Gå til innhold

LISA MONTGOMERY første kvinnen henrettet i USA


Tuppeluri

Anbefalte innlegg

Lisa Montgomery, dødsdømt etter å ha drept en gravid kvinne og kuttet ut og kidnappet en 8mnd prematur baby. Hun er nå henrettet etter flere år på dødscella.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/ap-lisa-montgomery-er-henrettet.ShjxzXBT4?utm_source=vgfront&utm_content=row-3&utm_term=df-86-afcde456%3Adf-86-aabd846d

Hva mener dere om dette? For eller i mot?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mener at dødsstraff er absurd, uansett hvor groteske handlinger en dømt har begått.

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 123 eller noe

Vanligvis imot, men her synes jeg det får være greit å henrette. Sånn som hun har holdt på, gjør man bare ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du det fra at det er første kvinne??  Jeg er selvfølgelig i mot dødsstraff. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere leser i linken, så står det første kvinnen henrettet siden 1953, skulle ha skrivd det i tittelen. 
Se på Wiki f.eks: Montgomery was one of 55 women on death row in the U.S., and was the first female federal inmate in 67 years to be executed by the federal government.

Så beklager det

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husker dere denne saken? Kvinnen som kvalte en høygravid kvinne og skar ut babyen hennes og kidnappet den for å oppdra den selv?

Nå har hun endelig blitt henrettet og jeg føler ikke annet enn at rettferdigheten har seiret.  

At trial, prosecutors accused Montgomery of faking mental illness, noting that her killing of Stinnett was premeditated and included meticulous planning, including online research on how to perform a C-section.

 

https://apnews.com/article/2-federal-executions-halted-d29e4250646d5e177df53efa64da6163

 

Ja, hun var syk i hodet, men på en livsfarlig for alle andre måte. Nå kan hun ikke lenger skade noen. For meg er hun akkurat den typen kriminell som fortjener dødsstraff. Hun kan ikke repareres. 

 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart imot. Både av prinsipiell årsaker (drepe noen som straff for at de drepte noen? Gir ikke mening), men også fordi det koster så enormt mye ressurser (og potensielt uskyldige liv!) med prosessene knyttet til dette. 

Det er jo hevdet at Montgomery var alvorlig psykisk syk, det gjør ikke akkurat dødsstraff mindre problematisk. 

Men at hun ble henrettet er jo ikke noe verre enn mange av de andre som har blitt henrettet, så jeg ser ikke hva som skal være så unikt med denne saken. Dødsstraff er galskap i mine øyne uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuppeluri skrev (16 minutter siden):

Lisa Montgomery, dødsdømt etter å ha drept en gravid kvinne og kuttet ut og kidnappet en 8mnd prematur baby. Hun er nå henrettet etter flere år på dødscella.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/ap-lisa-montgomery-er-henrettet.ShjxzXBT4?utm_source=vgfront&utm_content=row-3&utm_term=df-86-afcde456%3Adf-86-aabd846d

Hva mener dere om dette? For eller i mot?

Med tanke på hennes umenneskelig harde oppvekst, så synes jeg dette er ufattelig trist 😢 Hun var helt ødelagt. 

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hellian skrev (4 minutter siden):

Med tanke på hennes umenneskelig harde oppvekst, så synes jeg dette er ufattelig trist 😢 Hun var helt ødelagt. 

Ja jeg sitter med de tankene jeg også. Fikk kjempe vondt av hele dama. Hu skulle vel gjerne fått hjelp av psykisk helsevern fremfor fengsel, men med systemet i USA så går handlinger over psykisk helse tydligvis.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albbas skrev (5 minutter siden):

Helt klart imot. Både av prinsipiell årsaker (drepe noen som straff for at de drepte noen? Gir ikke mening)

Regner med at du også er mot å fengsle noen for å stå bak frihetsberøvelse da eller? Å sperre noen inne som straff for å ha sperret noen inne gir vel omtrent like mye mening.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imot dødsstraff (selv om noen fortjener det). Men ikke noe verre at en kvinne blir henrettet. De fleste kvinner ønsker seg jo likestilling.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er for dødsstraff for de mest ekstreme, som i dette tilfellet er det helt greit. Hadde også stemt for dødsstraff i Norge også om det blir luftet i fremtiden mot de absolutt verste, som f. Eks breivik

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hennes historie er en av de tristeste jeg har hørt, og at livet hennes endte slik er tragisk. Hun har blitt sviktet av alt og alle hele livet. Dette er en tragedie uansett hva utfallet ble.

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tragisk sak på alle måter. Jeg er i mot dødsstraff uansett, det er noe som ikke hører hjemme i såkalte siviliserte samfunn.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 hours ago, Tuppeluri said:

Lisa Montgomery, dødsdømt etter å ha drept en gravid kvinne og kuttet ut og kidnappet en 8mnd prematur baby. Hun er nå henrettet etter flere år på dødscella.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/ap-lisa-montgomery-er-henrettet.ShjxzXBT4?utm_source=vgfront&utm_content=row-3&utm_term=df-86-afcde456%3Adf-86-aabd846d

Hva mener dere om dette? For eller i mot?

Første kvinnen henrettet av føderale myndigheter mener du vel, og ikke første heller, men lenge siden sist gang.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun skulle selvsagt ikke vært henrettet. Men dette er USA, et helt annet samfunn og der rettsvesenet er sterkt politisert.

Det er to problemer med denne saken. Dødsstraffen er i stor bygget på følelsen av avsky, ikke rettslige prinsipper. Selve drapshandlingen var kvelning. Men dette er blitt helt overskygget av handlingen i etterkant. En handling som første og fremst burde reise spørsmålet om hun var ved sine fulle fem i gjerningsøyblikket, men i stedet ble spørsmålet heller hvor streng straff kunne hun få.

Det andre er de stadige omkampene. Først skal henrettes, deretter blir saken utsatt, så får hun ny dødsdato, så blir den omgjort, deretter blir omgjøringen omgjort osv. Det er en grunn til at skinnhenrettelser regnes som tortur.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at noen mennesker, som Lisa, er så ødelagt at det ikke er mulig for henne å bli "fikset". Så jeg tror at i hennes tilfelle var det best for både henne og verden at hun fikk lov til å dø.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man først har dødsstraff, så tenker jeg ikke noe spesielt over at kvinner blir dømt til døden, hvis det er det som er poenget med dette innlegget.

Men jeg er generelt imot dødsstraff!! 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...