AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #41 Skrevet 12. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva da, tenker du? Jeg er oppriktig nysgjerrig på hva du tror kan hindre en person med adhd å ta en utdanning. Jeg jobber med diagnostisering og for meg er det viktig å bryte fordommer og høre led folk hva de tror om en diagnose de ikke kan særlig mye om Anonymkode: b2bf0...aab Hva kan hindre en med ADHD å ta en utdanning? Mangel på konsentrasjon og fokus kan gjøre skole og utdanning vanskelig i forhold til å få brukbare karakterer. Det kan være vanskelig å komme inn på høgskole og universitet dersom man har dårlige karakterer, vanskelig å fullføre et utdanningsløp hvis man har utfordringer med struktur og innleveringsfrister. Her svarer jeg ut fra egen erfaring som er å krype seg gjennom videregående og høyskole etter tennene med udiagnostisert ADHD. Det er vel kanskje litt lettere dersom man har fått diagnosen og vet hvilke hjelpemidler og rettigheter man har tilgang til, itillegg til eventuell medisinering. Anonymkode: 99328...cbe 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #42 Skrevet 12. januar 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Mange svar her. Anonymkode: 8461a...975
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #43 Skrevet 12. januar 2021 Psykologistudent, kjempeflink på skolen (toppkarakterer). Jeg vil bli psykolog. Anonymkode: b3aae...df0
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #44 Skrevet 12. januar 2021 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Psykologistudent, kjempeflink på skolen (toppkarakterer). Jeg vil bli psykolog. Anonymkode: b3aae...df0 Men hva er det som ADHD hemmer deg i da? Tydeligvis ikke skolen. Går du på medisin? Anonymkode: 8461a...975
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #45 Skrevet 12. januar 2021 Ufør. Men, det er pga helt annen sykdom. Har også et barn med adhd som jobber i helsevesenet. Anonymkode: 4e51f...257
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #46 Skrevet 12. januar 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Men hva er det som ADHD hemmer deg i da? Tydeligvis ikke skolen. Går du på medisin? Anonymkode: 8461a...975 Altså, adhd må ikke være til hinder. Kan ikke du fortelle hva du tror adhd er? Anonymkode: 728b0...53f 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #47 Skrevet 12. januar 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Men hva er det som ADHD hemmer deg i da? Tydeligvis ikke skolen. Går du på medisin? Anonymkode: 8461a...975 Alt annet 😂 Neida, men jeg kan være emosjonelt ustabil, impulsiv og lunta er ikke lang! Men jeg går på litt medisin ja. Jeg er i tyveårene nå og har lært meg å regulere meg selv bedre enn jeg kunne som barn og tenåring. Anonymkode: b3aae...df0 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #48 Skrevet 12. januar 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Men hva er det som ADHD hemmer deg i da? Tydeligvis ikke skolen. Går du på medisin? Anonymkode: 8461a...975 Må legge til: ADHD er jo helt individuelt, selv om noen fellestrekk kjennetegner typene ADHD/ADD. Typiske problemer jeg har hatt og kan fortsatt ha, er sinneproblemer, glemmer regninger, liker fart og spenning, søvnproblemer, sensitiv ovenfor avvisning, ja... lista er lang. Anonymkode: b3aae...df0 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #49 Skrevet 12. januar 2021 Jobber innen IT. Kjeder meg lett når det er lite å gjøre. Liker meg best på jobb når det er passelig travelt. Tar et fag her og et fag der sånn utenom. Har også en ekstrajobb. Må ha noe å gjøre hele tiden (sysle med noe). Anonymkode: 837f4...d3e
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #50 Skrevet 12. januar 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Må legge til: ADHD er jo helt individuelt, selv om noen fellestrekk kjennetegner typene ADHD/ADD. Typiske problemer jeg har hatt og kan fortsatt ha, er sinneproblemer, glemmer regninger, liker fart og spenning, søvnproblemer, sensitiv ovenfor avvisning, ja... lista er lang. Anonymkode: b3aae...df0 Det føler jeg også!!! ,men jeg er ikke utredet. Er jo litt derfor jeg spør. Jeg tenker dette kan ha med gener og fortid å gjøre også...? Anonymkode: 8461a...975
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #51 Skrevet 12. januar 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Altså, adhd må ikke være til hinder. Kan ikke du fortelle hva du tror adhd er? Anonymkode: 728b0...53f At man er litt barnslig? Liksom litt avvik? At man kanskje snakker altfor mye? At folk liksom skjønner man har det. At man surrer med hendene, eller med annet. Kanskje man surrer ting til med jobb og skole , uten å bry seg nevneverdig? F eks ligge å sove og bli oppringt av sjefen? Liksom ikke ta ansvar for seg selv. Alltid i en sirkel av ting man skal og vil uten fremgang? Anonymkode: 8461a...975 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #52 Skrevet 12. januar 2021 Har fremdeles ikke fullført videregående i en alder av 22. Jeg har alvorlig ADHD og sliter mye med emosjonell ustabilitet, sterk uro, særdeles dårlig konsentrasjon (med mindre jeg hyperfokuserer på et helt irrelevant tema) og svært dårlig evne til å komme i gang med ting til. Medisiner hjelper heldigvis en god del, så jeg har kommet i gang med skolegangen igjen. Jeg har aldri klart å jobbe noe særlig med skolearbeid, og åpnet knapt skolebøkene. Tidligere gikk det likevel overraskende greit til tross for elendig dårlig innsats, men etter hvert så gikk det ikke lenger. Heldigvis hjelper medisiner godt, og fremtiden ser lys ut. Hadde aldri klart meg uten og jeg føler meg nærmest paralysert uten. Medisinen ga meg et nytt liv. Det skal dog sies at jeg har bipolar lidelse i tillegg som i perioder også kompliserer livet mitt. Anonymkode: 30a7d...b39 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #53 Skrevet 12. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har fremdeles ikke fullført videregående i en alder av 22. Jeg har alvorlig ADHD og sliter mye med emosjonell ustabilitet, sterk uro, særdeles dårlig konsentrasjon (med mindre jeg hyperfokuserer på et helt irrelevant tema) og svært dårlig evne til å komme i gang med ting til. Medisiner hjelper heldigvis en god del, så jeg har kommet i gang med skolegangen igjen. Jeg har aldri klart å jobbe noe særlig med skolearbeid, og åpnet knapt skolebøkene. Tidligere gikk det likevel overraskende greit til tross for elendig dårlig innsats, men etter hvert så gikk det ikke lenger. Heldigvis hjelper medisiner godt, og fremtiden ser lys ut. Hadde aldri klart meg uten og jeg føler meg nærmest paralysert uten. Medisinen ga meg et nytt liv. Det skal dog sies at jeg har bipolar lidelse i tillegg som i perioder også kompliserer livet mitt. Anonymkode: 30a7d...b39 Da har du en annen historie også ja,og det er egentlig kun ADHD som jeg er interessert i å høre om i spørsmålet mitt. Vanskelig å lage et bilde om hva som er hva når man har andre ting og. Godt å høre deg går bedre med deg nå, du er enda ung🙂 Anonymkode: 8461a...975
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #54 Skrevet 12. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 11.1.2021 den 22.05): Men hvordan kan dere ha ADHD og disse stillingene/utdanningene? Anonymkode: 8461a...975 ADHD er ikke en psykisk utviklingshemming. Vi er ikke dumme, vi har bare litt andre utfordringer enn dem uten diagnosen. Med riktig mestring av symptomer og ev. medisinering, går det bra. Hilsen lektor med ADHD. Anonymkode: 12621...4aa 6
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #55 Skrevet 13. januar 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): ADHD er ikke en psykisk utviklingshemming. Vi er ikke dumme, vi har bare litt andre utfordringer enn dem uten diagnosen. Med riktig mestring av symptomer og ev. medisinering, går det bra. Hilsen lektor med ADHD. Anonymkode: 12621...4aa Godt å høre. Kan du fortelle hvordan du har kommet dit du er? Eller har du kanskje også bare utfordringer med annet og hyperfokus på det rette? Anonymkode: 8461a...975 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #56 Skrevet 13. januar 2021 Mannen har ADHD og er anestesilege. Overlege ved stort sykehus. Anonymkode: 05128...2a6 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #57 Skrevet 13. januar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Mannen har ADHD og er anestesilege. Overlege ved stort sykehus. Anonymkode: 05128...2a6 Hvordan har han fått dette til? Jeg undrer meg om ADHD er noe egentlig alle har ,om en anestesilege har det. Hva er liksom utfordringen hans? Han klarer vel å stå i alt mulig uten å miste fokus? Og også være svært nøyaktig i alt han gjør, og med et enormt fokus gjennom mange års utdanning. Anonymkode: 8461a...975 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #58 Skrevet 13. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvordan har han fått dette til? Jeg undrer meg om ADHD er noe egentlig alle har ,om en anestesilege har det. Hva er liksom utfordringen hans? Han klarer vel å stå i alt mulig uten å miste fokus? Og også være svært nøyaktig i alt han gjør, og med et enormt fokus gjennom mange års utdanning. Anonymkode: 8461a...975 Det virker som om du blir overrasket over alle med ADHD som mestrer noe i livet. Det er ikke slik at man med ADHD er totalt ikke-fungerende. Jeg er så lei av dette stempelet. Gjett hvor mange ganger jeg og andre med ADHD har blitt fortalt at jeg/vi ikke kommer til å mestre noe her i livet, av den ene grunnen av at vi har disse fire bokstavene på papiret. Jeg er en ung dame med ADHD. Hadde gode karakterer på ungdomsskole og vgs. Jeg var god i både teoretiske og praktiske fag. For meg handler ADHDen om at jeg sliter veldig mye med fokus og oppmerksomhet, noe som gjør at lesing er en utfordring. Jeg bruker mye lydbøker, og gjorde også dette i studiene, så jeg fikk gode karakterer der også. Jeg har blitt sinnsykt god på studieteknikk, fordi jeg rett og slett må være kjempegod i dette for å få mest mulig ut av den vesle tida jeg klarer å holde fokus. Jeg må jobbe i korte økter med hyppige pauser når jeg studerer, og da får jeg det til. Jeg er impulsiv av meg, noe som gjør at jeg fort blir avledet fra oppgavene mine. Jeg er veldig kreativ, og kan synes at det meste nytt er spennende, så jeg kaster meg gjerne ut i nye interesser og oppgaver uten å gjøre ferdig arbeidet jeg jobbet med i første omgang. Impulsivitet må jeg være veldig bevisst på, og da går det greit å regulere det. Jeg har veldig sterke følelser. Jeg blir veldig fort glad for små ting, og kan fort bli lei meg av andre ting. Jeg er ikke spesielt god til å ta imot kritikk, og blir fort lei meg og sint inni meg - ikke utenpå. Heldigvis har jeg er veldig god kjæreste som hjelper meg å "sortere" følelser når det blir litt mye, slik at jeg håndterer det fint. Jeg lever per i dag uten medisiner fordi jeg har laget meg et såpass godt system rundt meg, som gjør at jeg fungerer veldig bra i hverdagen. ADHD er så mye mer enn skole. Det betyr ikke at man ikke vil lykkes med noenting, men at man må jobbe med ting på en annen måte enn folk flest. Mange med ADHD er flinke på skolen, og mange er flinke i jobben sin. Jeg vil anbefale deg å lese faglitteratur om ADHD dersom du vil lære mer. Gode bøker om emnet er: •Kan de ikke bare ta seg sammen (Rønhovde) •Ti tanker i hue og ingen på papiret (Rønhovde) •ADHD: En håndbok for voksne med ADHD (Hoem) •Helt hyper? ADHD, ADD, ABC (Youmans) Anonymkode: 2f0d9...15e 7
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #59 Skrevet 13. januar 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Det føler jeg også!!! ,men jeg er ikke utredet. Er jo litt derfor jeg spør. Jeg tenker dette kan ha med gener og fortid å gjøre også...? Anonymkode: 8461a...975 Du kan bestille en time til fastlege og be om henvisning til utredning? ADHD/ADD er i stor grad arvelig, det er en nevroutviklingslidelse (utviklingsforstyrrelse i hjernen) som ofte viser seg før 5-6-årsalderen. Så det er ingen psykisk lidelse, og de fleste vokser det ikke av seg. Men i og med at hjernen modner med alderen, kan det bli lettere å håndtere problemer man støter på med ADHD. Det har definitivt mye med gener å gjøre, men tror det er og blir vanskelig å identifisere hvilke gener og miljøfaktorer som spesifikt setter i gang ADHD. Det er flere andre vansker eller lidelser som kan ligne på ADHD eller ADD også, uten å være det. Håper du finner ut av det! Anonymkode: b3aae...df0
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2021 #60 Skrevet 13. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du kan bestille en time til fastlege og be om henvisning til utredning? ADHD/ADD er i stor grad arvelig, det er en nevroutviklingslidelse (utviklingsforstyrrelse i hjernen) som ofte viser seg før 5-6-årsalderen. Så det er ingen psykisk lidelse, og de fleste vokser det ikke av seg. Men i og med at hjernen modner med alderen, kan det bli lettere å håndtere problemer man støter på med ADHD. Det har definitivt mye med gener å gjøre, men tror det er og blir vanskelig å identifisere hvilke gener og miljøfaktorer som spesifikt setter i gang ADHD. Det er flere andre vansker eller lidelser som kan ligne på ADHD eller ADD også, uten å være det. Håper du finner ut av det! Anonymkode: b3aae...df0 Det vet jeg. Anonymkode: 8461a...975 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå