Gå til innhold

Katten har en tydelig favoritt i huset


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har hatt katten vår i 8 måneder nå. En katt fra dyrebeskyttelsen som er blitt veldig trygg og god. Min utfordring er at jeg opplever tydelig at hun favoriserer meg og velger meg fremfor samboeren. I senga er det min side hun skal ligge på, meg hun kommer til først for kos før hun går til han, jeg er den eneste som får lov å klippe klørne hennes (innekatt, siden hun er så skvetten at vi ikke tør å ha henne ute), min armkrok hun vil ligge i. Jeg synes nok dette er sårere en samboeren, men kunne ønske hun også valgte han mer. At hun gjerne vil ligge på hans side av senga for eksempel. Noe av det jeg tror har gjort det slik, er at hun hadde en helg alene med meg ganske tidlig etter vi kjøpte henne, og tror det var med på å skape et nærere forhold oss to imellom. Da var hun fortsatt utrygg og redd. 

Er det noen her som har tips til hvordan vi kan skape like stor nærhet til samboeren? Eller bør jeg bare godta at sånn er det og hun har meg som favoritt?

Vi vurderer en katt til. Hadde klare planer om to, men siden vi nå endte opp med innekatt ble det vanskeligere det også. Vil ikke tvinge en katt som ønsker å gå ut til å være inne heller. Så tanken om to katter har vi slått litt fra oss, selv om vi jevnlig ser etter om det er en innekatt vi kan overta.
 

Anonymkode: a16a0...34b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

O.G. skrev (1 minutt siden):

Kattene velger sin person og sånn er det bare.

Hatt mye katter opp gjennom livet, men kan ikke huske at kattene så tydelig har valgt en favoritt som nå. Godt mulig det bare er jeg som ikke har vært favoritten og derfor ikke merket det. 
Men er set vanlig at de velger en favorittperson slik? 

Anonymkode: a16a0...34b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er det du som gir katten mat?

Anonymkode: d038c...d68

Det er nesten alltid han. Nå har det blitt et bevisst valg. Tørrforet er det den som ser at det må fylles på som gir, men våtforet gir alltid han, og helst så katten ser det.

Anonymkode: a16a0...34b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hatt mye katter opp gjennom livet, men kan ikke huske at kattene så tydelig har valgt en favoritt som nå. Godt mulig det bare er jeg som ikke har vært favoritten og derfor ikke merket det. 
Men er set vanlig at de velger en favorittperson slik? 

Anonymkode: a16a0...34b

Ja,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke så uvanlig at katter har en favoritt, akkurat som vi mennesker ;)  Men samboeren din kan jo prøve å forbedre forholdet med å gi den mat, godbiter, leke med den osv. 

Men min erfaring med to katter i stedet for en, er at de blir litt mer selvstendige  når de er to katter. Ikke like kontaktsøkende overfor eieren, så hvis du synes den er i overkant selskapssyk overfor deg, kan det hjelpe med en til. Og det finnes jo noen omplasseringskatter som av ulike grunner ikke skal være ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før jeg fikk samboer var det kun meg og kattene mine i 5 år. De kunne ikke brydd seg mindre om besøk. Men da kjæresten kom inn i bildet var jeg glemt. Bare han nærmet seg utgangsdøra var de der. Fulgte han over alt og sov med han hele tiden. De kan bytte på eller bare holde seg til en 😊

Anonymkode: d03a8...f96

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er det du som gir katten mat?

Anonymkode: d038c...d68

Det er det første vi får spm om også når jeg forteller at katten vår har valgt meg. Datteren min syns det er litt sårt. 

Det er hun som gir han mat, hun vil gjerne kose, men han går heller til meg... han sover inne hos meg om natta - om vi prøver å få han til å sove hos henne så er han bare rabiat. 

Tror det er litt sånn som O.G sier - katten velger sin person. 

Datteren min er den som leker med han og gir han mat og vi er omtrent like mye med han. Allikevel er det meg han foretrekker. 

Anonymkode: b45fb...234

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ti10 skrev (1 minutt siden):

Det er ikke så uvanlig at katter har en favoritt, akkurat som vi mennesker ;)  Men samboeren din kan jo prøve å forbedre forholdet med å gi den mat, godbiter, leke med den osv. 

Men min erfaring med to katter i stedet for en, er at de blir litt mer selvstendige  når de er to katter. Ikke like kontaktsøkende overfor eieren, så hvis du synes den er i overkant selskapssyk overfor deg, kan det hjelpe med en til. Og det finnes jo noen omplasseringskatter som av ulike grunner ikke skal være ute.

Og det er nettopp en som ikke skal være ute vi ser etter. Så er det mye usikkerhet for ingenting som sier de må gå overens heller. Men håpet er jo at to katter kan gi de selskap i hverandre om vi finner noen.

Anonymkode: a16a0...34b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett på My Cat From Hell at det går an å skape mer bånd med andre i familien om den ene slutter å kose og gi oppmerksomhet, lek og mat; at de bytter roller. Så kanskje det går an?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og det er nettopp en som ikke skal være ute vi ser etter. Så er det mye usikkerhet for ingenting som sier de må gå overens heller. Men håpet er jo at to katter kan gi de selskap i hverandre om vi finner noen.

Anonymkode: a16a0...34b

Du skal ha maks uflaks for at det blir så galt at de er så uvenner at det blir uutholdelig for både katter og mennesker. Mulig de kommer til å trenge litt tid til å venne seg til hverandre, men det går nok bra etter hvert. Har både hatt katter som har vært bestevenner og katter som kun har tolerert hverandre, aldri sovet sammen eller lekt med hverandre. Men til og med med disse to som ikke var bestevenner virket som de hadde en slags glede av hverandre. Dvs. de kunne gjerne gi den andre en skikkelig lusing uten grunn, samtidig var det tydelig at den ene savnet den andre hvis en av dem var for lenge ute alene  :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her i huset har vi forskjellige roller for katten virker det som :) Han sover i hjørnet av senga og leker med minstemann, sovner på fanget og gnager på ledninger hos eldstemann.  Jeg gir ham mat og rengjør dassen/går tur med ham, og han bruker meg som sparrings-partner ved mer hardhendt leking/jakt. Kommer alltid en tur innom rommet mitt på natten i 3-4 tiden og pirker på meg med kloa for å sove 15-20 min under dyna mi, før det ender med vill leking og jeg må kaste ham ut av rommet igjen hehehe 😄

Anonymkode: 8d130...b5c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært fosterhjem for en hunn- og en hannkatt som som hadde bodd sammen i ti år uten å bli venner. Hun freste bare han så på henne. Hun tålte ham ikke i det hele tatt.

Anonymkode: d038c...d68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tror dette er helt normalt for alle dyreraser. Her er jeg hundens absolutte favoritt, uansett hvor mye oppmerksomhet de andre gir han. Han følger etter meg overalt, kommer til meg for å få kos, og hvis de andre prøver på noe som tannpuss eller børsting av pels, så gjemmer han seg under bordet.

Noen har bedre kjemi enn andre, sånn er det bare.

Anonymkode: 74c1a...850

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er favoritten til katta her i huset. Tipper det er fordi jeg for det meste gir henne mat, hilser på henne når jeg kommer hjem, legger meg ned på gulvet og koser med henne og generelt «ser henne» best.

Anonymkode: 7ffdd...36f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar. Godt å høre at det er helt normalt også at katta har så tydelig favoritt. Da tror jeg at jeg skal klare å roe meg med den tanken. Gi katta mindre oppmerksomhet for at den skal velge samboeren mer kjenner jeg er uaktuelt, det klarer jeg ikke. 🙈

 

TS

Anonymkode: a16a0...34b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye fokus på hva dere gjør, hvem som gir mat og leker med pus etc. Prøv også å se hva hvordan dere gjør det. Kan han kopiere deg når han er med pus?

Jeg tror helgen alene i begynnelsen er viktig, men det kan også være pus opplever at du har ett mer behagelig vesen. 

Ene min pus favoriserer meg så mye at det blir veldig synlig for samboer, slik du beskriver at hun vil sove med meg, og sitte hos meg, veldig kosete. Bare jeg som får klippe klør etc. Hun liker å leke med han og syns han er kul og spennende, men hun vil heller chille med meg enn å chille med han. Vi vet hun er glad i begge, men vi har fått ulike roller for henne.

Er det en jente dere har? Hunner knytter seg typisk tettere til en i familien, mens hannene flyter mer rundt mellom familiemedlemmene.

Anonymkode: 8a1ee...61b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...