Gå til innhold

Adhd/add , hva jobber du med?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvordan har han fått dette til? Jeg undrer meg om ADHD er noe egentlig alle har ,om en anestesilege har det. Hva er liksom utfordringen hans? Han klarer vel å stå i alt mulig uten å miste fokus? Og også være svært nøyaktig i alt han gjør, og med et enormt fokus gjennom mange års utdanning.

Anonymkode: 8461a...975

Han slet veldig hardt ja. For å studere måtte han stenge av all lyd og dro langt på landet uten folk under den mest intense puggetiden. Og så er anestesi er vist nok en ganske "hands-on" spesialisering, mange ulike oppgaver men samtidig faste prosedyrer som skal følges.

Han er nok ikke den som har blitt på samme plass hele tiden for å si det sånn, byttet avdeling, sykehus, sted, jobbet deltid for å gjøre egne kreative prosjekt. Nå jobber han på en liten enhet med spesialkompetanse og ganske mye frihet. Nærmeste kollega holder styr på kalender og sånt. ;)  Og han gjør vist en veldig god jobb der og pasientene elsker han. 

Han blir veldig nerdete når han interesserer seg for noe, om det er fotografering, digitale/IT kunnskaper, elektrokikk, sveising eller hva han er inne i for tiden. Prater veldig mye og havner i mye rart. Utløste vannanlegget i et rom fordi det sto "trykk ikke her" - så han trykka.... Sånne type ting. Litt som emil i lønneberget. 

Anonymkode: 05128...2a6

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Han slet veldig hardt ja. For å studere måtte han stenge av all lyd og dro langt på landet uten folk under den mest intense puggetiden. Og så er anestesi er vist nok en ganske "hands-on" spesialisering, mange ulike oppgaver men samtidig faste prosedyrer som skal følges.

Han er nok ikke den som har blitt på samme plass hele tiden for å si det sånn, byttet avdeling, sykehus, sted, jobbet deltid for å gjøre egne kreative prosjekt. Nå jobber han på en liten enhet med spesialkompetanse og ganske mye frihet. Nærmeste kollega holder styr på kalender og sånt. ;)  Og han gjør vist en veldig god jobb der og pasientene elsker han. 

Han blir veldig nerdete når han interesserer seg for noe, om det er fotografering, digitale/IT kunnskaper, elektrokikk, sveising eller hva han er inne i for tiden. Prater veldig mye og havner i mye rart. Utløste vannanlegget i et rom fordi det sto "trykk ikke her" - så han trykka.... Sånne type ting. Litt som emil i lønneberget. 

Anonymkode: 05128...2a6

Jeg tror nok ikke dette er sant.

Tenk på alle fagene man må ta som man ikke interesser seg for gjennom årenes løp. Hvordan har han liksom klart det? Sekser i alle fag pluss andre poeng.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tror nok ikke dette er sant.

Tenk på alle fagene man må ta som man ikke interesser seg for gjennom årenes løp. Hvordan har han liksom klart det? Sekser i alle fag pluss andre poeng.

Jeg kan bekrefte at historier som disse er sanne. Jeg studerte selv i flere år, og måtte gjøre lignende tiltak for meg selv for å klare å holde fokus. Folk som ikke har det slik selv har vanskelig for å forstå at noen faktisk må legge til rette for å kunne studere på denne måten. 

ADHD er heller ikke synonymt med lærevansker, så seksere i alle fag går an, selv med ADHD. Det handler mye om å legge til rette, finne gode studieteknikker og læringsstiler, skape struktur i hverdagen, eventuelt i kombinasjon med medisiner. 

Jeg kan med ganske stor sikkerhet si at det er overraskende mange i din krets, som du ser på som dyktige og flinke på sitt felt, har ADHD, selv om du ikke vet det.

Anonymkode: 2f0d9...15e

• Liker 2
Skrevet

Dette er litt på siden men jeg jobber som  psykolog og skal i gang med utredning for ADHD hos nevropsykolog. 

Anonymkode: 37252...d77

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg kan bekrefte at historier som disse er sanne. Jeg studerte selv i flere år, og måtte gjøre lignende tiltak for meg selv for å klare å holde fokus. Folk som ikke har det slik selv har vanskelig for å forstå at noen faktisk må legge til rette for å kunne studere på denne måten. 

ADHD er heller ikke synonymt med lærevansker, så seksere i alle fag går an, selv med ADHD. Det handler mye om å legge til rette, finne gode studieteknikker og læringsstiler, skape struktur i hverdagen, eventuelt i kombinasjon med medisiner. 

Jeg kan med ganske stor sikkerhet si at det er overraskende mange i din krets, som du ser på som dyktige og flinke på sitt felt, har ADHD, selv om du ikke vet det.

Men da blir det litt som en "sekke diagnose"? ADHD har tydeligvis mange forskjellige utgaver. Da kan alle ha ADHD i ulike kontekster man er i...? 

Jeg undersøker og drøfter,fordi jeg lurer på om jeg har det selv.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette er litt på siden men jeg jobber som  psykolog og skal i gang med utredning for ADHD hos nevropsykolog. 

Anonymkode: 37252...d77

Nei det er ikke på siden , takk for at du deler.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men da blir det litt som en "sekke diagnose"? ADHD har tydeligvis mange forskjellige utgaver. Da kan alle ha ADHD i ulike kontekster man er i...? 

Jeg undersøker og drøfter,fordi jeg lurer på om jeg har det selv.

Ja, ADHD har faktisk mange forskjellige utgaver. Alle er ulike, og det gjelder også mennesker med ADHD. Les deg opp på faglitteratur om temaet. Jeg har skrevet et innlegg med anbefaling av litteratur lenger oppe. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror jeg har adhd, å skal utredes for det nå snart.

Sønnen min på 15 år har adhd. Å ville bare si at vi var på politistasjonen for omvisning, å han spurte der om han som har adhd kan bli politi, noe han intresserer seg for. 

De bekreftet at han, med adhd, kan bli politi. Tror også militæret er ok nå.

Anonymkode: 03ae5...a5a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg tror jeg har adhd, å skal utredes for det nå snart.

Sønnen min på 15 år har adhd. Å ville bare si at vi var på politistasjonen for omvisning, å han spurte der om han som har adhd kan bli politi, noe han intresserer seg for. 

De bekreftet at han, med adhd, kan bli politi. Tror også militæret er ok nå.

Jeg fikk beskjed da jeg fylte ut innkallingen til sesjon i militæret at jeg med ADHD ikke ville bli tatt ut til vurdering, men at jeg kunne klage på dette, og slik bli vurdert på lik linje med andre. Det er nok absolutt mulig dersom man ønsker det. Håper han får det til om han ønsker å bli politi!

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg fikk beskjed da jeg fylte ut innkallingen til sesjon i militæret at jeg med ADHD ikke ville bli tatt ut til vurdering, men at jeg kunne klage på dette, og slik bli vurdert på lik linje med andre. Det er nok absolutt mulig dersom man ønsker det. Håper han får det til om han ønsker å bli politi!

Det er jo bra.

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Men.... Jeg har hørt det er en test hvor man skal trykke hver gang man ser f eks en X på skjermen, og at mange får dårlig på denne testen med ADHD. Jeg f eks hadde glatt bestått den testet. Må alle som har ADHD gjøre det dårlig på dette for å få diagnosen..?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men.... Jeg har hørt det er en test hvor man skal trykke hver gang man ser f eks en X på skjermen, og at mange får dårlig på denne testen med ADHD. Jeg f eks hadde glatt bestått den testet. Må alle som har ADHD gjøre det dårlig på dette for å få diagnosen..?

Testingen tar ca 5 timer så det er nok av tester å gjøre det dårlig på for å si det sånn. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg hadde ikke den testen. Men hadde mange andre tester. Noen gjorde jeg det veldig bra i, noen veldig dårlig. Mistanken om diagnosen ble styrket fordi jeg gjorde det så dårlig i noen tester der man ut i fra evnenivå hadde forventet at jeg skulle gjøre det mye bedre. 

Anonymkode: aeaf5...3f1

• Liker 2
Skrevet

Er utredningen basert kun på tester, eller samtale også?

Venter på time hos nevropsykolog, fått beskjed om å sette av en hel dag. Er det gjort på en dag?

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Er utredningen basert kun på tester, eller samtale også?

Venter på time hos nevropsykolog, fått beskjed om å sette av en hel dag. Er det gjort på en dag?

Begge deler.

Det var ikke gjort på en dag for min del, men kan hende det er det for deg. De testet ikke meg i 5 timer i strekk liksom, kanskje de tilpasset fordi jeg ble sykt sliten av testingen. Tror jeg kom tilbake der fem ganger eller noe, husker ikke helt hvor lenge vi drev på hver gang. Utenom timene hos nevropsykolog hadde jeg samtaler og utredning hos psykiater i noen måneder også. 

Anonymkode: aeaf5...3f1

• Liker 1
Skrevet

ADD: Master og jobber i bank. Får jobbe i høyt tempo med varierte oppgaver - funker veldig bra for meg! 

Anonymkode: e2aeb...73a

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

ADD: Master og jobber i bank. Får jobbe i høyt tempo med varierte oppgaver - funker veldig bra for meg! 

Anonymkode: e2aeb...73a

Men du mister ikke fokus??

Skrevet

uføre + adhd og en annen sykdom. Er sjåfør og ved bærer :)

Anonymkode: 91d30...f97

Skrevet

jeg jobber på restaurant og har en kollega med adhd. hun er den smarteste-og raskeste av oss alle😁

Anonymkode: cf7b7...d2d

Skrevet

De av dere som rammser opp yrker i fra høyskole og universitet er ikke særlig hardt rammet, tydeligvis. Det er fint. Undrer på hvor mange som føler de må gå på medisin? Hvis du føler du må bruke medisin for å fungere bedre, og du ser at symptomene  blir bedre med medisin, (mer rolig, indre uro forsvinner mer, mer tålmodighet etc) da er en rimelig sikker på at du har diagnosen. Det er ikke alltid utfylling av noen skjemaer er nok. Jeg vil faktisk anta at noen av diagnosene som er blitt satt er falske. Det er ikke noe nytt at barn og ungdom blir feildiagnotisert. De som utreder på BUP gjør desverre feil innemellom, en menneskelig feil. 

AD/HD slår ut i ulike grader hos hver enkelt og ofte medføres det tileggsvansker som f.eks lese og skrivevanker, dyskalkuli, språkvansker, angst og depresjon etc. I tilegg kan kommunikasjonen og det sosiale samspillet bli påvirket. Det er ikke bare bare, med denne diagnosen. Vedkommende som nevnte at en jobbet som politi, regner jeg med forutsetter ikke går på medisiner? Med tanke på håndtering av våpen og impulsive handlinger. 

Anonymkode: a235d...43f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...