Gå til innhold

Bra VG, baksiden av dette korona hysteriet kommer frem.

GrønnNellik68

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

saltvann skrev (7 minutter siden):

Viktig å få frem i lyset!

Vi hører aldri om dette men hvor dum du er hvis du har glemt munnbind på butikken... seriøst?? 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ser under artikkelen er der utrolig mange ikke så positive artikler pga nedstegning. Jeg skal lese alle men må dusje først👍🏻Jobba til 2.30i natt ... 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok langt flere som dør av tiltakene enn selve viruset her i landet. Selvmord og forsinkede diagnoser og behandlinger... Jeg er for tiltak for å begrense smitte, men når det går på bekostning av andre sykdommer og lidelser og er med på å øke ensomhet og ekskludering i samfunnet, da mister jeg respekt og forståelse. Det er ok å lide og å dø så lenge det ikke er pga corona. Det er en tankegang jeg virkelig sliter med å forstå 

• Liker 46
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lilu skrev (Akkurat nå):

Det er nok langt flere som dør av tiltakene enn selve viruset her i landet. Selvmord og forsinkede diagnoser og behandlinger... Jeg er for tiltak for å begrense smitte, men når det går på bekostning av andre sykdommer og lidelser og er med på å øke ensomhet og ekskludering i samfunnet, da mister jeg respekt og forståelse. Det er ok å lide og å dø så lenge det ikke er pga corona. Det er en tankegang jeg virkelig sliter med å forstå 

Og alle liv som blir ødelagt for man tjener ingenting lengre og man har ingen jobb og gå til. Sånne ting man har behov for å leve ett bra liv vil nok slå ut psykisk på mange. 

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bente1234 skrev (10 minutter siden):

Og alle liv som blir ødelagt for man tjener ingenting lengre og man har ingen jobb og gå til. Sånne ting man har behov for å leve ett bra liv vil nok slå ut psykisk på mange. 

Ikke sant 😞 håper politikerne må svare for seg en dag...

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vi bare er såvidt i gang med å se konsekvensene. Først og fremst gjelder det sårbare personer, barn, unge, rusmisbrukere, psykisk syke og utviklingshemmede som fikk merke det. 

Det virker som at man har lært litt siden i vår. Dagens tiltak og deres unntak virker som en innrømmelse.

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er gode til å klage og sutre. Myndighetene får skylden for det meste som går galt. Hva viser statistikken i det store og hele når det gjelder rusmisbrukere? Hvor mange lykkes i å bli rusfrie etter en innleggelse/opphold på rusklinikk? 

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muskath skrev (1 minutt siden):

Folk er gode til å klage og sutre. Myndighetene får skylden for det meste som går galt. Hva viser statistikken i det store og hele når det gjelder rusmisbrukere? Hvor mange lykkes i å bli rusfrie etter en innleggelse/opphold på rusklinikk? 

Har du LEST artikkelen??????? 

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i helsevesenet hvor hele arbeidshverdagen består av påbud og forbud, misforståelser, formaninger, avstand og restriksjoner. Jeg forstår jo at det må til, men finner ingen glede i jobben lenger. Hverdagshelter i helse, samfunnets engler ,nasjonal dugnad , fellesskapet, alt blir bra. Det er bare ord. Jeg blir ikke gladere av av en illusjon av positivitet.  Jeg vil bare at denne pandemien skal pelle seg til helvete 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
Muskath skrev (4 minutter siden):

Mange rusmisbrukere sliter et helt liv med å bli rusfrie. Mange klarer ikke ta imot hjelpen de blir tilbudt eller møte kravene som er i en behandlingsprosess, men det er nå sånn i Norge at den som ønsker å bli rusfri skal få hjelp til dette. Jeg tror du dømmer personen i artikkelen fordi du ser ned på rusmisbrukere. Jeg syntes selv det er vanskelig å forstå hvordan noen gang på gang velger rus. Å gå ut av rusmiljøet blir som å gå ut av en sekt: alle du kjenner driver med skadelige ting som frister deg, så du vet du burde få nye bekjentskaper, men fordi du har drevet med disse tingene er dette de eneste menneskene som godtar deg og ikke ser ned på deg. Personen i artikkelen ba gjentatte ganger om hjelp, og det krever nok sin mann å legge seg flat for det faktum at man har et stort problem, og å be om hjelp til dette. Om han ville klart seg med mer behandling vet vi ikke, men det vi leser er en person som desperat trygler om hjelp og ikke får den. 

Tiltakenes bakside rammer langt fler enn bare de i rusbehandling. Fastlegetilbudet er fra før av et sorgens kapittel. Psykiatrien likeså. Det tar altfor lang tid før feks mistanker om kreft og alvorlig sykdom blir undersøkt. Pasientene føler seg til bry og at de er lite viktige. At et av verdens rikeste land har et så dårlig helsetilbud burde være ubegripelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muskath skrev (1 time siden):

i dette tilfellet 50% ene ble frisk og andre døde.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Laraa skrev (1 time siden):

Jeg jobber i helsevesenet hvor hele arbeidshverdagen består av påbud og forbud, misforståelser, formaninger, avstand og restriksjoner. Jeg forstår jo at det må til, men finner ingen glede i jobben lenger. Hverdagshelter i helse, samfunnets engler ,nasjonal dugnad , fellesskapet, alt blir bra. Det er bare ord. Jeg blir ikke gladere av av en illusjon av positivitet.  Jeg vil bare at denne pandemien skal pelle seg til helvete 

Sånn er det i jobben min og...hele tiden nye retningslinjer og så går de mot sine egne retningslinjer og det er vi på gulvet da som får kjeften for at vi ikke følger retningslinjer. Man er hele tiden redd for å gjøre noe galt i forhold til alle disse reglene... osv osv. Jeg vurderer snart å bare følge det som kun er påbudt og bruke hodet....avstand og vaske hender og sprit på resten. Enkelt og forholde seg til... Vi har med pasientreiser å gjøre blant annet og vi har to pasientreise kontor og forholde oss til. Det ene har lagt ned påbud til og med 18 januar at vi kan kun ha 1 person i bilen..det andre...nei vi er ikke så nøye på det. Vi har ikke biler nok så da må vi putte flere sammen. Jeg vil bare jobbe..gjøre jobben min og thats it og hele tiden få tredd nedover tusen regler i mnd er fustrerende... 

Endret av Bente1234
skrivefeil
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

theTitanic skrev (31 minutter siden):

Mange rusmisbrukere sliter et helt liv med å bli rusfrie. Mange klarer ikke ta imot hjelpen de blir tilbudt eller møte kravene som er i en behandlingsprosess, men det er nå sånn i Norge at den som ønsker å bli rusfri skal få hjelp til dette. Jeg tror du dømmer personen i artikkelen fordi du ser ned på rusmisbrukere. Jeg syntes selv det er vanskelig å forstå hvordan noen gang på gang velger rus. Å gå ut av rusmiljøet blir som å gå ut av en sekt: alle du kjenner driver med skadelige ting som frister deg, så du vet du burde få nye bekjentskaper, men fordi du har drevet med disse tingene er dette de eneste menneskene som godtar deg og ikke ser ned på deg. Personen i artikkelen ba gjentatte ganger om hjelp, og det krever nok sin mann å legge seg flat for det faktum at man har et stort problem, og å be om hjelp til dette. Om han ville klart seg med mer behandling vet vi ikke, men det vi leser er en person som desperat trygler om hjelp og ikke får den. 

Tiltakenes bakside rammer langt fler enn bare de i rusbehandling. Fastlegetilbudet er fra før av et sorgens kapittel. Psykiatrien likeså. Det tar altfor lang tid før feks mistanker om kreft og alvorlig sykdom blir undersøkt. Pasientene føler seg til bry og at de er lite viktige. At et av verdens rikeste land har et så dårlig helsetilbud burde være ubegripelig. 

Helt enig... "Roy" her ba og tryglet om hjelp han visste han var en byrde for familien sin..ære være familien hans som ikke stengte han ute som mange også opplever å  bli. Hva har de da igjen å leve for? Da gir de vei fullstendig faan... 10 dager når du er rusavhengig... hvordan i alleverden tenker de at det skal hjelpe for en rusavhengig? Synd ikke leger som virkelig bryr seg har mer gjennomslagskraft ..men de har jo ikke det... Han hadde fått plass han hvis bare hjelpeappratet hadde funket. Men nei det er en masse byrårkatiske tull og dill og dall som skal igjen før noe kan bli godkjent og ting tar tid når man ikke har tid. Nei helsevesent her er så dårlig. Høyre vil vel at de rikeste kan bare betale seg til den beste behandlinga i Norge mens vanlige folk vi er pakkepost i systemet. Vurdert ut fra alder og økonomien til sykehusene. Hvem er verd å bruke penger på og ikke. AT ikke sykehusene har kapasitet til å ta om så det hadde blitt 1000 korona smittede i Norge er for dårlig i ett land med 5,3 mill..husker fortsatt alt det styret med disse respiratorene som måtte opp som svint i mars april og avdelinger ble ommøblert for å få plass til insensiv avdelinger... ja hvor mange av de ble fulle? 

Nå må de da lære håper jeg og øke sykehus kapasiteten...istedet for å bygge ned... skjønner faan ikke hva de tenker med...sykehus burde ikke være business..men ett hjelpe organ. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Muskath skrev (1 time siden):

Jeg må si at jeg undrer meg også om at du har lest artikkelen, som en annen skriver. 

Her er det snakk om en mann som ble skrevet ut av rusbehandlingen fordi at de ville omdisponere midlene på grunn av korona. De valgte å skrive han ut på tross av at han satt og gråt, de var klar over at han hadde selvmordstanker og ønsket å ta sitt eget liv. Det var også det som han endte opp med å gjøre.

Endret av Sylveon
  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bente1234 skrev (10 minutter siden):

Helt enig... "Roy" her ba og tryglet om hjelp han visste han var en byrde for familien sin..ære være familien hans som ikke stengte han ute som mange også opplever å  bli. Hva har de da igjen å leve for? Da gir de vei fullstendig faan... 10 dager når du er rusavhengig... hvordan i alleverden tenker de at det skal hjelpe for en rusavhengig? Synd ikke leger som virkelig bryr seg har mer gjennomslagskraft ..men de har jo ikke det... Han hadde fått plass han hvis bare hjelpeappratet hadde funket. Men nei det er en masse byrårkatiske tull og dill og dall som skal igjen før noe kan bli godkjent og ting tar tid når man ikke har tid. Nei helsevesent her er så dårlig. Høyre vil vel at de rikeste kan bare betale seg til den beste behandlinga i Norge mens vanlige folk vi er pakkepost i systemet. Vurdert ut fra alder og økonomien til sykehusene. Hvem er verd å bruke penger på og ikke. AT ikke sykehusene har kapasitet til å ta om så det hadde blitt 1000 korona smittede i Norge er for dårlig i ett land med 5,3 mill..husker fortsatt alt det styret med disse respiratorene som måtte opp som svint i mars april og avdelinger ble ommøblert for å få plass til insensiv avdelinger... ja hvor mange av de ble fulle? 

Nå må de da lære håper jeg og øke sykehus kapasiteten...istedet for å bygge ned... skjønner faan ikke hva de tenker med...sykehus burde ikke være business..men ett hjelpe organ. 

Man sier det, men ting koster penger og sånn blir det til tider. Jeg syns denne er fin når det kommer til å dette med politikk og bruk av statlige midler. 

Han sier blant annet: Staten har blitt en morsom gnier. Dem bruker tusenvis av kroner på å spare en tier. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

theTitanic skrev (1 time siden):

Om noe, så tror jeg det dessverre blir ennå verre for ressurssvake som rusmisbrukere og andre i tilsvarende situasjon etter dette. Den store regningen for tiltakene må betales eller hentes inn på noe vis, og som historien har vist oss frykter jeg at det også denne gangen vil bli de som har minst som må ta belastningen. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lilu skrev (2 timer siden):

Det er nok langt flere som dør av tiltakene enn selve viruset her i landet. Selvmord og forsinkede diagnoser og behandlinger... 

selvmordstallet sank noe i 2020, og forskerne åpner for at det kan ha sammenheng med pandemien. Det er nok for tidlig å si sikkert, men foreløpig er det ikke noe som tyder på økning i selvmord:

https://sykepleien.no/2020/11/faerre-selvmord-i-norge-de-forste-manedene-med-covid-19

man ser samme tendens i andre land:

https://www.dagbladet.no/nyheter/mystisk-nedgang/73087836

også andre dødsårsaker har hatt en nedgang:

https://velferd.no/helse/2020/flere-sykdommer-har-hatt-lavere-dodelighet-under-pandemien

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...