn og ungdom på forskjellige skoler sitter med hjemmeskole uten at det er påvist et eneste smittetilfelle på skolen.

Endret av Tutte
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tutte skrev (1 minutt siden):

Har ikke sagt at det ikke er smittetilfeller på skoler og da må i så fall de skolene som er rammet stenges, slik det var for litt siden. Men tusenvis av barn og ungdom på forskjellige skoler sitter med hjemmeskole uten at det er påvist et eneste smittetilfelle på skolen.

Jeg synes uansett det er vanskelig. Her har det vært å gå for langt med tanke på smitterisiko i området. De områdene med høy smitte har jo høy risiko for at barn må i karantene. Det er da tøffere med karantene enn hjemmeskole. Da vil de i teorien få bedre oppfølging av lærere siden de må bare utvikle en plan og barn kan fortsatt møte noen få eller være ute sammen. I karantene må de jo være hjemme uten denne muligheten. Det blir også mer uforutsigbart. Dette gjelde områder med høy smitte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tutte skrev (8 minutter siden):

"tusenvis av barn og unge sitter med hjemmeskole uten at det er påvist et eneste smittetilfelle på skolen"

Og hvorfor tror du barna på skoler uten smitte ikke er smittet og tar med smitte hjem? Gjett. 

Endret av Gjest McGjest
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest McGjest skrev (7 minutter siden):

"tusenvis av barn og unge sitter med hjemmeskole uten at det er påvist et eneste smittetilfelle på skolen"

Og hvorfor tror du barna på skoler uten smitte ikke er smittet og tar med smitte hjem? Gjett. 

Det har ikke vært påvist mye smittespredning på skoler.

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.fhi.no/nyheter/2020/koronasmitte-pa-skoler-og-i-barnehager-i-november/&ved=2ahUKEwiJjO78ppvuAhVhhosKHQKYAsgQFjAAegQIAxAC&usg=AOvVaw1o6K5OcVQJC4t1o_L7zIeh

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Becky skrev (26 minutter siden):

Jeg kan finne mye statistikk og vitenskapelig dokumentasjon, men dette kun om du stoler på forskning eller rapporter fra f.eks FHI, who eller utbredte studier. Det virker nemlig som at flere ikke tror på disse heller. Da blir det bare bortkastet tid for meg. 

Ja, vis gjerne til alt du finner. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tutte skrev (6 minutter siden):

Ja, vis gjerne til alt du finner. 

Ok, kommer tilbake til deg her med dette forhåpentligvis i løpet av dagen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2ro skrev (32 minutter siden):

Jeg synes uansett det er vanskelig. Her har det vært å gå for langt med tanke på smitterisiko i området. De områdene med høy smitte har jo høy risiko for at barn må i karantene. Det er da tøffere med karantene enn hjemmeskole. Da vil de i teorien få bedre oppfølging av lærere siden de må bare utvikle en plan og barn kan fortsatt møte noen få eller være ute sammen. I karantene må de jo være hjemme uten denne muligheten. Det blir også mer uforutsigbart. Dette gjelde områder med høy smitte.

Ja, er enig i at karantene er verre, men det kan de jo også oppleve ved å omgås en smittet i fritiden. Smittespredning på skoler er i tillegg liten, og smittevernstiltakene er gode.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tutte skrev (28 minutter siden):

Du burde lese egne linker. 

Det er smitte på skoler. Barn blir smittet. Men man klarer å holde smitten nede. Hvorfor det tror du?

Sitat linken din "Etter innføring av tiltak som rødt nivå i videregående skoler og noen steder også på ungdomsskoler, i tillegg til strengere tiltak i samfunnet generelt, er smittenivået mer enn halvert i disse aldersgruppene selv med åpne skoler."

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest McGjest skrev (2 minutter siden):

Du burde lese egne linker. 

Det er smitte på skoler. Barn blir smittet. Men man klarer å holde smitten nede. Hvorfor det tror du?

Sitat linken din "Etter innføring av tiltak som rødt nivå i videregående skoler og noen steder også på ungdomsskoler, i tillegg til strengere tiltak i samfunnet generelt, er smittenivået mer enn halvert i disse aldersgruppene selv med åpne skoler."

Og nettopp det du siterer er jo en grunn til at skoler i større grad burde kunne være åpne.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...