Gå til innhold

Bra VG, baksiden av dette korona hysteriet kommer frem.


GrønnNellik68

Anbefalte innlegg

Sylveon skrev (Akkurat nå):

Det som jeg er bekymret for er hvordan fremtiden for landet kommer til å bli hvis dette er noe som pågår over lengre tid. Norge har ikke ubegrenset med penger, og er i tillegg avhengig av inntekter fra næringslivet. Den velferdsstaten vi kjenner kommer ikke til å bli en samme og det kommer til å bli strengere, tøffere og vanskeligere for alle i sårbare grupper. De som vinner valget i år, som får 4 år på Stortinget, har rett og slett en jævlig jobb foran seg. De må prøve å ivareta konsekvensene fra korona, bygge opp næringslivet, samtidig som de må begynne å kutte i velferden. 

 

Mens andre bare sitter og er enig i alt som er skjedd til nå... helt utrolig..derfor jeg spør hva slags jobber slike folk sitter i??? 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sylveon skrev (4 timer siden):

Det som jeg er bekymret for er hvordan fremtiden for landet kommer til å bli hvis dette er noe som pågår over lengre tid. Norge har ikke ubegrenset med penger, og er i tillegg avhengig av inntekter fra næringslivet. Den velferdsstaten vi kjenner kommer ikke til å bli en samme og det kommer til å bli strengere, tøffere og vanskeligere for alle i sårbare grupper. De som vinner valget i år, som får 4 år på Stortinget, har rett og slett en jævlig jobb foran seg. De må prøve å ivareta konsekvensene fra korona, bygge opp næringslivet, samtidig som de må begynne å kutte i velferden. 

 

Det blir ingen velferdsstat og intet næringsliv. De dyktige i Norge kommer til å flytte til andre land etter dette, til Norge ligner en ghetto. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capt. Obvious skrev (1 minutt siden):

Det blir ingen velferdsstat og intet næringsliv. De dyktige i Norge kommer til å flytte til andre land etter dette, til Norge ligner en ghetto. 

Det er min tanke og, om hva som skjer i fremtiden. Vi har her hjemme begynt å snakke om vi skal ta med oss jobben og flytte til Sveits. Får se

Endret av Sylveon
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sylveon skrev (4 minutter siden):

Det er min tanke og, om hva som skjer i fremtiden. Vi har her hjemme begynt å snakke om vi skal ta med oss jobben og flytte til Sveits. Får se

Ja, vurderer selv også land som sveits eller andre fungerende europeiske land og heller jobbe for meg selv som konsulent. Vi får se ja. 

Men dessverre tror jeg gleden kan bli kortvarig, for dette vil påvirke hele verden. Det er så mange land som har hatt så ekstreme tiltak at det ødelegger hele verdensøkonomien. Da kommer mangelen på ressursene, konfliktene og krigene uansett hvor man bor nesten. Så mulig jeg satser på å kjøpe et lite småbruk i stedet der man kan dyrke egen mat hvis det blir virkelig ille, hvis sivilisasjonen slik vi kjenner den med arbeidsdeling og transaksjonelle tjenester faller bort. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selvmordstallene for 2020 blitt tilgjengelige?

Hadde vært interessant å se hvor mye høyere tallene er enn normalt. Greit å vite hvor mange liv regjeringen vår har på samvittigheten.

Endret av Expandable86
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Expandable86 skrev (39 minutter siden):

Har selvmordstallene for 2020 blitt tilgjengelige?

Hadde vært interessant å se hvor mye høyere tallene er enn normalt. Greit å vite hvor mange liv regjeringen vår har på samvittigheten.

For perioden mars, april og mai er de lavere enn normalt. Er visstnok samme tendens i mange andre land. Mange lenker tidligere i tråden. Har ikke sett tall for hele året ennå.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

MissLucy skrev (15 minutter siden):

For perioden mars, april og mai er de lavere enn normalt. Er visstnok samme tendens i mange andre land. Mange lenker tidligere i tråden. Har ikke sett tall for hele året ennå.

De kan være rapportert som corona-dødsfall for alt vi vet. Neida.

Tror vi skal få tallene for hele året før vi konkluderer.

Pandemien kan sikkert ha positiv innvirkning på noen og negativ for andre, slik at det omtrent går opp i opp.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Expandable86 skrev (2 minutter siden):

De kan være rapportert som corona-dødsfall for alt vi vet. Neida.

Tror vi skal få tallene for hele året før vi konkluderer.

Pandemien kan sikkert ha positiv innvirkning på noen og negativ for andre, slik at det omtrent går opp i opp.

det er nå likevel slik at det vi vet er at selvmordstallene gikk ned i den perioden vi hadde de strengeste tiltakene. Også i andre land.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (1 minutt siden):

det er nå likevel slik at det vi vet er at selvmordstallene gikk ned i den perioden vi hadde de strengeste tiltakene. Også i andre land.

Ja, statistikk er en fin ting. Tallene går nok ned når man får innrapportert færre tilfeller enn til vanlig. Men så lenge det ser pent ut på papiret så er det tydeligvis ikke noe myndighetene bryr seg så mye om. 

Dessuten vil dette nok være veldig langvarig, så selv de tallene som blir rapportert inn kan bli ganske ille over flere år. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capt. Obvious skrev (2 minutter siden):

Ja, statistikk er en fin ting. Tallene går nok ned når man får innrapportert færre tilfeller enn til vanlig. Men så lenge det ser pent ut på papiret så er det tydeligvis ikke noe myndighetene bryr seg så mye om. 

Dessuten vil dette nok være veldig langvarig, så selv de tallene som blir rapportert inn kan bli ganske ille over flere år. 

dette er tall fra dødsårsaksregisteret.

Hva er det egentlig du har av etterrettelig informasjon å komme med som viser noe annet? som viser at det er feil?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (1 minutt siden):

dette er tall fra dødsårsaksregisteret.

Hva er det egentlig du har av etterrettelig informasjon å komme med som viser noe annet? som viser at det er feil?

Selvmord kan registreres som så mangt, og i et relativt stengt samfunn er det ikke sikkert man får fanget opp at det egentlig var selvmord som var dødsårsaken siden det krever involvering av helsepersoner. 

Jeg mener bare at det krever bred og dyp forskning over lang tid for å si noe om dette, stoler ikke en tøddel på rapporter kastet sammen etter noen måneder tidligere i fjor for å belyse dette. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (13 minutter siden):

det er nå likevel slik at det vi vet er at selvmordstallene gikk ned i den perioden vi hadde de strengeste tiltakene. Også i andre land.

Men sånn er det ofte med ting. De fleste tåler å gå arbeidsledig et par måneder, men når man begynner å snakke om år.. De fleste tåler dårlig økonomi et par måneder, men når man begynner å snakke om år... Jeg husker selv hvordan det var 12. mars. Vi hadde fått artiklene fra vg trykket opp i ansiktet om hvordan det var i Italia og hvilken krise det var. Vi visste ingenting om korona. Det var snakk om samhold, og at vi måtte stå sammen. I den perioden så følte de fleste på en fellesskapsfølelse, om at man skulle stå sammen i det, og at man jo klarte dette for noen uker, ja, kanskje til og med et par måneder. 

Nå snakker vi om et år. 

Permitteringsperioden blir ikke forlenget fra staten sin side, så de som ble permittert i mars og fortsatt ikke kan gå tilbake på jobb blir nå oppsagt. Arbeidsmarkedet var tøft før korona. Det sto hundrevis i kø for hver eneste stilling, men nå. Ja, nå, så blir det enda verre. 

Vi snakker nå om at vi begynner å se på de samfunnsmessige konsekvensene. Det er NÅ som man begynner å se på hva som kan skje. 

Hvordan takler folk å sitte isolert over lengre tid? At treningssentre er stengt, puber og utesteder? Universiteter som har hjemmeundervisning. Hvordan vil f.eks tallene for frafall bli? Hvordan vil det være i den videregående skolen som allerede sliter med høyt frafall? Hvordan vil elevene takle å ha hjemmeundervisning? Hvordan vil det være når fritidsklubben er stengt i de tunge og belastende områdene i f.eks Oslo? 

Dette er ting som vi vil begynne å merke og som har langvarige konsekvenser for samfunnet. 

Edit: Det som blir interessant å se på er tallene for 2020 og 2021. 

Endret av Sylveon
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capt. Obvious skrev (Akkurat nå):

Selvmord kan registreres som så mangt, og i et relativt stengt samfunn er det ikke sikkert man får fanget opp at det egentlig var selvmord som var dødsårsaken siden det krever involvering av helsepersoner. 

Jeg mener bare at det krever bred og dyp forskning over lang tid for å si noe om dette, stoler ikke en tøddel på rapporter kastet sammen etter noen måneder tidligere i fjor for å belyse dette. 

Dødsårsaksregisteret er ikke en sammenkastet rapport. Innvendingen din gir uansett ingen mening, for det er ingen grunn til å tro at det er lavere kvalitet på data fra 2020 enn fra de årene de sammenligner med, og poenget her er at det er en nedgang.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sylveon skrev (4 minutter siden):

Men sånn er det ofte med ting. De fleste tåler å gå arbeidsledig et par måneder, men når man begynner å snakke om år.. De fleste tåler dårlig økonomi et par måneder, men når man begynner å snakke om år... Jeg husker selv hvordan det var 12. mars. Vi hadde fått artiklene fra vg trykket opp i ansiktet om hvordan det var i Italia og hvilken krise det var. Vi visste ingenting om korona. Det var snakk om samhold, og at vi måtte stå sammen. I den perioden så følte de fleste på en fellesskapsfølelse, om at man skulle stå sammen i det, og at man jo klarte dette for noen uker, ja, kanskje til og med et par måneder. 

Nå snakker vi om et år. 

Permitteringsperioden blir ikke forlenget fra staten sin side, så de som ble permittert i mars og fortsatt ikke kan gå tilbake på jobb blir nå oppsagt. Arbeidsmarkedet var tøft før korona. Det sto hundrevis i kø for hver eneste stilling, men nå. Ja, nå, så blir det enda verre. 

Vi snakker nå om at vi begynner å se på de samfunnsmessige konsekvensene. 

nå postet jeg tall. Fakta. Det er ikke en mening jeg gir uttrykk for. Det er tall. Objektive fakta.

Hvis dere skal drive å kverulere på det, så bør dere komme med noe mer enn synsing.

Endret av MissLucy
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (Akkurat nå):

Dødsårsaksregisteret er ikke en sammenkastet rapport. Innvendingen din gir uansett ingen mening, for det er ingen grunn til å tro at det er lavere kvalitet på data fra 2020 enn fra de årene de sammenligner med, og poenget her er at det er en nedgang.

Men de tallene som rapporteres inn der må fortsatt rapporteres inn korrekt, og har man ikke helsepersonell i nærheten, som man gjerne ikke har når samfunnet er ganske nedstengt slik det var i starten, så øker risikoen for feil innrapportering. Derfor stoler jeg ikke på disse tallene fra i år, og den smale forskningen som tar utgangspunkt i de samme tallene anser jeg derfor som ganske ubrukelig. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (1 minutt siden):

nå postet jeg tall. Fakta. Hvis dere skal drive å kverulere på det, så bør dere komme med noe mer enn synsing.

Jeg begrunne hvorfor tallene er lavere. 

I den ene artiklene som jeg postet så står det også nevnt noe om dette, samtidig som en de som du postet advarer mot at man skal slappe av bare fordi at tallene er noe lavere i de tre månedene nettopp fordi at de er bekymret for de langvarige konsekvensene. 

Endret av Sylveon
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Capt. Obvious skrev (Akkurat nå):

Men de tallene som rapporteres inn der må fortsatt rapporteres inn korrekt, og har man ikke helsepersonell i nærheten, som man gjerne ikke har når samfunnet er ganske nedstengt slik det var i starten, så øker risikoen for feil innrapportering. Derfor stoler jeg ikke på disse tallene fra i år, og den smale forskningen som tar utgangspunkt i de samme tallene anser jeg derfor som ganske ubrukelig. 

det er ikke forskning. Det er dødsårsaksregisteret. Det bygger på legenes dødsattester.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sylveon skrev (3 minutter siden):

Jeg begrunne hvorfor tallene er lavere. 

I den ene artiklene som jeg postet så står det også nevnt noe om dette, samtidig som en de som du postet advarer mot at man skal slappe av bare fordi at tallene er noe lavere i de tre månedene. 

ja, det er greitt. Men tallene er det tallene er. Det er meningsløst å spekulere og synse om at de var noe annet, helt uten grunnlag. Kanskje de ser annerledes ut når vi får tall for hele året. Kanskje neste års tall er annerledes.

Men dere må faktisk akseptere at tallene fra mars, april og mai viser en nedgang i antall selvmord.

Er ikke det bra da?

Endret av MissLucy
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (Akkurat nå):

ja, det er greitt. Men tallene er det tallene er. Det er meningsløst å spekulere og synse om at de var noe annet, helt uten grunnlag. Kanskje de ser annerledes ut når vi får tall for hele året. Kanskje neste års tall er annerledes.

Men dere må faktisk akseptere at tallene fra mars, april og mai viser en nedgang i antall selvmord.

Er ikke det bra da?

Og som sagt så begrunner jeg hvorfor det er sånn. 

Du er utrolig naiv hvis du mener at korona har hatt en positiv effekt på psykisk helse i samfunnet. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sylveon skrev (Akkurat nå):

Og som sagt så begrunner jeg hvorfor det er sånn. 

Du er utrolig naiv hvis du mener at korona har hatt en positiv effekt på psykisk helse i samfunnet. 

Det har jeg ikke sagt at jeg tror. Jeg har bare sagt at det er et faktum at selvmordstallene gikk ned i mars, april og mai.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...