AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #21 Skrevet 11. januar 2021 Jobber som tilkallingsvikar på et sykehjem og i en barnehage. Gjort i 12 år. Klarer ikke å ta utdanning eller fagbrev. Anonymkode: ac117...bfd 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #22 Skrevet 11. januar 2021 hemmelig158 skrev (Akkurat nå): Hva feiler det deg? Ingenting. Mente ikke dømme,men utifra hva jeg vet ,så er det jo en del ting knyttet til ADHD som kan skape utfordringer. Anonymkode: 8461a...975 4
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #23 Skrevet 11. januar 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Hva tror du om mennesker med adhd, egentlig? Bare lurer. Adhd er ikke synonymt med lav iq. Jeg jobber med diagnostisering av blant annet adhd på bup. Mannen min har adhd, han er tekniker. Svigermor har adhd, hun er lærer. Mitt barn har adhd, han går Fremdeles på barneskolen, men blir tatt ut i ulike fag og satt inn i klasser to år frem fordi han er faglig sterk. Anonymkode: b2bf0...aab Mange av de samme holdningene mot Asperger også. Jeg har både utdanning og 100% fast jobb, men skal man tro Kvinneguiden er det et diagnosekriterie å ha trygd og spise potetgull dagen lang Anonymkode: 8aebd...93a 3
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #24 Skrevet 11. januar 2021 Har ADD. Har bachelor + videreutdanning og jobber som jurist. Anonymkode: db1eb...99b 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #25 Skrevet 11. januar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ingenting. Mente ikke dømme,men utifra hva jeg vet ,så er det jo en del ting knyttet til ADHD som kan skape utfordringer. Anonymkode: 8461a...975 Jeg skjønner hva du mener. For min del har jeg klart utdanning og jobb bra, men på det private plan er livet mer kaotisk. Er svært overvektig og har lite tro på meg selv. Anonymkode: db1eb...99b 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #26 Skrevet 11. januar 2021 Jeg er musikkpedagog. Jobber i barnehage. Anonymkode: 2f0d9...15e
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #27 Skrevet 11. januar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ingenting. Mente ikke dømme,men utifra hva jeg vet ,så er det jo en del ting knyttet til ADHD som kan skape utfordringer. Anonymkode: 8461a...975 Jeg tror man må finne sin måte å tanke ting på, hjernen fungerer litt annerledes så den kobles ut veldig lett, men om man engasjerer seg for noe så kan man bli helt oppslukt i det! Jeg har alltid visst at jeg ikke kunne studert noe jeg synes var kjedelig f.eks. men jeg har en bachelorgrad og ting har gått seg til fordi jeg hadde en genuin interesse og et sterkt mål. Men så er det ting i hverdagen som jeg synes er sykt vanskelig, som å holde det ryddig og sånt 🤷♀️ og jeg skulle virkelig ønske jeg kunne det, men det er kaos.. Anonymkode: f1a11...e4a 3
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #28 Skrevet 11. januar 2021 9 hours ago, Newgirll said: Barnehagelærer, perfekt plass å bruke energien 😁 Meg og. Har og vidareutdanning. Anonymkode: b8a77...514
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #29 Skrevet 11. januar 2021 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Men hvordan kan dere ha ADHD og disse stillingene/utdanningene? Anonymkode: 8461a...975 Hva mener du?🤔 Selv er jeg sykepleier, jobber innenfor demensomsorgen. Anonymkode: 728b0...53f
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2021 #30 Skrevet 11. januar 2021 Ufør. Viste ikke om at jeg hadde ADHD før godt voksen. Langt liv med nederlag, kaos, konflikter, sorg over tapte vennskap, sorg over utstøtt av grupper (skole, jobb, studier, vennegjenger, foreldregrupper, interessegrupper, familie, venner) hele livet, utslitt og utbrent av egen hverdag, forsent til absolutt alt alltid livet, glemmer alt som trengs for å komme ut døra, blir frustrert og utslitt over å glemme hele tiden hva som var gjøremålet, selvhat over tap etter tap, upassende uttrykkelse av følelser både for mye glede og ivrig og eksplosjoner av sinne, husker ikke å følge opp vennskap, avtaler eller medisiner, vanskelig å beholde vennskap da glemmer å følge opp og huske å holde kontakten og huske hva som var historien deres, avbryter andre i samtale når kommer på en tanke, avbrytes i egne gjøremål når kommer på en tanke/ser noe som tar oppmerksomheten, glemmer hva var i gang med, glemmer tiden når skal ha en avtale da tiden ikke holdes i minnet, jo flere valg jo mere utslitt og større risiko for følelsesmessig reaksjon, vanskelig for å ta valg, aldri ro på innsida, alltid i gang med noe, uro og impulsiv slik at starter på noe nytt hele tiden, starter på nytt også under et gjøremål med at det kommer en tanke eller et blaff av uro slik at det må en ny stimuli til for å puste ut, har 200 faner oppe på Internett og andre apper samtidig, glemmer mye, legger mange planer og mål og lager strategier for å forsøke å få hverdagen til å fungere men glemmer planen og arket innen samme uken, glemmer systemene jeg lager, når utslitt klarer ikke å følge de opp, tåler lite belastninger, ekstra adhd dersom lite søvn eller annet, utslitt av egen hverdag, overbelastet, kjeder meg sterkt og får fnatt dersom en samtale blir kjedelig eller dersom noe tar for lang tid rundt meg, kan bruke forferdelig lang tid i gjøremål som handling eller personlige gjøremål i hjemmet, blir sliten av å ta valg, roter forferdelig mye og ekstra dersom blitt utslitt, kan bli utslitt av tur på butikker slik at ingen overskudd igjen når kommet hjem, kan slite med å sove pga overinteresse eller uro, reagerer sterkt følelsesmessig dersom sorg over tap i vennskap eller annet kaos i livet, konfronterende, blir misforstått og feiltolket og overtolket av andre, blir overivrig lett, klarer ikke å legge fra meg noe når interessert i det, føler veldig sterkt, gir veldig mye oppmerksomhet til det og de som interesserer meg og glemmer annet, kan være for pågående i øyeblikk og glemmer alt etter det, Har også hyperfokus og mye kjærlighet. Vil ingen noe vondt. Får til mye i korte omganger når er oppsatt av noe. Ingen ser det på meg. Ser helt vanlig ut og er interessert og intelligent. Folk blir fornærmet og tar avstand og utestenger jevnlig. Sannsynligvis fordi jeg har gjort noe/sagt noe/blikket noe de misliker sterkt. Ikke vært respektfull nok eller vært observant og justerende nok. Slitsomt å leve slik. Er ikke deppa. Er en veldig positiv kjærlig person. Men det er slitsomt å ha det sånn og føler sterkt. Så jeg prøver det jeg kan for å unngå ytterligere belastninger nå, mens jeg samtidig vet at de er like rundt hjørnet. Både med Anonymkode: c735b...8a2 4
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #32 Skrevet 12. januar 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Politi Anonymkode: edcc6...725 Er det lov? Anonymkode: 8461a...975
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #33 Skrevet 12. januar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Er det lov? Anonymkode: 8461a...975 Tror du vi er helt inhabile eller? 🤯 Anonymkode: f1a11...e4a 7
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #34 Skrevet 12. januar 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ingenting. Mente ikke dømme,men utifra hva jeg vet ,så er det jo en del ting knyttet til ADHD som kan skape utfordringer. Anonymkode: 8461a...975 Tror ikke du mente noe vondt med spørsmålet. For min del (lærer) var utdanningen utfordrende, selv om jeg hadde interesse for det vi holdt på med. Det å skulle organisere og ha ansvar for store deler av studiehverdagen var helt klart vanskelig. Jeg brukte et år ekstra på utdanningen, men kom meg gjennom det. I jobb har det faktisk vært enklere. Jobber i et fint team, og fungerer generelt godt i jobben. Har mye energi og liker godt å være med barna, samt at jeg har god kunnskap på mine fag, og er kreativ. Er oppmerksom på mine utfordringer i arbeidsliv og på privaten, og har etterhvert funnet gode måter å takle dem på. Jeg er ikke perfekt, men jeg jobber hardt 😊 Anonymkode: aeaf5...3f1 3
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #35 Skrevet 12. januar 2021 Jeg har add og er medisinstudent. Fant det ut ganske sent. Jeg jobbet mye mer med fagene enn resten av klassen da jeg hadde mindre fokus. Fikk de beste karakterene men mistet mye av moro på vgs. Jeg ble lei av å bruke mye tid med bøkene og ikke få mye tid med venner og hygge meg, samtidig fikk jeg bedre studieteknikk da, tilslutt gikk jeg til en privat psykiater og fikk diagnosen. Er lettere med medisiner, men ikke ofte jeg tar det, kun rundt eksamenstider. Anonymkode: 2e754...e22 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #36 Skrevet 12. januar 2021 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Er det lov? Anonymkode: 8461a...975 Hahaha ja.. hva tror du om folk med adhd og add?😂 vi er helt normale, jeg har kun problemer med å fokusere på skolen eller når jeg skal lese bøker. Blir fort lei når det ikke er tegninger eller illustrasjoner. Jeg tegner alt det jeg leser og pugger på det senere, for meg er det lettere å huske bilder enn tekst. Jeg er litt tregere enn andre, men jobbet hardt på ungdomsskolen og vgs. Jeg fikk 6ere i de fleste fag. Problemet er at jeg ikke fikk noe livskvalitet og all min tid gikk til skole og ikke noe annet gøy med venner. Jeg sliter også litt med å henge med i for eksempel politiske debatter, men hvis jeg først bestemmer meg for å forstå det så må jeg angripe informasjonen på en helt annen måte enn de fleste. Jeg er som alle andre😄 Anonymkode: 2e754...e22 3
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #37 Skrevet 12. januar 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ingenting. Mente ikke dømme,men utifra hva jeg vet ,så er det jo en del ting knyttet til ADHD som kan skape utfordringer. Anonymkode: 8461a...975 Hva da, tenker du? Jeg er oppriktig nysgjerrig på hva du tror kan hindre en person med adhd å ta en utdanning. Jeg jobber med diagnostisering og for meg er det viktig å bryte fordommer og høre led folk hva de tror om en diagnose de ikke kan særlig mye om Anonymkode: b2bf0...aab 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #38 Skrevet 12. januar 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg tror man må finne sin måte å tanke ting på, hjernen fungerer litt annerledes så den kobles ut veldig lett, men om man engasjerer seg for noe så kan man bli helt oppslukt i det! Jeg har alltid visst at jeg ikke kunne studert noe jeg synes var kjedelig f.eks. men jeg har en bachelorgrad og ting har gått seg til fordi jeg hadde en genuin interesse og et sterkt mål. Men så er det ting i hverdagen som jeg synes er sykt vanskelig, som å holde det ryddig og sånt 🤷♀️ og jeg skulle virkelig ønske jeg kunne det, men det er kaos.. Anonymkode: f1a11...e4a Kjenner meg igjen delvis. Jeg har kanskje mer tvangstanker. Jeg har det svært ryddig i skapene men veldig rotete i rommet. Kan ta flere dager/uker før jeg orker å rydde. Også er jeg veldig opphengt i tid. Hørt ofte at folk med adhd/add ofte er forsinket, men jeg er alltid for tidlig ute, minst 30 min. Blir gærn hvis jeg er sent ute og hele dagen min blir ødelagt. Så det krever litt for meg å planlegge. Jeg kan heller ikke ha annet stimuli, for mye informasjon. Jeg har fjernet alle sosiale medier. Jeg kan ikke henge med venner rundt eksamenstider fordi jeg føler det blir avsporing og det kan ta opptil 3 dager før jeg kan komme tilbake til studiene. Men så har jeg god familie og venner som forstår dette veldig godt. Og ingen vet at jeg har add bortsett fra 4 familiemedlemmer og da jeg begynte på studiet, måtte legge frem helseattest og politiattest😆🙈 Anonymkode: 2e754...e22 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #39 Skrevet 12. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tror du vi er helt inhabile eller? 🤯 Anonymkode: f1a11...e4a Dersom du har adhd kan du ikke jobbe som politi. Dersom du har hatt adhd og du har legeerklæring på at du har vokst det fra deg kan levere en legeerklæring på dette og din søknad til politihøyskolen vil bli vurdert. Ja, det er fullt mulig å vokse av seg adhd. det er umulig å ha diagnosen adhd og komme inn på politihøyskolen. Noen diagnoser er automatisk diskvalifiserende for politi. Du kan lese mer om dette her https://www.politihogskolen.no/bachelor-politiutdanning/opptakskrav/medisinske-krav/ Hilsen meg som jobber med diagnostisering Anonymkode: b2bf0...aab
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2021 #40 Skrevet 12. januar 2021 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Dersom du har adhd kan du ikke jobbe som politi. Dersom du har hatt adhd og du har legeerklæring på at du har vokst det fra deg kan levere en legeerklæring på dette og din søknad til politihøyskolen vil bli vurdert. Ja, det er fullt mulig å vokse av seg adhd. det er umulig å ha diagnosen adhd og komme inn på politihøyskolen. Noen diagnoser er automatisk diskvalifiserende for politi. Du kan lese mer om dette her https://www.politihogskolen.no/bachelor-politiutdanning/opptakskrav/medisinske-krav/ Hilsen meg som jobber med diagnostisering Anonymkode: b2bf0...aab Det eneste jeg fant på linken din var: Diagnoser som er diskvalifiserende: Allergi med alvorlig straksreaksjon (anafylaksi) Diabetes type 1 Epilepsi med anfall og/eller bruk av legemidler mot epilepsi i løpet av de siste 10 år Alvorlig grad av kronisk inflammatorisk tarmsykdom, som Crohns eller ulcerøs kolitt Total fargeblindhet (akromatopsi) Pågående psykisk lidelse Alvorlig sinnslidelse eller psykotisk lidelse som schizofreni eller bipolar affektiv lidelse ADHD er ikke med på denne listen. Det kreves ekstra dokumentasjon på: Tidligere eller avdiagnostisert ADHD eller ADD Altså kreves det ekstra dokumentasjon dersom ADHD/ADD er blitt avdiagnostisert, at man ikke lenger møte diagnosekriteriene. Det står ,slik jeg tolker teksten, ingenting om at man ikke kan bli politi selv om man har ADHD så lenge man ellers består alle tester. Jeg skjønner heller ikke hvorfor man ikke skal duge som politi så lenge ADHDen er under kontroll? Anonymkode: 99328...cbe 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå