Gå til innhold

LISA MONTGOMERY første kvinnen henrettet i USA


Tuppeluri

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Drizzt said:

Det er ingenting farlig med det å mene at dødsstraff var den eneste rette straffen for henne. Det er heller ingenting farlig i å legitimere dødsstraff for noen ekstreme tilfeller som dette. Husk at saken er oppklart og gjerningspersonen er identifisert med sikkerhet. Det er ingen tvil om at hun gjorde det hun gjorde. Å trekke inn saker hvor det er tvil om den tiltalte gjorde det han eller hun er tiltalt for er dermed irrelevant her og i alle andre saker hvor gjerningsmannen er identifisert uten tvil. Å være for dødsstraff i denne saken og lignende saker med oppklart gjerningsmann er ikke det samme som å være for dødsstraff for alle mordere for eksempel. Terskelen er høy og minstekravet er at identiteten er sikret uten noen form for tvil.

Er ikke enig. Er mange eksempler på saker som har vært "oppklart" der det etter hvert viser seg at det var feil fyr som blir dømt. Terskelen i domstolene er ikke "utover enhver rimelig tvil" og  en enda høyere terskel med "identifisert med sikkerhet". Jeg sier ikke at det ikke var helt "sikkert" i akkurat denne saken, men det finnes mange unntak. Om du er villig til å ta den sjansen så skal ikke jeg si noe på det, men det er ikke rett for meg. 

Disse henrettelsene koster også USA utrolig mye penger. Mye mer enn å bare la personen sitte i fengsel for resten av livet. I tillegg er det også typisk en familie på andre siden - en mor, en far, en bror. Folk slutter ofte ikke å bry seg om familien sin selv om de har gjort noe fælt. Det å påføre enda en familie enda mer unødig smerte, hjelper ingen. Det blir bare meningsløst. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miah skrev (22 minutter siden):

Er ikke enig. Er mange eksempler på saker som har vært "oppklart" der det etter hvert viser seg at det var feil fyr som blir dømt. Terskelen i domstolene er ikke "utover enhver rimelig tvil" og  en enda høyere terskel med "identifisert med sikkerhet". Jeg sier ikke at det ikke var helt "sikkert" i akkurat denne saken, men det finnes mange unntak. Om du er villig til å ta den sjansen så skal ikke jeg si noe på det, men det er ikke rett for meg. 

Disse henrettelsene koster også USA utrolig mye penger. Mye mer enn å bare la personen sitte i fengsel for resten av livet. I tillegg er det også typisk en familie på andre siden - en mor, en far, en bror. Folk slutter ofte ikke å bry seg om familien sin selv om de har gjort noe fælt. Det å påføre enda en familie enda mer unødig smerte, hjelper ingen. Det blir bare meningsløst. 

Nå spekulerer du noe voldsomt og så avsporer du. Jeg skriver om denne saken med oppklart gjerningsmann og så mener du at det er relevant å trekke inn saker med ikke-oppklart gjerningsmann.

Jeg er usikker på om du forsto mitt ståsted og hva jeg mener om dødsstraff - ikke generelt og vagt, men helt konkret og i hvilke saker. Å være FOR i noen konkrete typer saker betyr ikke at man er FOR i alle saker. Det som gjør dødsstraffen dyrt i USA er i større grad utgiftene rundt advokater og evige runder i rettsapparatet, tiden og ressursene det brukes på å gjenoppta saker hele tiden. Selve giften koster også penger, ja, men sprøyta koster ikke i nærheten av utgiftene jeg nettopp nevnte. Man kan godt argumentere for å endre praksis der hvor det trengs forbedring, men dette er en annen diskusjon enn for eller mot og i så fall når dødsstraff er riktig straff. 

For all del - folk kan mene at dødsstraff er feil uansett og de har sikkert rett fra sitt ståsted og sitt perspektiv, men det er like gjeldende og riktig å mene noe annet. Det er ikke et enkelt problemstilling å ha en mening om. 

Endret av Drizzt
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (9 timer siden):

Det er ikke bare å være så ødelagt at man ikke kan fikses, men at hun er ekstremt farlig for alle rundt seg.

Uansett hva slags diagnoser hennes advokater prøver å klistre på henne, så planla hun drapet nøye, søkte på nettet om hvordan man gjør keisersnitt, inviterte den høygravide dama hjemme hos seg ved å bruke tilliten hun hadde til henne for så å angripe henne, kvele henne, skjære magen hennes mens hun fortsatt var i live og få ut babyen. Offeret døde av blodtapet. Alt ble nøye planlagt og hun visste utmerket godt hva hun drev med. Det er det som gjør denne saken så ekstrem. Dødsstraff var det eneste rette av hensyn ikke til henne, men av hensyn til alle andre på denne kloden. Advokaten hennes mener at alle som deltok i straffeutførelsen burde føle skam. Det er advokatens jobb å mene det, det er det hun får betalt for å mene. Kvinnen var skyldig i et bestialsk drap som ble nøye planlagt og utført uten noe som helst hensyn til offeret. Hun bokstavelig talt henrettet den høygravide dama for å stjele babyen hennes. I mange andre saker kan man tvile på om det er riktig person, om det er riktig straff, men i saker som denne er det ingen tvil. 

Hvilken konkret forskjell gjør det for oss på denne kloden om hun blir avrettet eller må sitte inne i fengsel resten av sin levetid? At handlingene hennes var avskyelige er jo alle enige i. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (6 minutter siden):

Hvilken konkret forskjell gjør det for oss på denne kloden om hun blir avrettet eller må sitte inne i fengsel resten av sin levetid? At handlingene hennes var avskyelige er jo alle enige i. 

Svaret på spørsmålet finner du i innleggene mine i tråden :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (8 minutter siden):

Svaret på spørsmålet finner du i innleggene mine i tråden :)

Jeg ser du legger masse premisser inn i svarene du gir som, vis og dersom, det er lite sannsynlig hun ville drept en gravid kvinne i fengsel, og gjort de samme grufulle forbrytelsene om igjen. Så hva er den konkrete forskjellen for oss mennesker på denne kloden om folk sitter på livstid eller får dødsstraff? For meg, kunne hun godt sittet inne på livstid. De store forandringene er vis vi klarer å være på forskudd og hindre personer å bli så skadet som hun ble slik at hun gjorde de handlingene hun gjorde

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er greit med dødsstraff, når man uten den minste grad tvil kan vite at en person har gjort noe som dette, så er det ingen grunn til å sløse mat og ressurser på "rehabilitering". Nei, jeg vil ikke ha en person som dette blant oss. ABB og kunne like gjerne vært drept. Vi vet hva han gjorde og at han aldri vil slippe ut. Sløs av ressurser.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Hellian skrev (12 timer siden):

Med tanke på hennes umenneskelig harde oppvekst, så synes jeg dette er ufattelig trist 😢 Hun var helt ødelagt. 

 

Tuppeluri skrev (12 timer siden):

Ja jeg sitter med de tankene jeg også. Fikk kjempe vondt av hele dama. Hu skulle vel gjerne fått hjelp av psykisk helsevern fremfor fengsel, men med systemet i USA så går handlinger over psykisk helse tydligvis.

Er denne saken egentlig så spesiell? Tror dere ikke det ligger psykiske årsaker bak alle som dreper og begår groteske handlinger, enten det er menn eller kvinner? Folk som er blitt utsatt for traumer i barndommen og neglisjering, fysisk og psykisk vold.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (Akkurat nå):

Jeg ser du legger masse premisser inn i svarene du gir som, vis og dersom, det er lite sannsynlig hun ville drept en gravid kvinne i fengsel, og gjort de samme grufulle forbrytelsene om igjen. Så hva er den konkrete forskjellen for oss mennesker på denne kloden om folk sitter på livstid eller får dødsstraff? For meg, kunne hun godt sittet inne på livstid. De store forandringene er vis vi klarer å være på forskudd og hindre personer å bli så skadet som hun ble slik at hun gjorde de handlingene hun gjorde

Hun har vist at hun er livsfarlig. Hun planlegger nøye og utfører drap. Disse er de verste av de verste og de er tikkende bomber. I tillegg kommer all ''bagasjen'' fra oppveksten. Det er ikke trygt å ha henne sammen med andre i fengsel. Hvem bærer ansvaret for hennes neste offer? Det eneste alternativet ville vært å sitte i isolat livet ut uten menneskekontakt. Er det et bedre alternativ? I så fall for hvem?

 

Vi kan ikke hindre at barn blir skadet av sine nærmeste så lenge barna vokser opp med sine nærmeste. Det er heller ikke en direkte lenke mellom overgrepene hun ble utsatt for og å skjære opp magen av en levende høygravid kvinne for å stjele barnet hennes og oppdra det som sitt eget. Man spekulerer at kanskje hennes tidligere erfaringer i livet har ødelagt henne såpass, men husk at hun planla det hele nøye og ''googlet'' hvordan man utfører keisersnitt for å forberede seg. Hun var ikke utilregnelig. Hun visste veldig godt hva hun gjorde. Forskjellen for oss er om hun får muligheten å skade noen andre - ute eller inne. Jeg synes ikke hun bør få lov til det. Jeg synes heller ikke at isolat livet ut er noe mer humant. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Drizzt said:

Hun har vist at hun er livsfarlig. Hun planlegger nøye og utfører drap. Disse er de verste av de verste og de er tikkende bomber. I tillegg kommer all ''bagasjen'' fra oppveksten. Det er ikke trygt å ha henne sammen med andre i fengsel. Hvem bærer ansvaret for hennes neste offer? Det eneste alternativet ville vært å sitte i isolat livet ut uten menneskekontakt. Er det et bedre alternativ? I så fall for hvem?

 

Vi kan ikke hindre at barn blir skadet av sine nærmeste så lenge barna vokser opp med sine nærmeste. Det er heller ikke en direkte lenke mellom overgrepene hun ble utsatt for og å skjære opp magen av en levende høygravid kvinne for å stjele barnet hennes og oppdra det som sitt eget. Man spekulerer at kanskje hennes tidligere erfaringer i livet har ødelagt henne såpass, men husk at hun planla det hele nøye og ''googlet'' hvordan man utfører keisersnitt for å forberede seg. Hun var ikke utilregnelig. Hun visste veldig godt hva hun gjorde. Forskjellen for oss er om hun får muligheten å skade noen andre - ute eller inne. Jeg synes ikke hun bør få lov til det. Jeg synes heller ikke at isolat livet ut er noe mer humant. 

Jeg vet ikke om "hun visste godt hva hun gjorde" er riktig å si om henne. Da hun lidet både av splittet personlighet, og dissosiative personligheter, og var i psykose da hun utførte drapet. Psykose, fordi etter å ha født 4 barn som alle ble tatt fra henne, ble hun ufrivillig sterillisert. 

Altså, hun har jo aldri hatt et normalt liv, noen sinne, verken i barndom eller som voksen. Jeg tviller sterkt på at du kan si "hun skjønner godt hva hun gjorde" og du tenker at hun forstår drap og betydning av liv på samme måte som du gjør. Når hennes verden er veldig annerledes, og hennes forståelse av realitet er umulig for oss å forstå.

Men jeg bare legger ved et bilde av Lisa Montgomery som barn her. 

https://www.google.com/amp/s/www.elle.com/culture/career-politics/amp34716810/lisa-montgomery-death-row-execution-trump/

Screenshot_20210113-220119_Chrome.jpg

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt drøyt at hun ble henrettet. Jeg er også imot dødsstraff og mener som mange andre at det er noe paradoksalt ved å drepe noen for å ha drept noen. 

Som allerede nevnt har hun hatt en fryktelig traumatisk oppvekst, og burde fått hjelp før det gikk så langt at hun drepte kvinnen. 

Det er jo verdt å ofre en tanke på Christoffer-saken, og stefaren som fikk 8 år i fengsel for enda grovere mord.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (42 minutter siden):

Hun har vist at hun er livsfarlig. Hun planlegger nøye og utfører drap. Disse er de verste av de verste og de er tikkende bomber. I tillegg kommer all ''bagasjen'' fra oppveksten. Det er ikke trygt å ha henne sammen med andre i fengsel. Hvem bærer ansvaret for hennes neste offer? Det eneste alternativet ville vært å sitte i isolat livet ut uten menneskekontakt. Er det et bedre alternativ? I så fall for hvem?

 

Vi kan ikke hindre at barn blir skadet av sine nærmeste så lenge barna vokser opp med sine nærmeste. Det er heller ikke en direkte lenke mellom overgrepene hun ble utsatt for og å skjære opp magen av en levende høygravid kvinne for å stjele barnet hennes og oppdra det som sitt eget. Man spekulerer at kanskje hennes tidligere erfaringer i livet har ødelagt henne såpass, men husk at hun planla det hele nøye og ''googlet'' hvordan man utfører keisersnitt for å forberede seg. Hun var ikke utilregnelig. Hun visste veldig godt hva hun gjorde. Forskjellen for oss er om hun får muligheten å skade noen andre - ute eller inne. Jeg synes ikke hun bør få lov til det. Jeg synes heller ikke at isolat livet ut er noe mer humant. 

Jeg tenker at samfunnet får ta ansvaret for de gangene de svikter, også for de gangene de har sviktet denne damen. Hun er et resultat av det miljøet hun er vokst opp i. Det er mye bedre å sette inn resurser forebyggende tidlig i livet, en å avslutte et liv som straff, det er både destruktivt og feil moralsk. Når det gjelder fengselsopphold så er det ingenting som ikke kan løses slik at sikkerheten til både innsatte og ansatte er ivaretatt. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanuki skrev (23 timer siden):

En tragisk sak på alle måter. Jeg er i mot dødsstraff uansett, det er noe som ikke hører hjemme i såkalte siviliserte samfunn.

Dette. Kjempetrist sak som jeg husker jeg hørte om ikke så lenge etter det skjedde, og som har festet seg. Men jeg er prinsipielt imot dødsstraff uansett. Det gjelder selvsagt både om den dømte er mann eller kvinne.  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuppeluri skrev (På 13.1.2021 den 8.45):

Hvis dere leser i linken, så står det første kvinnen henrettet siden 1953, skulle ha skrivd det i tittelen. 
Se på Wiki f.eks: Montgomery was one of 55 women on death row in the U.S., and was the first female federal inmate in 67 years to be executed by the federal government.

Så beklager det

Det er jo bare delvis rett det også. Hun er den første kvinne som er blitt henrettet etter en federal dom siden 1953. 

På delstatsnivå er det derimot noen kvinner som er blitt henrettet de senere år.

Og jeg synes hun fikk som VEL FORTJENT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Expandable86 skrev (14 timer siden):

 

 

Er denne saken egentlig så spesiell? Tror dere ikke det ligger psykiske årsaker bak alle som dreper og begår groteske handlinger, enten det er menn eller kvinner? Folk som er blitt utsatt for traumer i barndommen og neglisjering, fysisk og psykisk vold.

Jeg er forsåvidt helt enig med deg i det. Mange av de som begår sånne handlinger har hatt et og et annet problem i form av mishandling som små, og det denne dama gjennomgikk er et klassisk eksempel på det. Det jeg mente med min kommentar er at hu burde fått hjelp tidligere. Jeg gjorde det ikke tydlignok desverre. 
Hu har blitt totalt sviktet av systemet, noe mange andre drapsmenn/kvinner også blir. Hadde hu fått hjelp når hu var tenåring så hadde ikke dette skjedd.

Hadde alle de kriminelle barna begynt rett i rehabilitering FØR fengsel så hadde ikke så mange fortsatt å være kriminelle når de kom ut. Ja, fengsel er vel og greit, men jeg syns det er viktig at den mentale helsen blir sett på samtidig som de soner straffen sin.

Jeg er for dødstraff i enkle tilfeller hvor handlingene de har gjort er så groteske og ondskapsfulle, at det ikke kan unnskyldes med annet, men utenom det så ønsker jeg at alle skal ha mulighet til å få hjelp.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tittelen på denne tråden må redigeres, som sagt hun er ikke første kvinne til å bli henrettet i USA.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Clefable said:

Dette. Kjempetrist sak som jeg husker jeg hørte om ikke så lenge etter det skjedde, og som har festet seg. Men jeg er prinsipielt imot dødsstraff uansett. Det gjelder selvsagt både om den dømte er mann eller kvinne.  

Helt enig, husker saken med gru. Men for meg er uansett dødsstraff feil. Husk Andrea Yates, hun drepte sine 4 barn men fikk ikke dødsstraff. Retten skjønte at hun var sinnsyk, Lisa Montgomery opplevde en helt forjævlig barndom...ble helt sjokkert når jeg leste om det, en skandale at hun ble dømt til døden. Og selv om hun hadde vært 100% tilregnelig er dødsstaraff galt, hvor mange ganger har det ikke vist seg at den dømte fikk en urettferdig rettsak eller var uskyldig? sykt..fatter ikke at noen kan forsvare dødsstraff. Fengesel og frihetsberøvelse er nok.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tragisk sak. Tragiske skjebner.

Er selvfølgelig imot dødsstraff, da jeg mener det er galt å ta liv, alltid.

Hva skjedde egentlig med babyen som ble skåret ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årolilja skrev (6 minutter siden):

Tragisk sak. Tragiske skjebner.

Er selvfølgelig imot dødsstraff, da jeg mener det er galt å ta liv, alltid.

Hva skjedde egentlig med babyen som ble skåret ut?

Babyen klarte seg overraskende nok fint og ble levert tilbake til faren. Heldigvis :)

Endret av Clefable
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er meningsløst å gå inn for å ta liv, og samtidig la friske organer gå til spille. 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuppeluri skrev (På 13.1.2021 den 8.45):

Hvis dere leser i linken, så står det første kvinnen henrettet siden 1953, skulle ha skrivd det i tittelen. 
Se på Wiki f.eks: Montgomery was one of 55 women on death row in the U.S., and was the first female federal inmate in 67 years to be executed by the federal government.

Så beklager det

Du kan endre tittelen på tråden du startet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...