Gå til innhold

Katten har en tydelig favoritt i huset


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kattene her i huset, spesielt den ene, er nok mest trygg på meg og søker feks til meg om det er noe eller de er utrygge, maser på meg om mat (selv om samboer mater oftere) osv. Men i perioder favoriserer de likevel veldig samboer og vil helst ligge på ham i sofaen og sånt :) Den ene hopper alltid ut av fanget mitt om samboeren min kommer inn i rommet, så han kan løpe bort til ham og si hei. Gjør ikke dette mot meg xD 

Tenker dere bare må se det an, kanskje går det seg til, kanskje bytter den på, kanskje vil den favorisere deg for alltid. Bare gi henne like mye oppmerksomhet, mat henne begge to og ikke la dette såre deg :P

Anonymkode: 6e3c0...5d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om katten er litt redd og skvetten av seg, som du sier, så er det ikke unaturlig at katten søker deg i større grad. Kvinner er generelt mer myke i bevegelsene, både når man går og når man koser med pus. Kvinner har også vanligvis lysere, mykere stemme enn menn. Det kan godt være derfor pus har valg deg som sin favoritt. Det kan også være noe helt annet. 

Da jeg vokste opp i familien min som besto av 7 personer, så var jeg favoritten til katten. Han kunne gjerne la andre kose med ham, og maste på alle for mat. Men jeg var den eneste som kunne løfte ham opp og få ham til å slappe av. Jeg var den han helst lå med om natten. Jeg var generelt veldig forsiktig med ham. Jeg var alltid rolig i bevegelsene rundt ham og respekterte grensene han satt.

Ikke minst, så blunket jeg til ham. Masse. Om du ikke er klar over det: katter blinker sakte når de koser seg, når de er avslappet osv. De kan også bruke det for å berolige andre. Jeg blunket alltid sakte til katten hver gang vi fikk øyekontakt. Om han skvatt av en høy lyd, så sa jeg 'psst' for å få ham til å se på meg, også blunka jeg fint til ham. Da ble han avslappet med en gang. Han tok det som en "alt er greit, ingenting å være redd for".

Få samboeren din til å blinke sakte til katten mens han snakker fint til ham. Det kan hjelpe på forholdet deres 😊 Det er uansett helt vanlig for dyr å ha favoritter. De har preferanser de også

Anonymkode: 9c21b...5de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere sier, det er helt normalt at katten velger forskjellige personer i familien til forskjellige roller. 
Her i huset er jeg kun den som står for maten.... Det er bare meg hun maser på om mat. Om resten av familien har vært hjemme hele dagen har ikke noe å si, i det øyeblikket jeg kommer hjem står pus på kjøkkenet og hyler etter mat, uansett tid på døgnet. Jeg er derimot ikke noe stas å kose med, så hun kommer aldri opp på fanget mitt for kos. Sønnen min er kosefavoritten og hun hopper alltid opp til han for kos. Om natten sover hun i sengen til datteren i huset. 
Mannen er kun dugandes til å åpne døra når pus skal ut eller inn, da er det nemlig han hun går til for å mase....
Som en annen her sa, hunder har eiere, katter har tjenere.....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har to innekatter, og de har valgt seg ett menneske hver. Heldig med den😂

Hvis du ønsker å adoptere en til så får dyrebeskyttelsen en del kattunger inn også som de mener bør være innekatt. Vi kjøpte våre av dyrebeskyttelsen når de var kattunger. 12 uker var de vel tror jeg? Og de fikk vi beskjed om at bare skulle være inne.

Anonymkode: 041b2...688

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det er mye fokus på hva dere gjør, hvem som gir mat og leker med pus etc. Prøv også å se hva hvordan dere gjør det. Kan han kopiere deg når han er med pus?

Jeg tror helgen alene i begynnelsen er viktig, men det kan også være pus opplever at du har ett mer behagelig vesen. 

Ene min pus favoriserer meg så mye at det blir veldig synlig for samboer, slik du beskriver at hun vil sove med meg, og sitte hos meg, veldig kosete. Bare jeg som får klippe klør etc. Hun liker å leke med han og syns han er kul og spennende, men hun vil heller chille med meg enn å chille med han. Vi vet hun er glad i begge, men vi har fått ulike roller for henne.

Er det en jente dere har? Hunner knytter seg typisk tettere til en i familien, mens hannene flyter mer rundt mellom familiemedlemmene.

Anonymkode: 8a1ee...61b

Det er jente vi har ja. 
Jeg tror også den helgen vi hadde alene var viktig, for når hun fikk meg alene ble det mindre bevegelser i huset og hun turte å utforske mer. Så har du nok rett i at jeg er noe roligere i bevegelsene av natur. Han er også den som vil leke med henne, så mulig hun bare bruker oss til forskjellige ting. Om vi begge spiser så er det han hun tigger mat av, aldri unntak, selv om det var jeg som lærte henne å tigge 🙈 

 

Anonymkode: a16a0...34b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt vanlig! Alle kattene jeg har vokst opp med (har hatt katt hele livet) har vært sånn. Katt nummer 1 hadde mamma som favoritt, katt nummer 2 hadde meg. En av kattungene til katt nummer 2 valgte også meg, det andre kattungen (som for så vidt er 14 nå) valgte pappa. Man sier gjerne at katter velger eieren sin og ikke motsatt.

Anonymkode: eb554...61d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...