Gå til innhold

Prøverør 2021

hjema

Anbefalte innlegg

Rita90 skrev (1 time siden):

Det har vi☺️ Bestemte oss for et nytt fersk forsøk. Kjennes riktig💛

Ang ditt spørsmål om tidspunkt for uttak og innsett på riksen. Jeg kan kun snakke fra egen erfaring, men mine uttak har begge vært rundt 9-10 og innsettene har vært rundt 13-14, også på lørdag. 

Så bra at det kjennes riktig 😊❤️

Takk for svar! Som jeg trodde/fryktet, haha, hadde ikke trodd det var det jeg skulle stresse med i IVF-prosessen 🤦‍♀️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

BlåSwix skrev (39 minutter siden):

Ved vår klinikk kjører de blodprøve som test. Hvor sikkert er hcg?

Jeg har fått positive tester på 10-12-14 DPO, som har blitt stadig sterkere… Krysser fingrene for at blodprøven samsvarer med testene. Skal ta prøven imorgen. 

Et godt utgangspunkt! Det absolutt mest sannsynlige er vel at blodprøven viser det samme. Lykke til🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har noen tatt vaksine tett opp mot innsett? Er det noen «regel» om hvor lenge etter dosen er satt til man kan få innsett? Forventer innsett innen de neste 2-3 ukene.

Har avventet vaksine pga. denne prosessen, men siden FHI anbefaler den også for de under fertilitetsbehandling vil jeg gjerne ta den.

https://www.fhi.no/nyheter/2021/oppdatert-vaksineanbefaling-for-gravide/

Anonymkode: 77228...00b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hei!

Har noen tatt vaksine tett opp mot innsett? Er det noen «regel» om hvor lenge etter dosen er satt til man kan få innsett? Forventer innsett innen de neste 2-3 ukene.

Har avventet vaksine pga. denne prosessen, men siden FHI anbefaler den også for de under fertilitetsbehandling vil jeg gjerne ta den.

Tok vaksine 2 uker før uttak. Klinikken vi var på sa at det ikke var noen regel for det, så lenge man ikke var syk (noe mange jo blir i noen dager av bivirkningene). 

Anonymkode: 31f5f...305

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hei!

Allerede før de anbefalte å folk under fertilitetsbehandling å ta vaksinen sa Riksen at det går fint å ta den minst 2 uker før innsett. Det er bare for å være på den sikre siden, i tilfelle man får så høy feber etter vaksinen at det potensielt kan skade fosteret (siden man ikke har forskning som kan utelukke det). Da er man ferdig med eventuell feber før innsett 😊

Så om du har mulighet for drop-in/rask time hadde jeg kjørt på med vaksine. Hvis det er dose 1 kan du ta dose to i 2. trimester.

Endret av DNX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BlåSwix skrev (1 time siden):

Ved vår klinikk kjører de blodprøve som test. Hvor sikkert er hcg?

Jeg har fått positive tester på 10-12-14 DPO, som har blitt stadig sterkere… Krysser fingrene for at blodprøven samsvarer med testene. Skal ta prøven imorgen. 

Jeg vet ikke hvor sikkert, men vil påstå at blodprøve er sikrere enn urin/hjemmetest. 
Så fantastisk med positive tester🤩 Blir spennende med prøven i morgen, krysser fingre🤞🏻

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag har jeg hatt mitt aller første innsett. De satt inn en blastocyste av tipptoppkvalitet, pluss at jeg fikk 3 blasto av topp kvalitet på frys. 

Jeg har likevell en dårlig magefølelse på at dette ikke kommer til å gå, og tankene spinner.. hvorfor skal ivf hjelpe oss, når vi ikke klarer å bli gravide på egenhånd? alt er tilsynelatende fint med oss begge? Egglederene mine er åpne, mannen sin sperm er i tipptopp og befruktning er tydeligvis ikke et problem.. Jeg føler at jeg burde være glad og spent, nå som jeg er ruger, men det er bare en mørk sky over meg.. 

Er det noen som er uforklarlige barnløse og har lykkes? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

høydepunkt1234 skrev (2 minutter siden):

I dag har jeg hatt mitt aller første innsett. De satt inn en blastocyste av tipptoppkvalitet, pluss at jeg fikk 3 blasto av topp kvalitet på frys. 

Jeg har likevell en dårlig magefølelse på at dette ikke kommer til å gå, og tankene spinner.. hvorfor skal ivf hjelpe oss, når vi ikke klarer å bli gravide på egenhånd? alt er tilsynelatende fint med oss begge? Egglederene mine er åpne, mannen sin sperm er i tipptopp og befruktning er tydeligvis ikke et problem.. Jeg føler at jeg burde være glad og spent, nå som jeg er ruger, men det er bare en mørk sky over meg.. 

Jeg skjønner sååå godt tankegangen.

vi sliter med det samme og har fått «diagnosen» uforklarlig barnløshet. Skjønner heller ikke hvorfor ivf skal løse det da.

Jeg sliter med noen dårlige tanker om at kanskje vi ikke er ment for hverandre. Vet det er feil å tenke slik men slike tanker dukker opp🥺🥺

Anonymkode: f2acc...7f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

høydepunkt1234 skrev (19 minutter siden):

Jeg har ikke klart å bli gravid på egenhånd, de mistenker endometriose på meg men det er ikke påvist, så er også diagnostisert ufrivillig barnløs. Måtte tre uttak til før jeg i det hele tatt hadde noe å sette inn, og det er det ene fryste jeg nå er 21 uker på vei med(eneste egget som ble fryst og). Så selvom man ikke klarer å bli gravid alene betyr ikke det at man ikke klarer å bære frem et barn, heldigvis. Lykke til, krysser fingrene 🤞

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ne11iker skrev (På 28.9.2021 den 17.49):

Da har jeg gode nyheter å meddele. Etter et vondt uttak forrige torsdag var jeg på sykehuset igjen idag for innsett. De fikk ut 8 egg, 6 var modne og 5 ble befruktet. Av de var 3 stk blitt blastocyster med topp kvalitet. Og den ene skal dyrkes til imorgen og kanskje fryses den og. Jeg ble så glad at jeg begynte å gråte. Tenk, det er omtrent 80% av de som ble befruktet. Kan ikke helt tro det ❤️

Det negative ved innsett idag var at etter tre forsøk med å få inn blastocysten så ga de opp. De fikk den rett og slett ikke inn. De vil sende meg på hysteroskopi (skrev jeg det riktig?) først for å se hvordan livmoren min er og veien dit. To leger og en emryolog slet lenge og til slutt ga de opp og gikk for totalfrys. 

vet noen om ventetiden på hysteroskopi på St Olavs? Og vet noen om det gjør vondt? Utføres det i narkose? 

Så fantastisk at du har fått 3 blastoer 😍😍😍det er jo kjempebra. 

Det må ha vært utrolig kjipt.. man er jo så klar og tenker ikke at sånt kan skje. Blir aldri klok på dette her. Har du hatt innsett før ? Kanskje hysteroskopien vil hjelpe. At de kanskje finner en grunn. Og at de fikser det. 

Jeg skal ha hysteroskopi i morgen. For å sjekke for endometriose. Jeg har ventet på operasjon siden mars. Da ble henvisningen sendt. Så her har det gått helt sinnsykt seint. Men det er noe annet i Oslo tenker jeg, når det skjedde sånn som med deg. 💕💕💕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rebecks skrev (32 minutter siden):

Så fantastisk at du har fått 3 blastoer 😍😍😍det er jo kjempebra. 

Det må ha vært utrolig kjipt.. man er jo så klar og tenker ikke at sånt kan skje. Blir aldri klok på dette her. Har du hatt innsett før ? Kanskje hysteroskopien vil hjelpe. At de kanskje finner en grunn. Og at de fikser det. 

Jeg skal ha hysteroskopi i morgen. For å sjekke for endometriose. Jeg har ventet på operasjon siden mars. Da ble henvisningen sendt. Så her har det gått helt sinnsykt seint. Men det er noe annet i Oslo tenker jeg, når det skjedde sånn som med deg. 💕💕💕

Jeg er overlykkelig over 3 blastocyster totalt. Hadde ikke trodd det. Trodde helt seriøst det skulle gå som sist: 8 ut, 7 befruktet og kun 1 blastocyst som ble satt inn uten problem. Endte med spontanabort i uke 6. Kjipt :( så ble så rørt og glad når vi fikk 3 stk. Håper en av de hvert fall gir oss et barn❤️

altså at det går galt under innsett med to leger hadde jeg aldri trodd skulle skje nei. Jeg var SÅ skuffet men samtidig SÅ glad for 3 blastocyster. Dette er virkelig en Berg og dalbane ass. Tror egentlig ikke det er noe grunn, tror de bare var unge og uerfarne. 
Han som Gjorde det sist på meg er Terje Sørdal, gründeren av medicus. Han er sikkert 70+ og en pioner i dette feltet. Og det gikk på 10 min. 
Men kan være jeg tar feil. Og at de finner en feil. Er uansett glad for selve undersøkelsen men bare skuffet over å vente 😳😳

lykke til med din undersøkelse. Vil du dele hvordan det går?🥰

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ne11iker skrev (6 minutter siden):

Jeg er overlykkelig over 3 blastocyster totalt. Hadde ikke trodd det. Trodde helt seriøst det skulle gå som sist: 8 ut, 7 befruktet og kun 1 blastocyst som ble satt inn uten problem. Endte med spontanabort i uke 6. Kjipt :( så ble så rørt og glad når vi fikk 3 stk. Håper en av de hvert fall gir oss et barn❤️

altså at det går galt under innsett med to leger hadde jeg aldri trodd skulle skje nei. Jeg var SÅ skuffet men samtidig SÅ glad for 3 blastocyster. Dette er virkelig en Berg og dalbane ass. Tror egentlig ikke det er noe grunn, tror de bare var unge og uerfarne. 
Han som Gjorde det sist på meg er Terje Sørdal, gründeren av medicus. Han er sikkert 70+ og en pioner i dette feltet. Og det gikk på 10 min. 
Men kan være jeg tar feil. Og at de finner en feil. Er uansett glad for selve undersøkelsen men bare skuffet over å vente 😳😳

Så leit at de ikke lyktes med innsettet😔 Men utrolig bra at du har tre fine blasto på frys🙏🏼 Sa de noe om hvorfor de tror de ikke fikk det til?

Jeg har også opplevd at leger strever med å få kateteret inn i livmoren. Til meg har de sagt jeg he s-formet livmor, at det er derfor de «stanger» litt og gjør det vanskelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rita90 skrev (1 time siden):

Jeg vet ikke hvor sikkert, men vil påstå at blodprøve er sikrere enn urin/hjemmetest. 
Så fantastisk med positive tester🤩 Blir spennende med prøven i morgen, krysser fingre🤞🏻

Enig; blodprøven er fasiten 😄 For da får man sjekket faktisk HCG-nivå, ikke bare om det overstiger nivået som må til for at hjemmetesten slår ut. 

Føler jeg har spammet chatten her i dag 😳🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rita90 skrev (56 minutter siden):

Så leit at de ikke lyktes med innsettet😔 Men utrolig bra at du har tre fine blasto på frys🙏🏼 Sa de noe om hvorfor de tror de ikke fikk det til?

Jeg har også opplevd at leger strever med å få kateteret inn i livmoren. Til meg har de sagt jeg he s-formet livmor, at det er derfor de «stanger» litt og gjør det vanskelig. 

Nei det er derfor jeg skal på hysteroskopi. Sånn at de finner ut hvorfor :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg skjønner sååå godt tankegangen.

vi sliter med det samme og har fått «diagnosen» uforklarlig barnløshet. Skjønner heller ikke hvorfor ivf skal løse det da.

Jeg sliter med noen dårlige tanker om at kanskje vi ikke er ment for hverandre. Vet det er feil å tenke slik men slike tanker dukker opp🥺🥺

Anonymkode: f2acc...7f9

Jeg har også tenkt det, men nå når jeg har sett at eggene mine blir befruktet utenfor kroppen, så kan ikke det være problemet. Uansett veldig veldig trist å føle det slik. 😕

Det er så vanskelig å ha håp, men kanskje det er for det beste - om det blir en langvarig prosess. Håper det ordner seg for dere snart ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
ne11iker skrev (8 timer siden):

Det kan jeg ,er ganske spent. Kjenner jeg gruer meg.

Ventingen er det verste.. 

Jeg så på en del videoer i går ang hysteroskopi. Og kanskje det kan hjelpe etter du har tatt den. At livmoren er mer mottakelig etterpå . Håper det 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

høydepunkt1234 skrev (10 timer siden):

På innsett til meg så husker jeg legen spurte om vi i hele tatt hadde prøvd selv da alt så så veldig bra ut. Supre egg og super sperm. Jeg bare, jepp, 2 år. Jeg tenkte også at dette aldri kommer til å gå, siden at om alt ser så bra ut og det likevel ikke går, så må det jo være en skjult årsak. Men nå sitter jeg her, 8 uker etter innsett (første forsøk) og er gravid!! 🧡

Men over til noe jeg bekymrer meg for nå, hehe, det tar aldri slutt. Jeg var litt kvalm et par-tre dager i uke 6 og hadde store blodtrykksfall da jeg reiste meg, men kjenner nå absolutt ingenting til graviditeten. Mulig litt mer trøtt enn vanlig... Vet jo dette er veldig individuelt, men noen som har vært gravide før her som også har kjent så lite? Blir bekymret for at fosteret ikke lever lenger... samtidig som jeg vet at jeg nok sikkert bare er heldig. Var på første samtale med fastlege denne uka, og følte virkelig at jeg bare faket hele greia og lurer helsevesenet med at jeg er gravid, haha, klarer ikke forstå det 🙈

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hjema skrev (7 minutter siden):

På innsett til meg så husker jeg legen spurte om vi i hele tatt hadde prøvd selv da alt så så veldig bra ut. Supre egg og super sperm. Jeg bare, jepp, 2 år. Jeg tenkte også at dette aldri kommer til å gå, siden at om alt ser så bra ut og det likevel ikke går, så må det jo være en skjult årsak. Men nå sitter jeg her, 8 uker etter innsett (første forsøk) og er gravid!! 🧡

Men over til noe jeg bekymrer meg for nå, hehe, det tar aldri slutt. Jeg var litt kvalm et par-tre dager i uke 6 og hadde store blodtrykksfall da jeg reiste meg, men kjenner nå absolutt ingenting til graviditeten. Mulig litt mer trøtt enn vanlig... Vet jo dette er veldig individuelt, men noen som har vært gravide før her som også har kjent så lite? Blir bekymret for at fosteret ikke lever lenger... samtidig som jeg vet at jeg nok sikkert bare er heldig. Var på første samtale med fastlege denne uka, og følte virkelig at jeg bare faket hele greia og lurer helsevesenet med at jeg er gravid, haha, klarer ikke forstå det 🙈

Akkurat som jeg. Kjente ingenting. Følte at det var noe galt. Vi snakker ikke ømme bryster null murringer og ligamentsmerter. Null oppblåst. Null, niks, ingenting om jeg aldri så mye kjente etter! På tidlig ultralyd uke 8 ca sa legen at det er det som er vanlig. Det er sjeldent man kjenner så mye.  Alt fint på ultralyder. Ble uvel etter uke 20 jeg, men ellers er tegn på graviditeten spark som jeg kjente etterhvert.  Og nå gjenstår egentlig bare fødsel her. 

Anonymkode: c9990...930

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Akkurat som jeg. Kjente ingenting. Følte at det var noe galt. Vi snakker ikke ømme bryster null murringer og ligamentsmerter. Null oppblåst. Null, niks, ingenting om jeg aldri så mye kjente etter! På tidlig ultralyd uke 8 ca sa legen at det er det som er vanlig. Det er sjeldent man kjenner så mye.  Alt fint på ultralyder. Ble uvel etter uke 20 jeg, men ellers er tegn på graviditeten spark som jeg kjente etterhvert.  Og nå gjenstår egentlig bare fødsel her. 

Anonymkode: c9990...930

Godt å høre🤞. Jeg har tidlig UL neste uke, og kjenner jeg er så spent 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...