Gå til innhold

Bra VG, baksiden av dette korona hysteriet kommer frem.


GrønnNellik68

Anbefalte innlegg

MissLucy skrev (Akkurat nå):

selvmordstallet sank noe i 2020, og forskerne åpner for at det kan ha sammenheng med pandemien. Det er nok for tidlig å si sikkert, men foreløpig er det ikke noe som tyder på økning i selvmord:

https://sykepleien.no/2020/11/faerre-selvmord-i-norge-de-forste-manedene-med-covid-19

man ser samme tendens i andre land:

https://www.dagbladet.no/nyheter/mystisk-nedgang/73087836

også andre dødsårsaker har hatt en nedgang:

https://velferd.no/helse/2020/flere-sykdommer-har-hatt-lavere-dodelighet-under-pandemien

Men disse studiene tar jo bare for seg den første tiden i dette, og det er helt naturlig at det på kort sikt har hatt liten effekt. Men med tanke på høsten vi har vært gjennom og kanskje flere år til i denne situasjonen så kan det bli ille for mange. I aller verste fall kan dette vare 5-10 år. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Capt. Obvious skrev (Akkurat nå):

Men disse studiene tar jo bare for seg den første tiden i dette, og det er helt naturlig at det på kort sikt har hatt liten effekt. Men med tanke på høsten vi har vært gjennom og kanskje flere år til i denne situasjonen så kan det bli ille for mange. I aller verste fall kan dette vare 5-10 år. 

og det forbeholdet tok jeg jo i mitt innlegg, hvis du leser ordentlig. Men poenget mitt er at disse tallene tyder på at alle påstandene som blir kastet frem om at tiltakene er mer dødelige enn covid19, ikke nødvendigvis stemmer med virkeligheten. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lilu skrev (3 timer siden):

Det er nok langt flere som dør av tiltakene enn selve viruset her i landet. Selvmord og forsinkede diagnoser og behandlinger... Jeg er for tiltak for å begrense smitte, men når det går på bekostning av andre sykdommer og lidelser og er med på å øke ensomhet og ekskludering i samfunnet, da mister jeg respekt og forståelse. Det er ok å lide og å dø så lenge det ikke er pga corona. Det er en tankegang jeg virkelig sliter med å forstå 

Ja, før eller siden må vi våkne og forstå dette. Verden kan ikke stoppe fullstendig opp på grunn av et virus som hovedsaklig tar livet av folk over 80 år. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (6 minutter siden):

og det forbeholdet tok jeg jo i mitt innlegg, hvis du leser ordentlig. Men poenget mitt er at disse tallene tyder på at alle påstandene som blir kastet frem om at tiltakene er mer dødelige enn covid19, ikke nødvendigvis stemmer med virkeligheten. 

https://www.aftenposten.no/norge/i/oAMl7V/fortsatt-hoeye-selvmordstall

Fra mars til mai i år ble det registrert 140 selvmord i Norge. Det er en nedgang på 15 prosent sett i forhold til snittet for tilsvarende periode i årene 2014–2018.

Dette overrasker ikke Kim Stene-Larsen.

– Tidlig i pandemien opplevde mange en samholdsfølelse og økt grad av sosial kontakt via sosiale medier. Dette rimer også med studier gjort under de store verdenskrigene.

Bekymret for 2020

Stene-Larsen er mer bekymret for konsekvensene av en langvarig nedstengning.

 Vi vet at ensomhet, arbeidsledighet og samlivsbrudd fører til økt selvmordsrisiko. Livskriser er den utløsende faktoren, sier han. 

– Årsakene til at folk tar sitt eget liv, er kompliserte. Men vi vet at de som sliter med psykiske lidelser, er mindre rustet til å takle livskriser. Derfor er dette viktig å behandle.

Men én ting han med sikkerhet kan slå fast at hjelper, er åpenhet. Det er Maud Angelica Behn et godt eksempel på:

– Jeg har noe viktig jeg vil si til alle som tenker på å ta sitt eget liv: Du kan få hjelp, og ting kan bli bedre. Det er mange som vil og kan hjelpe deg, sier hun blant annet i en fersk informasjonsvideo mot selvmord fra Helse vest.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sylveon skrev (1 minutt siden):

https://www.aftenposten.no/norge/i/oAMl7V/fortsatt-hoeye-selvmordstall

Fra mars til mai i år ble det registrert 140 selvmord i Norge. Det er en nedgang på 15 prosent sett i forhold til snittet for tilsvarende periode i årene 2014–2018.

Dette overrasker ikke Kim Stene-Larsen.

– Tidlig i pandemien opplevde mange en samholdsfølelse og økt grad av sosial kontakt via sosiale medier. Dette rimer også med studier gjort under de store verdenskrigene.

Bekymret for 2020

Stene-Larsen er mer bekymret for konsekvensene av en langvarig nedstengning.

 Vi vet at ensomhet, arbeidsledighet og samlivsbrudd fører til økt selvmordsrisiko. Livskriser er den utløsende faktoren, sier han. 

– Årsakene til at folk tar sitt eget liv, er kompliserte. Men vi vet at de som sliter med psykiske lidelser, er mindre rustet til å takle livskriser. Derfor er dette viktig å behandle.

Men én ting han med sikkerhet kan slå fast at hjelper, er åpenhet. Det er Maud Angelica Behn et godt eksempel på:

– Jeg har noe viktig jeg vil si til alle som tenker på å ta sitt eget liv: Du kan få hjelp, og ting kan bli bedre. Det er mange som vil og kan hjelpe deg, sier hun blant annet i en fersk informasjonsvideo mot selvmord fra Helse vest.

Den artikkelen du lenker til er ny, men tallene er ikke nye. Den viser at selvmordstallene øker til og med 2019. I 2020 gikk de ned, så den bekymringen Stene-Larsen hadde for 2020 slo jo ikke til, siden tallene gikk ned i 2020. For 2020 ligger jo bak oss nå.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (7 minutter siden):

og det forbeholdet tok jeg jo i mitt innlegg, hvis du leser ordentlig. Men poenget mitt er at disse tallene tyder på at alle påstandene som blir kastet frem om at tiltakene er mer dødelige enn covid19, ikke nødvendigvis stemmer med virkeligheten. 

Tallene for hele 2020 er ikke klare ennå, men som nevnt over så kan det være grunner til at tallene i mars, april og mai var lavere enn det vanligvis pleier å være. Det som blir interessant å se er de langvarige konsekvensene på dette. Det er ofte da man får se om tallene øker eller minsker. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sylveon skrev (Akkurat nå):

Tallene for hele 2020 er ikke klare ennå, men som nevnt over så kan det være grunner til at tallene i mars, april og mai var lavere enn det vanligvis pleier å være. Det som blir interessant å se er de langvarige konsekvensene på dette. Det er ofte da man får se om tallene øker eller minsker. 

det er jeg enig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (14 minutter siden):

det er jeg enig i.

Det som er bekymringsfullt er de langvarige konsekvensene av isolasjon, hvordan det påvirker økonomien til folk, livskriser og annet. Permitteringsperioden ble utvidet til 12 måneder, men nå er det snart gått et år og folk får nå brev om oppsigelse.  Vi begynner nå først se konsekvensene av ting, merke på hva som skjer, hvordan det blir fremover. Arbeidsmarkedet var tøft fra før av, men med stengte butikker, stengte spisesteder og puber. Lite reiseliv. 

Nå vet jeg ikke med deg, men jeg har gått arbeidsledig før og det er utrolig tøft å gå hjemme dag på dag uten mål og mening. Jeg kjenner flere som også har beskrevet det som den verste perioden i deres liv. Å sende søknad på søknad på søknad uten et intervju. Man blir rett og slett tom innvendig for alt man ønsker å gjøre er å bidra til samfunnet. Være en støtte for familien og få ting til å gå rundt, ta vare på dem. Klare seg selv. Komme seg ut og treffe folk, mennesker, snakke med dem. Få nye og god impulser. Det gjør noe med deg mentalt å jobbe. 

Perioden for dagpenger er 104 uker dvs 2 år. Om du har gått sammenhengende på dagpenger i 2 år siden mars 2020, så snakker vi om mars 2022. Er vi der ennå om et år? Hva skjer da om en enorm mengde mennesker må over på sosialkontoret? Aner du hvor ydmykende det er å ha mennesker som sitter og går gjennom kontoutskriften din.. skal se hvor mye man kan få hver måned? 

Jeg mener å ha lest at de som driver med matutdeling har merket økt pågang under korona og at de virkelig har måtte stå på. Uten at jeg klarer å finne tilbake til den artikkelen nå. 

Endret av Sylveon
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sylveon skrev (6 minutter siden):

Det som er bekymringsfullt er de langvarige konsekvensene av isolasjon, hvordan det påvirker økonomien til folk, livskriser og annet. Permitteringsperioden ble utvidet til 12 måneder, men nå er det snart gått et år og folk får nå brev om oppsigelse.  Vi begynner nå først se konsekvensene av ting, merke på hva som skjer, hvordan det blir fremover. Arbeidsmarkedet var tøft fra før av, men med stengte butikker, stengte spisesteder og puber. Lite reiseliv. 

Nå vet jeg ikke med deg, men jeg har gått arbeidsledig før og det er utrolig tøft å gå hjemme dag på dag uten mål og mening. Jeg kjenner flere som også har beskrevet det som den verste perioden i deres liv. Å sende søknad på søknad på søknad uten et intervju. Man blir rett og slett tom innvendig for alt man ønsker å gjøre er å bidra til samfunnet. Være en støtte for familien og få ting til å gå rundt, ta vare på dem. 

Perioden for dagpenger er 104 uker dvs 2 år. Om du har gått sammenhengende på dagpenger i 2 år siden mars 2020, så snakker vi om mars 2022. Er vi der ennå om et år? Hva skjer da om en enorm mengde mennesker må over på sosialkontoret? Aner du hvor ydmykende det er å ha mennesker som sitter og går gjennom kontoutskriften din.. skal se hvor mye man kan få hver måned? 

Jeg mener å ha lest at de som driver med matutdeling har merket økt pågang under korona og at de virkelig har måtte stå på. Uten at jeg klarer å finne tilbake til den artikkelen nå. 

Det er ingen tvil om at pandemien påfører veldig mange veldig store problemer og lidelser. Men jeg tror det er pandemien som er skurken her, ikke nødvendigvis tiltakene. Som vi ser i artiklene vi har lenket til over, mener fagfolk at tiltakene også kan bidra til en fellesskapsfølelse, som er god oppi alt det vanskelige. Det er ikke sikkert at næringslivet og arbeidsplassene hadde vært reddet om vi ikke hadde tiltak. Det er jo bare å se til Sverige, som hadde et større fall i BNP enn Norge i andre kvartal i 2020.

Og  så er jeg er ikke ukjent med hvordan folk opplever møtet med sosialen. 

Endret av MissLucy
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (Akkurat nå):

Det er ingen tvil om at pandemien påfører veldig mange veldig store problemer og lidelser. Men jeg tror det er pandemien som er skurken her, ikke nødvendigvis tiltakene. Som vi ser i artiklene vi har lenket til over, mener fagfolk at tiltakene også kan bidra til en fellesskapsfølelse, som er god oppi alt det vanskelige. Det er ikke sikkert at næringslivet og arbeidsplassene hadde vært reddet om vi ikke hadde tiltak. Det er jo bare å se til Sverige, som hadde et større fall i BNP enn Norge i andre kvartal i 2020.

Når du svarte så sto jeg og redigerte innlegget mitt, men jeg kan skrive det her istedenfor. 

Pandemien er bare en fysisk katastrofe, men PSYKISK katastrofe. Vi BØR være bekymret for den psykiske helsen til folk, men ikke bare det.. om de som er på dagpenger nå skal over på kommunebudsjettet om et år så burde vi være bekymret for hvordan det kommer til å påvirke de ressurssvake i kommunen der man bor. 

Kommer min bestemor til å få hjemmesykepleieren fortsatt...? Eller forsvinner de pengene fordi at de må dekke de elementære behovene til folk som ikke har en jobb lenger gjennom sosialbudsjettet.

Og hvordan vil det påvirke DPS f.eks som tidligere år har hatt LATTERLIG lang kø dersom det kommer en storm av folk som ønsker behandling nå fordi at de har gått arbeidsledig i en latterlig lang periode...? 

Nå sier jo den ene av artiklene som du linker til at man skal være forsiktig å basere seg bare på de tre første månedene av starten, og at de er bekymret for hvordan det blir når pandemien trekker ut. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Sylveon said:

Jeg må si at jeg undrer meg også om at du har lest artikkelen, som en annen skriver. 

Her er det snakk om en mann som ble skrevet ut av rusbehandlingen fordi at de ville omdisponere midlene på grunn av korona. De valgte å skrive han ut på tross av at han satt og gråt, de var klar over at han hadde selvmordstanker og ønsket å ta sitt eget liv. Det var også det som han endte opp med å gjøre.

 

Jeg har medlidenhet med alle rusmisbrukere jeg. Det var en trist historie, men tviler på at det har noe med korona eller myndigheter å gjøre. Han fikk subutex som han valgte å selge for å få seg sterkere rus. Har sett mange sånne tilfeller dessverre, både før og etter korona. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sylveon skrev (1 time siden):

Det som er bekymringsfullt er de langvarige konsekvensene av isolasjon, hvordan det påvirker økonomien til folk, livskriser og annet. Permitteringsperioden ble utvidet til 12 måneder, men nå er det snart gått et år og folk får nå brev om oppsigelse.  Vi begynner nå først se konsekvensene av ting, merke på hva som skjer, hvordan det blir fremover. Arbeidsmarkedet var tøft fra før av, men med stengte butikker, stengte spisesteder og puber. Lite reiseliv. 

Nå vet jeg ikke med deg, men jeg har gått arbeidsledig før og det er utrolig tøft å gå hjemme dag på dag uten mål og mening. Jeg kjenner flere som også har beskrevet det som den verste perioden i deres liv. Å sende søknad på søknad på søknad uten et intervju. Man blir rett og slett tom innvendig for alt man ønsker å gjøre er å bidra til samfunnet. Være en støtte for familien og få ting til å gå rundt, ta vare på dem. Klare seg selv. Komme seg ut og treffe folk, mennesker, snakke med dem. Få nye og god impulser. Det gjør noe med deg mentalt å jobbe. 

Perioden for dagpenger er 104 uker dvs 2 år. Om du har gått sammenhengende på dagpenger i 2 år siden mars 2020, så snakker vi om mars 2022. Er vi der ennå om et år? Hva skjer da om en enorm mengde mennesker må over på sosialkontoret? Aner du hvor ydmykende det er å ha mennesker som sitter og går gjennom kontoutskriften din.. skal se hvor mye man kan få hver måned? 

Jeg mener å ha lest at de som driver med matutdeling har merket økt pågang under korona og at de virkelig har måtte stå på. Uten at jeg klarer å finne tilbake til den artikkelen nå. 

Der du er nå var jeg for 1 år siden og før det igjen.... det er klin umulig å få seg jobb...jeg søkte og søkte i 1 år, jeg oppsøkte arbeidsgivere, jeg dro til de stedene det var ledige jobber, men ingen ville ha meg... jeg hadde flax tilslutt i juli i fjor da de trodde ting begynte å åpne igjen..og kapret meg en taxi sjåfør jobb... innenfor denne businessen er jeg populær og har fått nye tilbud fra nye taxi eiere hele tiden etter jeg kom innenfor miljøet. DEt gjelder å få en fot innafor..men noe stor inntjenting har det jo ikke vært, men jeg har i hvertfall en jobb og ja jeg mister motet innimellom når man står på den 15 timen og ikke har tjent 300 kr en gang.. det er jævla tøft for psyken...jeg forstår det må være jævlig tøft for de som nå snart får oppsigelse...de som er de største pro nedstenging kunne jeg godt ha villet vite hva slags jobb de sitter på? Eller går det dag ut og dag inn hjemme uten mål og mening...??? Jeg hater å stitte hjemme jeg blir apatisk.. jeg må ha noe å gjøre jeg må føle at jeg bidrar har arbeidskollegaer..treffer mennesker. Nå har jeg det og jeg er villig til å gå langt ned på inntekts stigen for å beholde jobben til denne dritten er over. hvis den noen gang blir over, men jeg føler virkelig med alle de som sliter ja. Det er veldig tungt for psyken. 

Endret av Bente1234
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vi kommer til å se økende klasseskiller etter de mange c-19 restriksjonene.. små bedrifter som går konkurs, nordmenn går personlig konkurs, mens de rike fortsatt har mulighet til å holde på sin formue. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Muskath skrev (1 time siden):

Jeg har medlidenhet med alle rusmisbrukere jeg. Det var en trist historie, men tviler på at det har noe med korona eller myndigheter å gjøre. Han fikk subutex som han valgte å selge for å få seg sterkere rus. Har sett mange sånne tilfeller dessverre, både før og etter korona. 

Det hadde ikke skjedd hadde han vært på institusjon. Der får de ikke gå ut og selge sånn..ja det er den onde vanen de må ha hjelp til å bryte...vi som har vært hekta på kjærlighet, vi som har alkoholikere i familien vet alt om hvor vanskelig det er å bryte vaner og avhengighet... det det handler om og det tar lengre tid en 10 dager. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jane Eyre skrev (2 minutter siden):

Jeg tror vi kommer til å se økende klasseskiller etter de mange c-19 restriksjonene.. små bedrifter som går konkurs, nordmenn går personlig konkurs, mens de rike fortsatt har mulighet til å holde på sin formue. 

De rike i norge har det bra de..de kan sitte i tesla'n sin og kritisere oss andre for at vi er i mot tiltake og restriksjoner... de har det jo bra lell de. De eldre har også sikret øknomi pga trygd. Men alle oss andre har det ikke. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta med denne linken fra Tidskriftet den norsk lege foreningen. 

https://tidsskriftet.no/en/2020/12/leder/how-deadly-covid-19

De har sett på at i vår da pandemien kom så var det lite testing og dødeligheten lå på 2,9% nå har testes det som mye som aldri før og dødsraten har gått dratsisk ned. Hva sier det? Det blir lissom ikke tatt hensyn til..??? Er korona så farlig som det sies så skulle den dødsraten vært mye høyere nå med så mye testing som vi har nå..jeg stiller ett spørsmål der..samtidig skulle jeg ha likt å vite hvor mange alle testene som tas gir falske resultateter for det er jo en realitet. Men har ikke sett noe tal på det. 

Endret av Bente1234
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jane Eyre skrev (53 minutter siden):

Jeg tror vi kommer til å se økende klasseskiller etter de mange c-19 restriksjonene.. små bedrifter som går konkurs, nordmenn går personlig konkurs, mens de rike fortsatt har mulighet til å holde på sin formue. 

Ja, det gjør vi nok. Men økonomien og samfunnet og folket har kommet seg på beina før. Det kan skje igjen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (9 minutter siden):

Ja, det gjør vi nok. Men økonomien og samfunnet og folket har kommet seg på beina før. Det kan skje igjen.

Jeg er enig med deg når du sier kan. Det er riktig å si at det kan skje. Derimot så vet vi ikke om det skjer

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sylveon skrev (2 minutter siden):

Jeg er enig med deg når du sier kan. Det er riktig å si at det kan skje. Derimot så vet vi ikke om det skjer

Vi som er på bunnen vi skal nok alltids klare oss .. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bente1234 skrev (1 time siden):

Vi som er på bunnen vi skal nok alltids klare oss .. 

Det som jeg er bekymret for er hvordan fremtiden for landet kommer til å bli hvis dette er noe som pågår over lengre tid. Norge har ikke ubegrenset med penger, og er i tillegg avhengig av inntekter fra næringslivet. Den velferdsstaten vi kjenner kommer ikke til å bli en samme og det kommer til å bli strengere, tøffere og vanskeligere for alle i sårbare grupper. De som vinner valget i år, som får 4 år på Stortinget, har rett og slett en jævlig jobb foran seg. De må prøve å ivareta konsekvensene fra korona, bygge opp næringslivet, samtidig som de må begynne å kutte i velferden. 

 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...